Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paspoorten, stalhouder of eigenaar?

A. Stalhouder
6 (20%)
B. Eigenaar
24 (80%)

Totaal aantal stemmen: 30

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:49

Er gebeurt helemaal niks met mijn paard als ik daar niet bij ben. Maw: hij wordt niet geënt, vervoerd, whatever, zonder dat ik in de buurt ben. No way! Paspoort ligt gewoon hier thuis, als er wat aan de hand is ben ik gauw ter plekke en kan ik als dat nodig is het paspoort meenemen.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:54

@ Alane: Misschien lees ik erover heen, maar ik zie nergens staan dat de pensionhouder ook perse de houder van het paard is. Naar mijn weten is de houder van het paard degene die zorg draagt voor de dagelijkse verzorging van het paard. Het is goed denkbaar dat er enkel een stal of wei wordt gehuurd van de pensionhouder, maar de dagelijkse verzorging wordt vervuld door eigenaar/bezitter. In dit geval zou dan de eigenaar/bezitter ook de houder van het paard zijn, of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:55

het is toch ook onhandig als de paspoorten bij de pension eigenaar moeten zijn? moet je elke x als je op pad gaat met je paard je paspoort mee vragen. het idee van de kopietjes bij de staleigenaar vind ik wel een goede.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:55

Ik heb hem ook thuis liggen hoor, niet op stal, mijn paard mijn papieren ;)

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:59

Ik houd hem zelf bij en bij inentingen dan is die wel op stal.
Omdat ik nog wekelijks mijn paard vervoer en het verplicht is om het boekje tijdens transport bij te hebben ligt het eigenlijk standaard in mijn auto.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:59

Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving, maar vooralsnog hou ik het paspoort gewoon thuis. Heb geen zin om iedere keer als het nodig is te moeten "zeuren" om mijn paspoort :) Erg onpraktisch ook, boer ziet me aankomen zeg!
Verder ben ik het met de commentaren eens dat ik wil voorkomen dat inentingen of wat dan ook in theorie geregeld zouden kunnen worden door iemand anders dan mijzelf.
Regelgeving is op dit moment nog niet voldoende geregeld en zo lek als een mandje (kijk ook bijv. eens naar de verplichte chipregistratie), dus vooralsnog vind ik het wel best zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:03

Roadracer schreef:
Verder ben ik het met de commentaren eens dat ik wil voorkomen dat inentingen of wat dan ook in theorie geregeld zouden kunnen worden door iemand anders dan mijzelf.

Nou ja, in theorie kan het natuurlijk wel. Mijn veearts zet althans eerst de spuit en vraagt daarna pas om het paspoort. Dan zit het spul er al in he, en iedereen kan dat paard zomaar uit de wei halen als ze willen. De aankoopkeuring is zelfs zonder paspoort gegaan, de verkopers hadden het thuis laten liggen :+ (beetje verstrooide mensen := )

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:05

Oh, en dan nog even wat anders. Stel, je huurt een weiland van een boer, maar de boer woont niet in de buurt van dat weiland en komt er nauwelijks. Wie is in dit geval dan de houder? De boer, omdat het zijn land is, of de eigenaar/bezitter, omdat het zijn paard is? Je zou in dit geval zeggen de eigenaar van het paard, omdat hij degene is die de dagelijkse zorg draagt. En wat maakt dan het verschil met pensionstallingen waarbij de eigenaar van het paard alle zorg op zich neemt? Is dan enkel het feit dat de pensionhouder op hetzelfde terrein woont als het paard al voldoende om hem als houder aan te wijzen?

Keet

Re: Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:08

Alletwee de stallen hebben een kopie van het paspoort. De paspoorten zelf heb ik thuis. Enten regel is zelf en dan zorg ik dat de paspoorten aanwezig zijn.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:11

Bij mij lag het orgineel bij de pensionhouder in de kluis. Zelf had ik het kopie met een getekende verklaring van de stal.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:17

tallechie schreef:
houder van het paard moet het paspoort hebben maar hoe doe je dat dan als je op wedstrijd gaat? Dan heb je ook het paspoort nodig? En als je je paard vervoert ook

Hoe vervelend het ook is misschien. Het is verplicht!!
Als je op wedstrijd gaat, neem je hem gewoon mee. Lijkt mij een kleine moeite aangezien je het paard daar gestald heb staan

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:21

Van mijn oudere merrie heb ik het paspoort thuis, van mijn jaarling is het paspoort bij de opfok, ivm het centraal enten daar op stal en het voor mij ook niet te doen is om er naar toe te rijden en te wachten als er geent moet worden.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:22

Van mij liggen ook thuis, denk niet dat onze stalhouder (ruim 100 paarden) er op aan het wachten zijn dat er dagelijks mensen aan de deur zijn omdat ze op wedstrijd gaan en het paspoort nodig hebben.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:25

Wat je dan als optie kan doen, is een kopie maken en die op stal afgeven

Apacheshadow

Bij ons op de pesionstal moet je alleen een kopie inleveren van het paspoort. Dit omdat er bij ons al vaker inspectie langs is geweest. De oorzaak hiervan is dat wij oude pony's opvangen waarvan een niet-paardenkenner denkt dat wij de dieren mishandelen

BaiNar

Vroeger lagen ze altijd bij stalhouder... kon er ook niet van wakker liggen... als er geënt werd dan waren de boekjes allemaal op stal (er werdt gezamelijk geënt)... verder had ik ze
toch niet nodig...

Tegenwoordig hoort het paspoort bij je paard te zijn dus zou het wel makkelijk zijn dat je het zelf in bewaring hebt ivm mogelijke wedstrijden enzo... daarbij staan mijn paarden nu thuis of op eigen weide!! ;-)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:28

Ik ga gemiddeld 3x in de week met de trailer op pad en 1x in de 14 dagen op wedstrijd. Pensioneigenaar is niet altijd thuis als ik weg ga. Hij zal blij met mij zijn als ik telkens om het paspoort vraag. Wij staan er met zijn 8-en. Waarvan we met zijn 4-en wedstrijden rijden. Volgens mij wordt hij dan helemaal gek.
Hij kan elk jaar een kopie krijgen, als ze een originele wil zien kan ik hem zo overleggen. In de 13 jaar dat hij een pensionstal heeft is er nog geen controle geweest

kimmie88 schreef:
tallechie schreef:
houder van het paard moet het paspoort hebben maar hoe doe je dat dan als je op wedstrijd gaat? Dan heb je ook het paspoort nodig? En als je je paard vervoert ook

Hoe vervelend het ook is misschien. Het is verplicht!!
Als je op wedstrijd gaat, neem je hem gewoon mee. Lijkt mij een kleine moeite aangezien je het paard daar gestald heb staan

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:33

Sinds het verplicht is hebben wij idd ook de paspoorten van de pensiongasten in beheer. Maar om te voorkomen dat ze elke keer bij ons aan de deur komen om het paspoort te vragen, hebben we een kluis met electronisch cijferslot in de kantine hangen.
Op onze kleinschalige stal van 10 gasten vertrouwen we dat(en elkaar) daarvoor wel :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:34

Op mijn vorige pensionstal was er ook controle geweest. Toen was er gezegd dat een kopie voldoende is :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:39

Alane schreef:
Staat je paad in pension, dan is je pensionhouder dus de houder van je paard.

Ligt eraan hoe je eea geregeld hebt. Ik heb voor ik ze aan huis had, een rij boxen gehuurd bij een pensionstal , maar ik was zelf verantwoordelijk voor voeren, mesten, smid, DA en dat soort dingen.
Dan is de pensionhouder ook niet de houder, want hij verhuurt slechts een kale box.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:00

Dit is weer typisch zo'n regel die opgesteld is door ambtenaren die geen flauw idee hebben hoe de realiteit eruit ziet.

Een pensionhouder die van slechte wil is, kan het zijn klanten knap lastig maken als hij de paspoorten van hun paarden in handen heeft. Je zit in een ontzettend zwakke onderhandelingspositie wat betreft opzegtermijn, opzegvergoeding,... Hij heeft namelijk dat paspoort, en als er niet betaald wordt zie je dat niet terug.

Hij kan zelfs het paard onder je 'derriere' uit verkopen als hij dat wil. Hij heeft er alle papieren voor in handen. Ga maar eens bewijzen dat dat paard van jou was als andere mensen het paard én de papieren in handen hebben.

Trouwens, ik zie het bij ons al gebeuren dat iedereen die even met de trailer weg wil de boer moet gaan lastigvallen om de papieren.

Nee hoor, het papier van mijn paard ligt bij mij, kopieën bij de stalhouder en als er inspectie komt bellen ze maar even, dan kom ik wel met de originelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:01

ik ga mijn paspoort mooi niet afgeven...
ik sta bij een handelaar en die zien paspoorten gewoon als eigendomsbewijs en zie je pony maar eens te zokeen als ze weg is...

dat risico neem ik niet. we zijn goede vrienden, maar een handelaar blijt een handelaar en ik bewaar mijn spullen zelf wel.
ik snap nog steeds niet waarom een paardenpaspoort niet gewoon het eigendoms bewijs zijn, iedereen ziet het toch zo.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:02

Rapperijder schreef:
Dit is weer typisch zo'n regel die opgesteld is door ambtenaren die geen flauw idee hebben hoe de realiteit eruit ziet.

Een pensionhouder die van slechte wil is, kan het zijn klanten knap lastig maken als hij de paspoorten van hun paarden in handen heeft. Je zit in een ontzettend zwakke onderhandelingspositie wat betreft opzegtermijn, opzegvergoeding,... Hij heeft namelijk dat paspoort, en als er niet betaald wordt zie je dat niet terug.

Hij kan zelfs het paard onder je 'derriere' uit verkopen als hij dat wil. Hij heeft er alle papieren voor in handen. Ga maar eens bewijzen dat dat paard van jou was als andere mensen het paard én de papieren in handen hebben.

Trouwens, ik zie het bij ons al gebeuren dat iedereen die even met de trailer weg wil de boer moet gaan lastigvallen om de papieren.

Nee hoor, het papier van mijn paard ligt bij mij, kopieën bij de stalhouder en als er inspectie komt bellen ze maar even, dan kom ik wel met de originelen.

idd, als papieren ook al geen eigendomsbewijs zijn, hoe ga ik dan in vredesnaam bewijzen dat dat paard dat van mij gejat is en ik in groningen terug van mij is?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:05

Ik ben al eens bij een stal weggegaan die nogal vervelend was. bij hun was ook de regel het paspoort bij het paard hoort en dus op stal. Ik was heel blij dat ze het hebben teruggegeven! Ik geef ook nooit meer mijn paspoort af.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:08

Mijn vorige stalhouder, waar ik na een conflict vertrokken ben, had 100% zeker het paspoort achtergehouden als hij dat had gehad. Ik ben nog steeds blij dat ik hem enkel een copie gegeven heb.
Laatst bijgewerkt door Rapperijder op 31-05-10 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt