ziek paard na aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:10

je zegt eerst een handelaar en nu zeg je weer particulier.... wat is het nou? Dat is nl niet geheel onbelangrijk! Een handelaar heeft nl omgekeerde bewijslast en moet bewijzen dat het paard bij tijde van aankoop gezond was.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:11

petra1970 schreef:
maar zijn naam staat nog wel in paspoort

dat helpt niet :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:12

maar je hebt ook laten keuren door je eigen dierenarts en die heeft paard goedgekeurd met hoefkatrol??? die zou ik dan ook nog maar eens aanspreken.
Hoe ben je er dan nu achter gekomen dat er hoefkatrol is?
Het kan nl best in de afgelopen 7 mnd zijn ontstaan of verergerd.

Staat er op het eerdere keuringsrapport wel dezelfde naam van het paard en evt chipnummer? Zodat men kan zien dat het om hetzelfde paard gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:15

cissy schreef:
je zegt eerst een handelaar en nu zeg je weer particulier.... wat is het nou? Dat is nl niet geheel onbelangrijk! Een handelaar heeft nl omgekeerde bewijslast en moet bewijzen dat het paard bij tijde van aankoop gezond was.

Volgens mij heeft ze geen handelaar genoemd hoor.
Ze heeft geen koopovereenkomst, contant betaald bij een particulier. Ze kan niet eens bewijzen dat ze het paard van die man heeft gekocht, lijkt me.

Wanneer heb je het paard laten keuren TS?? en wanneer heb je contact gehad met de eerdere kopers van dit paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: ziek paard na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:15

Paspoort is geen eigendomspapier TS.

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:18

cissy schreef:

ik heb niet gezegd handelaar,
particulier heb ik hem gekocht

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:19

Mindim schreef:

nee maar daar staat wel zijn naam in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:20

Citaat:
Wanneer heb je het paard laten keuren TS?? en wanneer heb je contact gehad met de eerdere kopers van dit paard?

petra1970 schreef:
Mindim schreef:

nee maar daar staat wel zijn naam in

Tuurlijk staat zijn naam daar in, maar dat maakt toch niet uit? Met het paspoort kun je helemaal niets eigendomtechnisch gezien.

Je hebt geen bewijs dat je het paard van de verkoper hebt gekocht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:22

Cissy, Ik heb er vroeger ook een gehad met ernstige hoefkatrol, maar die kwam ook met gemak door de klinische keuring!
Dus haar eigen veearts kan hier waarschijnlijk niets aan doen...zeker niet als hij de buigproeven met vlag en wimpel doorstaat!

Wil je hoefkatrol uitsluiten altijd rontg. laten keuren!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:25

petra1970 schreef:
cissy schreef:

ik heb niet gezegd handelaar,
particulier heb ik hem gekocht

dan heb ik daar overheen gelezen, sorry.
Maar bij een particulier heb je helaas geen poot om op te staan, jij moet dan bewijzen dat ten tijde van verkoop bekend was dat paard niet gezond was. Als je inderdaad het oude keurrapport kunt krijgen zou je het kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans. Je zou die mensen kunnen vragen om te getuigen maar hoe ver wil je gaan?

zoals ik in PB al zei, je zou eens op http://www.hoefkatrol.com kunnen kijken of je daar iets mee kunt. Soms wil speciaal beslag ook nog wel verlichting geven voor je paard.

Ben je wel verzekerd voor ongeschiktheid als gevolg van kreupelheden? Anders zou je hem alsnog kunnen laten afkeuren en af laten maken als het té erg is en dan krijg je nog wel je verzekeringsgeld. Geen leuke optie maar misschien wel beter voor je paard?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:26

listiglistje schreef:
Cissy, Ik heb er vroeger ook een gehad met ernstige hoefkatrol, maar die kwam ook met gemak door de klinische keuring!
Dus haar eigen veearts kan hier waarschijnlijk niets aan doen...zeker niet als hij de buigproeven met vlag en wimpel doorstaat!

Wil je hoefkatrol uitsluiten altijd rontg. laten keuren!

klopt, maar het is wel een indicatie. Mijn oude merrie had ook 3tjes maar heeft geen dag kreupel gelopen en is op 33 jarige leeftijd van ouderdom gestorven en nooit een dag kreupel geweest, dus foto's zeggen ook niet altijd wat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:27

TS als je rechtsbijstand hebt kun je het proberen...anders wordt het een te dure aangelegenheid vrees ik!
En mocht je verliezen....je draait dan volgens mij alleen op voor de proceskosten/griffiekosten etc. zo'n € 200 tot € 600,-

Je moet echter wel alles zwart op wit kunnen bewijzen, anders maak je weinig kans.
Mocht je geen procedure opstarten is het helaas duur leergeld voor de toekomst :(:)

Succes met je beslissing!

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:37

dank je

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:05

Heeft het paard nu last van hoefkatrolontsteking of heb je nu alleen foto's gekregen waar hij 3 of 4 scoort?
Dat hoeft nl. niet altijd te betekenen dat je paard er ook echt last van krijgt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:10

listiglistje schreef:
TS als je rechtsbijstand hebt kun je het proberen...anders wordt het een te dure aangelegenheid vrees ik!
En mocht je verliezen....je draait dan volgens mij alleen op voor de proceskosten/griffiekosten etc. zo'n € 200 tot € 600,-

Je moet echter wel alles zwart op wit kunnen bewijzen, anders maak je weinig kans.
Mocht je geen procedure opstarten is het helaas duur leergeld voor de toekomst :(:)

Succes met je beslissing!

Als het via je rechtsbijstand gaat, hoef je meestal niets te betalen.... Daar ben je immers voor verzekerd.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:17

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:27

Particulier of handelaar maakt niet uit, eigenlijk.
Iedereen heeft het recht om binnen 6 weken het dier terug te brengen. Als is het bij particulieren wel lastiger, dat geef ik toe.
Met een verborgen gebrek, zoals in dit geval, kan het tot 6 maanden, zeg ik uit mijn hoofd.
Maar als je het zeker wilt weten, kan je even de juridische tip lijn bellen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:34

zou je het paard, indien mogijk, nog wel naar hem terug willen doen dan?
ik zou eerst zelf het paard op de foto laten zetten en daarmee naar die man gaan, kijken of je er onderling uitkomt.
succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:53

Als TS het paard gekocht heeft van een partikulier die WIST dat het dier iets mankeerde omdat het eerder vanwege dat mankement teruggekomen is, dan was hij verplicht om dat te melden bij verkoop.
Als hij dat niet heeft gedaan is hij in gebreken gebleven wegens het bewust achter houden van informatie en is dus aansprakelijk.

Natuurlijk heeft TS onderzoeksplicht, maar zoals eerder gezegd dit hóeft niet bij een keuring naar voren te komen en valt dan onder 'verborgen gebreken'.
Feit is dat de verkoper informatie achter gehouden heeft die de koop wel degelijk houden kunnen beÏnvloeden.

Esthermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:27

Ook wij hebben ervaring van een paard met een verborgen gebrek.
Nadat het paard gekocht is (met overeenkomst voor veel geld) hebben wij haar laten keuren door een dierenarts, AFGEKEURD!
3 dagen na aankoop paard kreupel, nooit meer zuiver geweest
Vorige eigenaar gebeld met de mededeling dat het paard afgekeurd was en 2 weken moest rusten. Vorige eigenaar wist natuurlijk van niets.
Hierna welgeteld 3 maanden met het paard de medische mallemolen in, paard had duidelijk pijn en deed niets anders dan steigeren bij enige belastend bewegingen.
Duidelijk was ons wel dat het in de rug van het paard zat, en dat het iets uit het verleden was.

Door getuigen op wedstrijden hoorde wij wat er met het paard gebeurd was. Hiermee de vorige eigenaar geconfronteerd. Natuurlijk wisten zij van niets!!
Geluk bij een ongeluk, het hele verhaal wat er met het paard (naam en toenaam)gebeurd is stond op dit forum. Hiermee weer de vorige eigenaar gebeld, nog steeds volhouden dat er niets gebeurd is.
Volgens de "wet" voldoen we aan alle punten zodat we ons kunnen beroepen op ontbinding van het koopcontract. Alleen de vorige eigenaar snapt het niet helemaal
en hou nog steeds vol dat er niets is geweest.
Paard heeft enkele jaren geleden een ongeluk gehad, en hierbij ernstig rugletsel opgelopen.

Hoe kunnen we hiermee omgaan, wij willen eigenlijk paard terug naar vorige eigenaar, en ons geld terug!! Advocaat is ingeschakeld.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 01:35

Je moet je denk ik ook wel afvragen wat jij wilt als je wel iets kunt doen met rechtsbijstand oid. Zou je het paard terug willen geven en je geld terug krijgen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:13

Esthermuis schreef:
Ook wij hebben ervaring van een paard met een verborgen gebrek.
Nadat het paard gekocht is (met overeenkomst voor veel geld) hebben wij haar laten keuren door een dierenarts, AFGEKEURD!
3 dagen na aankoop paard kreupel, nooit meer zuiver geweest
Vorige eigenaar gebeld met de mededeling dat het paard afgekeurd was en 2 weken moest rusten. Vorige eigenaar wist natuurlijk van niets.
Hierna welgeteld 3 maanden met het paard de medische mallemolen in, paard had duidelijk pijn en deed niets anders dan steigeren bij enige belastend bewegingen.
Duidelijk was ons wel dat het in de rug van het paard zat, en dat het iets uit het verleden was.

Door getuigen op wedstrijden hoorde wij wat er met het paard gebeurd was. Hiermee de vorige eigenaar geconfronteerd. Natuurlijk wisten zij van niets!!
Geluk bij een ongeluk, het hele verhaal wat er met het paard (naam en toenaam)gebeurd is stond op dit forum. Hiermee weer de vorige eigenaar gebeld, nog steeds volhouden dat er niets gebeurd is.
Volgens de "wet" voldoen we aan alle punten zodat we ons kunnen beroepen op ontbinding van het koopcontract. Alleen de vorige eigenaar snapt het niet helemaal
en hou nog steeds vol dat er niets is geweest.
Paard heeft enkele jaren geleden een ongeluk gehad, en hierbij ernstig rugletsel opgelopen.

Hoe kunnen we hiermee omgaan, wij willen eigenlijk paard terug naar vorige eigenaar, en ons geld terug!! Advocaat is ingeschakeld.

Heel rot, maar meteen komt er wel een vraag naar boven..
Waarom koop je eerst het paard en laat je het daarna pas keuren??
Ik kan me daar echt geen voorstelling van maken.
Heb zelf ook wel eens ongekeurd een paard gekocht, maar hem ook niet daarna alsnog laten keuren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:18

Altijd een koopovereenkomst laten tekenen én inderdaad laten keuren voordat je er überhaubt over denkt om een paard te kopen.
Ik heb mijn dochter ook een koopcontract meegegeven toen zij haar veulen ging kopen en daarin stond ook dat als er binnen een bepaalde tijd verborgen gebreken (lijkt wel een auto) naar buiten zouden komen, zij haar geld terug zou krijgen.
Tekenen ze dat niet is er iets niet goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:28

Verborgen gebreken kan nogal een ruim begrip zijn. Lichamelijk, dan valt dit al onder de wet, dus is imo een contact overbodig.
Als het gaat om gedrag, dan spelen er zoveel meer factoren mee, dat ik daar ook niet garant voor zou staan.
Ken genoeg voorbeelden dat paarden binnen een aanzienlijke tijd totaal veranderd waren bij hun nieuwe baas. Zowel voor- al na-delig en lag voornamelijk aan de (on-) kunde van de eigenaar en de omgeving waar het paard stond.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:31

Het ging ook om lichamelijke gebreken superwoman, kon er niet opkomen :o