Somebitch schreef:Lichte trailer voor 1,5 paard merk naki,
leeg gewicht 600 kg max gewicht 1200 kg
Stel deze trailer voor, mag ik hiermee de weg op met een B rijbewijs?
Als je auto zwaarder is dan 1200 kg en MTM auto niet meer dan 2300 kg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kaatjemuts schreef:Lianne84 schreef:Voor het gewicht van de totale combinatie geldt het laadvermogen van je auto wel mee (dus die 1640 kg).
Volgens mij niet hoor. het gewicht van mijn auto is 1406 en mijn trailer (+max. laadvermogen) is 1400. Als ik hier het laadvermogen nog eens bij optel, dan zit je boven die 3500. Ik heb mijn vorige comb. voorgelegd bij de rdw en die telden het laadvermogen vd auto er ook niet bij op...
kaatjemuts schreef:Somebitch schreef:Lichte trailer voor 1,5 paard merk naki,
volgens mij niet;
trailer = 1800
auto moet meer zijn dan 1800 = 1801
1800+1801= 3601 en dat is meer dan 3500
kaatjemuts schreef:Somebitch schreef:Lichte trailer voor 1,5 paard merk naki,
volgens mij niet;
trailer = 1800
auto moet meer zijn dan 1800 = 1801
1800+1801= 3601 en dat is meer dan 3500
Mootje schreef:Er is hier een centraal topic over en een FAQ! ofwel RT(F)M...
Met B: max gewicht aanhanger (incl. laadvermogen) 1155 kg.
Met E: ongelimiteerd geladen tot 1375kg
Hoe zit het met de kogeldruk van de auto? Deze moet minimaal 75kg zijn voor een 1 1/2 paards trailer.
En ik heb btw geTeMd!
Lianne84 schreef:Nee ik zie net dat mijn rekensommetje niet klopt.
Trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan leeg gewicht trekkend voertuig. Dat is dus geen 1640 maar 1155. Dan zou je dus een trailer inclusief laadvermogen moeten hebben van minder dan 1155 kg. Die vind je niet denk ik.
Voor het gewicht van de totale combinatie geldt het laadvermogen van je auto wel mee (dus die 1640 kg).
Bij een zwaardere auto (ledig gewicht) zou het mogelijk wel kunnen.
Mootje schreef:Mootje schreef:Er is hier een centraal topic over en een FAQ! ofwel RT(F)M...
Met B: max gewicht aanhanger (incl. laadvermogen) 1155 kg.
Met E: ongelimiteerd geladen tot 1375kg
Hoe zit het met de kogeldruk van de auto? Deze moet minimaal 75kg zijn voor een 1 1/2 paards trailer.
En ik heb btw geTeMd!
Dit is je antwoord...
Mrln90 schreef:Lianne84 schreef:Nee ik zie net dat mijn rekensommetje niet klopt.
Trailer + lading mag niet zwaarder zijn dan leeg gewicht trekkend voertuig. Dat is dus geen 1640 maar 1155. Dan zou je dus een trailer inclusief laadvermogen moeten hebben van minder dan 1155 kg. Die vind je niet denk ik.
Voor het gewicht van de totale combinatie geldt het laadvermogen van je auto wel mee (dus die 1640 kg).
Bij een zwaardere auto (ledig gewicht) zou het mogelijk wel kunnen.
Dit klopt niet volgens mij. Mij is het zo uitgelegd door mijn rij-instructeur
Je mag met je B-rijbewijs in een combinatie met een trailer rijden wanneer:
- Het laadvermogen (dit staat in de papieren) van de trailer minder is dan het max gewicht dat de auto trekken kan (dit staat dus ook in de papieren. Leeg of niet leeg dat is geen discussie. Het gaat om het laadvermogen)
EN
- Als de de trailer + max laadvermogen niet zwaarder is dan 3500 kg.
kaatjemuts schreef:@ lianne; ik heb het speciaal laten uitzoeken door de RDW en de politie (voor zover die wat ervan weten...). ik neem aan dat zij t weten, ik rij nl al 18 jaar zonder E op deze berekening... en ja, ben al eens aangehouden