Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:56

Ik heb al een bijrijder gehad die 125 euro per maand betaalde voor 3 dagen :P Maar nu betaal ik mijn bijrijdster een kleinigheidje zodat zij mijn paard wat dingen leert waardoor ik het makkelijker heb.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:56

ik heb nooit hoeven betalen wel bij mijn laatste bijrijdpaard de afspraak gemaakt dat als ik afspreek en niet kom ik 10,- neer moet leggen :P maar nooit gebeurd hahaha

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:57

Ik ga 3/4 dagen naar m'n bijrijdpaard toe.

Paarden staan aan huis, ik mest uit als ik er ben, rijd Lorna, voer de paarden als het gevraagd word, gebruik m'n eigen hoofdstel + dekjes, eigenaar rijd je eventueel naar wedstrijdterrein, klusjes (tussendoor of als het gevraagd wordt)
Ik hoef niets te betalen, alleen m'n lesgeld

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:57

TS: je krijgt toch ook diverse reacties? Voors en tegens?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:58

Ik ken een aantal mensen die paarden verzorgen. 1 betaald € 75,- p/m en mag er alles mee doen 4 dagen in de week.
De rest betaald € 50,- voor ook een aantal dagen in de week. Ik geloof 2 of 3 dagen en mogen alleen in de bak rijden.
Maar zo ken ik er ook een aantal die helemaal niks hoeven te betalen. Er wordt alleen aan ze gevraagd om af en toe mee te betalen aan dingen die kapot zijn gegaan enzo.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:00

Ik snap dat je er iets voor wilt vragen, maar dan moet het niet te veel zijn. De bijrijder steekt ook zijn tijd en energie in jou paard voor haar plezier, maar ook om jou te helpen en als ze daar dan nog voor moeten betalen doen ze dat liever niet. Als het kan zou ik niets vragen, want jij en je paard zijn er mee geholpen. Het weerhoud de bijrijder ervan om het te doen als ze er voor moeten betalen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:01

Ik zou geen geld vragen. Bijrijders die goed kunnen rijden, zelfstandig met je paard kunnen omgaan, verantwoordelijkheid nemen en hun afspraken nakomen zijn zeldzaam. Als je er zo één kan vinden mag je je gelukkig prijzen.

Als je paard goed gereden wordt gaat het rijden voor jou makkelijker, je paard gaat sneller vooruit en is happy door de extra aandacht. Dat is belangrijker dan een geldbedrag.

Of je geld kan vragen hangt ook af van de acoomodatie waar je paard staat. Als er geen all-weather rijbak ligt of de bijrijder moet inspringen voor klusjes kan je ook al moeilijk om geld vragen denk ik...

bodine98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:02

ik heb ook een lease paardje daar betaal ik 35euro permaand voor voor 1 dag in de week.
een beetje veel naar ja het is wel super leuk
gr bodine :D

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:02

marlinH schreef:
TS: je krijgt toch ook diverse reacties? Voors en tegens?

Die wil ik ook best horen hoor ;)

Maar in mijn ogen kan iemand die een paard mag rijden best wat bijleggen. Mijn ervaringen met niet betalende verzorgers is namelijk niet al te best.
Op een manege betaal je ook om te mogen rijden, en dan kun je vaak niet doen wat je zelf wilt.

Het is wel mijn paard wat iemand meeneemt, geen fiets ofzo. Ik wil die persoon dus kunnen vertrouwen. Iemand die er wat voor over heeft (en dan bedoel ik echt geen berg geld ;) ) vertrouw ik eerder dan iemand die perse voor noppes wil rijden.

Dus als het normaal is om er niks voor te vragen is een bijrijder blijkbaar toch niet de oplossing voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:03

Gabriellee schreef:
Ik snap dat je er iets voor wilt vragen, maar dan moet het niet te veel zijn. De bijrijder steekt ook zijn tijd en energie in jou paard voor haar plezier, maar ook om jou te helpen en als ze daar dan nog voor moeten betalen doen ze dat liever niet. Als het kan zou ik niets vragen, want jij en je paard zijn er mee geholpen. Het weerhoud de bijrijder ervan om het te doen als ze er voor moeten betalen.

Idd, Zelf ben ik al enige tijd opzoek naar een paard voor 1 a 2 dagen in de week. Maar betalen wil ik er niet voor. Af en toe een bak snoepjes of wortels wil ik best doen. Maar geen vast bedrag per maand. Mijn eigen paard kost mij al meer dan genoeg!

Dus TS als je uiteindelijk besluit om er niets voor te vragen. Wil ik je graag komen helpen. Ik woon namelijk in het zelfde dorp!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:05

Anoniem schreef:
Gabriellee schreef:

Idd, Zelf ben ik al enige tijd opzoek naar een paard voor 1 a 2 dagen in de week. Maar betalen wil ik er niet voor. Af en toe een bak snoepjes of wortels wil ik best doen. Maar geen vast bedrag per maand. Mijn eigen paard kost mij al meer dan genoeg!

Dus TS als je uiteindelijk besluit om er niets voor te vragen. Wil ik je graag komen helpen. Ik woon namelijk in het zelfde dorp!

Dankje voor je aanbod. Wie weet ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:06

Naja zullen we het dat zo stellen

Als wij er geld voor gaan vragen komt er helemaal niemand

Bij mijn ouders in limburg lopen alleen kids rond die een verzorg paard zoeken nou die hoevn wij gewoon niet we hebben vooral jonge paarden

goede ruiters vind je niet zosnel wij hebben 2 echte goede ruiters bijde Z2 geklasseerd en brengen ook wat paarden uit van ons we zijn blij met ze

als ik ruiters zoek die ook nog betalen dan komt er niemand dus ik hoop voor jou dat het in jou regio anders is

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:07

ik zou dus WEL aanraden iets te vragen in de kosten. mijn ervaring is dat als men niets betaald, je ook weinig kan eisen, en het allemaal heel snel erg informeel kan worden met alle gevolgen van dien.

altijd zonder bijbetalingen gedaan, maar behalve een afhakende ruiter, en eentje die mij met ruim 1000 euro aan onkosten achterliet, niet meer aan begonnen.
heb er zelfs ooit eentje gehad die stiekem lessen gaf op een van MIJN paarden, en jan en alleman erop liet ondanks meerdere waarschuwingen.
en toen ik op vakantie was, en ze alleen de ene oudere merrie mocht rijden, zag ik tot mijn verbazing op haar Hyves later een foto dat ze een onervaren vader zonder toestemming op mijn jonge 4 jarige had laten rijden!
No way dat ik dat soort praktijken nog wil :n

heb nu gewoon een contract opgesteld met alle eisen, en daar hebben ze zich gewoon aan te houden. take it or leave it.
nu heb ik sinds 3 weken weer 2 bijrijders, en die betalen gewoon ieder 50 euro pm.
ze mogen daarvoor 3X in de week rijden.
wel doen ze de stallen, en springen ze bij als dit nodig mocht zijn met bepaalde onkosten. ook als ze iets kapot maken zijn de kosten voor hun.

zij blij ( goedkoop een eigen paard met ALLE faciliteiten), ik blij ( het blijft veel strikter, en dit zorgt toch voor veel meer rust en duidelijkheid) en paarden blij met alle extra aandacht.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 31-05-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Wat het probleem is dat je door een geldbedrag te vragen een zware eis stelt in mijn ogen. Leg liever een leeftijdsgrens op tafel en de eis dat de toekomstige bijrijder les moet nemen van jouw instructeur, daarmee ben je meer gebaat dan die paar euro in de maand en iemand die voor dat geld misschien wel jouw paard naar de knoppen rijdt 'omdat diegene al betaalt en dus geen geld meer wil uitgeven aan les.' :)

moelly

ik hoef er verder ook niets voor te betalen, alleen als ik bijv een nieuwe shabrak nodig heb of als ik privé les wil hebben dan wel, maar dan is die shabrak wel gewoon van mij;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:08

Ik betaal €25 per maand voor 2 dagen per week. (mag meer als ik wil). Als je een kleine vergoeding vraagt, reageert inderdaad niet jan alleman. Ik betaalde niets toen we op een "goedkope" stal stonden, zijn nu naar een duurdere luxe stal gegaan en breng daarom ook wat in.

Verder vind ik het vanzelfsprekend dat je sowieso 1x in de zoveel tijd lest & ook wel is wat wil aanschaffen voor het paard.

In mijn regio (ZH) is het trouwens niet dat iedereen een vergoeding vraagt, maar zeker wel heel veel mensen. Bij ons is het "normaal" dat de verzorgster de hoefsmid betaalt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:11

upendo schreef:
Wat het probleem is dat je door een geldbedrag te vragen een zware eis stelt in mijn ogen. Leg liever een leeftijdsgrens op tafel en de eis dat de toekomstige bijrijder les moet nemen van jouw instructeur, daarmee ben je meer gebaat dan die paar euro in de maand en iemand die voor dat geld misschien wel jouw paard naar de knoppen rijdt 'omdat diegene al betaalt en dus geen geld meer wil uitgeven aan les.' :)

Hier ben ik het mee eens :j

Wij leggen een leeftijds grens en ook een nivo grens wij hebben jonge onervaren paarden en paarden op een hoog nivo daar zetten wij geen manege ruiter op

Lessen bij mijn eigen instructrische doen we 50/50 omdat het best een hoog bedrag is 30 euro half uurtje
Ze lessen hier minimaal 1 keer in de 2 weken en dat gaat gewoon goed

Naar de knoppen rijden zal hier niet gebeuren mijn ouders hebben al ruim 35 jaar ervaring en zien snel genoeg of een ruiter wel of niet goed rijd

En ook ik heb de nodige ervaring om dit snel genoeg te zien gelukkig

Myca

Ik zou nooit een bedrag per keer vragen. Als je bijrijder krap zit zou ze om die reden jouw paard maar wat vaker laten staan en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

Verder hangt het af van het niveau van de bijrijder. Eentje die je paard verder helpt zou je moeten toebetalen en een beginner zou maandelijks wel wat kunnen betalen. Het is alleen de vraag of je zo iemand op je paard wilt hebben.

Jij blijft als eigenaar ten alle tijde aansprakelijk voor ongelukjes/schade die je paard aanricht omdat je de eigenaar van het paard bent. Dat is toch ook iets om nog even bij stil te staan.
Laatst bijgewerkt door Myca op 31-05-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Ik had zelf al een paard en kreeg er een bijrijdpaard bij, waar ik langzamerhand helemaal gek op werd. Heb altijd tegen de eigenaresse gezegd dat ik wilde meebetalen als het nodig was. Door omstandigheden is dat vorig jaar ook gebeurd en ben ik gaan meebetalen. Sindsdien is er wel wat veranderd. Sinds begin van dit jaar ben ik voor de helft eigenaar en deel ik mee in álle kosten. Dat is natuurlijk niet een standaard situatie als bijrijder maar ik ben er gelukkig mee, zou hem niet meer kwijt willen.

Ik vond toen ik nog geen mede eigenaar was het ook eigenlijk heel normaal dat ik een vergoeding zou betalen ervoor, ik rijd toch op andermans paard en dan kan je zeggen dat de eigenaar geholpen is, maar andersom toch ook?
Plus je hebt inderdaad eerder dat niet jan en alleman reageert op je advertenties.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 31-05-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:12

Gentlegiant schreef:
Naja zullen we het dat zo stellen

Als wij er geld voor gaan vragen komt er helemaal niemand

Bij mijn ouders in limburg lopen alleen kids rond die een verzorg paard zoeken nou die hoevn wij gewoon niet we hebben vooral jonge paarden

goede ruiters vind je niet zosnel wij hebben 2 echte goede ruiters bijde Z2 geklasseerd en brengen ook wat paarden uit van ons we zijn blij met ze

als ik ruiters zoek die ook nog betalen dan komt er niemand dus ik hoop voor jou dat het in jou regio anders is

Ik hoef geen Z2 geklasseerde ruiter en het paard hoeft ook niet uitgebracht te worden. Mijn paard is 12, geen jonge wildebras meer dus iemand met wat minder ervaring kan er ook mee overweg. Verder is het niet zo dat ze helemaal stil staat dus een bijrijder is ook geen must die me uit de brand moet helpen. Het gaat prima zo, maar wat meer beweging zou fijn zijn. Maar ik ga er niet zomaar iedereen opzetten.

Dus hopelijk is het hier in de omgeving idd anders en als dat niet zo is komt er waarschijnlijk ook geen bijrijder ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:14

Mabotje schreef:
Ik heb 2 paarden en heb een bijrijdster voor de ene. Ze heeft dan ook volledig gebruik over dat paard en betaalt € 100,-. Het paard heeft eigen materiaal (zadel, hoofdstel, poetsspullen, etc). Ik denk niet dat je ergens voor € 100,- per maand een paard voor jezelf kunt hebben, dus ik vindt dat een redelijk bedrag. Maar als je een bijrijdster voor je eigen paard wilt en je vindt een goede, dan mag je blij zijn en vindt ik niet dat je er iets voor kunt vragen.

Ik betaal aan stalhuur voor die van mij 125. Je zegt wel dat je daar geen eigen voor hebt, maar dus bijna wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:15

Aangezien de bijrijdster geen klusjes hoeft te doen, maar alleen hoeft te rijden, vind ik rond de 40/50 euro wel reëel. Ik ga dan uit van 2x per week mogen rijden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:16

Mabotje schreef:
Ik heb 2 paarden en heb een bijrijdster voor de ene. Ze heeft dan ook volledig gebruik over dat paard en betaalt € 100,-. Het paard heeft eigen materiaal (zadel, hoofdstel, poetsspullen, etc). Ik denk niet dat je ergens voor € 100,- per maand een paard voor jezelf kunt hebben, dus ik vindt dat een redelijk bedrag. Maar als je een bijrijdster voor je eigen paard wilt en je vindt een goede, dan mag je blij zijn en vindt ik niet dat je er iets voor kunt vragen.

maar zeg je nu eigenlijk dat jouw eigen bijrijder niet goed is en ze daarom moet betalen? :+

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:16

KimENlinda schreef:
Mabotje schreef:

Ik betaal aan stalhuur voor die van mij 125. Je zegt wel dat je daar geen eigen voor hebt, maar dus bijna wel.

Maar met die 125 pm ben je nog niet klaar ;) Heb je geen les, hoefsmid, dierenarts, spullen die regelmatig gemaakt/vernieuwd moet worden?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:18

Lowara schreef:
ik zou dus WEL aanraden iets te vragen in de kosten. mijn ervaring is dat als men niets betaald, je ook weinig kan eisen, en het allemaal heel snel erg informeel kan worden met alle gevolgen van dien.

altijd zonder bijbetalingen gedaan, maar behalve een afhakende ruiter, en eentje die mij met ruim 1000 euro aan onkosten achterliet, niet meer aan begonnen.
heb er zelfs ooit eentje gehad die stiekem lessen gaf op een van MIJN paarden, en jan en alleman erop liet ondanks meerdere waarschuwingen.
en toen ik op vakantie was, en ze alleen de ene oudere merrie mocht rijden, zag ik tot mijn verbazing op haar Hyves later een foto dat ze een onervaren vader zonder toestemming op mijn jonge 4 jarige had laten rijden!
No way dat ik dat soort praktijken nog wil :n

heb nu gewoon een contract opgesteld met alle eisen, en daar hebben ze zich gewoon aan te houden. take it or leave it.
nu heb ik sinds 3 weken weer 2 bijrijders, en die betalen gewoon ieder 50 euro pm.
ze mogen daarvoor 3X in de week rijden.
wel doen ze de stallen, en springen ze bij als dit nodig mocht zijn met bepaalde onkosten. ook als ze iets kapot maken zijn de kosten voor hun.

zij blij ( goedkoop een eigen paard met ALLE faciliteiten), ik blij ( het blijft veel strikter, en dit zorgt toch voor veel meer rust en duidelijkheid) en paarden blij met alle extra aandacht.

Dankje voor je reactie, dit is voor mij dus de rede om er wel een vergoeding voor te vragen.