Vergunning Rijbak niet verstrekt, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:04

Leuk al die reacties :D

Ik ben het er ook mee eens dat er beleid moet komen voor paardenbakken (gemeenten moeten ook beleid maken trouwens). Ik vind het als paardenliefhebber soms schandalig wat mensen aanleggen b.v. paddocks in een voortuin van 15 m2 met aan de kant van de stoep een hekwerk van 2 meter hoog. Het is alleen wel vervelend dat als je het wel netjes wil doen dit bijna niet mogelijk is, terwijl er bij de 'illigale' situaties nauwelijks gehandhaaft wordt.

Maar even over mijn situatie, Let wel: we hebben geen officiele afwijzing gehad alleen een onofficieuze. Er zijn naar aanleiding daarvan gesprekken geweest met diversen. Het is nog in behandeling. Verder ga ik er niet veel over zeggen want ik merk al dat door mijn eerste bericht dat er onware verhalen de ronde gaan. Als ik meer zekerheid heb, laat ik dit jullie weten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:14

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten toen ik hier kwam wonen (huis met landbouwgrond + illigale containerstallen. Ik wilde dus stallen bouwen op mijn landbouwgrond achter het huis.

Ik moet zeggen dat de gemeente altijd voor 100% achter mij heeft gestaan, aan hen heeft het zeker niet gelegen !

Helaas heb ik hier in de buurt een paar Rotterdammers wonen (no offence- maar die bij mij in de buurt wonen kan ik echt wurgen!) die "problemen" hadden met paardenstallen. Ook al konden ze die niet eens zien, behalve als ze op de nok van hun dak waren gaan zitten :( . Ik moest, om op landbouwgrond te bouwen een art. 19 procedure volgen. Die had binnen een half jaar rond kunnen zijn als die kl*tzakken geen zienswijzen in hadden gediend, en vervolgens nog eens bezwaar. Dus: zienswijzen: bezwaar: hoorzitting. De ellende is pas gestopt toen mijn DIRECTE buren bij hen aan de deur zijn geweest (zowat het halve dorp :D ) dat ze nu echt moesten ophouden met hun terreur, of anders moesten verhuizen!

Kans van slagen hadden ze uberhaupt niet (dat is ze door de gemeente ook uitgelegd) omdat we voor de zekerheid op minimaal "bedrijfsafstand" van 50m zijn gaan zitten. Dwz 50m van de hoek van hun tuin (met nog een rij huizen ertussen) Op deze 50m had ik, als ik een paardenbedrijf zou hebben, zelfs een manege kunnen beginnen met 30 paarden ipv 3 ! En dat terwijl er op dat stuk land van 2.5hectare voordat ik er kwam wonen 7 (!) paarden stonden ipv die 3 van mij.

Pietje_Bell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:10

Winkie schreef:
Korte update:

Het zit inderdaad ongeveer in elkaar zoals Kaka heeft aangegeven.

Ik wil het er even op houden dat er opnieuw naar gekeken wordt. pff wat een tijd gaat daar over heen zeg: in februari ambtelijk advies gevraagd en is nu halverwege juni en nog steeds geen uitslag.

Zodra ik meer weet horen jullie het :) Bedankt voor alle berichtjes

Het is mij onduidelijk welke procedure er precies wordt gevolgd. De procedure zal in ieder geval onder het bestuursrecht vallen. Voor elke procedure staat een termijn voor een te nemen besluit. Sinds kort bestaat er de Wet Dwangsom. De Wet Dwangsom maakt het mogelijk de rechter te verzoeken een dwangsom in te stellen bij het uitblijven van een besluit wanneer een termijn wordt overschreden door een overheidsinstantie.

Ik zou de gemeente daar even op wijzen en bij het uitblijven van een tijdig besluit fijn de bestuursrechter verzoeken een dwangsom toe te kennen. Meeste gemeenten zijn zo traag als dikke stront en hechten weinig aan het belang van de aanvrager. Het kan je een aanzienlijke som geld opleveren en daar zijn ze niet blij mee. Verzoek kan je zelf indienen bij de rechtbank, heb je verder geen advocaat voor nodig. Gewoon even googlen voor de te volgen procedure.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:18

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien dat iemand je al geholpen heeft. Wij hebben ook een bak onderaan de dijk, maar wij hebben toestemming van het Hoogheemraadschap (waterschap) gekregen. Zij hebben het beheer over de waterkeringen en moeten dus bepalen of een bak mogelijk is. Meestal mag je niet in een dijk graven, maar ophogen is vaak geen probleem. Je zou dan de bak boven het maaiveld moeten laten aanleggen. Dus zonder af te graven. Je tast de dijk dan niet aan. Het hangt dus helemaal van het waterschap af, want zij bepalen een bak onderaan de dijk mogelijk is. Sinds de dijkdoorbraak in Wilnis zijn ze heel kritisch geworden met dit soort zaken. Je kunt het waterschap eerst om advies vragen en de komen ze te plaatse de situatie bekijken.

Winkie

Re: Vergunning Rijbak niet verstrekt, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:19

Pietje Bell: Het klopt dat er termijnen e.d. zijn. Ik geloof dat dat normaals gesproken 12 weken is dat een gemeente moet beslissen alleen dat is weer anders als het buiten het bestemmingsplan valt? Geen idee hoe dat precies zit. Onze officiele aanvraag is ook pas van maart btw. Alleen in feb hadden we ambtelijk advies gevraagd.

@ Jol1: Ik kom niet eens bij de buurt van de dijk :) Ze hebben een gebied van waterkering ook als je 50 meter uit de dijk zit. En waterschap was al heel snel akkoord dus dat is het probleem niet. Gelukkig.

@ Mist.. ja daar zitten we ook nog mee. Wat de gemeente ook zegt, vervolgens kunnen de buren ook nog 6 weken lang bezwaar indienen. Zucht.. Duurt dus nog wel even :) En dat voor een beetje zand met een hek er om heen

serenza1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:09

Wij hebben om deze reden een ak neergelegd zonder omheining gewoon met bielzen omheining zo is dit geen bouwwerk en kunnen ze niet maken!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:22

Dit topic is bijna 2 jaar oud.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:24

Oud topic,slotje.