na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:22

Wordt het paard geladen met een gewoon halster of een touwhalster? Een touwhalster werkt vaak beter dan een stalhalster ivm de drukverdeling.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:24

Zorry schreef:
Sommige mensen vinden het zielig ik niet.
Mijn oude paard wou er ook nooit in, ook van alles geprobeerd tot ik de oplossing had.
Ik deed een doek of een jas over haar hoofd (moet het paard wel toe laten) die maakt ik vast onder haar kin
zodat haar ogen bedekt waren.
2 of 3 rondjes draaien zodat ze de orientatie kwijt is en dan in 1 beweging de trailer in lopen.
Dit werkte bij mijn paard toen de tijd.
Heel veel succes.

Dit hoor ik idd ook wel vaker. Bij mij op stal werkte dit ook als enige bij een paard.
Alleen lukte het niet na 2 rondjes stappen maar echt veel bochtjes maken ed, maar idee is echter precies hetzelfde.

Jammer dat ze zo angstig is en dus ook uithaalt. Anders zou ik zeggen... Haar stil zetten voor de trailer. Belonen. Een voorbeen iets optillen en een stapje verder zetten. Belonen. Volgende been een stapje verder zetten. Belonen. Enz. Duurt wel even als ze dit accepteerd, maar vast geen 10 uur.

Ook jammer dat ze stijgert.

Doe alleen mij noooooooooooit na:
Ik heb een keer uit pure wanhoop een paard de trailer ingereden, maar dat zeg ik.... Doe dit nooit na

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:25

er in gereden :')
hoe kom je op dat idee :')

Muppett

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:27

erin gereden... hoe moet ik me dat voorstellen? Ik heb ooit een paard erin geladen en verloor toen bijna mijn duim, door het halstertouw dat ik net vast wilde knopen. Paardje vond dat niet zo'n goed idee en wilde er gauw uit...
Dat belonen met stapjes hebben ze eindeloos gedaan ja.. Wel een goede tip hoor.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:28

Een stalhalster ja...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:29

het boertje heeft een keer zijn trekker achter mijn poown gezet toen die het weer is op zijn heupen had...
ut dier is altijd bang voor trekkers....
maar op dat moment toch echt niet :')

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:30

M_D_H schreef:
er in gereden :')
hoe kom je op dat idee :')

HJa dat zeg ik... Echt bizar. Als ik eraan terug denk, denk ik echt: Wat bezielde mij.

Maar ook uit pure wanhoop.
Paard was in dit geval totaal niet angstig en werd eigenlijk wekelijks geladen. Hij vertikte het dit keer gewoon.
Niks was anders. Gewoon vanuit stal, zo naar de trailer.

Wil het absoluut niet goedpraten, maar was een heel zacht aardig paard. Toen dacht ik, dat het een goed idee was. Het werkte ook wel, maar doe het nooit meer.
Nu ben ik ouder en zie ik de gevaren van alles in. ^jaar terug, dacht ik de hele wereld aan te kunnen bij wijze van

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:35

ja dat snap ik...

njaa net als wat ik zeg...
mijn pony gaat eigenlijk altijd...
is ook niet bang vofzo,
maar eens in de zoveel tijd moet hij ff bewijzen dat hij de baas is...
en eerder zorgde dat voor uren voor de trailer staan(te paraderen)...
tegenwoordig gaat hij er voor staan...
en na een paar minuten gaat hij er in :')

het ergste is dat dat dier ook echt om zich heen kijkt of iedereen hem wel ziet _O-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:40

Als een paard niet in de trailer wil wil hij er niet in heel simpel. Of ze gaan vanzelf of ze gaan niet. Iedere vorm van dwang maakt de boel alleen erger. Ik doe zelf 10 minuten over het laden van mijn pony. Aan een normaal halster, beetje voer erbij, introduceren aan de klep, wil hij erop is dat prima, zo niet wordt er nog een rondje gedraaid. Je gaat een paard niet proberen 10 uur te laden, zijn ze nu helemaal? Dat dier is psychisch helemaal op! Gebrek aan inzicht. Geen gebrek aan geduld gelukkig. Maar dat het paard omhoog kwam duid dan weer op dwang.

Laatst kwam hier iemand aan met een longeerlijn en zweep aan om pijn te laden omdat ik na 10 minuten nog bezig was, maar geen haar op mn hoofd! Daarom laad ik mijn pony gewoon zelf, weet ik dat het netjes gebeurd. Zodra een paard de nood voelt zich te verzetten, of al paniek krijgt wil dit zeggen dat hij zich door dwang belemmerd voelt in zijn beweging terwijl hij weg wil. Een paard laten wennen aan een trailer en hem er hem positieve associaties er mee geven is imo de enige manier.

Alle andere manieren vol dwang zijn snel snel, geven een paar keer resultaat en dan blokkeert het paard alsnog. Als ik praat over dwang heb ik het niet over even druk zetten op het halster, ik bedoel het is en blijft een trailer erg graag gaan ze er nooit in. Maar zodra je moet gaan werken met trekkende touwen, klemzetten tegen de muur, zwepen of jassen dan zit er fundamenteel al iets niet goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:41

Wat een uitslover heb je zeg
Moet er stiekem erg hard om lachen.
Snap heel goed dat als je niet alle tijd heb, dat het niet zo grappig is, maar vanaf achter mijn computer is het best lachwekkend :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:54

M_D_H schreef:
het boertje heeft een keer zijn trekker achter mijn poown gezet toen die het weer is op zijn heupen had...

Toch zou ik ze de kost niet willen geven die een kooi maken voor de klep en met een strobaal in de klem het paard erin duwen. Voordeel van de baal: geen gevaar voor mens en dier op ernstige verwondingen. Met 5 grote balen kan je prima een kooi en een aanduwbaal maken.

:+ Ik misbruik het geluid van de trekker altijd voor het scheren. De trekker maakt meer kabaal en zo kan ik zonder sedatie toch makkelijk een paard opscheren wat eigenlijk een hekel heeft aan het geluid van het scheerapparaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:55

wij kunnen er tegenwoordig ook om lachen hoor ;)
vooral omdat het zo typisch is...
je ziet aan zijn hele hoofd dat hij er vandaag niet meteen ingaat :P
dan ziet hij zijn voer al niet meer staan ed...
hij gaat gewoon niet :P
en na een tijdje...
als iedereen die hij kan zien er om heen staat...
gaat hij er heel droog in _O-
this zo'n schatje... :D

en idd als ik neit alle tijd heb...
maar dit is een van de redenen waarom we 10 min extra uitrekken voor het laden(bovenop de normale 10 min)
terug reis intreseert me niet...
maar als ik concours heb?
dan wel natuurlijk :')

heb ergens nog wel een foto van zijn hoofd als hij staat :'')
zal is ff zoeken :P

Lara_silver, of hij nou wil of niet, hij moet er gewoon in klaar...
en mischien ben ik nu heel kort door de bocht...
maar ik ga niet tegen een paard zeggen, ach gut beesje wil je er vandaag niet in?
njaa maakt niet uit joh, doen we het morgen wel over ;)...
dan weet je zeker dat hij er de volgende keer niet in gaat!!

en dat het paard omhoog komt hoeft niet altijd te duiden op dwang!!
mijn pony komt gerust omhoog zonder dwang, zonder reden!!

en natuurlijk is er een verschil met een paard voor de eerste paar keer laden of een paard wat al vaker de trailer in gaat,
en natuurlijk is er een verschil met een angstig paard of een paard zonder angst,
en ook ik zou geen 10 uur bezig geweest zijn!!

maar ik ben ook neit iemand die zegt,
goh als je niet gaat hoef je niet haar paardje!!

en ik durf gerust te bekennen dat ik mijn paard er al wel een keertje in geslagen heb met een zweep!!
en nee daar ben ik niet trots op,
maar op het moment dat jij een paard hebt wat zich gaat afsluiten...
wordt het een psychische krachtmeting...
en geen haar op MIJN hoofd die er dan aan denkt hem zijn zin te geven!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:56

Anne_GTI schreef:
M_D_H schreef:

Toch zou ik ze de kost niet willen geven die een kooi maken voor de klep en met een strobaal in de klem het paard erin duwen. Voordeel van de baal: geen gevaar voor mens en dier op ernstige verwondingen. Met 5 grote balen kan je prima een kooi en een aanduwbaal maken.

:+ Ik misbruik het geluid van de trekker altijd voor het scheren. De trekker maakt meer kabaal en zo kan ik zonder sedatie toch makkelijk een paard opscheren wat eigenlijk een hekel heeft aan het geluid van het scheerapparaat.

geniaal :')
helaas is die van mij voor beide even bang...
geen optie dus :P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:57

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:04

MDH ik schuw ook een flinke mep niet hoor maar bij het paard waar ik 5 uur mee heb gestaan ging dat dus niet. alle druk die teveel was ging ze omhoog en bijna (of helemaal) achterover.
dit paard was veel te waardevol om dat maar te laten gebeuren, heeft natuurlijk ook helemaal geen nut.
het paard leek zo extreem rustig en cool. geen druppeltje zweet, geen paniek ed. maar (zeker ook achteraf) bleek toch wel behoorlijke stress te hebben gehad. sommige paarden kunnen ook binnenvetters zijn en alle stress opkroppen waardoor ze gewoon mentaal volledig uitschakelen. ze was er gewoon niet. dan heeft het toaal geen zin om door te gaan en heeft dan niks meer te maken met winnen of verliezen. als ze mentaal afschakelen snappen ze dit niet eens meer

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:07

M_D_H schreef:

:D Het is maar goed dat ie niet hier op stal staat; de trekker staat elke dag wel even voor de boxen.
:+ Ze krijgen hier gewoon opleiding tot politiepaard op stal

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:11

quarterH schreef:
MDH ik schuw ook een flinke mep niet hoor maar bij het paard waar ik 5 uur mee heb gestaan ging dat dus niet. alle druk die teveel was ging ze omhoog en bijna (of helemaal) achterover.
dit paard was veel te waardevol om dat maar te laten gebeuren, heeft natuurlijk ook helemaal geen nut.
het paard leek zo extreem rustig en cool. geen druppeltje zweet, geen paniek ed. maar (zeker ook achteraf) bleek toch wel behoorlijke stress te hebben gehad. sommige paarden kunnen ook binnenvetters zijn en alle stress opkroppen waardoor ze gewoon mentaal volledig uitschakelen. ze was er gewoon niet. dan heeft het toaal geen zin om door te gaan en heeft dan niks meer te maken met winnen of verliezen. als ze mentaal afschakelen snappen ze dit niet eens meer

weet ik ook wel,
het was alleen een reactie over de opmerking hij wil wel of hij wil niet...
njaa sorry maar daar pas ik voor...
die van mij is ook een verschrikkelijke binnenvetter,
(al kan hij zich ook enorm uiten hoor)
maar op dat moment zag je hem gewoon echt denken,
zo, je kunt doen wat je wilt, maar ik ga vandaag NIET...

en op dat moment was dat de enige oplossing...
om te voorkomen dat hij omhoog kwam hebben we dus die longeerlijn om zijn buik heen geknupt...
de trailer aan de een kant van een muur gezet...
en mijn vader en ik beide met een longeer zwaap aan de andere kant er naast...

ik vond het verschrikkelijk... maar op dat moment kon het gewoon niet anders...
uit eindelijk ging hij na 3 uur er in!!
en daarna hebben we een week lang elke dag geladen tot hij weer normaal deed.

en zoals eerder vermeld, nu doet hij het nog wel eens,
maar uiteindelijk gaat hij altijd!
dit heeft wel geholpen!!
(ook stom toeval want normaal gesproken als hij een zweep ziet wordt hij juist nog dwarser)

en ook ik heb altijd een bakje voer,
en verschillende lekkernijen nog in mijn zak gestopt!!
maar op dat moment hielp het gewoon niet,
het werd ook rond uitgevaarlijk,
meneer kwam gewoon omhoog en legde zijn voorbenen op het dak van de trailer!!
njaa dan maar zo!!
niet leuk, wel nodig

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:12

Anne_GTI schreef:
M_D_H schreef:

:D Het is maar goed dat ie niet hier op stal staat; de trekker staat elke dag wel even voor de boxen.
:+ Ze krijgen hier gewoon opleiding tot politiepaard op stal

pff de trekker van de boer rijd elke dag op en neer...
en meneer gaat nog steeds bijna door het draad heen als hij hem ziet :')
(trekker kan gelukkig niet voor de stallen :P stalgang en deur is te klein)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:12

en ook mijn poown is waardevol ;)
dat is ieder paard voor zijn eigenaar :P

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:23

M_D_H schreef:
en ook mijn poown is waardevol ;)
dat is ieder paard voor zijn eigenaar :P

Ja tuurlijk, tenminste... Dat mag ik hopen dat iedereen zuinig op zijn beessie is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:50

met de trekker paard in trailer duwen.... ?? moet niet gekker worden.

TS, is paard bang of steekt ie zn middelvinger op? Sluit ie zich af alsof ie vd wereld is of blijft ie wakker?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:58

Sientje schreef:
Al contact gehad met Petra Vlasblom? http://www.2moons.nl/trailer-laden.html

Mijn idee +:)+

Voordat Petra bij ons is geweest moest ik mijn toendertijd niet te trailerladen pony ook verhuizen en die heb ik toen ook door een dierenarts laten sederen. Ze liep er zo op.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:02

TS, die trailercursus, doen ze dat met of zonder paard?

Bij ons is uiteindelijk ook Petra Vlasblom geweest.
Van een paard wat ook niet te laden was (stonden ook uren voor de klep en konden dan uiteindelijk wederom beslissen om toch thuis te blijven) zijn we nu zo ver dat we binnen enkele minuten op weg zijn.
Eerst duurde het wat langer om hem te laden in een vreemde omgeving, maar de laatste twee keer was dat ook enkel minutenwerk.

En ik kan je zeggen.....heerlijk, een paard wat op deze manier mee de trailer op gaat ;)

Edit: En ik kan je uit ervaring zeggen dat Petra niet tot aan de deur werkt.
In het begin wilde het nog niet zo bij ons en ook na een winterstop hadden we weer wat haperingen.
Maar ze heeft ons super geholpen door wat tips te geven via de telefoon en het probleem was met 2x laden weer volledig verholpen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:15

Ik kom ook even dit topic binnen.
Ben dus ook bij de meiden geweest.
En we waren gisteren om 12 uur thuis en hebben het paard uiteindelijk daar laten staan.

Een vriendin van mij raad ook proffesionele hulp aan, dus dat tegen de meiden gezegd.
En voor de rest alles wel geprobeerd wat hier staat, maar werkt totaal niet.
En hardhandigheid is geen optie want dat werkt zeker niet :n

Het paard slaat achter als ze iets van druk achter krijgt,
en gaat zeg maar een soort van staken op de laadklep.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:16

maar is dat staken van angst of dikke vinger?