tips om pony in te laten meten met speod

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:00

Hier in Friesland zitten de C en D pony`s heel vaak bijelkaar kwa uitslagen in de wedstrijden.
Dus de maat maakt niet zoveel uit dan!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:02

ja het blijft vals spelen
als ik eerlijk ben en het moet echt een c pony blijven kan je er beter 1 zoeken die echt uitgroeit is
in plaats van dat je de pony bewust kleiner gaat maken.
als de pony volgend jaar weer gemeten word zal die toch gegroeit zijn en word het als nog een kleine D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:02

Het gaat dan om 1 centimeter? c-pony is toch tot 1.37m? Ik zelf heb een een kleine D. Laatst gemeten 1.39m terwijl haar ouders 1.60 m zijn.... Is het een welsh sectie B of C?

CM_

Re: tips om pony in te laten meten met speod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:04

Het is idd ook wel regio gebonden, in sommige regio's heb je gewoon veel minder ruiters, en worden ze standaard bij elkaar gezet .

Maar hier in de regio is er dus wel degelijk verschil van niveau.

Overigens , even over een andere boeg, een jonge pony , hoe geschikt is die eigenlijk voor een jong kind?
Ik zou voor mijn kinderen liever een pony kopen met de nodige kilometers op de teller.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:07

of een brave grotere D pony, heb je later ook geen gedoe over het verkopen!
maar ja ik weet niet hoe groot uw dochter is?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:11

Wij hebben ook een C pony eerst voor onze dochter aangeschaft.
Deze is 1.30 hoog,kleine C pony dus.
Heb er geen moeite mee,pony is lief,braaf,mak.
Ze is er nu te groot voor,maar ze wil de pony niet missen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:12

Zoals eerder genoemt in topic wil zij persé een C-pony gezien de leeftijd van haar kind... Goed recht... Welsh-pony zijn toch best wel vurige pony's? veel energie en pit?

Over een jonge pony, ieder pony of paard moet je apart beoordelen. Mijn pony was met drie en half jaar al een geweldige merrie zonder fratsen... Ik kon een vier-jarige kind erop laten rijden, nooit wat gedaan etc... Nog steeds niet en mijn merrie is nu bijna 6 jaar oud....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:16

Veel Welsh pony`s vallen wel mee hoor!
Onze C pony is ook een welsh.
onze E pony is ook een welsh,deze is wel wat een hittepetit.
Verder hebben we nog een New forest staan,deze is wat koeler in het hoofd.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:26

De tip over het sederen zou ik niet gebruiken. Een ponymeter mag niet eens een pony meten waarvan hij het idee heeft dat de pony gesedeerd is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:29

Ibbel schreef:
Moet jouw kind nu al leren dat het 'done' is om vals te spelen en de kluit te belazeren?

Moet jouw kind nu al leren dat je een pony kort kunt bekappen (misschien zelfs wel zo kort dat het pijn doet), moe moet rijden, doping moet geven (pasta = doping) om een pony in te meten?

Vind jij dat een levensles die je jouw kind wilt leren?

Helemaal mee eens!
Er wordt al zoveel gesjoemeld en gelogen in de paarden wereld.

Daarbij, ik snap dat deze pony goed bevalt en eigenlijk jullie eerste keus is. MAAR en zijn nog honderden andere welshjes die net effe kleiner zijn en ook top zijn. Gewoon een kwestie van verder zoeken!!

Dus, ga jezelf niet verlagen tot dit soort oplichtingspraktijken!! Je kunt zeggen wat je wilt, maar En zeker je dochter hierin niet betrekken!
Jong geleerd is oud gedaan.....

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:36

Ik snap best wel dat je hem in wilt laten meten, ik zie ook een flink nivo verschil tussen C en D categorie hoor...dat echt wel.

Maar...ik vind dat je wel netjes moet blijven, zowel naar de pony toe als naar het kind. Ik vind ook dat je een kind niet moet leren op alle mogelijke manieren de regels te verbuigen. De pony moe rijden, no problem. En dat bij hele kleine verschillen de meter even een oogje toeknijpt kan ik ook nog begrijpen, in het belang van het kind. Maar de pony kort bekappen vind ik dan weer echt not done...ik vind dat het dier hier onder geen beding last van mag hebben, ook niet een beetje. Om die reden zou ik ook niet sederen, buiten dat zou ik echt nooit met een gesedeerd paard trailer willen rijden als het niet hoogst noodzakelijk is ivm groter risico, en zeker niet als de pony nog niet eens van mij is.

Kortom oplossingen zijn hier al genoeg aangedragen, de vraag is volgens mij meer hoever wil je gaan, en hoeveel concessie wil je doen aan het welzijn van het paard, en wat wil je je kind meegeven in haar opvoeding....dat is waar je over na moet denken.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:37

de pony is kuikenmak en ze loopt super makkelijk, leeftijd doet er niet veel toe, ik heb al zgn. diverse hele brave oudere pony's gezien die met grotere kinderen het prima doen maar als er dan een meer onervaren ruiter opzit wel degelijk streken e.d hebben , zelfs een twintigjarige pony ging met de kop tussen de benen bokken in de gallop.
En over de beschuldigingen van vals spelen of levensles.
Wat een onzin zeg mijn kinderen zijn prima opgevoed maar als je iets heel graag wilt ga je soms een stapje verder.
En ik vind dat ik daarmee niemand benadeel en zeker omdat het algemeen veel gedaan wordt.
Mijn levensles is als je iets echt heel graag wilt dan moet je ervoor gaan en dus niet bij het eerste tegenslag opgeven.
M.a.w. ik kan hem ook vandaag al terug brengen maar omdat ik dit toch wel een hele leuke pony vind ga ik ervoor om haar proberen in te meten want 1 ding is zeker als de pony binnen de c maat blijft is het een groot voordeel t.o.v. een te kleine d pony.
En zoals gezegd is me toegezegd dat de pony ook in de c maat blijft als ze eenmaal erin gemeten is of ze moet nu al boven de 1.38 meten dan wordt het lastig.

Ik wilde eerst geen welsh maar dit is een kruising met forest en zo koel in de kop en al super netjes lopen zonder teveel moeilijkheden.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:41

Ik zou ook nooit in laten meten.

Wij hebben een tinker van 1.47 m nu. Ook gekocht voor de kids. Puur op karakter want tot haar heb ik nooit iets met tinkers gehad.
Als de dochter of zoon wedstrijden willen rijden dan is dat maar bij de D pony's. Jammer dat dochterlief pas 5,5 is en zoon 7,5 jaar. Als ze willen en Twink niet kwijt willen dan zullen ze het met haar moeten doen.
Zeker bij dressuur zie ik dat eigenlijk niet zo. Het verschil tussen een c-d pony....het gaat om de punten en de ervaring toch niet of ze wekelijks een prijs krijgt? Zo heb ik het tenminste vroeger nooit geleerd en heb ik dit mijn kinderen ook nooit geleerd.
Ik kreeg een d pony terwijl ik prima op een b-c pony pastte maar mijn ouders dachten verder na...op de d pony heb ik kunnen rijden tot mijn 18e (daarna ook want is pas verkocht op mijn 20e) heb er dus 10 jaar plezier aan beleefd en kende de pony door en door. Dat was en is mij nu veel meer waard dan een hoogte van een pony/paard.

Overigens, als ik straks weer de wedstrijden inga dan zal dit ook met de Tink zijn...ofwel een paard met een ponymaat. Zal ik vast op afgerekend worden maar daar zit ik persoonlijk niet zo mee.
Laatst bijgewerkt door TinkerTwink op 20-05-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:42

een pony moet tot 8 jaar jaarlijks gemeten worden, toch? Althans volgens regels KNHS. Als jouw pony nu gemeten wordt op 1.369 en volgend jaar 1.37 dan wordt je pony gewoon overgeschreven naar volgende categorie..... Als ik de regels goed heb gelezen van KNHS

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:42

Wat wil je dan nog meer!!
De pony word voor dit jaar in ieder geval ingemeten zeg je zelf.
Zie het probleem dan niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:46

goldyp schreef:
Het is voor ons belangrijk dat het een c pony blijft want een kind van 9 op wedstrijd tussen allemaal kinderen vanaf 12 jaar, tenminste zo ongeveer zijn ze als ze op d pony's rijden, is gewoon niet leuk voor haar, ook moet ze daarvoor nog teveel leren.
Overigens gaan we alleen dressuren.
En idd een uit de maat gegroeide c pony of een te kleine d pony is nu eenmaal een stuk minder waard, in ieder geval zou ik er dan niet de prijs voor geven die ik er nu voor zou betalen.
Ik ken ook heel veel gevallen van een pony die C ingemeten is maar ruim uit zijn 1.40!! zelfs.
Verder is me gisteren verteld dat welsh pony's vroeg uitgegroeid zijn, ik weet natuurlijk niet of dit waar is.

Mijn dochter was ook 9 toen ze bij de D-pony's begonnen is, en je hebt ook oudere kinderen bij de c-pony's rijden.
Welshjes groeien niets langer of korter dan andere pony's, en een goede en brave kinderpony verkoopt zich wel of het nu een D-pony is van 1.42 m of 1.47 m.

goldyp schreef:
Deze meter is gewoon iemand die met je meedenkt en hij zegt als ik op een centimeter een kind moet teleurstellen dat vind ik zo onnodig, hij zegt dat het meten bij heel veel collega's zo gebeurd.

Of hij het kind teleursteld, denk eerder de ouders :D

goldyp schreef:
Uiteraard moet het wel binnen proporties blijven, daarom wil ik goed voorbereid zijn en tips gebruiken.
Zou het idd helpen om een beetje pasta te geven? Ik moet er namelijk naar toe rijden dus in het kader van het transport zou ik dit wel kunnen verantwoorden tenminste als hij er iets over zegt.

Laat de pony eerst eens onofficieel meten, je weet helemaal niet hoe groot de pony nu is, en ga dan beslissen wat er mogelijk is en wat niet...

Of een D-pony inmeten in de C nu zo'n wijze levensles is, of een tegenslag is???

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:53

Ik zie het probleem ook niet zo hoor!!!!
Of het moet de prijs van de pony zijn??

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:02

ik zie het probleem ook niet....ik denk zelfs dat kind er voordelen aan heeft....je dochter pas 9 dus groeit ook nog....ik denk dat ze er dan juist langer plezier van heeft.
er jammer als je een klik hebt en dan dan op cm een paard laat staat.
ik zeg gewoon doen !!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:23

Allemaal leuk en aardig dat de ponymeter beloofd heeft jaarlijks 'nep' opnieuw te meten. Ik betwijfel of hij dat écht gaat doen, z'n eigen reputatie in de waagschaal stellen, maar goed.
Maar wat als de pony ter plekke op een wedstrijd wordt overgemeten door een andere, striktere meter, omdat de jury denkt, hé die is wel erg groot? Al eens over de tranen van je dochter nagedacht dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:31

Ik ben het in deze kwestie volledig met Ibbel eens.

En dan nog de mogelijkheid dat je op een wedstrijd hoogtecontrole krijgt. Stel dat de pony nog 4/5 cm groeit tot zijn achtste en je hem ingemeten krijgt als een C... Wat denk je dat er gebeurt als je controle krijgt van de KNHS op wedstrijd?

Of is het volgend jaar geen probleem als hij dan wel een D is?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:35

toch heb ik het nog nooit gehoord en meegemaakt!
maar kom je dan ook in de paardensport bij gerechtelijke uitspraken :+ ?

Toffhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:38

Ik zeg alleen maar artikel 47 lid 9 van het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS. Zou er toch voorzichtig mee zijn. Inmeten is echt niet slim. Er zijn altijd collega-ruiters die het niet eerlijk vinden om als C-categorie tegen een ingemeten C-categorie pony te moeten opboxen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:39

ik zie het probleem niet C en D worden toch samengevoegd en het niveau is even hoog of laag hoor. ik heb een D pony en een kleine E pony, ja dat is nu eenmaal zo maar kwa niveau maakt het niks uit hoor

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:41

Ik sluit me ook bij Ibbel aan. En op concours gaan het gaat toch om de lol? Ik heb het eerste jaar nooit een prijs gewonnen omdat ik altijd super zenuwachtig was. Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat je leert en spelenderwijs jezelf met andere kinderen kunt vergelijken. Tuurlijk is het leuk om te winnen, maar in de c klasse rijden (bij ons) ook al kinderen die het erg leuk doen. Als ik wel bij de C was gestart dan was ik ook gewoon 14 geweest ofzo. Op grote c-pony's kunnen best oudere kinderen rijden, terwijl er ook jongere kinderen op een D rijden. Dus dat maakt elkaar met de dressuur niet zoveel uit. Enige verschil zie je dan toch met het springen.

Ik ben trouwens ten onrechte bij de D gestart. Mijn pony werd eerst 1,37.5 gemeten. En het laatste jaar is ze opeens gekrompen naar 136. Geen idee of ze toen bekapt is of hoe het kan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:42

fout van de meter misschien?