Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ilona_D schreef:Is zeker vervelend maar als je haar echt gekocht had voor met haar te gaan fokken had je misschien wat meer moeten laten onderzoeken en nazoeken (in haar papieren)..en niet zomaar vertrouwen wat mensen zeggen.
Het is natuurlijk zeer moeilijk een 2 jarig paard goed te laten keuren maar je kunt wel veel uitzoeken vooral in de papieren.
Ik denk trouwens ook dat de vorige eigenaren je dit paard niet expres verkocht hebben met EZ.
En ik geloof ook dat als je een paard verhuist naar een andere weide al veel kan gebeuren.
Een vb hiervan is, een vriendin van mij moest voor twee weken haar shetten verplaatsen naar een kaal stuk land ivm dat ze veel te dik waren, ( ze woont aan de andere kant van het dorp) eentje ervan heeft EZ maar bij mij heeft hij niet een keer geschuurd. ze neemt ze mee naar huis en een uur later alles kapot geschuurd.
We hebben echt versteld ervan gestaan hoe dit kon.
Geef de merrie een kans en koop een fijne deken, je kunt nog zoveel doen nu.zonder meteen te hoeven verkopen.
breezy302 schreef:ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.
Alane schreef:je koopt een paard om er mee te kunnen fokken, laat het niet keuren terwijl juist de algehele gezondheid, en gestel veel belangrijker is en dan val je over ZE, terwijl het paard dat bij de vorige eigenaar helemaal niet gehad hoeft te hebben.
Als je nu zou zeggen dat je het dier voor de fok hebt gekocht en het paard kan niet drachtig worden.
Sinueert jouw laatste zinnetje dat TS niet eerlijk is? Nou bij deze is dat dan ontkracht. Mindim schreef:ZE kun je sowieso niet op testen als ze geen symptomen vertonen en zelfs dan is er geen sluitende test.
Niet handig om niet te keuren, zekers als je er mee wilt gaan fokken, maar dit was er sowieso doorheen gekomen, ook al had ze hem rontgenologisch en klinisch laten keuren.
Dus het hele keuren doet er in dit specifieke verhaal niet toe.
en daarin ben ik vast niet de enige.
Kytha schreef:Alane schreef:en dan roepen over ZE, waarvan bekend is dat het spontaan kan optreden (uiteraard in het seizoen)
Dat noem ik geen fokken, maar gokken en maakt mi geen drol uit of hij ZE heeft of niet.wat bedoel je daar nou mee? Over fokken vanwege onbekende ouders?
) en jaaa dan zal hij uiteraard volledig gekeurd worden etc. Daar gaat dit hele topic toch over; dat hij nu niet meer geschikt is voor het doel waarvoor ik hem gekocht heb door de ZE..