Weigeren je paard te verkopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:34

@Kaatjemuts: Dat is echt ironisch! Maar ja misschien als je dat paard toch had verkocht wel erg veel problemen met de nieuwe eigenaren gekregen als die zo snel was overleden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:35

Heel goed....afzeiken mag bij een auto, maar niet bij een paard...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:36

Cassidy schreef:
breezy302 schreef:
En wat bijvoorbeeld als jullie een paard te koop hebben en jij wilt dat het paard 24/7 buiten staat maar de koper heeft daar andere ideen bij. Verkopen jullie dan toch omdat als een paard verkocht wordt je er toch niets meer over te zeggen hebt of weigeren jullie dan?

Het ligt eraan hoe belangrijk jij het vindt dat hij 24/7 buiten komt te staan. Als het verder een super plekje heeft, maar de mensen helaas de mogelijkheid niet hebben om hem dat te bieden, zou ik wat betreft huisvesting wel concessies doen. Dat is aan ieder persoonlijk.

Wat ik voor mezelf niet zou accepteren is als iemand meteen aangeeft dat het dier naar een bepaald niveau gereden moet worden, en vervolgens wordt verkocht. Ik wil een plek voor het leven.
Dus mensen die om de haverklap paarden aankopen en weer verkopen, daar ga ik niet mee in zee. En dat houdt niet perse in dat het om handelaren gaat, er zijn ook de nodige particulieren die zo hun hobby financieren.

Een andere no-go is als de paarden voor kleine kinderen bedoelt zijn. Risico is mij te groot dat er zonder begeleiding mee wordt omgegaan, en niet correct mee wordt omgegaan. Die garantie heb je bij volwassenen ook niet altijd, maar je hoopt/verwacht iig wat meer hersens en gezond verstand.

Dat vind ik dan weer cru. Zelf je paard verkopen, maar wel een plaats voor het leven eisen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:37

Ja, dit voorjaar.

Kijker leek enthousiast en kwam niet opdagen (had er een dag voor vrij genomen). Kwam 's avonds dat hij toch een nieuwe afspraak wou maken. Heb hem toen maar veel succes gewenst met zijn verdere zoektocht.

Cassidy

breezy302 schreef:
@Kaatjemuts: Dat is echt ironisch! Maar ja misschien als je dat paard toch had verkocht wel erg veel problemen met de nieuwe eigenaren gekregen als die zo snel was overleden.

Wat een onzin...alsof iemand dat met opzet doet...en alsof je een hartstilstand kunt voorspellen (vooropgesteld dat het dier gekeurd was en hartproblemen uitgesloten waren).
Je hebt een bepaalde periode garantie na aankoop van een paard, maar een paard dat zonder reden ineens aan koliek overlijdt, of een been breekt, dat is toch echt niet op de vorige eigenaar te verhalen hoor!

Anoniem

Niet voor het leven maar wel voor wat langer als een paar maanden bedoelt Cassidy volgens mij.

Tallie1979

Jawel, ik heb in januari mijn paardje verkocht, ik heb pas bij koper nr 4 een goed gevoel gehad.

Bij 2 heb ik zelf al gezegd dat het niks ging worden en van 1 potentiele koper heb ik nooit meer wat gehoord, hoewel ik van tevoren al wist dat ik hem toch niet aan haar wilde verkopen ivm haar reputatie ;)

En koper nr 4 is het uiteindelijk geworden, ben vorige week wezen kijken en hij staat er super bij! Hij heeft echt het leven van een luis op een zere kop! _O-

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:38

Heb het ook gedaan. Merrie was niet de gemakkelijkste tante (Thorwald x Duc de Normandie x Doruto). Dochter kon er redelijk mee sturen maar de merrie zou voor haar vader zijn.

De beste man kon maar amper lichtrijden, trok zich op aan de teugels en bonkte in het zadel met galopperen. Mijn merrie was een heel gevoelig dier afgericht op Z-2 niveau en zeer sensibel.

De beste man wilde mijn merrie echt hebben, ik vond het echter geen goed idee om zo'n sensibel dier aan een beginner te verkopen (paard werd ook erg zuur bij te weinig uitdaging in het werk met als gevolg dat ze op stal een echte draak werd).

Heb dus de verkoop geweigerd met als reden dat ik mijn paard totaal niet geschikt vond voor hun doeleinden. Daarop bood de man een hoger bedrag dan mijn vraagprijs en bleef voet bij stuk houden, belde meerdere keren per week.

Bij het laatste telefoongesprek werd ik het zo beu dat ik die man nogmaals vertelde dat ik mijn merrie niet aan hem wilde verkopen ook niet tegen het geboden bedrag en dat hij van dat geld eerst maar eens flink wat lessen op een manege moest gaan volgen. Weet het is komt heel cru over maar kreeg het die man gewoon niet aan zijn verstand.

Wietsje92

Re: Weigeren je paard te verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:39

Ja ik ook hoor, kreeg een reactie van een meisje van 13 voor mijn erg eigenwijze haflingerruin. De mailtjes die ik stuurde kon ik gewoon niet serieus op ingaan, en waren ook lachwekkend gewoon. Ik heb teruggemaild dat ik dacht dat zei niet de geschikte persoon was voor mn haf, niks meer teruggehoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:40

Vjestagirl schreef:
Dat vind ik dan weer cru. Zelf je paard verkopen, maar wel een plaats voor het leven eisen...

Ja dat kan ik als verkopende partij eisen. En ik vind het lichtelijk belachelijk dat jij vindt dat iemand deze eis niet mag stellen. Natuurlijk kan er van alles gebeuren dat het onmogelijk maakt om hem tot aan zijn dood te houden, ik ben zelf bijna twee jaar werkeloos en er zal een moment komen - als ik niet snel aan werk kom - dat ik keuzes moet gaan maken, want ik heb er ook drie lopen. Als je een dier echt, maar dan ook echt niet kunt houden, heb ik daar alle vrede mee dat je hem verkoopt. Maar ik zie ook dat er te vaak van paard wordt gewisseld om andere redenen, omdat het niet hip is, de vachtkleur niet bij het nieuwe setje past of een ander vage reden, en dat wil ik mijn paarden niet aandoen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-10 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:40

Nesyd: Wat erg zeg dat die man maar moeite bleef doen. Wel een goede opmerking van je dat hij maar lessen moest nemen haha.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:41

breezy302 schreef:
En wat bijvoorbeeld als jullie een paard te koop hebben en jij wilt dat het paard 24/7 buiten staat maar de koper heeft daar andere ideen bij. Verkopen jullie dan toch omdat als een paard verkocht wordt je er toch niets meer over te zeggen hebt of weigeren jullie dan?

Ik zou dan weigeren.

En om antwoord te geven op je eerste vraag: ik heb wel eens geweigerd ja, maar ik had haar ook helemaal niet te koop staan. was iemand die regelmatig op de boerderij kwam waar indi toen stond en hij had erg veel interesse om haar te kopen. ik wilde haar niet verkopen. aan niemand niet, maar al helemaal aan hem niet :o

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:41

Ja hoor,

Hoewel het geen verkoop was maar bruikleen heb ik ook bepaalde mensen geweigerd die interesse hadden in mijn pony. Bepaalde mensen wilden hem alleen omdat hij 'gratis' was (ik deed hem weg onder contract; mensen die er heel goed voor zorgden mochten hem voor onbepaalde tijd 'lenen'. Daarna zou hij terugkomen bij mij). Dan was er totaal geen klik met de ruiter, maar omdat het een goede pony was die Z2 dressuur liep, destijds nog 13 jaar was, goed kon springen en ook nog eens mooi was, wilden heel wat mensen hem wel komen halen.

Nu rijd er een meisje van 11 op die er heel veel van leert, heel veel plezier van heeft en die gek is op hem is :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:44

Cassidy schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja dat kan ik als verkopende partij eisen. En ik vind het lichtelijk belachelijk dat jij vindt dat iemand deze eis niet mag stellen. Natuurlijk kan er van alles gebeuren dat het onmogelijk maakt om hem tot aan zijn dood te houden, ik ben zelf bijna twee jaar werkeloos en er zal een moment komen - als ik niet snel aan werk kom - dat ik keuzes moet gaan maken, want ik heb er ook drie lopen. Als je een dier echt, maar dan ook echt niet kunt houden, heb ik daar alle vrede mee dat je hem verkoopt. Maar ik zie ook dat er te vaak van paard wordt gewisseld om andere redenen, omdat het niet hip is, de vachtkleur niet bij het nieuwe setje past of een ander vage reden, en dat wil ik mijn paarden niet aandoen.

Ik vind dat je prima de eis mag stellen, maar ik vind het niet redelijk. Je kunt niet van mensen eisen dat ze hem altijd houden. Als ze hem willen verkopen dan mogen ze dat, dat is namelijk een van de voorrechten van eigenaar zijn...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:44

@breezy302 tja ben normaal niet zo maar was die man zo beu, achteraf wel heel lief dat hij zo ontzettend verliefd was op mijn merrie.

Maar ik wist gewoon dat er problemen mee zouden komen, merrie was erg dominant, sloeg op stal het licht uit je ogen, kon niet op stal worden uitgemest, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Deze streken waren wel enorm verminderd in de jaren dat ik haar heb gehad maar wel door heel streng doch rechtvaardig te zijn en haar enorm veel werk aan te bieden en ik had niet het idee dat die man daar capabel genoeg voor was met als gevolg dat hij binnen de korste keren aan de bel zou hangen met --> je hebt me een aggresief paard verkocht.

Heb de merrie uiteindelijk lekker zelf gehouden, een paar jaar heel veel plezier mee gehad maar helaas op 17-jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:45

ikenindi: Dat is idd erg irritant. Zeker als die man best vaak langskwam.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:47

Ja ik heb het weleens geweigerd. Koper bood E1000 meer dan vp. Hij kwam om 2100 's avonds in het donker uit Limburg. (paard stond in Drenthe) Hij vertelde dat het paard voor het eisje was die mee was. 15 jaar oud en zonder rijkleding. Zij toonde geen interesse in het paard en wilde ook hem niet aanraken of rijden. Ik heb 10 minuten gereden en gevraagd of zij serieus waren. Volgens hun wel maar ik ben afgestapt en heb paard op stal gezet met de mededeling dat ik het paard niet aan hun verkoop.
Ook heb ik een keer bij mijn andere geweigerd te verkopen omdat koper vertelde dat de pony geopereerd ging worden aan de schoft zodat deze in het EK team kon lopen van Belgie. Bod van heel veel geld afgewesen. Pony was grote E en geen D. Als ik geen goed gevoel heb kun je bieden maar dan gaat hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:49

caro29 wat een engerds zeg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:51

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je prima de eis mag stellen, maar ik vind het niet redelijk. Je kunt niet van mensen eisen dat ze hem altijd houden. Als ze hem willen verkopen dan mogen ze dat, dat is namelijk een van de voorrechten van eigenaar zijn...

Ik ben de eerste die roept dat paard en ruiter/eigenaar ieder hun weegs moeten gaan als het echt niet klikt, en dat je echt niet tot elkaar verdoemd moet zijn tot de dood jullie scheidt. Maar in dit geval heb je het dier kunnen uitproberen en kunnen kijken of je die klik hebt.
Maar heb je geen zin meer in de paarden (en dan weer, mijn paarden worden niet verkocht aan kinderen die op 14 jarige leeftijd de jongens ineens interessanter vinden dan het paard zelf) kun je niet meer op het paard rijden door blessure van het paard of heb je zelf een blessure waardoor je niet meer kunt rijden, zijn er altijd andere mogelijkheden.
En heeft het paard een serieuze blessure, en kun jij hem niet houden? Gun hem of haar dan een enkeltje eeuwiggroene weides, voordat je hem of haar het handelscircuit instuurt. Dat heet verantwoording nemen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:53

Bij mijn merrie heb ik de eerste geinteresseerde geweigerd en vriendelijk verzocht weer op te zouten, want die man stond me helemaal niet aan. Hij deed wel vriendelijk en aardig, maar al mijn nekharen stonden omhoog bij deze kerel. Daar geef ik mijn paard niet aan mee.
En toen mijn jaarling verkocht werd heb ik een meisje geweigerd. Het meisje (begin 20) was een tenger ding met een heel zacht stemmetje en super kleine fijne handjes en een beetje verlegen in het begin. Mijn jaarling was een kenau, hartstikke groot, niet achterlijk en nam iedereen die het toeliet in de zeik. Megasterk, klein muisje, geen goede combinatie. Mijn naarling had duidelijk een andere eigenaar nodig dan dit grietje. Dat heb ik haar ook gewoon gezegd en ze is vreselijk boos geweest. Heb nog heel lang sms-jes met bedreigingen van haar gehad omdat ik mijn beest niet aanhaar wilde verkopen. Dreigingen dat ze haar vriend zou sturen dan, want dat pupke schoot je met 2 vingers weg :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:56

Verlegen en bedreigingen sturen? Waarom krijg ik de indruk dat die bedreigingen niet van dezelfde persoon kwamen als waar jij te maken mee hebt gehad?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:57

Misschien had vriendlief ze wel gestuurd, geen idee. Ze begon er mee toen ze een uur van stal weg was, dus ongeveer thuis. Veilig ver weg. :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:58

Jups ongeveer wel

Mensen boden een perfect tehuis foto's gestuurt gekregen mooie stallen en grond

Merrie moest elke dag buiten kunnen omdat ze al wat ouder was anders had ik ze net zogoed thuis kunnen houden

Haar prestatie's waren heel hoog en vond dat ze een pensioen verdiende Pony werd gereden door een klein meisje die nog zeker veel van mijn pony ging leren

Mondeling verkocht we zouden haar brengen
Een week later pony opgeladen en daar heen gereden eenmaal aangekomen een stal die bijna uitelkaar viel geen grond erbij nada noppe niets

We zijn gelijk weer omgedraait incl pony

Pony is daarna verkocht aan iemand anders en had geen betere plek kunnen wensen

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:00

dat iemand tenger is wil nog niet zeggen dat die persoon niet consequent is en goed kan rijden op jonge paarden.

en wat betreft plaatsje voor het leven eisen, dan moet je hem zelf niet verkopen dan heb je het voor het zeggen als hij verkocht is bepaal jij niet meer wat er mee gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:01

Helemaal gelijk. En daarom ben ik bereid heel diep te gaan om ze aan te kunnen houden...:D