Rapperijder schreef:marieminime schreef:stel: als ik een verzorgster heb voor mn pony, en die trapt of bijt haar, of ze valt er vanaf rijden tijdens het rijden en ze houd letstel of krijgt letstel, ben ik verandwoordelijk want het is mijn pony.
maar als zij van te voren hebben getekend dat alles geheel op eigen risico is en zich er bewust van zijn dat je met een levend dier omgaat met een eigen wil.... en er gebeurd iets, ben ik dan alsnog aansprakelijk ondanks een getekend contract wat door beiden partijen overeen is gekomen en getekend door mij, ouder dan achtien jaar en ouders van eventuele verzorgster?
Schade aan derden door jouw paard is altijd op jouw verantwoordelijkheid. Je sluit daar best een verzekering voor af.
Voor de mensen die denken dat hun pensionhouder verantwoordelijk is als hun paard iets sloopt: dit is zeker niet waar! Ik ben als kind een keer gebeten door een pony op een manege/pensionstal. Ik ging mijn pony uit de wei halen en die andere pony liep me omver en begon me te bijten. De eigenaars van de agressieve pony waren daar niet bij aanwezig, woonden aan de andere kant van het land en hadden geen toestemming gegeven om de pony in de wei te zetten.
Toch zijn zij, en niet de pensionhouder, veroordeeld om mijn ziekenhuisrekening en een schadevergoeding te betalen.
We hebben het er ook over dat als t paard uitbreekt en buiten het terrein schade aanbrengt, iets beter lezen
.