Bordje verboden te fotograveren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Bordje verboden te fotograveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:09

Portretrecht kun je wel iets mee als je foto voor een commercieel doeleind wordt gebruikt.
Maar: als er een persfotograaf net kiekt terwijl jij leuk aan het schaatsen bent (bijvoorbeeld) en hij stuurt die foto in voor bijvoorbeeld World Press Photo dan heb je niets aan het portretrecht.
Je kunt alleen contact op proberen te nemen met de fotograaf. Maar die is jou dan niets verplicht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:15

ik heb er bezwaar tegen omdat ik ponylief op internet en op hyves van mensen tegenkom.
ook van meiden van 16 hoor. dan denk ik: waarom dan mijn pony in je profiel zetten? omdat je haar zo leuk vindt? je bent 16..
ik vind om eerlijk te zijn die hele camerahype maar lastig. iedereen sleept er mee en pas had ik 3 meiden in het weiland die wouden een leuke shoot bij het hek met een paard op de achtergond. dagdag.... niet op mijn terrein...

ik maakte eigenlijk nooit foto's van paarden. wat zou het nut zijn.. je kan ook een leuk paardenblad kopen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:17

secricible schreef:
Ik weet zelf ook niet waarom ik het liever niet wil hebben, maar vind het gewoon geen prettig idee dat jan en alleman mijn paard op internet kan zetten, zonder dat ik daar weet van heb. Als men me eerst om toestemming vraagt voor ze de foto op internet (of waar dan ook overigens) plaatsen, zou ik het al veel minder erg vinden, voor mijn gevoel.
Misschien heel stom, maar zo voel ik dat.

Dat geldt voor veel mensen, is mijn ervaring. "Iedereen" vindt het leuk om zijn/haar paard ergens terug te zien, als ze er vanaf weten.
Het wordt vooral als vervelend ervaren als ze door anderen er op worden gewezen dat hun paard ergens in een blad o.i.d. staat.

Fotografen zouden het gewoon moeten melden of vragen, dan is er niks aan de hand. Kwestie van goed fatsoen, vind ik. Dat gaat net een beetje verder dan wat er juridisch gezien noodzakelijk is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:37

gekvanfleur schreef:
ik heb er bezwaar tegen omdat ik ponylief op internet en op hyves van mensen tegenkom.
ook van meiden van 16 hoor. dan denk ik: waarom dan mijn pony in je profiel zetten? omdat je haar zo leuk vindt? je bent 16..
ik vind om eerlijk te zijn die hele camerahype maar lastig. iedereen sleept er mee en pas had ik 3 meiden in het weiland die wouden een leuke shoot bij het hek met een paard op de achtergond. dagdag.... niet op mijn terrein...

ik maakte eigenlijk nooit foto's van paarden. wat zou het nut zijn.. je kan ook een leuk paardenblad kopen.

Ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie. Ik heb foto's van mijn veulen en de moeder en grote broer (die van mijn beste vriendin zijn) op mijn hyves staan. Nu zijn er een paar meiden die zonder te vragen complete hyves voor die paarden hebben aangemaakt en daarbij maar even voor het gemak leentjebuur hebben gespeeld bij mijn eigen hyves waar mijn foto's op staan. Hoewel in dit geval het verwijderen van de foto's geen probleem zal worden omdat de foto's ook van mij zijn, vraag ik me af in hoeverre het vanzelfsprekend is dat die hyves verwijderd kunnen worden. Wij als eigenaren hebben geen toestemming verleend en willen de hyves verwijderd hebben, dan moet dat toch kunnen?

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:48

Ik kom mijn pony's ook liever niet ergens anders tegen hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:15

mylittlejoy schreef:
Wij als eigenaren hebben geen toestemming verleend en willen de hyves verwijderd hebben, dan moet dat toch kunnen?

Nee dus - je kunt wel eisen dat de foto's van de hyves gehaald worden in verband met een schending van het auteursrecht. (Jullie hebben de foto's gemaakt en zij hebben die zonder toestemming gepubliceerd.) Maar niet omdat jullie de eigenaren zijn van de paarden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:27

Shadow0 schreef:
Secricible: waarom zou je daar eigenlijk niet op zitten te wachten? Op welke manier zou dat jou kunnen benadelen?

Waarom hechten we zo aan dat een ander geen foto's mag publiceren? Want je krijgt er geen negatieve naam door, en je loopt geen inkomen mis, en ik kan eigenlijk ook geen andere reele nadelen bedenken als iemand een neutrale / mooie foto maakt waar toevallig jouw paard op staat. (Het is nog iets anders als het lijkt dat het paard niet goed verzorgd wordt... maar laten we uitgaan van gewoon een mooie foto.)
Ik snap het gevoelsmatig ergens wel, maar ik ben er nog niet uit waarom ik dat eigenlijk liever niet zou hebben.

Misschien als je je eigen paard te koop tegenkomt op MP? Met foto's die duidelijk vanuit een bepaalde hoek zijn genomen, netjes op openbaar terrein maar waardoor dus wél jou eigendom te koop staat? Mensen dus kunnen zien aan de hand van die foto's waar je paard staat, en dus in principe alleen maar met een trailer langs hoeven te komen op een moment dat er niemand is en je dan je paard gedag kan zeggen?

Nou, dát zijn een aantal redenen waarom ik dus niet wil dat er zomaar wildvreemden foto's maken van mijn paard én die publiceren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:59

Breghje, wat vind jij van google streetview? Want ze hoeven niet eens op marktplaats te staan natuurlijk. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:12

Breghje schreef:
Misschien als je je eigen paard te koop tegenkomt op MP? Met foto's die duidelijk vanuit een bepaalde hoek zijn genomen, netjes op openbaar terrein maar waardoor dus wél jou eigendom te koop staat?

Dat lijkt me geen probleem van de foto's op zich maar van het te koop aanbieden van iets dat niet van jou is. Ik zou het ook niet charmant vinden (understatement) als ze dat zouden doen zonder foto's maar wel bijvoorbeeld mijn kenteken. Om maar iets te noemen.

Citaat:
Mensen dus kunnen zien aan de hand van die foto's waar je paard staat, en dus in principe alleen maar met een trailer langs hoeven te komen op een moment dat er niemand is en je dan je paard gedag kan zeggen?

Dat kan toch uberhaupt? Daar maken de foto's niet zoveel voor uit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:03

Shadow0 schreef:
Breghje schreef:
Misschien als je je eigen paard te koop tegenkomt op MP? Met foto's die duidelijk vanuit een bepaalde hoek zijn genomen, netjes op openbaar terrein maar waardoor dus wél jou eigendom te koop staat?

Dat lijkt me geen probleem van de foto's op zich maar van het te koop aanbieden van iets dat niet van jou is. Ik zou het ook niet charmant vinden (understatement) als ze dat zouden doen zonder foto's maar wel bijvoorbeeld mijn kenteken. Om maar iets te noemen.

Citaat:
Mensen dus kunnen zien aan de hand van die foto's waar je paard staat, en dus in principe alleen maar met een trailer langs hoeven te komen op een moment dat er niemand is en je dan je paard gedag kan zeggen?

Dat kan toch uberhaupt? Daar maken de foto's niet zoveel voor uit.

De foto's maken het wel net even iets makkelijker voor mensen die de buurt kennen, en ik blijf erbij, niemand behalve ik en ph heeft iets bij mijn paard te zoeken dus er hoeven ook geen foto's van gemaakt te worden. Google streetvieuw ben ik ook zeker geen fan van, om dezelfde reden. Ik vind het dus wel een probleem van de foto's op MP, of waar ze dan ook maar staan. Ik vind dat wat dat betreft de wet aangepast zou moeten worden, Niet fotografen van dieren zonder schriftelijke toestemming vooraf van de eigenaar. Ben je meteen van al het geneuzel af van Hyves, MP, en noem het maar op waar elk paard tegenwoordig op kan duiken, en voor de goede professionele fotograven die wél vooraf alles netjes regelen verandert er in feite niks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:12

Breghje schreef:
De foto's maken het wel net even iets makkelijker voor mensen die de buurt kennen,

'net even iets makkelijker' is wel een vrij mager argument.

Citaat:
Ik vind het dus wel een probleem van de foto's op MP, of waar ze dan ook maar staan.

Maar wat vind je het probleem? Dat die foto's daar staan of dat je paard daar staat? Ik bedoel: iemand die een advertentie plaatst met 'goedgebouwde pony / afstamming dit en dat / te vinden op + adres' is toch net zo kwalijk?
Wat doen die foto's er dan toe?

Citaat:
Ik vind dat wat dat betreft de wet aangepast zou moeten worden, Niet fotografen van dieren zonder schriftelijke toestemming vooraf van de eigenaar. Ben je meteen van al het geneuzel af van Hyves, MP, en noem het maar op waar elk paard tegenwoordig op kan duiken, en voor de goede professionele fotograven die wél vooraf alles netjes regelen verandert er in feite niks.

Maar goed. Laten we vooral naar de gevolgen kijken. Stel dat je nooit meer een foto mag maken en publiceren van andermans paard. Dat betekent dus OOK dat je geen foto's mag maken (of althans, wel maken maar niet tonen op Bokt) als je op vakantie bent geweest en daar een rit hebt gemaakt. Of als je een bijrijdpaard hebt. Terwijl er gewoon geen werkelijke belangen geschaad worden.
En voor veel professionele fotografen verandert er HEEL veel, want het sluit in 1 klap elke vorm van professionele fotografie op wedstrijden uit. Je kunt niet vooraf schriftelijke toestemming vragen aan de eigenaren van alle paarden die meedoen aan een SGW-parcours, terwijl er toch een aantal profs daar een belangrijke bron van inkomsten heeft. Niet alle fotografie bestaat uit fotoshoots... Je kunt zelfs geen foto meer maken van je veulen dat lekker op de opfok aan het spelen is met een weidemaatje. Terwijl er gewoon geen negatieve gevolgen zijn van het maken of publiceren van foto's op zich. (Ja, dat mensen iets te koop zetten op MP is belachelijk, maar dat is een zaak van MP en van het te koop zetten maar niet van de foto's in het algemeen.)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:22

Shadow0 schreef:
Breghje schreef:
De foto's maken het wel net even iets makkelijker voor mensen die de buurt kennen,

'net even iets makkelijker' is wel een vrij mager argument.

Citaat:
Ik vind het dus wel een probleem van de foto's op MP, of waar ze dan ook maar staan.

Maar wat vind je het probleem? Dat die foto's daar staan of dat je paard daar staat? Ik bedoel: iemand die een advertentie plaatst met 'goedgebouwde pony / afstamming dit en dat / te vinden op + adres' is toch net zo kwalijk?
Wat doen die foto's er dan toe?

Citaat:
Ik vind dat wat dat betreft de wet aangepast zou moeten worden, Niet fotografen van dieren zonder schriftelijke toestemming vooraf van de eigenaar. Ben je meteen van al het geneuzel af van Hyves, MP, en noem het maar op waar elk paard tegenwoordig op kan duiken, en voor de goede professionele fotograven die wél vooraf alles netjes regelen verandert er in feite niks.

Maar goed. Laten we vooral naar de gevolgen kijken. Stel dat je nooit meer een foto mag maken en publiceren van andermans paard. Dat betekent dus OOK dat je geen foto's mag maken (of althans, wel maken maar niet tonen op Bokt) als je op vakantie bent geweest en daar een rit hebt gemaakt. Of als je een bijrijdpaard hebt. Terwijl er gewoon geen werkelijke belangen geschaad worden.
En voor veel professionele fotografen verandert er HEEL veel, want het sluit in 1 klap elke vorm van professionele fotografie op wedstrijden uit. Je kunt niet vooraf schriftelijke toestemming vragen aan de eigenaren van alle paarden die meedoen aan een SGW-parcours, terwijl er toch een aantal profs daar een belangrijke bron van inkomsten heeft. Niet alle fotografie bestaat uit fotoshoots... Je kunt zelfs geen foto meer maken van je veulen dat lekker op de opfok aan het spelen is met een weidemaatje. Terwijl er gewoon geen negatieve gevolgen zijn van het maken of publiceren van foto's op zich. (Ja, dat mensen iets te koop zetten op MP is belachelijk, maar dat is een zaak van MP en van het te koop zetten maar niet van de foto's in het algemeen.)

Of het nou een mager argument is of niet dat vind ik totaal niet belangrijk, ik wil het niet, punt. Dingen gebeuren mét mijn toestemming of ze gebeuren niet. Hierboven was al iemand die aangaf dat als je met een open evenement, of wedstrijd oid meedoet, dat je dan in principe toestemming geeft om gefotograveerd te worden. Prima, niks mis mee je weet dat dan tevoren (of kan het opvragen en ben je het er niet mee eens dan doe je niet mee) en zo hebben de fotograven nog steeds werk. Je kan gewoon foto's nemen van je eigen veulen in de opfok, als het alleen staat is er niks aan de hand. Bijrijdpaardje? Vraag je toch even aan de eigenaar? En ik denk niet dat het een zaak is van Mp (net zomin als dat het van Hyves is oid waar foto's op staan) maar van degene die ze plaatst. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet om tevoren gewoon toestemming te vragen. Als je het niet erg vind dat je paard over heel inet zwerft is dat uiteraard je goed recht, net zoals ik het heb om dat niet te willen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:26

Ik heb dit dus een keer gehad, was lekker aan het rijden buiten
en zag wel dat een man foto's aan het maken was van de buurt
e.d. 2 of 3 weken later, krantje van de wijk in de bus, zie ik
toch mooi mezelf erin staan met mn paard..

Opzich vond ik het niet erg, maar had liever gehad dat diegene
het even gevraagd had!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:01

Ik ben ook al diverse keren gesnapt terwijl ik aan het rijden was met knollie, daar heb ik geen moeite mee, ben ik alleen maar trots. En om Bregh een beetje te nuanceren; jij was er ook twee keer bij, weet je nog? Wedstijdje joyce, (die zijn zelfs gepubliceerd) en Rotterdammertjes in 't bos met friezel voor de kar, toen zijn er wel 100 gemaakt denk ik... We werden zowat in pose gezet door die mensen. _O-
Zulke dingen zijn gewoon leuk, en ook geen probleem. Waar ik (en Bregh volgens mij) meer last mee heb is het maken van foto's van je knollie in de wei, op zo'n manier dat simpel te herleiden is wáar knollie over het algemeen geparkeerd staat. Om diezelfde reden ben ik er niet zo happig op om op i-net te vertellen waar Bo precies staat.

We leven nu eenmaal in een tijd waarin alles van waarde op elk moment kan verdwijnen, en om dan de spreekwoordelijke kat op het spek te binden... :n daar zit ik ook niet op te wachten...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:51

Klopt dat ik er ook twee keer bij was, en zover ik het me toen herinner is het even gevraagd (geroepen in elk geval vanaf de koets :D ) . En de laatste was bij een wedstrijd, openbaar terrein, heb ik ook al geen enkele moeite mee want het gaat dan 9 keren van de 10 toch om jou blauwke ipv om mijn zwartje :D .

En om exact dezelfde reden als Anne Marie aangeeft, zal ik nooit op inet zetten waar mijn paard staat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:55

1 of ander kinderachtig iemand meende dat mijn paard haar paard was op hyves, andere naam verzonnen en ze liep ineens Z
grotendeels foto`s van toen ze bij mij stond, zelfs waar ik erbij sta, maar ook foto`s van bij d eoude eigenaar
enorm kinderachtig en zielig als mensen zoiets doen, en ook nog grote mond en blijven volhouden dat het haar paard is

Voordat iets ergens gepubliceerd word, vind ik ook dat er toestemming gevraagd moet worden, vakantie kiekjes zoals hierboven vind ik anders, dat is voor prive gebruik

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:27

Mijn vader heeft vaker de lokale krant gehaald terwijl hij aan het rijden is op het strand of duinen met z'n paard.
Soms wordt er toestemming gevraagd. Maar hij heeft ook wel eens in de krant gestaan terwijl hij niet wist dat hij uberhaut op de foto gezet was. Hij was toen aan het "zwemmen" met zijn paard in de zee.

Ik heb hierover wel eens een discussie gehad met hem.
Mijn vader vindt dit alleen maar leuk, maar ik zou echt niet met mijn hoofd in de krant willen. En dat begrijpt hij dan weer niet.
En wie is dan de fotograaf om zomaar zonder toestemming foto's te schieten en zelfs in de krant te plaatsen.

Ik heb 1 keer in de krant gestaan toen ik 1e was geworden met onderlinge springwedstrijd. Ik wist dat er foto's werden gemaakt door een journalist, maar niet dat ik met mijn kop in de krant zou komen.
Ik heb er geen punt van gemaakt, maar vond dit niet echt grappig. Dit is jaren geleden geweest en ik denk dat ik nu toch wel verhaal was gaan halen. Ik hou daar gewoon niet van!

Ik vind dat de fotograaf ten aller tijden toestemming hoort te vragen wanneer hij foto's maakt van iemand of iemands bezit. Zeker als ze ergens geplaatst gaan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:34

Lynn_Nikita schreef:
1 of ander kinderachtig iemand meende dat mijn paard haar paard was op hyves, andere naam verzonnen en ze liep ineens Z
grotendeels foto`s van toen ze bij mij stond, zelfs waar ik erbij sta, maar ook foto`s van bij d eoude eigenaar

Maar dit is met de huidige regels al prima op te vangen via het auteursrecht.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:40

Ik was laatste op Schiphol lekker een broodje aan het eten omdat ik moest wachten op mijn vlucht. Daar aan de balie hangen schermen waarop foto's worden getoond met "oer Hollandse" taferelen. Komt er toch opeens een foto voorbij waar ik op sta! Met koniningedag maken we altijd met een groep een groot vlot waarmee we door de Amsterdamse grachten varen. En precies "ons" vlot is gefotograveerd. Ik vond het juist wel erg grappig.

Diezelfde foto wordt trouwens ook gebruikt op wikipedia:

www.wikipedia.org/wiki/Queens_Day

Ik heb er geen probleem mee. Alleen beetje jammer dat ze het niet van tevoren hadden gezegd, had ik mijn buik nog even in kunnen houden :D .

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:10

jes_sira schreef:
Ik heb 1 keer in de krant gestaan toen ik 1e was geworden met onderlinge springwedstrijd. Ik wist dat er foto's werden gemaakt door een journalist, maar niet dat ik met mijn kop in de krant zou komen.
Ik heb er geen punt van gemaakt, maar vond dit niet echt grappig. Dit is jaren geleden geweest en ik denk dat ik nu toch wel verhaal was gaan halen. Ik hou daar gewoon niet van!
Ik vind dat de fotograaf ten aller tijden toestemming hoort te vragen wanneer hij foto's maakt van iemand of iemands bezit. Zeker als ze ergens geplaatst gaan worden.

Je wist dat er foto's gemaakt werden door een journalist. Waar zou hij die voor maken? Om thuis aan de muur te hangen?
Dat is toch een duidelijke situatie dat je kunt verwachten dat je foto in de krant komt? Zeker als je 1e bent geworden.....

Dit is een heel andere situatie dan dat je paard stiekum op een privé-terrein wordt gefotografeerd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:25

Ik ben overigens ook een keer met me kop in de krant gekomen (welliswaar met een manegepaard) en was hier ook niet van op de hoogte, moest het horen van een klasgenoot haha. En ik stond er ook niet charmant bij, had een lolly in mijn mond en liep rondjes met de paarden met kinderen op de rug, Maar ach mij maakte het niet uit, vond het wel leuk :P Kijk als je in de negatieve zin op de foto word gezet, zoals eerder genoemd een slechte beenstand ofzoiets en dat word gepubliceerd, zou ik heel goed kunnen begrijpen dat je niet blij bent als je paard herkenbaar is :j

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:28

Daar heb je wel een punt, maar toch.

Bij inschrijving van de wedstrijd wist niemand dat er een fotograaf aanwezig zou zijn. In de 10 jaar ervoor, 4 wedstrijden per jaar, is er nooit een fotograaf aanwezig geweest. Dan had ik, omdat ik niet het risico wilde lopen in de krant terrecht te komen, mijn paard weer af moeten zadelen en de ONDERLINGE wedstrijd aan mijn neus voorbij moeten laten gaan? Of mijn prijs niet in ontvangst moeten nemen? Dat is heel krom naar mijn idee.

Er is welgeteld 1 (van de honderden) foto geplaatst en dat was die van mij. En hij was nog groot ook. Schaamde me kapot! Ik ben van mening dat die fotograaf toestemming had moeten vragen aan in dit geval mij voor plaatsing in de krant.

Anders kun je je dus nergens meer vertonen als je iemand bent die niet graag op de voorgrond treedt en dit soort dingen dus niet wil?
Lijkt mij de omgekeerde wereld.

Ps. dit was om de manege waar ik 15 jaar met mijn paard stond (dus voor mij mijn eigen terrein)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:34

Jes_sira, Ik weet niet hoe het met onderlinge wedstrijden zit, maar wedstrijden (waarschijnlijk openbare) vallen onder evenementen en in dat geval hoeft een fotograaf enkel toestemming aan de organisatie te vragen. Vaak gebeurd dit niet, maar persfotografen vragen naar mijn idee wel altijd toestemming aan de organisatie :j Het is erg lastig voor een fotograaf om bij elke foto die die maakt op een wedstrijd om toestemming te vragen aan de persoon die erop staat. Het is natuurlijk wel jammer dat jij het dan niet zo leuk vind, maar op dat moment is er vrij weinig aan te doen volgends mij... Of jij moet het dan van te voren aangeven bij de organisatie, mocht er dan toch een foto gepubliceerd zijn, dan kan je hun erop aanspreken :j

Maar nogmaals, ik weet niet hoe het met onderlinge wedstrijden zit :) Ik heb me enkel verdiept in openbare evenementen omdat ik ook in zo´n dergelijke situatie was gekomen dat iemand mij wou aanklagen terwijl dat compleet onterecht was.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:55

Ik ben er ook geen fan van zeker niet meer sinds een gek kind foto's van mijn paard gebruikt heeft om andere mensen op te lichten.

Als ik iemand foto's zie maken trek ik die dus echt wel even aan het jasje en als ik mijn paarden ergens zie voorbij komen op een rare website of iets dergelijks dan gaat er ook direct een mailtje heen.

EDIT: Op een wedstrijd heb ik daar geen problemen mee, vind met een evenement of iets dergelijks dat daar niet over gezeurd moet worden. Ik ben juist altijd blij als er foto's dan gemaakt worden door een fotograaf die ik vervolgens kan bestellen of iets dergelijk. Zolang de foto's maar niet voor rare dingen gebruikt worden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:08

Lifaya, is het dan eigenlijk zo dat je op openbaar terrein (straat, strand, concert enzo) gewoon gefotografeerd en gepubliceerd mag worden zonder toestemming? Dus ook voor je voordeur op de galerij (dit is niet eigen) bijvoorbeeld?
Dan is het dus dat je je eigelijk nergens kunt vertonen want het is een openbare plek en iedereen mag je vastleggen op beeld en ook nog publiceren want het was op openbaar terrein?

Ik heb er geen verstand van maar zou dat heel raar vinden.

Al komen ze me vertellen met camera en al dat ik 1 miljoen heb gewonnen. De deur wordt dichtgesmeten! Dan maar geen miljoen!
Ik ben best cameraschuw en wil voor geen goud met mijn hoofd op (in dit geval) tv.

Waarschijnlijk kun jij je hier als fotograve je niets bij voorstellen, maar er zijn best wel wat mensen die net als ik "cameraschuw" zijn.