Kan iemand mij het BTW verhaal uitleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:30

de btw is een 0-operatie (zo altijd in het school geleerd)

de verkoper krijgt de btw wel, maar moet die terugstorten aan de staat
jij betaalt de btw (eigenlijk je vriendin dan), en zij krijgt die terug van de staat
wel oppassen met controles, als er een controle is en er zijn nergens eigendomspapieren van de trailer ofzo (weet niet of je hier papieren mee krijgt) kan het wel eens zijn dat je aan belastingontduiking doet :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:32

felicity schreef:
oeps ik had geen idee waar het hoorde. Ging in dit geval over een trailer kopen. Maar BTW is natuurlijk op meer dingen van toepassing dat ik het even niet meer wist.

Maakt niet uit hoor, we hebben het voor je verplaatst.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:32

felicity schreef:
Ik zie het helemaal niet zitten. Mij te veel haken en ogen.
Koop wel een legaal een trailer met BTW in nederland. Veel veiliger.

Ik snap ook niet dat iemand een trailer kan verkopen aan een andere persoon dan waar het BTW nummer van is.

Lijkt mij heel verstandig. Een trailer kopen op naam van een ander om de btw terug te vangen is veel te omslachtig. Hoe dan ook de btw moet betaald worden, dus als je vriendin haar nummer geeft, moet zij betalen. Een voordeel voor een bedrijf is, dat de btw die betaald moeten per kwartaal een rekensom is van de btw die ontvangen is door verkoop van bv goederen en betaald is door inkoop van vergoederen.
Stel je koopt iets aan waar van 1000 euro btw op zit en je verkoopt voor 1200 aan btw, dan moet je 200 euro betalen aan de belasting dienst.
Dus of een btw verhaal in je voordeel valt, is helemaal afhankelijk of je voldoende ( of eerder gezegd onvoldoende) verkoop hebt gehad.
het liefste wil je "betalen", terug krijgen betekend vaak dat de zaken niet goed gaan.

aslo

Re: Kan iemand mij het BTW verhaal uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:24

Als je als particulier in BE een trailer koopt, betaal je incl. BTW.
Als je vriendin een NL bedrijf heeft met BTWnummer dan kan zij de trailer in BE kopen volgens de ICL regeling. Het Belgische bedrijf berekend dan de BTW niet (hoeft niets af te dragen) en je vriendin hoeft de BTW dan niet terug te vragen omdat ze deze dus niet heeft hoeven betalen. Maar als zij dan de trailer door verkoopt aan jou (dus binnen NL), dien jij gewoon de BTW erbij te betalen. Elk andere manier is fraude. Dus haar BTW nummer 'gebruiken' ook. Dit kan ook niet eens omdat er gefactureerd moet worden en de BTW nummers dienen dan geverifieerd te worden bij de belastingdienst. Naam bedrijf en nummer dienen exact over een te komen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:34

Je kan natuurlijk ook de trailer van je vriendin met de ruitershop overkopen ?
Zij koopt hem voor jouw, jij betaalt, en over een paar weken schrijf je hem over op jouw naam.
Koopt hem als het ware over.
volgens mij is het dan wel legaal ( nog niet helemaal volgens de bedoeling natuurlijk, maar hoeveel mensen zouden het op deze manier doen)
Is dit overigens een trailer handel in Arendonk ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:47

Klopt wat Aslo zegt.
Zij kan wel haar btw-nr beschikbaar stellen aan jullie maar dan zal zij ook de aankoopfactuur in haar administratie moeten doen.
Plus moeten kunnen aantonen bij een eventuele controle.
Verkoopt zij de trailer zal er een financiele transactie plaats moeten vinden en ook daar zit weer het btw gebeuren bij.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:58

@git: blijft kaatje koek, als de vriendin de trailer koopt en weer door verkoopt aan TS, dan moet de vriendin BTW berekenen en deze dus ook afdragen. Omdat zij de trailer in BE gekocht heeft en dus zonder BTW, is de vriendin alleen maar 'slechter' af, want ze kan dan geen BTW terug vorderen (ICL), maar moet bij verkoop dus wel afdragen. Tis leuk voor je omzet, maar je schiet er weinig mee op als bedrijf zijnde.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:20

enigste waar je dus voordeel mee zou kunnen hebben
is als de trailer boer de trrailer voor minder verkoopt omdat het een zaak is

wij kunnen bv ook trailers leveren (geleverd door een groothandel) maar ja .. wij weten te weinig van trailers dus doen dat niet :o

de trailer kost mij dan minder .. echter de btw die ik in het buitenland niet betaal moet ik hier alsnog wel betalen

maar koop je bij een normale zaak die geen speciale prijzen hanteerd voor bedrijven
tja dan kost het toch het zelfde
btw is een aftrek post maar moet dan toch wel betaald zijn

dus als ZIJ een trailer koopt en deze op papier doorverkoopt aan jou
is dat gewoon legaal

als jij een trrailer koopt en haar btw nr opgeeft dan moet zij als nog het in haar admin opnemen
anders is het idd fraude haar risico

lijkt me leuk .. k koop en geef btw nr op van iemand anders
scheelt mij weer afdracht :D tot ze er achter komen en de boete komt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:24

Dat is de reden waarom ik bvb vanuit België, vaak spullen in NL ga kopen... Btw en dan vaak nog wat korting, scheelt toch een aardige hap

Maar Ts, als je het BTW nr gebruikt van die vriendin, moet dat ook wel gefactureerd worden aan haar bedrijf, en staat die trailer dus in haar boeken. OP papier is die dan ook van haar.
En bij zo snel doorverkopen en de fiscus komt erachter, zullen ze het zaakje wel eens willen controleren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:28

nickyu schreef:
.. echter de btw die ik in het buitenland niet betaal moet ik hier alsnog wel betalen

Klopt niet helemaal. De BTW moet je hier alleen afdragen als je de trailer ook hier in NL verkoopt. Stel ik koop 'm als bedrijf in BE en verkoop 'm door aan een bedrijf in DE, dan hoef ik geen BTW af te dragen. Als ik 'm aan een bedrijf of particulier in NL verkoop komt de BTW er wel bij en moet ik deze afdragen.

Wat ik me trouwens nog afvraag is mbt de invoer e.d. Er zal op een buitenlandse trailer geen NL kenteken zitten, dus die zal je hier nog moeten regelen bij het RDW. Allemaal extra kosten. Aankoop trailer in buitenland is denk ik alleen interessant als de inkoopprijs zodanig lager is dan in NL.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:33

klopt aslo
heb het wel eens anders om
koop van duitsbedrijf aan belgisch bedrijf
en dan komt er geen btw bij kijken
wel btw nr op factuur vermelden

chips heel verhaal ..druk k verkeerde knopje

maar ts denk dat je vriendin een denk foutje heeft gemaakt

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:51

Zonder dat ik alles goed gelezen heb...het werkt als volgt: als wij een trailer importeren hoeven wij geen BTW te betalen (wij bezitten een BTW nummer). Als ik de trailer vervolgens doorverkoop moeten wij wel 19% BTW doorberekenen. Als je deze trailer bij ons koopt en je bezit een BTW nummer dan betaal je dus ook de BTW, maar deze krijg je dan van de belastingdienst terug. Dus het maakt geen verschil of je de trailer zelf in het buitenlad koopt of in Nederland. Maar wel opletten: elke trailer heeft een eigen kenteken, en bij controle daarvan komt dus boven water dat het een "veetrailer" is. Dus dat is in veel gevallen niet echt te verkopen naar de belastingdienst.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:15

bulck schreef:
Dat is de reden waarom ik bvb vanuit België, vaak spullen in NL ga kopen... Btw en dan vaak nog wat korting, scheelt toch een aardige hap

Maar Ts, als je het BTW nr gebruikt van die vriendin, moet dat ook wel gefactureerd worden aan haar bedrijf, en staat die trailer dus in haar boeken. OP papier is die dan ook van haar.
En bij zo snel doorverkopen en de fiscus komt erachter, zullen ze het zaakje wel eens willen controleren.

als je in nl koopt als zaak heb je geen btw maar die 21% mag je alsnog in be afrekenen .. maakt dus niks uit
als particulier heb je idd 2% voordeel maar dan moet je in nl al gewoon je btw betalen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:22

Het is zoals Falona het zegt (scheelt mij weer typewerk).