Vereniging oprichten van eigenaren pensionpaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Vereniging oprichten van eigenaren pensionpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

Kan je dan niet beter zelf in het bestuur van de stichting gaan zitten?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:11

Ik kan me op zich wel voorstellen dat zij er wel positief tegenover staan. Nu moeten zij met alle pensiongasten en hun verschillende meningen rekening houden en met iedereen discussie voeren. Als zij alleen nog maar met de nieuwe vereniging hoeven te praten krijgen zij het een stuk makkelijker. De nieuwe vereniging krijgt het echter een stuk moeilijker, want die moeten nu onderling tot overeenstemming komen over bepaalde zaken als het voerbeleid, het gebruik van de bak, etc.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:12

Ik zou je graag willen helpen, maar zie ook weinig in het idee van een vereninging. Wat je wel zou kunnen doen is de mensen verenigen en dan met zijn allen een gesprek aangaan. Zoiets als een vergadering. Een vereniging kost toch geld (en als je al duur betaalt voor je stalling, lijkt me dat niet de bedoeling), en een hoop tijd.
Onderling valt inderdaad ook een hoop te regelen. Als jullie met zijn allen 6 teveel om er doorheen te rijden kan je dat ook onderling afspreken. Er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels willen houden of het net even iets anders in gedachte hebben.
En in welke omgeving woon je dan als verhuizen geen optie is?

Btw het is niet negatief bedoeld maar denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden en voor jullie als eigenaren een vereniging een te rompslomperig gedoe is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:36

Ik heb geen ervaring met een vereniging van eigenaren, maar wel met kwartaal-stalvergaderingen. Erg goed vond ik dat van de stal waar ik toen stond. Inhoudelijk gesprek tussen pensionklanten en stalhoudster, waarin gezamenlijk besproken en beslist werd.
Later hebben we dat zelfs nog uitgebreid me kennissessies over bv voeding, hoefbevangenheid, bepaalde entingen etc.
Mocht de vereniging niet wat worden, is dat misschien ook voor jullie een idee?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:41

Ik zie de toegevoegde waarde van een vereniging niet zo. Je krijgt als vereniging niet meer zeggenschap dan als individu. Ik denk dat de communicatie daarmee niet verbetert.

Het idee van een kwartaalvergadering vind ik een veel beter en minder omslachtig plan, alhoewel je ook daardoor geen zeggneschap krijgt. Het enige waar je op kunt hopen is dat de pensionstalhouder rekening met de wensen van de klanten houdt. Als dat niet het geval is kun je inderdaad beter een ander plekje zoeken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:03

ElsB schreef:
Mijn vriend en ik staan met onze tinker op een manege / pensionstal. De organisatievorm van de stal is een stichting. Daardoor hebben wij als pensionklanten niets in te brengen in het door het bedrijf gevoerde beleid (voerbeleid, de regels die op het terrein en in de bak gelden, onderhoud van de faciliteiten etc.) :( . Om toch wat tegenwicht te kunnen bieden tegenover het stichtingsbestuur en de bedrijfsleiding, heeft een ander stel met eigen paard geopperd om een vereniging op te richten voor alle eigenaren van pensionpaarden bij ons op stal :D . Heeft iemand van jullie ervaring met (het oprichten van) zo'n vereniging en zo ja: waar moeten we allemaal aan denken? Misschien heeft iemand voor ons zelfs wel een voorbeeld van de statuten voor zo'n vereniging? :? Allle tips zijn welkom! _/-\o_

Ondanks dat je aangeeft het liever niet te horen, zitten er toch een aantal haken en ogen aan het oprichten van een vereniging. Onze pensionstalling is een volledige vereniging, ook aangesloten bij de KNHS, en het bestuur van de vereniging bestuurt ook de pensionstalling. Als voorzitter kan ik je vertellen dat het nog steeds niet altijd mogelijk is het alle leden naar de zin te maken, ondanks dat er dus inspraak is voor alle leden, de meerderheid heeft altijd de zeggenschap.

Je wil zorgen dat je tegenover de stichting kan gaan zitten en iets in te brengen hebt. Hiervoor moet je dus zorgen dat zoveel mogelijk, liefst alle, pensionklanten lid worden van de vereniging. Hoe wil je dit gaan aanpakken? Bij ons is het zo dat je niet op pension kan komen staan als je niet lid wordt van een vereniging, maar het pension is in handen van de vereniging, dus dat is makkelijk te realiseren. In jullie geval is niet de vereniging eigenaar van de stalling en kan je het dus niet verplichten. Tenzij de stichting deze voorwaarde aan het in pension komen staan verbindt.

Als vereniging moet je zorgen dat je een bestuur hebt. In ieder geval een voorzitter, secretaris en penningmeester. Als bestuur doe je er zeer verstandig aan je te verdiepen in de Nederlandse Wet. Een vereniging moet aan een aantal voorwaarden voldoen om rechtsgeldigheid te bezitten. Daarnaast kun je als bestuurder aansprakelijk gesteld worden. Om de bestuursaansprakelijkheid in grote mate te beperken is het verstandig om te zorgen dat je vereniging volledige rechtsbevoegdheid heeft. Hiervoor moeten de statuten opgemaakt zijn door een notaris en gedeponeerd worden bij de Kamer van Koophandel. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden.

Het besturen van een vereniging is best leuk, maar het is vrijwilligerswerk waar soms een hoop tijd in kan gaan zitten. Daarnaast is het zo dat er soms wrevel kan ontstaan tussen bestuur en leden, of leden onderling, waar je als bestuur ook adequaat mee om moet kunnen springen.

Waarom richten jullie niet een soort van commissie op? Ga met alle pensionklanten om een tafel zitten en wijs 1 of 2 mensen aan als aanspreekpunt voor de Stichting. Spreek vervolgens een aantal punten af die ingebracht moeten worden naar de Stichting. Zet deze op papier en laat alle pensionklanten die zich met de inhoud kunnen verenigen hun handtekening zetten. Hiervoor heb je geen vereniging nodig, het is een stuk minder formeel en er zitten minder haken en ogen aan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:35

Volgens mij worden er wel zaken door elkaar gehaald. Het gaat hier om een op te richten vereniging van eigenaren een pensionpaard. Dat is dus een vereniging van huurders. Als je nu allemaal eigenaar was van de box waarin je paard stond, dan had je echt een vereniging van eigenaren kunnen oprichten die wat over de regels te zeggen heeft. Volgens mij mag in dit geval de verhuurder de regels bepalen en als je je daar niet in kunt vinden dan ben je vrij om ergens anders te huren. De enige optie is, dat je kunt overleggen met de verhuurder om te vragen of hij bereid is om met een huurdervereniging overleg te plegen over de regels. Als je dan als individu een aanpassing van de regels wilt, dan zul je je aan moeten sluiten bij de vereniging. De vereniging is dan altijd woordvoerder namens de huurders van een box. Persoonlijk lijkt mij dat wel allemaal een gedoe om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en reken maar dat als je in het bestuur van zo'n vereniging zit je een hoop gezeur aan je hoofd krijgt.............

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:11

LindyH schreef:
Kan je dan niet beter zelf in het bestuur van de stichting gaan zitten?

Nee, dat kan dus niet. Een stichting is geen vereniging. Bestuursleden kunnen eindeloos blijven zitten en als er al een vacature ontstaat kunnen ze - als ze dat willen - zelf iemand zoeken die deze plek opvult, zonder zelf maar te laten weten dat er een vacature is. Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat dit bij ons gebeurt. Bovendien: het gaat niet om mij persoonlik. Er is bij ons gewoon een groep mensen die erover denkt om zich te organiseren en ik was benieuwd of iemand hier op Bokt daar ervaring mee heeft. Maar blijkbaar hebben we iets unieks :D (of heel doms |( ) bedacht...

@Jol1: ik zou het eerder vergelijken met de ondernemingsraad in een bedrijf dan met een huurdersvereniging...

Edit: @Ptries: bedankt voor je informatieve verhaal; hier hebben we wat aan!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:14

Sonja schreef:
Ik heb geen ervaring met een vereniging van eigenaren, maar wel met kwartaal-stalvergaderingen. Erg goed vond ik dat van de stal waar ik toen stond. Inhoudelijk gesprek tussen pensionklanten en stalhoudster, waarin gezamenlijk besproken en beslist werd.
Later hebben we dat zelfs nog uitgebreid me kennissessies over bv voeding, hoefbevangenheid, bepaalde entingen etc.
Mocht de vereniging niet wat worden, is dat misschien ook voor jullie een idee?

Ja Sonja, misschien is dit wel een goed alternatief. Dank je!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:17

Ik denk toch dat je eerst bij de stichting moet navragen of zij een vereniging als gesprekspartner willen zien. De vergelijking met een ondernemersraad is op zich aardig, maar vergeet niet dat de meeste bedrijven een OR hebben, omdat zij dit wettelijk verplicht zijn. Niet omdat zij zo graag verantwoording afleggen aan het personeel. Als ik zelf stallen zou verhuren, dan wil ik best luisteren naar suggesties, maar uiteindelijk zou ik toch (naar alle redelijkheid) zelf de regels willen bepalen. Ik moet er niet aan denken om iedere keer over elk wissewasje rond de tafel te moeten zitten en dat gevaar zit er toch in. Hoe denkt die stichting eigelijk over een vereniging?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:11

Over bureaucratie gesproken....
Als eigenaar van een pensionstal zal ik nooit medewerking verlenen aan een 'vereniging'. Alles is bespreekbaar, ieder mens/paard heeft zo z'n eigen individuele behoeften (maar er zijn grenzen) komt men er nog niet uit dan is men vrij om te gaan; per slot van rekening blijf ik eigenaar van de stal en de bedrijfsvoering, als er een vereniging nodig is om zich met mijn bedrijfsvoering te bemoeien, dan moeten ze zelf maar een stal kopen; dan kunnen ze hun eigen gang gaan....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:27

wat ik een beetje opmaak uit de reacties is dat men het kennelijk normaal vind dat je aan de grillen van de pensioneigenaar bent overgelaten, terwijl je wel degelijk klant bent en er dus wel degelijk rekening met de wensen en eisen van de klanten gehouden kan worden, zo werkt het ook in het bedrijfsleven, bieden ze niet waar de klant om vraagt gaan ze failliet.

Aan de andere kant is het voor pensionhouders vaak lastig om met iedereen rekening te houden omdat alle paardeneigenaren nu eenmaal niet dezelde ideën er op na houden betreffende het houden van paarden.

Als het stichtingsbestuur er niet negatief tegenover staat (volgens mij heb ik dit ergens gelezen) zou ik proberen met de stichting te overleggen hoe zij de mening van de klanten vertegenwoordigd willen zien en dit een bepaalde status te geven. Dat hoeft niet formeel in een verenging die ingeschreven is bij de KVK maar dat kan ook via vertegenwoordiging van de klanten. Hoe hier invulling aan gegeven kan worden kan ook met de stichting afgesproken worden, maar bijv het kwartaaloverleg zoals bij Sonja kan goed werken. Tijdens het overleg kunnen de wensen van de klanten geformuleerd worden en kan bijv de stichting de mening peilen over bepaalde zaken en zo bijv hun prioriteitenlijstje onderhoud vaststellen.
Er kan iemand van het stichtingsbestuur bij de vergadering aanwezig zijn om in overleg te gaan en andersom kan er een vertegenwoordiging van de klanten in overleg gaan met het stichtingsbestuur.

Dit wil niet zeggen dat alle wensen van de klanten ook uitgevoerd zullen worden, maar er kan wel rekening mee gehouden worden en op die manier heb je als klant toch het idee dat er naar je geluisterd wordt.

Ik zou wel alles in goed overleg met het bestuur regelen en vastleggen. Je hebt er niets aan als de stichting zich hierdoor in het nauw gedreven voelt en gekke dingen gaat doen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:44

ingvdh schreef:
wat ik een beetje opmaak uit de reacties is dat men het kennelijk normaal vind dat je aan de grillen van de pensioneigenaar bent overgelaten, terwijl je wel degelijk klant bent en er dus wel degelijk rekening met de wensen en eisen van de klanten gehouden kan worden, zo werkt het ook in het bedrijfsleven, bieden ze niet waar de klant om vraagt gaan ze failliet.

Aan de andere kant is het voor pensionhouders vaak lastig om met iedereen rekening te houden omdat alle paardeneigenaren nu eenmaal niet dezelde ideën er op na houden betreffende het houden van paarden.

Als het stichtingsbestuur er niet negatief tegenover staat (volgens mij heb ik dit ergens gelezen) zou ik proberen met de stichting te overleggen hoe zij de mening van de klanten vertegenwoordigd willen zien en dit een bepaalde status te geven. Dat hoeft niet formeel in een verenging die ingeschreven is bij de KVK maar dat kan ook via vertegenwoordiging van de klanten. Hoe hier invulling aan gegeven kan worden kan ook met de stichting afgesproken worden, maar bijv het kwartaaloverleg zoals bij Sonja kan goed werken. Tijdens het overleg kunnen de wensen van de klanten geformuleerd worden en kan bijv de stichting de mening peilen over bepaalde zaken en zo bijv hun prioriteitenlijstje onderhoud vaststellen.
Er kan iemand van het stichtingsbestuur bij de vergadering aanwezig zijn om in overleg te gaan en andersom kan er een vertegenwoordiging van de klanten in overleg gaan met het stichtingsbestuur.

Dit wil niet zeggen dat alle wensen van de klanten ook uitgevoerd zullen worden, maar er kan wel rekening mee gehouden worden en op die manier heb je als klant toch het idee dat er naar je geluisterd wordt.

Ik zou wel alles in goed overleg met het bestuur regelen en vastleggen. Je hebt er niets aan als de stichting zich hierdoor in het nauw gedreven voelt en gekke dingen gaat doen.

Eindelijk iemand die ons begrijpt! ;) :D