B-vrachtwagen: 2 paarden, 3 bijrijders. Kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:10

Vergeet niet dat het papieren gewicht anders is dan het werkelijke gewicht, het kan nl zijn dat er na de keuring nog eea aan opties in de wagen is gezet zoals een rubber vloer, schotten, een watertank etc.
Je moet ook rekening houden met een volle tank diesel en al je spullen etc dat dat van het papieren laadvermogen af gaat.
Het beste is om de wagen nu te wegen, dan weet je wat je mee mag nemen.

Heb je wel iemand die bijvoorbeeld een 2 paards trailer mag rijden, dus E rijbewijs heeft? Dan zou je een bus met trailer kunnen huren, passen genoeg spullen in die bus en geen probleem met laadvermogen etc.

Alicia2u

Re: B-vrachtwagen: 2 paarden, 3 bijrijders. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:15

Nee, we hebben niemand die een BE heeft en een paardentaxi is nog duurder.

Ik heb even gebeld. Het is een nieuwe vrachtwagen, het laadvermogen is 1220 kg. De man wist mij te vertellen dat je er 10% overheen mag zitten.
We gaan in ieder geval even de paarden meten om het gewicht wat beter te schatten. Het zijn maar kleine lichte paarden en ze zijn niet te dik, dus misschien zijn ze wel lichter dan we denken. Als het dan niet past dan heb ik nu nog tijd genoeg om een lift te regelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:39

netto of bruto laadvermogen?
als er wat onverhoopt gebeurd (wat we niet hopen uiteraard) dan hoop ik dat je verzekering het ook goed vind dat je er 10% overheen zit.... en dat anders die man de kosten betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:48

Ik zou niet standaard uitgaan van een gedoogbeleid op overbelading... Ga er maar vanuit dat bij controle oid je boven die 10% ijskoud af kunt laden en je reis op alternatieve wijze kunt voortzetten.

Met 1220 kilo laadvermogen kun je geen twee paarden, drie mensen en bagage vervoeren.
Gemiddeld klein paard weegt al minimaal 500 kilo.
Heb je nog 220 kilo over voor 3 mensen, bagage, en een tank met diesel. Onmogelijk.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:55

persoonlijk zou ik het voor 30 km geen probleem vinden. of het wel/niet mag, voor een half uurtje rijden. het is niet gevaarlijk en het vw houd het zeker.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:56

Ilsje_ schreef:
persoonlijk zou ik het voor 30 km geen probleem vinden. of het wel/niet mag, voor een half uurtje rijden. het is niet gevaarlijk en het vw houd het zeker.

In die 30 km kunnen 1000 ongelukken gebeuren waarbij de verzekering zegt: dit mocht niet, ga het maar allemaal zelf betalen ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:57

wij hebben ook een b vrachtwagentje. mogen 2 paarden op en kunnen er met zn 3en (inclusief bestuurder) in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:58

chelletju schreef:
wij hebben ook een b vrachtwagentje. mogen 2 paarden op en kunnen er met zn 3en (inclusief bestuurder) in

Reken die kilo's eens voor?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:03

Iedere bus weegt gemiddeld zeker na ombouwen al meer dan 2500kg reken daar alle extra's bij en je zit al op 3000kg
Als je het risico wil nemen de rest van je leven te moeten betalen als je een ongeluk krijgt moet je het vooral doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:31

Alicia2u schreef:
Nee, we hebben niemand die een BE heeft en een paardentaxi is nog duurder.

Ik heb even gebeld. Het is een nieuwe vrachtwagen, het laadvermogen is 1220 kg. De man wist mij te vertellen dat je er 10% overheen mag zitten.
We gaan in ieder geval even de paarden meten om het gewicht wat beter te schatten. Het zijn maar kleine lichte paarden en ze zijn niet te dik, dus misschien zijn ze wel lichter dan we denken. Als het dan niet past dan heb ik nu nog tijd genoeg om een lift te regelen.

Sorry, die man kan l*llen wat ie wil (het is niet de eerste keer dat ik die club betrap op leugens) maar hij zal geen schriftelijke garantie geven op het toegestaan zijn van die 10% overbelading.
Daarnaast is die 1220kg al erg optimistisch en vergis je niet in wat de zooi allemaal weegt die je meesjouwt. Ik hanteer niet zonder reden dat een mens met al z'n zooi in zo'n geval 100kg weegt. Dat laat erg weinig ruimte voor de paarden over.

Maarre, Noot Ede vraagt 69 euri's voor een bus, per dag, inkl 200km. D'r op en draf vraagt iets van 40 euro per dag voor een tweepaards (even checken voor het precieze bedrag) Dus voor zeg 250 euro ben je uit en thuis, inkl brandstof (waarschijnlijk zelfs minder), nog even een chauffeur regelen en klaar ben je; goedkoper, veiliger en vooral: LEGAAL!!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:36

chelletju schreef:

Tussen kunnen en mogen zit een hemelsbreed verschil dat je in geval van een ongeluk(je) wel eens een hoop ellende en geld zou kunnen kosten. }>

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:25

Het zit hem met name in de chaufeur wat voor problemen zorgt ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:36

mogen en kunnen ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:39

Alicia2u schreef:

Ook een goede chauffeur kan een ongeluk krijgen daarom heet het ongeluk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:42

Nooit erop vertrouwen... gewoon even met het verhuur bedrijf afspreken dat je vol beladen langs een weegpunt rijdt.
9 van de 10 keer zijn de B wagens overbeladen... heb het zelf ook meegemaakt, het was ook erg hard zoeken naar een veewagen die wel klopte en waarbij je ook echt twee paarden mee kon nemen. :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:42

Nee, dat bedoel ik niet.

We hebben niemand die een BE heeft en we hebben ook geen auto die een tweepaardstrailer kan trekken. Daarom wilden we een vrachtwagentje huren. Bovendien is het makkelijker om je spullen een paar dagen in de vrachtwagen te laten liggen dan weer uit en in de auto te laden op locatie, dan raak je makkelijker dingen kwijt (we gaan op meerdaagse clinic).

Het gaat wel om een nieuwe vrachtwagen (2009).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:46

Alicia2u schreef:
Het gaat wel om een nieuwe vrachtwagen (2009).

Maakt niet uit... de nieuwe zijn ook vaak te zwaar en hebben niet het goede gewicht wat op het papier staat. Vaak worden ze leeg gewogen en aan een kenteken gebracht, en daarna wordt alles erin gebouwt ;)
Mijn veewagen was nl ook uit 2008... maar die kon ik mooi langs de weg laten staan na een controle.
Ik heb er nu een gekocht die wel 100% in orde en aan het gewicht zit.
Het is gewoon heel erg oppassen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:49

Misschien ook even handig om erbij te zeggen: We huren van een bedrijf dat deze vrachtwagens ook verkoopt. Ik weet niet of dat uitmaakt? Als ze speciaal hiervoor gemaakt zijn?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:52

Alicia2u schreef:
Misschien ook even handig om erbij te zeggen: We huren van een bedrijf dat deze vrachtwagens ook verkoopt. Ik weet niet of dat uitmaakt? Als ze speciaal hiervoor gemaakt zijn?

nee dat maakt niets uit... zoals ik al zij zijn de meeste verkochte wagens overbeladen met 2 paarden, soms zelfs al met 1 :+
Ik had mijn veewagen ook bij een groot internationaal bedrijf vandaan... en die was met 1 paard en mij erin zwaar overbeladen.
Toen ik mijn nieuwe kocht (zie profiel) ben ik met de eigenaar van het bedrijf langs een weegpunt gereden om te kijken of alles klopte... was een voorstel van de verkoper, omdat hij weet dat er veel vewagens te zwaar worden verkocht.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:52

Nee het maakt niet uit dat de man de vrachtwagens ook zelf verkoopt...Hij beweert ook dat je 10% mag overladen toch....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:53

Aukelizzy schreef:
Nee het maakt niet uit dat de man de vrachtwagens ook zelf verkoopt...Hij beweert ook dat je 10% mag overladen toch....

Ja precies... dan vertrouw ik het ook al niet echt.
Volgens de wet zou het wel mogen... maar ik wil mijn paard niet op een overbeladen wagen hebben staan.
De remmen e.d. zijn berekend op een bepaald gewicht, en die 10% is teveel :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:57

Alicia2u schreef:

Je zou hier ook kunnen vragen of er Bokkers zijn die je tegen een schappelijke vergoeding willen brengen, eventueel in een door jouw gehuurde combi...........

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:21

De 10% klopt niet, het mag wettelijk tot 5 % zijn, daarboven kan een agent je bekeuren (hoeft niet uiteraard).
Laat hem leeg maar even wegen door de verhuurder (zou toch geen probleem hoeven te zijn), dan weet je genoeg of het klopt of niet, daar heb je geen volbeladen wagen voor nodig :o .
Je loopt de kans dat je gecontroleerd gaat worden (of dat zal gaan gebeuren weet je nooit van te voren, ik ben nog nooit gecontroleerd in ieder geval, maar ook dat zegt niets), vaak is het alleen een papieren kwestie, dus klopt alles op papier, heb je pech, dan wordt ook je wagen gewogen, ben je te zwaar, kun je hem laten staan en ander vervoer regelen + een boete.
Krijg je een ongeval, dan heb je inderdaad kans dat de verzekering niet zal uitkeren, als blijkt dat het e.e.a. niet voor elkaar is.
Het is wel als als als, aan jullie de keuze of je dit risico wilt nemen of juist niet.
Succes met jullie keuze (ik snap dat dit best lastig is).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:26

Heeft de chauffeur geen C rijbewijs?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:27

dan mag je nog niet met een overbeladen B rijden ;)
Dan moet hij omgezet worden op kenteken naar een C... anders is het nog steeds boete en je paard uitladen.