pony gekocht en blijkt ongewenst drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:58

ik zou als ik hun was de pony omruilen als dat kan want ze is nu lief maar zal ze straks ook nog zo braaf zijn als het veulen geboren is. je kan natuurlijk geluk hebben dat ze nog steeds braaf is. maar als dat niet zo is wat vaak voorkomt dan heb je een kind die supper blij is met moeder en kind. maar er niet op kan rijden dan heeft ze nog niets.dus wat is wijsheid

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:59

echte handelaren zijn de mensen niet waar de pony gekocht is. Ze kopen een pony rijden hem een tijdje en verkopen dan weer zodat ze weten hoe de pony in elkaar steekt, dat is wat ze zeiden toen we belden voor info over de pony.

Vandaag contact gehad ivm de dracht van de pony, ze hadden niets gemerkt aan de pony en konden zich niet voorstellen dat ie drachtig zou zijn. vanavond dus even door de dierenarts laten bevestigen op papier.

verkopende partij zou er hun gedachten over laten gaan en er op korte termijn op terug komen, misschien dus wel een goede oplossing vandaar ook mijn keuze niet gelijk met namen te gaan gooien, ga verder via pb ook geen namen geven van deze mensen dus daarom vragen heeft geen zin.
Gewoon goed opletten en evt. pony laten keuren op dracht als je een merrie koopt.

@superwoman het probleem is dat ze nu ´niet braaf´ is, dat is ook de reden geweest om verder te gaan kijken naar wat de pony zou ´mankeren´. Als ze braaf was gebleven waren deze mensen er waarschijnlijk niet eerder achter gekomen dan tot er ineens 2 pony´s in de stal zouden staan.
Pony staat overigens aan huis bij deze mensen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:04

als de ze de pony tehuis hebben zou ik haar houden want dan heb je de ruimte. ik dacht dat ze ergens op mange stonden.
en vind het goed van je om geen namen tenoemen.
daar schiet niemand mee op :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:35

newton schreef:
@superwoman het probleem is dat ze nu ´niet braaf´ is, dat is ook de reden geweest om verder te gaan kijken naar wat de pony zou ´mankeren´. Als ze braaf was gebleven waren deze mensen er waarschijnlijk niet eerder achter gekomen dan tot er ineens 2 pony´s in de stal zouden staan.
Pony staat overigens aan huis bij deze mensen.

Maar daarvóór was ze toch wel braaf en de drachtigheid gaat snel over ;)

Cassidy

Re: pony gekocht en blijkt ongewenst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:43

Ik kan me niet voorstellen dat een dracht een koopvernietigend gebrek is :D
En er zijn genoeg mensen die zouden zeggen dat je twee paarden voor de prijs van een hebt gekregen.

Het siert je dat je je zorgen maakt over de toekomst en de opvoeding van het veulen, maar laten we eerlijk zijn, er komen genoeg veulens in handen van mensen die geen ervaring hebben met veulens en de opvoeding daarvan.

Dus, laat het kind nog lekker hobbelen. Als de pony verder super is, is een dracht geen onoverkomelijk euvel, en gelukkig maar tijdelijk.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:04

De pony is nu verder niets super en het meisje kan er absoluut niet veilig mee rijden nu. Als de merrie zich zo opsteld om het veulen te beschermen hebben ze niet alleen nu maar de komende maanden tot na het veulen ook niets aan de pony

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:01

Een pony hoort natuurlijk ook niet alleen te staan(!), dus in dat opzicht? Ik denk dat ze het maar als een mooie ervaring moeten zien, het is prachtig een veulen te krijgen en zien opgroeien.
Dan moet het rijden maar heel eventjes wachten toch? Evt kan ze tijdelijk idd op de manege ofzo.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:14

pony staat ook niet alleen, ze hebben een shetje erbij.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:22

Het probleem gaat zich denk ik pas voordoen als het veulen er is en de pony blijft vervelend. Of beschermend naar het veulen toe en dus niet handelbaar voor het kind.

Echter valt dit niet onder verborgen gebrek, er is namelijk geen gebrek te constateren! Pony is drachtig, niet ziek of gehandicapt of onbruikbaar. Ja, wellicht voor het doeleinde, maar feitelijk niet an sich. Denk dat dit toch een kwestie van naast de pot piessen wordt....

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:35

Ik zie dit toch echt als een verborgen gebrek aangezien de pony niet langer geschikt is voor het doel waarvoor deze is aangeschaft.

Ik meen toch werkelijk dat als je als particulier een paard bij een handelaar koopt heeft de verkopende partij meldingsplicht en daarmee ook onderzoeksplicht. In dit geval had de handelaar volgens mij wettelijk gezien moeten weten dat de pony drachtig is. Het hele verhaal wordt anders als je een paard van een particulier koopt. Dan heb je zelf onderzoeksplicht.

Ik weet dat er mensen op bokt zijn met veel meer juridisch verstand. Er zijn ook al veel van dit soort topics geweest over verborgen gebreken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:42

supersambo schreef:
Ik zie dit toch echt als een verborgen gebrek aangezien de pony niet langer geschikt is voor het doel waarvoor deze is aangeschaft.

Ik meen toch werkelijk dat als je als particulier een paard bij een handelaar koopt heeft de verkopende partij meldingsplicht en daarmee ook onderzoeksplicht. In dit geval had de handelaar volgens mij wettelijk gezien moeten weten dat de pony drachtig is. Het hele verhaal wordt anders als je een paard van een particulier koopt. Dan heb je zelf onderzoeksplicht.

Ik weet dat er mensen op bokt zijn met veel meer juridisch verstand. Er zijn ook al veel van dit soort topics geweest over verborgen gebreken.

Ho ho, je haalt een aantal dingen door elkaar.

De pony is prima geschikt voor het doel - namelijk rijden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de pony niet meer berijdbaar is. Echter is deze niet meer berijdbaar door de huidige amazone. Een ervaren amazone zal er waarschijnlijk zonder enige moeite mee weg kunnen. Er is dus geen sprake van een verborgen gebrek.

Een verborgen gebrek is een ziekte of afwijking waardoor een dier niet meer geschikt is voor het hoofdoel waar deze voor aangeschaft is. Dat is in dit geval niet van toepassing.

Verder - of je nu particulier of bij een handelaar koopt: Verkoper heeft een meldingsplicht en koper heeft een onderzoeksplicht. Punt. Als de verkoper naar goeder trouw heeft gehandeld en alles heeft vermeld wat hij op dat moment wist (en dit te bewijzen valt), valt hem ook niets te verwijten. Hij kan bijv. de pony net ingeruild hebben en niet geweten hebben van de drachtigheid. De kopende partij had bij een keuring kunnen laten onderzoeken of de pony dragend was. :)

Hoe dan ook, het zal altijd een welles-nietes spelletje blijven en uiteindelijk denk ik dat er tijdens een juridische strijd de koper aan het kortste eind trekt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:44

ik vind het eerlijk gezegd geen verborgen gebrek,maar nalatigheid van de kopers
je hebt als koper immers een onderzoeksplicht, kleine moeite om een onbekende merrie te laten scannen van tevoren lijkt mij?
handelaars weten ook niet altijd waar de merrie gestaan heeft en wat erbij is geweest namelijk
i
kzelf heb dit toendertijd ook gedaan met mijn merrie, toen ik deze van een ( goede) handelstal kocht.
merrie bleek 4 maanden drachtig te zijn tijdens de koopkeuring, en kreeg netjes de kans om eventueel een ander dier te nemen.
zelf wel bewust toen gekozen om toch voor deze merrie te gaan.
en veulen was niet handig ( ging om een zeer jonge merrie van 2.5 jaar oud, net ingereden, mijn 1e eigen echte pony etc), maar viel uiteindelijk allemaal reuze mee.
even enkele weken wachten tot het veulen er is, veulen leren dat hij in de stal moet achterblijven, en kindlief kan gewoon rijden zonder veulen aan de voet en naar Bixies gaan.
kijk vooral naar de merrie die je nu hebt, er is een klik, merrie bevalt..
gaan ze dat allemaal weggooien alleen omdat er enkele maanden een veulen naast loopt die ze zelf over het hoofd hebben gezien? zonde toch?
er zijn vast zat mensen in de omgeving die ze best een handje willen helpen hoe je met veulens omgaat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:56

Ik verbaas me een beetje over de reacties hier eerlijk gezegd.

Ik zou ook not-amused zijn als blijkt dat mijn net gekochte pony drachtig blijkt te zijn en ik zou zeker
iets proberen te regelen vanwaar de pony komt.

Je zit wel met een pony die je even niet kan gebruiken, wie weet wat er allemaal wel niet mis kan
gaan. Vergeet de dierenarts kosten niet (veulen moet toch echt enting/ontworming en evt controle) en
wie weet moet de dierenarts nog wel vaker komer of erger en heb je straks helemaal geen pony meer.
Daarbij heb je wel inene keer 2 paarden, 2 paarden die eten moeten hebben (en de merrie extra), ze hebben
een grotere stal hebben om te veulenen en waar wil je later de paarden laten?
Vervolgens zit je met het probleem dat de mensen eigenlijk niet veel van veulens afweten, dus ook niet
met merries&veulens...veel plezier als kindlief de eerste paar keren op pony stappen en het veulen achter moet
blijven...

Mij niet gezien iig!

Pony is voor het meiske om op te rijden. Meisje kan nu al niet meer op de pony rijden en moet daarna ook nog even
wachten en maar even afwachten hoe lang het gaat duren voordat de pony weer voor haar te rijden.

Een mooie ervaring? 2 voor de prijs van 1? Dikke onzin, daar is dit paardje niet voor gekocht :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:02

Ik ken ook een geval waarin mensen een merrie gekocht hadden en er op een gegeven moment een veulen naast lag.

De merrie bleek een onhandelbare pismerrie te zijn en waarschijnlijk gedekt te zijn om haar zo te kunnen verkopen. Dit zou ik wel even in het achterhoofd houden met de onderhandelingen met de verkoper.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:03

Voor de verkoper geldt een mededelingsplicht en voor de koper geldt een onderzoeksplicht. Kort gezegd betekent dit dat de koper moet onderzoeken of het paard wel aan zijn eisen voldoet en dat de verkoper de koper die informatie moet verstrekken waarvan hij moet beseffen dat deze belangrijk is voor de koper. Bij consumentenkoop en dwaling weegt de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. De verkoper doet er verstandig aan om de informatie die hij op grond van zijn mededelingsplicht aan de koper moet verstrekken, ook op te nemen in het koopcontract.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:06

Ik vraag me overigens ook af wie er controleert of een merrie drachtig is bij aankoop...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:12

Als het een verborgen gebrek is (wat ik niet zeker weet!) dan is je enige recht; dat de verkopers de pony terug nemen en de kopers hun geld terug krijgen.
Als de kopers een rechtsbijstandsverzekering hebben, kunnen ze daar altijd hun vraag neerleggen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:18

Wij hebben ook eens een leuke wedstrijd pony gekocht en mevrouwtje werd maar dikker en dikker en ja hoor een veulentje zat erin. Ach er zijn erge dingen, zo krijg je wel een leuke band met de pony en als de kleine afgespeend kan worden heb je toch een leuke tijd gehad.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:22

wiske23 schreef:
Wij hebben ook eens een leuke wedstrijd pony gekocht en mevrouwtje werd maar dikker en dikker en ja hoor een veulentje zat erin. Ach er zijn erge dingen, zo krijg je wel een leuke band met de pony en als de kleine afgespeend kan worden heb je toch een leuke tijd gehad.

Tot het gruwelijk mis gaat en je geen pony meer hebt....of je een draak van een pony erdoor terug krijgt...of...of...

Ja, als het goed gaat kán het leuk zijn, maar het kan ook totaal misgaan.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 09:35

Ben erg verbaasd over de uiteenlopende reacties.
Wel leuk om te lezen dat mensen zo verschillend over dingen denken. Had niet verwacht dat het zoveel reacties op zou leveren.

Maar nu.....
Gisterenavond bij de dierenarts geweest, de 1,5maand klopt zeer waarschijnlijk wel en na het bezoekje om de tafel gezeten met elkaar en hetvolgende afgesproken.
Pony gaat op rust zodat deze niet langer getreiterd wordt door het rijden en ze gaan rustig afwachten tot het veulen komt.
De bedoeling is de pony na 3 maand na geboorte weer langzaam op te gaan pakken wat training betreft en er dan weer langzaam aan een combi van te maken met het meisje. Uiteraard allemaal onder de goede begeleiding. Pony was tijdens aankoop immers braaf en meisje is ondanks het rare reageren van de pony wel heel gek met d;r.
wat financieel en plek is er ruimte voor een veulen erbij, wel hebben ze contact gehad met de handelaar en afgesproken dat mocht het tijdens de geboorte misgaan dat een bepaald percentage van het aankoopbedrag teruggestort wordt. Mensen zijn hier tevreden mee en gaan zich storten in de wereld van een drachtige merrie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:47

Okee newton, nette oplossing naar tevredenheid van beide kanten.

Super toch!

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:49

Ben benieuwd of de pony na het veulenen nog "dezelfde" is als die ervoor. Door de hormonen tijdens de dracht wil het karakter wel eens positief beinvloed worden (totdat het veulen in de weg gaat zitten). Na de dracht en na het afspenen kan het karakter wel eens heel anders blijken te zijn...
Ik hoop voor het meisje van niet, maar wilde dit toch even kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:11

hippa schreef:
Ben benieuwd of de pony na het veulenen nog "dezelfde" is als die ervoor. Door de hormonen tijdens de dracht wil het karakter wel eens positief beinvloed worden (totdat het veulen in de weg gaat zitten). Na de dracht en na het afspenen kan het karakter wel eens heel anders blijken te zijn...
Ik hoop voor het meisje van niet, maar wilde dit toch even kwijt.

Laten we nu niet alleen van het negatieve uitgaan, voor het zelfde geld blijft de merrie mooi braaf. Zoveel merries krijgen een veulen en dat worden of zijn heus niet allemaal draakjes. Sommigen zijn wat lastig zolang het veulen aan de voet is, maar volgens mij gaat het vaker goed dan fout met het karakter van de merrie. Ik was ook strontchaggie aan het eind van de zwangerschap, maar ben nu weer aardig hoor :D Vroeger hadden we ook een merrie op stal, lief paard, alleen zeer beschermend over het veulen, veulen weg en het paard was weer braaf.
Niet gelijk overal spoken zien.

Hoe lang hebben ze de merrie al Newton?

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:16

Ik heb het zelf ook gehad maar wij waren er helemaal blij mee:P
maar als het er niet bij gegeven is en OOKAL is het veulen wel gewenst ga naar de oude eigenaar en vraag omkoste vergoedding!

ik had dit ook moeten doen maar was zo blij dat ik de handelaar recht in het gezicht heb uitgelachen :+
achteraf niet zo slim want k kon geld vragen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:24

newton schreef:
, wel hebben ze contact gehad met de handelaar en afgesproken dat mocht het tijdens de geboorte misgaan dat een bepaald percentage van het aankoopbedrag teruggestort wordt.

Wel even schriftelijk vastleggen, daarnaast zou ik ook afspraken maken over als de merrie na het veulenen een gedragsverandering heeft ondergaan.