Kan je wel voor een TSI-blok oid gaan zoeken.. maar daar geef je de krukas- en drijfstanglagers weer gigantisch op hun donder door áltijd maar veel van dat koppel onderin te verwachten.
Ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid van die dingen wordt bij veelvuldig zware lasten trekken. Ze blijven er niet voor gebouwd.
Verder: Is volgens rina een 740 Diesel stabieler of sterker dan een V70 2.4D? >> Stabieler heb ik te weinig goed vergelijkingsmateriaal voor.. maar sterker is ie zeker niet. V70 zal onderin ws. minder sterk lijken, omdat ie bovenin veel explosiever is, maar dat D5-blok wil wel koppel leveren, ook als ie teruggetuned is naar 130pk. Mocht je de oude hebben (de 2.5D), dan heb je gewoon de TDI motor uit de Transporter T4 en T5, maar dan in exact dezelfde opbouw als ie ooit in de 1e serie Audi A6 heeft gezeten.
Die 2.4 Diesel uit de Volvo 740 is overigens ook gewoon een VW-motor, het zescilinder dieselblok uit o.a. de VW LT28/35. Heel betrouwbaar, maar sterk/snel...? Not quite. Vrachtwagentje van een bekende doet met dat blok 85 km/h max
Das nie goed nie voor je motor, trek ik em niet verder open. De V is idd de 2.4, niet teruggetuned (of gedrosselt zoals de Duitsers zeggen) maar bovenin explosiever................jein (ik begin er al Duits van te schrijven