Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:10

De ouders van mijn tinker hadden beiden geen zomereczeem zover ik weet en hun zoon dus wel. Dus je had ook een paard kunnen treffen die het niet heeft, maar wel door geeft.
Het is lastig en volgens mij nog niet helemaal bekend of het erfelijk is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:10

zal geen verborgen gebrek zijn; zomereczeem onstaat vaak pas vanaf de 2 a 3 jaar en kan zich ook ontwikkelen door verandering van omgeving/locatie.
met andere woorden; deken erop; 2 x per dag avs insmeren en niks aan de hand; ook niet voor de fok verders
het is lastig en vervelend als een paard het heeft maar als eigenaar kun je er tegenwoordig genoeg aan doen

Polly
Moderator Algemeen

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:21

Weet je heel zeker dat het ZE is?
Een van mijn pony's heeft eens bij kennissen op het land gestaan en kreeg daar vreselijke jeuk, schuurde alles open en gebruikte ook alles om te schuren.
Dure deken gekocht maar hielp niks, uiteindelijk heb ik haar naar huis gehaald, 2x flink gewassen en toen was het over.
Heb het toen op toeval gehouden maar toen ik een jaar later een ander daar neerzette gebeurde precies hetzelfde, die heb ik toen meteen naar huis gehaald.

Het leek uit de bomen te komen, andere paarden hadden nergens last van..

Succes.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:30

De DA kan toch testen of het ZE is of iets anders? Zo lang je dit niet zeker weet kun je ook geen beslissing nemen, lijkt me. Voor hetzelfde geld is het iets dat heel goed behandeld kan worden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:36

Mijn haflinger heeft zomereczeem en haar dochter niet... Dus erfelijk of niet, ik twijfel nog steeds! Het is trouwens prima te onderhouden hoor, ik snap wel dat je hier niet om gevraagd hebt, maar het is een risico geweest en ik vrees persoonlijk dat je hier niet veel aan kunt doen...

Vriendin van me had dezelfde situatie en heeft het paardje gewoon doorverkocht en heeft er een mooie prijs voor gekregen (was een tinker trouwens).

Een paard met eczeem kan het prima doen hoor op bepaalde plaatsen!

Mijn advies: wil je dit paard niet houden: verkopen is de boodschap

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:37

Paard is niet gekeurd, paard staat er al ruim 2 maanden en zomereczeem kan van de één op de andere dag verschijnen....
Conclusie: Je hebt geen poot om op te staan.

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:49

Is zeker vervelend maar als je haar echt gekocht had voor met haar te gaan fokken had je misschien wat meer moeten laten onderzoeken en nazoeken (in haar papieren)..en niet zomaar vertrouwen wat mensen zeggen.
Het is natuurlijk zeer moeilijk een 2 jarig paard goed te laten keuren maar je kunt wel veel uitzoeken vooral in de papieren.

Ik denk trouwens ook dat de vorige eigenaren je dit paard niet expres verkocht hebben met EZ.
En ik geloof ook dat als je een paard verhuist naar een andere weide al veel kan gebeuren.

Een vb hiervan is, een vriendin van mij moest voor twee weken haar shetten verplaatsen naar een kaal stuk land ivm dat ze veel te dik waren, ( ze woont aan de andere kant van het dorp) eentje ervan heeft EZ maar bij mij heeft hij niet een keer geschuurd. ze neemt ze mee naar huis en een uur later alles kapot geschuurd.
We hebben echt versteld ervan gestaan hoe dit kon.
Geef de merrie een kans en koop een fijne deken, je kunt nog zoveel doen nu.zonder meteen te hoeven verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:45

Ilona_D schreef:
Is zeker vervelend maar als je haar echt gekocht had voor met haar te gaan fokken had je misschien wat meer moeten laten onderzoeken en nazoeken (in haar papieren)..en niet zomaar vertrouwen wat mensen zeggen.
Het is natuurlijk zeer moeilijk een 2 jarig paard goed te laten keuren maar je kunt wel veel uitzoeken vooral in de papieren.

Ik denk trouwens ook dat de vorige eigenaren je dit paard niet expres verkocht hebben met EZ.
En ik geloof ook dat als je een paard verhuist naar een andere weide al veel kan gebeuren.

Een vb hiervan is, een vriendin van mij moest voor twee weken haar shetten verplaatsen naar een kaal stuk land ivm dat ze veel te dik waren, ( ze woont aan de andere kant van het dorp) eentje ervan heeft EZ maar bij mij heeft hij niet een keer geschuurd. ze neemt ze mee naar huis en een uur later alles kapot geschuurd.
We hebben echt versteld ervan gestaan hoe dit kon.
Geef de merrie een kans en koop een fijne deken, je kunt nog zoveel doen nu.zonder meteen te hoeven verkopen.

Het is ZE en dat hebben ze of ze hebben het niet. Ze hebben het niet in het ene weitje wel en in het andere weitje aan de andere kant van het dorp niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:55

Heb je al contact opgenomen met de verkoper?

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:30

breezy302 schreef:
ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.

Niet alle paarden hebben aan een deken voldoende. Mijn vorige pony wel, maar het paard van mijn oom schuurt zelfs met een goede en dure deken. Hij schuurt met z'n kont op de grond. Qua fokken ben ik er niet zeker van of het niet erfelijk is. Ik heb andere verhalen gehoord...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:41

je koopt een paard om er mee te kunnen fokken, laat het niet keuren terwijl juist de algehele gezondheid, en gestel veel belangrijker is en dan val je over ZE, terwijl het paard dat bij de vorige eigenaar helemaal niet gehad hoeft te hebben.

Als je nu zou zeggen dat je het dier voor de fok hebt gekocht en het paard kan niet drachtig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:38

Alane schreef:
je koopt een paard om er mee te kunnen fokken, laat het niet keuren terwijl juist de algehele gezondheid, en gestel veel belangrijker is en dan val je over ZE, terwijl het paard dat bij de vorige eigenaar helemaal niet gehad hoeft te hebben.

Als je nu zou zeggen dat je het dier voor de fok hebt gekocht en het paard kan niet drachtig worden.

Dat gaat sowieso niet lukken, het gaat namelijk om een jonge hengst en niet een merrie ;) Sinueert jouw laatste zinnetje dat TS niet eerlijk is? Nou bij deze is dat dan ontkracht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:24

voor drachtig kun je dan lezen, niet vruchtbaar is.
Nee absoluut niet... Wat ik bedoelde is, je koopt een paard voor defokkerij, maakt dit zeer duidelijk kenbaar, en nu blijkt dat het paard niet drachtig kan worden of niet vruchtbaar is. Dan heb je een verborgen gebrek. En dan zeg ik terecht topic.
Helemaal niet laten keuren en dan miepen over ZE of wat anders.. vind ik onterecht.

Lijkt me toch wanneer je een paard koopt op die leeftijd voor de fokkerij, dan laat je het dier toch minimaal keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:45

ZE kun je sowieso niet op testen als ze geen symptomen vertonen en zelfs dan is er geen sluitende test.

Niet handig om niet te keuren, zekers als je er mee wilt gaan fokken, maar dit was er sowieso doorheen gekomen, ook al had ze hem rontgenologisch en klinisch laten keuren.
Dus het hele keuren doet er in dit specifieke verhaal niet toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:57

Mindim schreef:
ZE kun je sowieso niet op testen als ze geen symptomen vertonen en zelfs dan is er geen sluitende test.

Niet handig om niet te keuren, zekers als je er mee wilt gaan fokken, maar dit was er sowieso doorheen gekomen, ook al had ze hem rontgenologisch en klinisch laten keuren.
Dus het hele keuren doet er in dit specifieke verhaal niet toe.

In zoverre wel als TS het hard wil maken dat ze het paard heeft gekocht voor de fokkerij, onvruchtbaarheid kan dan zelfs na 1 of 2 jaar een ontbindende factor zijn.
Hoe wil je nu aannemelijk maken als je helemaal niet gekeurd hebt? Geen foto's hebt laten maken niets?

Ik weet dat je niet kunt laten testen op ZE, maar je moet sdan geloofwaardig kunnen maken dat je serieus gekocht hebt voor de fokkerij, maar de verdere lichamelijke gesteldheid onbelangrijk vindt.

Snap je wat ik bedoel?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:03

ik heb vorig jaar ook een pony gekocht en drie keer gevraagd als ze geen ZE had.
eigenaar zei drie keer nee maar naar twee weken begon ze bij ons te schuren en haar heb ik uiteindelijk wel terug gebracht maar vooral omdat de eigenaar niet eerlijk was geweest.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:25

Het paard an sich is hier thuis door de VA wel nagekeken maar niet specifiek op ZE.
Als er geen enkel teken van ZE te zien is, dan ga ik dat paard niet volledig door de mallemolen halen om te onderzoeken of hij heeeel misschien aan ZE lijdt, of aan 1001 andere dingen waarvoor geen enkele aanwijzing is :+ en daarin ben ik vast niet de enige.
En in de papier terug kijken kan sowieso niet, want over deze hengst is totaal niks bekend; geen ouders, helemaal niks, noppes, nada. Alleen dan dat hij nu ZE heeft }:0

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:26

Kytha schreef:
En in de papier terug kijken kan sowieso niet, want over deze hengst is totaal niks bekend; geen ouders, helemaal niks, noppes, nada. Alleen dan dat hij nu ZE heeft }:0

Niets bekend, geen ouders etc....
En daar wil je mee fokken?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:27

Liezel1 schreef:
Kytha schreef:

Niets bekend, geen ouders etc....
En daar wil je mee fokken?

Open stamboek he ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:37

Maar ik neem aan dat je je hengst ook röntgonologisch goed wilt hebben voordat je ermee gaat fokken? En dat als je wilt fokken en dat kan niet als hij ZE heeft dat je dan ook laat kijken of hij ZE heeft?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:38

en dan roepen over ZE, waarvan bekend is dat het spontaan kan optreden (uiteraard in het seizoen)
Dat noem ik geen fokken, maar gokken en maakt mi geen drol uit of hij ZE heeft of niet.

en sluit me aan bij Vjestagirl. Of in iedergeval laat vastleggen dat wanneer hij ZE heeft/toont dat het paard dan terug kan.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:44

ZE is zeker niet erg voor de fok en er bestaan speciale dekens voor.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:49

Alane schreef:
en dan roepen over ZE, waarvan bekend is dat het spontaan kan optreden (uiteraard in het seizoen)
Dat noem ik geen fokken, maar gokken en maakt mi geen drol uit of hij ZE heeft of niet.

:? wat bedoel je daar nou mee? Over fokken vanwege onbekende ouders?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:51

Kytha schreef:
Alane schreef:

:? wat bedoel je daar nou mee? Over fokken vanwege onbekende ouders?

Waarschijnlijk vanwege fokken zonder bekende ouders (dus geen idee wat er aan gebreken in de lijn zit), zonder medische keuring, zonder rontgenfoto's, zonder wat dan ook...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:57

Uhm, het is toch echt de bedoeling dat hij mee naar de HK gaat hoor :+
Misschien eerst ff verdiepen in het ras voordat iedereen maar wat gaat roepen. Dit gaat om een open stamboek!! (nogmaals }:0 ) en jaaa dan zal hij uiteraard volledig gekeurd worden etc. Daar gaat dit hele topic toch over; dat hij nu niet meer geschikt is voor het doel waarvoor ik hem gekocht heb door de ZE..
Beetje jammer om gelijk zo afkeurend te reageren. En in principe was dat ook totaal niet mijn vraag.