Zou jij dit doen? (lange trailerrit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:30

Ligt eraan of je denkt dat je paard het wel kan.
Is je paard druk in de trailer? Of staat die er gewoon lekker relaxed in?
Dus hoe je paard is ligt er volgens mij aan of je het wel of niet doet ;)

Kirrr

Re: Zou jij dit doen? (lange trailerrit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:50

Ik denk wel dat ze het kan.
Ze is erg rustig in de trailer, ook gewend aan de trailer (heb ik al ergens neergezet).

Maar de kans bestaat altijd dat het toch niet zo vlot verloopt en wat moet je dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:55

hoe je ook rekening met de temperatuur in frankrijk in augustus?
Het kan hier bloedheet zijn en dan loopt de temp. in een railer snel op tot z'on 40 graden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:58

geerke schreef:
hoe je ook rekening met de temperatuur in frankrijk in augustus?
Het kan hier bloedheet zijn en dan loopt de temp. in een railer snel op tot z'on 40 graden.

We gaan natuurlijk niet in de volle zon rijden (niet overdag dus met zulke temperaturen) ;). Zulke dingen heb ik al 100 keer bedacht, ben erg kieskeurig op wat er gebeurt met mijn paardje :o.
Maar bedankt voor de tip!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:17

Fijn, al deze tips! Wij gaan aanstaande zondag onze paarden naar hun rusthuis Frankrijk brengen. We rekenen erop zo'n 8,5 á 9 uur te moeten rijden. We rijden zondagmorgen heel vroeg weg, liefst rond een uur of vier, zodat we niet teveel uren in de hitte rijden.

Op zondag zullen we ook het minst last van files en vrachtverkeer hebben. De keuringsarts van het VWA komt straks, dan zijn de papieren ook in orde.

De siroop/appelsaptip is geweldig, daar hadden we nog niet aan gedacht. Een emmer appeltjes gaat sowieso mee, evenals voldoende water en hooi.

En dan zelf nog een beetje vrolijk blijven, ik weet dat ze een superleven gaan krijgen, maar de tranen zitten de hele dag hoog.

Zie profiel voor het hele verhaal ....

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:02

Je moet echt een tussenstop inbouwen na 6 uur. Laatst brachten we 2 Rocky Mountain Horses naar Thuringen Duitsland en de snelweg was diep in Oost Duitsland afgesloten door een branden vrachtwagen met giflading... omrijden, tom tom gaf daar de weg niet meer aan (wat een primitief gebied!)... door overmacht duurde de reis veel te lang, en we hebben de paarden geïmproviseerd laten rusten... maar ja het duurde allemaal veel te lang! We hadden ook een jaarling bij ons en die had het moeilijk. Ik vind dat je ook rekening moet houden met pech onderweg, files, onvoorziene afsluitingen, omleidingen enz. Dus bereid je goed voor en controleer vooraf of de route vrij is en rij niet tijdens spitsuren, maar bijvoorbeeld nachts. En zorg dat er een box klaar staat voor de paarden op rust- en eindbestemming. Neem voldoende balen hooi mee, en water.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:06

Natuurlijk gaat er voldoende hooi en water mee, maar ik hoop toch echt in een keer door te kunnen. Een paar keer stoppen om wat lekkers te geven en water (met sap) aan te bieden, is prima, maar waar vind je zomaar een box?

No way dat ik de paarden op een rustplaats langs de snelweg van de trailer ga halen.

Files en ongelukken zijn overmacht, dan is het inderdaad een kwestie van proberen de snelweg af te komen en ergens dan toch maar een plaats te vinden voor een stop. Maar zoiets kan je dus nooit plannen.

Wij gaan inderdaad om een uur of vier zondagmorgen rijden, maar niet niet diep in de nacht, het is ook belangrijk dat je als chauffeur/bijrijder nog een stuk rust pakt voor je weg gaat.

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:24

Mijn paard heeft ook een hele lange trailerrit gemaakt en dat ik goed verlopen dat duurde 16 uur zonder een pauze ze hadden genoeg hooi en water dus een pauze is volgens mij niet nodig we even stoppen met de trailer maar de paarden er niet uit halen. dan zou het gewoon goed moeten gaan maar ga inderdaad dan wel een paar dagen van te voren zodat je paard echt goed kan bij komen. want mijn paard was echt super moe na die lange reis. :Z

veel succes!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:31

Onze rit vandaag is supergoed verlopen. Bijna 11 uur onderweg geweest, inclusief rustpauzes. Paarden niet van de trailer gehad, maar wel verwend met lekkere dingen.

Gouden tip uit dit topic: stukjes appel en wortel in water met wat appelsap. Ze hebben ervan gesmuld!

Afbeelding

En na aankomst mochten ze in de wei op hun nieuwe stekkie in Frankrijk en wat waren ze blij met de ruimte daar:

Afbeelding

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:41

Oh, Monique, wat super! Heb even je profiel/blog gelezen, nogal een onderneming, maar wat een superplek!

Mooi dat de rit goed verlopen is!!!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:10

Fijn dat het allemaal goed is verlopen!
Die weides zien er inderdaad geweldig uit. Bijna de hemel op aarde :)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:54

ik zou ook wel een tussenstop maken :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:01

Een tussenstop in de zin van stoppen en de paarden op de trailer laten of echt uitladen?