gieren van je weiland?! betalen ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: gieren van je weiland?! betalen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:27

volgend jaar krijg ik ook gier over mijn land heen gestrooid. Ik hoef hier ook niet voor te betalen. Sterker nog diegene die het dit jaar heeft laten doen kreeg geld toe.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:29

Het is wel werk om het eroverheen te doen....ik moest er wel voor betalen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:04

Bij ons is er op 1,66 ha zo'n 70,8 kuub mest geinjecteerd door een handelaar, dus die handelaar heeft al betaald gekregen door de boer die er vanaf moest. we hebben het geruild tegen het ophalen van de mest. 70 kuub x 7,5 euro = dus de kosten van het injecteren, de kosten van het ophalen van onze mesthoop + nog wat extra's.... dat extra's mochten ze zelf houden, en daar hebben ze een leuk zakcentje aan verdient nog.

Dus bel een loonwerker en vraag of hij handeld in mest tbv het injecteren, er zijn er vast wat te vinden in je buurt. Ze zijn in feite al betaald door de boer die eraf mooest, dus ook voor een halve ha zullen ze best even langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:52

amazingstar schreef:
toch rijd iedereen ook gewoon zijn eigen mest overal uit.
ook boertjes met wat shetten en klein stukje wei doen hun shetlander mest met stro over hun stukje gras uitrijden?!

Dat is heel wat anders, dat gaat niet via de mestwet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:10

Omdat dit meer een vraag is over afspraken verplaats ik dit topic.

VSW-->TAO

Belsknolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:08

Hier wordt gewoon betaald als we de weides laten injecteren.
De paarden gaan de volgende dag wel weer meteen de wei op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:57

Ibbel schreef:
Je kunt een gebruiksovereenkomst sluiten met een boer. Dan gebruikt hij jouw land als was het dat van hemzelf. Je hebt dan ook geen zeggenschap over wat, wanneer en hoe.

Ben je niet bereid dat te doen, dan zul je een loonwerker moeten betalen. Als je geluk hebt, kun je met de boer waar de mest vandaan komt de deal sluiten dat hij jou hetzelfde per kuub betaalt als wat officeel afvoeren kost (7,50/kuub). Dat weegt echter niet op tegen de loonkosten (80 euro/uur) De mest moet overigens ook geanalyseerd worden, dat kost ook geld (160 euro/analyse), naast de trekker van de loonwerker.

Oh, en bovengronds uitrijden is verboden. En jij betaalt de boete als de milieupolitie langskomt.

Wij hebben ook een gebruikersovereenkomst.

Alternatief voor een klein beetje mest is de mogelijkheid van boeren om 10 kuub mest aan particulieren te leveren.
Daar moet je voor tekenen, maar dan zit je verder nergens aan vast. Dat hebben wij een paar jaar geleden gedaan om een boer te helpen. Nu heeft hij het gewoon op papier. Dan hebben we geen problemen meer met laten bemesten en hij heeft een spuitlicentie voor zijn eigen land en mag dus ook ons land spuiten. Dat was goedkoper dan een loonbedrijf vragen.

Hier betaalt eigenlijk niemand voor drijfmest. Eerder dat de boer betaald voor het afvoeren of voor de gebruikersovereenkomst. (ik kreeg in het verleden van een kalvermesterij een kleine vergoeding per ha per jaar en ze injecteerden mest wanneer ik er om vroeg) Er zijn soms nog boeren die nog wel eens wat eigen mest af willen staan met creatief boekhouden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:05

Ik heb er ook nog nooit voor hoeven betalen.
Maar het is blijkbaar nogal verschillend.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:10

sterker nog, wij krijgen van de boer betaald om ons land te laten gieren. meen dat het vorig jaar 150,- euro was.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:37

Er zit 1 heel groot verschil tussen betalen en niet betalen:

1) NIET BETALEN: als de rundvee/varkensboer direct vanuit zijn eigen put op jouw land injecteerd
2) WEL BETALEN: als de loonwerker op jouw komt injecteren met drijfmest.

Als de rundveeboer/varkensboer drijfmest op jouw land injecteerd moet daarvoor getekend worden. Doet de loonwerker dit, dat moet hij de registratie bijhouden.

Zoals iemand hierboven meldde over boetes die uitgeschreven worden bij het overtreden van de mestwet. Dat doet de gemeente echt niet hoor, dat gebeurt door de AID (algemene inspectie dienst) al dan niet in combinatie met de Politie.

Over toepassen van mest engroei van je gras:
- dierlijke drijfmest zorgt voor gestage groei in je gras, de groei komt dus langzamer op gang
- kunstmest zorgt voor een flinke energieboost (om het maar simpel uit te leggen) en zorgt dus voor snelle groei. Dan 'zie' je het dus ook als het ware groeien.

Met beide type bemesting is echter flink wat regen echt wel gewenst na toepassing.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:14

jah ik had dus kunstmest en heel veel regen maar de groei valt zwaar tegen zeker in vergelijking met paardenweilanden van de buren die het hebben laten injecteren en uiteraard net zoveel regen hadden als ik :+

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:20

Injecteren is erg slecht voor het land, je hele bodemleven gaat dood; het is in bijna heel Europa al verboden behalve in Nederland............. }:0 Vaste koemest is geweldig voor je land, als je dat krijgen kunt mag je erg blij zijn!
Het enige dat wij kunnen krijgen is varkensmest en dat hoef ik echt niet.

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:22

Bij ons kost het ook niets.. sterker nog.. wij krijgen er voor betaald!! Niet veel (75 euro of zo), maar ze betalen per hectare.. nu is dat wel een beetje (7,5) maar ik zou een boertje zoeken die er vanaf moet! En niet betalen bij een loonwerker...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:58

amazingstar schreef:
vorig jaar is ons weiland door een boer aan de overkant (die nog over had) gegiert.
probleem was echter dat de mest niet geinjecteerd werd maar eroverheen gestrooit...opzich nog niet zo erg...totdat bleek dat het verse dikke koeienmest was dat een maand lang duurde voor het een beetje weg was...mijn paarden konde er niet op voor ruim een maand.(gelukkig hadden we nog ander stukje land)
nu hebben we begin dit seizoen kunstmest voor paardenweide erover gestrooit en beide weilanden zijn mooi in het gras.
Het achterste weiland is al redelijk kaal gegeten door 2 paarden.
De bedoeling is ze zo in de voorste weide te gaan zetten en dan kijken of we evt achterste weide kunnen laten injecteren (ook goed voor het zuurstofgehalte in de wei)

maar nu moeten wij hier (wat mij logisch leek) betalen aan een loonwerker...nu vertelde verschillende mensen dat hun dat niet deden omdat ze allang blij zijn ervanaf te zijn.
Die mensen wonen niet in mijn gemeente...ik vroeg me dus af of jullie betalen voor je weiland gieren.
en zo ja wat ongeveer?
mijn weiland in totaal is 1 1/2 HA.

gr amazingstar

Injecteren zorgt voor een slecht zuurstofgehalte in de bodem, hoe vaker je injecteerd hoe minder zuurstof er in de grond komt. Kennissen van mij hebben meegedaan met een FIR project(weet niet of ik het goedschrijf) maar daar werden ook bodemmonster van geinjecteerd grasland genomen en deze bevatte veel minder zuurstof als het land wat met de spuitkop vol geblubberd werd.

Als de boer het met een sleepvoet gedaan heeft moet je gewoon even vragen of ie met de weidesleep of een wieteg(haalt ook meteen het oude gras eruit) er door heen wil rijden.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:03

Als een loonwerker gaat injecteren moet je betalen.
Kun je zo een boer regelen die nog een overschot heeft aan mest kan dat eventueel gratis geregeld worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:05

Hou er trouwens wel rekening mee dat je mestbonnen krijgt en van elke vracht een bon waarop de tijd moet staan en nog meer van die onzin, denk niet dat het makelijk is om het zwart te doen.