Paard op jou naam, eigendomspapieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:58

is in Nederland inderdaad nog niet goed geregeld, hoe dan wel ??
paspoort is niet voldoende, zeker niet als de wet er door kom dat het paspoort verplicht bij stal moet blijven liggen.

_Marinke_

Re: Paard op jou naam, eigendomspapieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:39

Paspoort moet al verplicht bij het paard zijn. Als het paard op stal A staat, ligt het paspoort ook bij stal A. Als het paard bij eigenaar B thuis staat, ligt het paspoort ook bij eigenaar B thuis. ;)

Is dus al verplicht, echter {bij het KWPN} heb je een registratiepapier, en die blijft bij de eigenaar v/h paard. Daarbij kun je dus aantonen, gezamelijk met de sticker in het paspoort {en daarbij jou eigen ID/Paspoort}, dat jij de eigenaar bent.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:09

Urielle schreef:
eigendomspapier: je koopcontract.

Iemand die betaalt voor een paard is NIET de eigenaar, maar de bezitter. En dat maakt een hoop verschil, ik heb ook paarden van anderen in training, voor een draag ik ook zelf de kosten. Zou niet best zijn als het dier dan ineens van mij was.

Dus ik ben niet de eigenaar van mijn Shet, volgens jou tekst.
Omdat ik op de paardenmarkt nooit een contract heb getekend ben ik niet de eigenaar?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:55

hestejente
Dan mag ik me de gelukkige eigenaar noemen.
Ik heb inderdaad de mails dat de reis met ophalen goed verlopen is en hij heeft iets in de zin van veel plezier met hem terug gestuurd.
Ook hebben we nu nog regelmatig contact over hou het met zijn expaard gaat.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:10

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:18

Ik heb mijn paard sinds januari 2010 en wil hem ook op mijn naam laten zetten, ik ben de derde eigenaar en hij staat nog op de naam van de fokker.
Ik kreeg van het NRPS te horen dat het waarschijnlijk volgend jaar verplicht wordt om je paard op je eigen naam te zetten, ivm ziektes etc.

Citaat uit mijn mail:
Citaat:
Op dit moment is een overschrijving op naam nog niet verplicht. Maar de overheid is er al wel heel hard mee aan het werk. Ik denk dat deze verplichting er binnen een jaar is. De overheid is namelijk bang voor een uitbraak van paardenziekten en dat zij dan niet de eigenaren kan achterhalen van de dieren. Maar nogmaals op dit moment is er nog geen verplichting.

En als ik hem dan wil laten overschrijven is het idd lid worden van het NRPS blad (voor onbepaalde tijd) en dan paspoort en nog wat gegevens op sturen, dit is de handeling bij het NRPS

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:20

het paspoort van mijn paard staat op mijn naam.. dan is het paard toch ook mijn eigendom?? degene die het paspoort in handen heeft is de eigenaar.. zo is dat mij verteld. bij controle vragen ze om de eigendoms papieren. als je dan het paspoort toont dat op jou naam staat, gaat de inspectie daar mee akkoord.. heb me er verder niet zo in verdiept..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:27

Toen ik Tommie (haflinger) wilde overschrijven op mijn naam moest ik lid zijn van de KVTH. Dat heb ik toen gedaan en daarna weer opgezegd, omdat ik het zonde van mijn geld vond.
Maar voor het overschrijven was het wel nodig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:14

dusals ik de regels zo doorlees.. zit ik wel in een bizarre situatie :=
officieel heb ik 2 dieren die van mij zijn.
beide gekocht/zelf gefokt. allebei de dierenstaan trouwens niet op mijn naam op het paspoort nog ( geen zin om er geld in te stoppen als dit niet nodig is :+ )
Ik heb altijd begrepen dat paspoort geen eigendoms papier is, dus nul komma nul meerwaarde op dit moment om je paard over te schrijven in mijn ogen.

maaaaarrr.. m'n ouders hebben ook 2 paarden, waarvan ik ALLE kosten betaal.
deze dieren staan ook op naam van m'n ouders op het paspoort, maar hebben verder geen aankoop bewijzen of wat dan ook. dit was er vroeger namelijk nog niet echt :+

betekent dit concreet dat ik als ik ECHT gemeen zou willen doen.. ik aanspraak heb op de paarden van m'n ouders? omdat ik al jaren alle kosten draag?
dat zou wel erg krom wezen dan :=

( en ik vind m'n ouders wel lief hoor, dus ehm.. ik zal niet gemeen doen whuhahaha!)

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:26

Sinds maart 2010 heb ik ook een eigen paard.
Tegen mij is gezecht dat ik geen koopcontract nodig heb.
Wel heb ik allen papieren veder van haar, mijn vraag is nou of ik nou wel een koopcontract nodig heb om aan te tonen dat het mijn paard is?!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:06

Ik blijf dit topic even volgen... Heb bij mijn shet ook alleen een paspoort. Daar sta ik overigens wel in als fokker/1e eigenaar terwijl ik toch echt de 4e ben. Heb wel zelf het paspoort aangevraagd hoor! Vorige eigenaar had hem alleen laten chippen en dacht dat zijn entingsboekje (van da) zijn paspoort was...
Interessant topic...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:12

Vitaquilla schreef:
het paspoort van mijn paard staat op mijn naam.. dan is het paard toch ook mijn eigendom?? degene die het paspoort in handen heeft is de eigenaar.. zo is dat mij verteld. bij controle vragen ze om de eigendoms papieren. als je dan het paspoort toont dat op jou naam staat, gaat de inspectie daar mee akkoord.. heb me er verder niet zo in verdiept..

Nou dat is in ieder geval niet waar... :)
Als je op een pensionstal staat, moet je het paspoort vaak achterlaten omdat je het paspoort bij je paard moet hebben.
Dus dat zou betekenen dat je pensionstalbaas de eigenaar is, en dat is niet zo.

Je moet dus aan kunnen tonen dat je alles betaald.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:20