help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:40

Ja en de tinkers is van origine geen ras , het is een mengelmoes van allerlei rassen. Zigeuners zetten ook wel eens een draver op een tinker om ze wat harder te maken.....
Met het stamboek hebben ze er een geregistreerd ras van gemaakt , met verschillende typen. ( uiteindelijk zit een fries of een shire behoorlijk dicht tegen het plaatje van een tinker)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:42

DNA onderzoek is alleen mogelijk als één van de hengsten een bekend DNA profiel heeft. Anders zul je die ook moeten laten opmaken. Maar wie zegt dat je daar toestemming voor krijgt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:43

Ik heb geen idee wat DNA-onderzoek kost, maar die kosten moet je dan ook verhalen op hen hoor!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:47

Ik zeg informatieplicht koper, bij een dekking hoort een dekbewijs.

fouten kunnen er ook dan insluipen, en het gebeurd vaker dat een hengst uitbreekt en op visite gaat bij merries.
voor fouten zie topic over de NRPS hengst van E. Veenstra, verwisseling.

Zonder bewijs koop je niets, voor hetzelfde geld hadden ze je verteld dat je een draagmoeder hebt gekocht, drachtig van een veulen van Nadine X Totilas (ik noem maar even iets).

De handelaren hebben niet gelogen toen ze je verteld hebben dat de merrie gedekt is door hun tinkerhengst, en je weet niet wat de daadwerkelijke verkoper tegen die handelaren hebben verteld. Of die handelaren je hebben opgelciht/voorgelogen, valt te betwijfelen, immers waren zij geen partij, je hebt gekocht van de buurman, waarmee je schijnbaar niet hebt gesproken.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:02

ik heb WEL gesproken met de buurman, en hem ook vertelt dat ik overwoog om zowel merrie al veulen in te schrijven. En ik heb vanaf het begin af aan een dekbon gevraagd, maar die had de handelaar op dat moment nog niet. Er heeft mij NIEMAND iets laten merken dat er twijfel bestond over het vaderschap

Wanneer de handelaar het te weten gekomen is, weet ik niet zeker, hoewel ik vermoed dat hij ook vanaf de dag dat die friese hengst uitgebroken was al wist wat er gebeurd was omdat hun weides vlak naast elkaar liggen.

feit is dat de verkoper dader is en die handelaar mededader want hij was op de hoogte

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:05

ceesje schreef:
Ja en de tinkers is van origine geen ras , het is een mengelmoes van allerlei rassen. Zigeuners zetten ook wel eens een draver op een tinker om ze wat harder te maken.....
Met het stamboek hebben ze er een geregistreerd ras van gemaakt , met verschillende typen. ( uiteindelijk zit een fries of een shire behoorlijk dicht tegen het plaatje van een tinker)

ja weet ik, maar ik koos BEWUST een tinker. Voor zowel karakter als uitzicht. En ik heb de prijs van een tinkerveulen betaald, niet van een mengelmoes. Ik doe dit als hobby en heb graag dat alles correct is.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:13

Mijn post is niet bedoeld als , dat je tevreden moet zijn met een mengelmoes , de typering van het ras Tinker is bedoeld als uitleg van zoals het ras inelkaar zit......
Dat je niet krijgt wat je dacht te krijgen en dat je je opgelicht voelt is duidelijk......de paardenhandel is soms gelijk aan de schaaksport.
(Je leert pas als je de zet al gezet hebt)Het zit hem in wat niet verteld wordt , en waar je niet om vraagt......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:19

Liezel1 schreef:
DNA onderzoek is alleen mogelijk als één van de hengsten een bekend DNA profiel heeft. Anders zul je die ook moeten laten opmaken. Maar wie zegt dat je daar toestemming voor krijgt?

de ene is toch een GGK dekhengst? is daar niet al een profiel van? dan is het vrij simpel testen lijkt me.
Ik zou vriendjes blijven met de handelaar/buurman en alles wel even op schrift zetten want tegen de tijd dat het veulen geboren is is de termijn van verhaal halen misschien voorbij.
ik zou ook met ze afspreken dat hij meedeelt in de kosten voor DNA onderzoek als het eenmaal zover is.

De feitelijke koop heb je met de buurman gedaan en dat is waarschijnlijk een particulier? De handelaar was tussenpersoon, je zegt zelf dat je ook de betaling aan de buurman gedaan hebt. Ik vraag me af hoe dan het verhaalsverhaal in elkaar zit. Een handelaar heeft nl een langere termijn dan een particulier.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:40

de tinker heeft volgens mij idd een gekend dna-profiel, is toch verplicht bij keuring voor dekhengst?
de fries trouwens ook vermoed ik, dus dna onderzoek is niet zo moeilijk te doen.

de buurman is idd een particulier

zoals ik al zei, weet ik niet in hoeverre de handelaar er vrijwillig in betrokken is. Alleen is hij volgens mij medeplichtig omdat hij er ook weet van had en niets gezegd heeft.

ik wil gewoon zo snel mogelijk alles op papier en geregeld hebben. en van de miserie vanaf zijn. ik dacht dat ik al redelijk op veilig speelde door de verkoper een papier te laten tekenen... Heb er alleen veel te weinig gegevens op gezet blijkbaar...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:47

probeer nog even alle gegevens op een papiertje krijgen en zorg dat hun het ondertekenen. pas met hun handtekeningen sta je sterk. Ben bang dat het anders een welles/nietus spelletje gaat worden.

Misschien heel raar hoor, maar kan je een scan niet zien of het veulen bont is??? Je weet wel zo,n echo wat ze bij vrouwen doen als ze zwanger zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:55

cupcake1986 schreef:
Ik vrees echter dat de kost aan advokaten niet opweegt tegenover wat ik er wel bij zou winnen.

Dat is heel erg waar... maar dreigen kan altijd.
Je kan op grond van dwaling zeggen dat je nooit die prijs had betaald voor het veulen als je van te voren had geweten dat het een kruising was. Dat is de vorige eigenaar(s) ook duidelijk, anders hadden ze het wel gezegd. Je kunt de koop dus ontbinden: veulen terugbrengen, jij je geld terug. Waarschijnlijk is dat een oplossing die voor niemand de bedoeling is, dus je kunt, onder dreiging met advocaten, proberen af te spreken dat, mocht het veulen van de verkeerde hengst zijn, je een deel van het geld terug krijgt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:56

:D nee, dat kun je helaas niet zien op een echo Esmeralda. Het geslacht ook niet trouwens.
Er zijn trouwens ook heel veel effen Tinkers, dus bont is geen garantie dat het een Tinker is.

Ik denk dat je niet zo sterk staat als je niet op papier hebt dat het veulen van die Tinkerhengst moet zijn.
Je staat wel sterk als je een officiele dekbon van een van de stamboeken hebt waarop staat wanneer en door welke hengst jouw merrie is gedekt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:06

Ik zit even te denken.
Hoe zit dat dan bij tinkers.
De moeder is niet ingeschreven dus heeft geen papier? Kan die dan opgenomen worden op uiterlijk?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:07

Ja, op raskenmerken. Dat gaat zo bij alle vier de stamboeken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:14

Ik ga ervanuit dat je rechtsbijstand hebt? even een telefoontje en je weet al meer. ook vind ik dat je recht hebt op dat dekbewijs. zo heb je gekocht en zij hebben je de hengst van de dekking laten zien waar je voor betaald hebt,heb je daar getuigen bij en werken ze nu tegen ben je doelbewust belazerd en dat is strafbaar en denk ik dat je sterk staat. laat je niet overdonderen maar laat merken dat je hier aktie op gaat ondernemen,dat je dit zo niet pikt. dekbewijs of rechtzaak aan je broek laat ze maar kiezen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:15

Ben ik nou de enige die de hele gang van zaken maar zeer vreemd vind? Als ik een drachtige merrie koop, ga ik er vanuit dat het veulen dus ook van mij wordt. Ik kan me in de sportwereld nog iets anders voor stellen, maar hier is het imo compleet overbodig. Vindt het echt heel raar dat je daar extra voor moet betalen, terwijl jij alle risico's neemt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:16

Vasthi schreef:
Ja, op raskenmerken. Dat gaat zo bij alle vier de stamboeken.

Dus het zou zo kunnen zijn dat al is dat veulen van de fries maar het heeft alle kenmerken van een tinker het toch opgenomen wordt?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:23

Ja, het zal niet de eerste zijn.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:26

ja volgens mij wel, maar dan wil ik het veulen niet meer laten opnemen eerlijk gezegd. Ik doe dit als hobby en wou gewoon een rasveulen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:28

chocobroodje schreef:
Ben ik nou de enige die de hele gang van zaken maar zeer vreemd vind? Als ik een drachtige merrie koop, ga ik er vanuit dat het veulen dus ook van mij wordt. Ik kan me in de sportwereld nog iets anders voor stellen, maar hier is het imo compleet overbodig. Vindt het echt heel raar dat je daar extra voor moet betalen, terwijl jij alle risico's neemt.

de regeling bij al hun paarden is de volgende: koop je een drachtige merrie en veulen betaal je ze alle 2, wil je enkel de merrie dan gaat het veulen terug eens het gespeend mag worden. Kosten zijn dan NIET voor de nieuwe eigenaar van de merrie, maar voor de eigenaar van het veulen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:39

Durf het bijna niet te vragen maar zo'n tinkerveulen zal toch bijna niets kosten?

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:44

Prrrr schreef:
cupcake1986 schreef:
Ik vrees echter dat de kost aan advokaten niet opweegt tegenover wat ik er wel bij zou winnen.

Dat is heel erg waar... maar dreigen kan altijd.
Je kan op grond van dwaling zeggen dat je nooit die prijs had betaald voor het veulen als je van te voren had geweten dat het een kruising was. Dat is de vorige eigenaar(s) ook duidelijk, anders hadden ze het wel gezegd. Je kunt de koop dus ontbinden: veulen terugbrengen, jij je geld terug. Waarschijnlijk is dat een oplossing die voor niemand de bedoeling is, dus je kunt, onder dreiging met advocaten, proberen af te spreken dat, mocht het veulen van de verkeerde hengst zijn, je een deel van het geld terug krijgt.

Dwaling kan inderdaad, je kan ook bedrog aanhalen, aangezien jij van mening was bij de aankoop van de merrie dat zij drachtig was van een rasecht tinkerveulen en ze je dit pas verteld hebben NA de koop. Dat is dus bedrog van de verkoper, in combinatie met het feit dat je nooit zoveel betaald had voor een kruising sta je toch wel sterk, als je dan nog getuigen hebt, en eventueel mails waaruit blijkt dat je ervan overtuigd was dat het een zuiver rasveulen was zou het je toch wel moeten lukken een deel veel je geld terug te krijgen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:47

Ja dat dacht ik ook..hoeveel kost nou zo'n (ongeboren) tinkerveulen meer dan een kruising? Zit daar zoveel verschil tussen? Misschien een domme vraag hoor maar ik weet niets van tinkers ed.. :o

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:49

Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.
Voor een kruising krijg je dat echt niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:05

Vasthi schreef:
Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.
Voor een kruising krijg je dat echt niet.

Je meent het :wow: