Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:20

Lante schreef:
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van de paarden in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2010. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormingen, inentingen etc. zitten niet hierbij inbegrepen en komen voor rekening van eigenaar paard. Het verschuldigde dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven staan op rek. nr. *********************.

Denk dat hier 2011 moet komen te staan,

wat betreft het lessen, stel dat enkel lessen gevolgt mogen worden op het terrein door een gediplomeerde instrutreur oid, de regel die je nu stelt vind ik een beetje over the top

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:22

Netjes contract maar ik vind dat je mss van dat lesgeven moet maken dat er een gediplomeerd iemand bv wel mag lesgeven. Maar snap ook wel dat je jan en alleman niet op het erf wilt (maar goed, dat heb je toch met huurders).
Dus zou er van maken dat iemand gediplomeerd moet zijn.
En bekappen, tja niet elk paard hoeft zo vaak dus zou ik aan de huurder overlaten. En ontwormen zou ik zelf in de hand houden als je eigen paarden er ook bij lopen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:28

Vind het nogal veeel punten zeg die vooral in het voordeel van stalhoudster zijn.
Ik zou dit ook niet tekenen :)
Heb geen rijpony momenteel maar zou toch zelf willen beslissen van wie ik les krijg. Ontwormen wil ik ook zelf bepalen, iemand verplichten zijn paard te verzekeren? Denk dat daar de meningen ook over verdeeld zijn.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:29

Los ervan dat ik het ook niet zou tekenen;

* Gezinsleden en gasten van ******hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
***** kan je vervangen door eigenaar paard

De stalling betreft logies. Dit houdt in dat eigenaar paard:
• Alleen de wei verschaft ter verblijf van het paard en er dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
Ik neem aan dat stalhoudster degene is die de wei verschaft en niet eigenaar paard.

De sleutel van de caravan moet ten aller tijde worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.
De caravan wordt niet eerder genoemd, zou ik wel doen met waarvoor de caravan gebruikt mag worden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:29

Citaat:
ik niet , wel dat alle paarden tegelijk ontwormt moet worden ,maar elke maand vind ik te..

Elke maand vind ik ook te vaak. Het is ook afhankelijk van de werkzame stof: de ene werkt maar 6 weken, de andere wel 3 maanden.

Alle paarden tegelijk ontwormen werkt niet als iedereen verschillende wormenkuren met verschillende werkzame stoffen geeft. Er zal dan toch op zijn minst een werkzame stof moeten worden afgesproken.

Zelf ontwormen wij onze paarden 3x per jaar met Equest en 1x per jaar met Equest Pramox. We eisen van onze pensionklanten dat deze tegelijk met ons hun paard met dezelfde kuur ontwormen. Eisen klinkt hard, maar we willen niet dat onze paarden door pensionpaarden besmet worden omdat pensionklanten niet goed ontwormen.

Een goed ontwormingsschema vind ik zelf echt een must voor iedere stal waar meerdere paarden staan en vind ik alleen maar toe te juichen. Iedere maand ontwormen vind ik persoonlijk geen goed ontwormingsschema.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:33

Het is prima om een ontwormschema te hebben, maar er is veel discussie over ontwormen (resistentie), dus ik zou een wat minder extreem schema hanteren. Dan kunnen mensen zich er makkelijker in vinden.

Ik vind persoonlijk 1x in de twee maanden wel het maximum waar ik akkoord mee zou gaan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:03

hmm even een heel ander puntje wat ik nu net zelf heb meegemaakt, ik denk dat het voor de pensionklanten wel fijn is als er richtlijnen zijn voor het buitenzetten. mijn paardje kwam eigenlijk nog maar 2 uurtjes per dag buiten, terwijl het eigenlijk de hele dag zou zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:05

lotjaa93 schreef:
hmm even een heel ander puntje wat ik nu net zelf heb meegemaakt, ik denk dat het voor de pensionklanten wel fijn is als er richtlijnen zijn voor het buitenzetten. mijn paardje kwam eigenlijk nog maar 2 uurtjes per dag buiten, terwijl het eigenlijk de hele dag zou zijn.

Zoals ik het begrijp zou de fjord in kwestie 24/7 buiten komen te staan.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:07

Ik vind hem echt té.

Hallo zeg, je beslist nu alles zelf terwijl het niet jou paard is. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:12

Lante schreef:
[i]

• De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.
Ik bepaal graag zelf hoeveel mijn paard te eten krijgt
• De eigenaar paard komt niet bij de eigen paarden van de stalhoudster in de wei.
dus als er 1 ligt te creperen moet ik m maar laten liggen?
• De enige die bevoegd is om les te geven op het terrein is de stalhoudster. Stalhoudster is in het bezit van de juiste diploma’s (ORUN Basisinstructeur). Les van derden is op het terrein is niet toegestaan.
ook voor mij een reden om af te haken

ARTIKEL 4:

Het paard moet minimaal 1 x per drie maanden door de hoefsmid bekapt worden op kosten van de eigenaar van het paard.
Ik bepaal zelf wanneer de smid komt
Het paard dient ontwormd te worden volgens dit schema:
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Moxi-
dectine
+
Prazi-
quantel
• Ivermectine (Eqvalan, Furexel, Eraquell, Equimectin): standaard middel, goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, werkt 8 weken.
• Moxidectine (Equest, Equest Pramox): goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken.
• Praziquantel (Equimax, Equest Pramox): werkzaam tegen lintwormen, zit als toevoeging bij andere middelen.
• Pyrantel (Strongid-P): werkt vooral goed tegen spoelwormen en is dus vooral belangrijk bij veulens en jaarlingen.
ik bepaal zelf wanneer ik ontworm en met welk middel
:
Eigenaar paard dient het paard zelf te hebben verzekerd tegen brand, diefstal etc. en het WA risico van de paarden
Kom op zeg! Is het nou jou paard of mijn (in geval van dat ik "eigenaar paard" ben.

No way dat ik op deze voet iig bij jou kom staan :n

Sodeletuut

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:23

Erg streng, zoals de meesten hier al zeggen.
- De stalhoudster bepaalt wat je paard te eten krijgt?
- Alleen les mogen nemen van de stalhoudster?
- Elke maand ontwormen?
- Verplichte hoefsmidbezoeken terwijl het misschien helemaal niet nodig is?
Dit zijn voor mij al allemaal punten om af te haken..
Ik zou dat minder streng gaan maken als ik jou was..
Succes verder. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:26

Misschien ligt het eraan waar je staat? Hier in de regio is het vaker normaal dat er alleen les wordt gegeven door de eigenaar van het 'spul'. Het is wel mogelijk om les te krijgen van een ander, maar dan moet 'bakhuur' betaald worden. Dus die regel vind ik niet vreemd. Neemt niet weg dat dit ook een reden voor mij zou zijn om iets anders te zoeken.

Ook in mijn contract staat dat mijn paard WA meeverzekerd moet zijn. En als het goed is, dan is dat toch automatisch zo? Verzekeren tegen de rest vind ik onzin (of iig, is voor mij niet nodig)

Het bekappen vind ik echt onzin. Waarom zou ik mijn hoefsmid vooraf aan jou moeten betalen? De eigenaar van het spul heeft helemaal niks te maken met mijn hoefsmid die met mij een deal sluit. En hoe ik dan met de hoefsmid afreken is mijn pakkie aan lijkt me!

Ook het voeren vind ik een beetje discutabel. Jij bepaald niet hoeveel voer mijn paard krijgt, dat bepaal ik als eigenaar zelf :). Uiteraard in overleg.

Ik denk dat je je wilt indekken voor het eventuele risico dat je loopt met mensen die hun paard eventueel niet goed behandelen. Klopt dat? Dat je daarom zelf wilt bepalen wat het paard moet eten en dat het paard 1x in de 3 maanden bekapt moet worden. Als dat zo is, dan zou ik een extra regel in je contract opnemen die ervoor zorgt dat als mensen hun paard verwaarlozen jij, na contact te hebben opgenomen met de eigenaar, aktie gaat ondernemen.

Daarbij snap ik ook de meerwaarde niet van je ontwormingsschema. No way dat ik mijn paard elke maand ga ontwormen!! Vind ik onzin :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:27

zap schreef:
Misschien ligt het eraan waar je staat? Hier in de regio is het vaker normaal dat er alleen les wordt gegeven door de eigenaar van het 'spul'. Het is wel mogelijk om les te krijgen van een ander, maar dan moet 'bakhuur' betaald worden.

Ik ken de regel persoonlijk niet en vind het ook grote onzin. Ik betaal stalling incl gebruik van de faceliteiten, dan ga ik dus niet nog eens bakhuur betalen als ik les van buitenaf wil.

Daarbij sluit TS op deze manier westernruiters en menners uit

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:31

stef schreef:
zap schreef:
Misschien ligt het eraan waar je staat? Hier in de regio is het vaker normaal dat er alleen les wordt gegeven door de eigenaar van het 'spul'. Het is wel mogelijk om les te krijgen van een ander, maar dan moet 'bakhuur' betaald worden.

Ik ken de regel persoonlijk niet en vind het ook grote onzin. Ik betaal stalling incl gebruik van de faceliteiten, dan ga ik dus niet nog eens bakhuur betalen als ik les van buitenaf wil.

Daarbij sluit TS op deze manier westernruiters en menners uit

Dat kan toch? Misschien wilt ts wel een specifiek persoon alszijnde pensionklant. Bij ons de manege is het bijvoorbeeld niet mogelijk instructie van buitenaf mee te nemen. Er is voldoende kennis & diploma's aanwezig op het terrein zelf. Dit ook ter voorkoming van het lesgeven zonder diploma en het voorkomen van 'onkundige' lesgevers (die wellicht weer een voor een verkeerde naam kunnen gaan zorgen...om het even ver te laten gaan ;) )

Maargoed, ik kijk daar gewoon niet van op, omdat ik dit op meerdere stallen al heb meegemaakt. Het is TS haar land, dus mag zij de regels bepalen en als ze iemand vindt die het ermee eens is, naja prima toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:32

Bij punt 1 haak ik al af. :D
Verder deel ik de mening van KiWiKo en ik vind dat je erg vijandig reageert.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:34

Ik mis ook een stukje verantwoording van de eigenaar van de wei; zoals dat de eigenaar van de wei aansprakelijk is voor een goede degelijke afrastering, en ik mis ook iedere bepaling over of het paard alleen komt te staan en of die weide ook aan anderen verhuurd wordt (eventueel).

Daarnaast moet de huurder minimaal wekelijks de weide mesten, maar even verderop staat dat de huurder geen spullen van de stalhouder mag gebruiken. Zou het toch niet meer dan een beetje logisch vinden dat er wel een kruiwagen beschikbaar is die gewoon gebruikt mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:35

Pfff zeg. denk niet dat iemand bij jou zou willen staan met al die eisen. Dan kunnen die mensen hun paard net zo goed verkopen want jij bepaald alles.

Akhal_Teke

Re: Wat vinden jullie van dit contract? (stalling/weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:38

Ik zie geen probleem... Als je het er niet mee eens bent onderteken je toch gewoon niet?
Ze kunnen vanalles in een contract zetten. JIJ bepaald of je tekent of niet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:39

Akhal_Teke schreef:
Ik zie geen probleem... Als je het er niet mee eens bent onderteken je toch gewoon niet?
Ze kunnen vanalles in een contract zetten. JIJ bepaald of je tekent of niet.

Tuurlijk kan dat, maar TS vraagt onze mening...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:42

maar wat als jij begint met dressuur lessen en later over wil stappen op bijv. western? of problemen hebt met je paardje en die dmv grondwerk op wil lossen?
binnen 2 weken wegwezen en een nieuwe stal zoeken?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:43

Of je kan je totaal niet vinden in de manier van lesgeven van de stalhoudster maar wil wel graag les...?
Of je hebt al 10 jaar les van dezelfde instructeur die zeer goed bevalt en je wilt deze graag houden?
Laatst bijgewerkt door Horseware op 29-05-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Suuzepuus idd dan moet je vertrekken. Ik zie ook nergens iets in overleg dus het moet zo of anders niet.

3bengels

Ik zou never nooit mijn paard bij jou stallen als ik zo'n contract voor ogen kreeg. Veel dingen die er in staan gaan bij ons op stal in overleg. En als je nu al zo vijhandig reageerd op commentaar van mede bokkers dan vraag ik me af hoe je reactie is als iemand zich niet aan jou regeltjes houd. Vraag anders eens aan iemand die er verstand van heeft om samen een contract op te stellen. En ik zou wat meer overleggen met de eigenaar van het paard en dat samen op papier zetten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:45

Ja, maar je zit wel een jaar vast aan weidegang.
Ik vind een maand opzegtermijn heel netjes maar 1 jaar...:n

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:46

stef schreef:
Lante schreef:
[i]

• De stalhoudster bepaald op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt en de bij te voeren hoeveelheid ruwvoer.
Ik bepaal graag zelf hoeveel mijn paard te eten krijgt
• De eigenaar paard komt niet bij de eigen paarden van de stalhoudster in de wei.
dus als er 1 ligt te creperen moet ik m maar laten liggen?
• De enige die bevoegd is om les te geven op het terrein is de stalhoudster. Stalhoudster is in het bezit van de juiste diploma’s (ORUN Basisinstructeur). Les van derden is op het terrein is niet toegestaan.
ook voor mij een reden om af te haken

ARTIKEL 4:

Het paard moet minimaal 1 x per drie maanden door de hoefsmid bekapt worden op kosten van de eigenaar van het paard.
Ik bepaal zelf wanneer de smid komt
Het paard dient ontwormd te worden volgens dit schema:
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Iver-
mectine Moxi-
dectine
+
Prazi-
quantel
• Ivermectine (Eqvalan, Furexel, Eraquell, Equimectin): standaard middel, goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, werkt 8 weken.
• Moxidectine (Equest, Equest Pramox): goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken.
• Praziquantel (Equimax, Equest Pramox): werkzaam tegen lintwormen, zit als toevoeging bij andere middelen.
• Pyrantel (Strongid-P): werkt vooral goed tegen spoelwormen en is dus vooral belangrijk bij veulens en jaarlingen.
ik bepaal zelf wanneer ik ontworm en met welk middel
:
Eigenaar paard dient het paard zelf te hebben verzekerd tegen brand, diefstal etc. en het WA risico van de paarden
Kom op zeg! Is het nou jou paard of mijn (in geval van dat ik "eigenaar paard" ben.

No way dat ik op deze voet iig bij jou kom staan :n

Ik vind die punten ook te ver gaan....
Op zich is het best een nette overeenkomst, maar ik bepaal ook zelf wat mijn paard te eten krijgt.
Les heb ik ook van iemand anders als van de staleigenaar, vind het belachelijk dat er niemand anders mag komen.....
En niet altijd zijn er in de buurt rijbakken aanwezig en niet iedereen heeft vervoer om ergens anders les te nemen....