Verplicht E-rijbewijs in 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:44

Urielle schreef:
Omdat Europa niet alleen over Nederland en Belgie gaat. :P Ik kan me zomaar voorstellen dat je in andere Europese landen nog veel minder beperkingen hebt met het rijden met een aanhanger?
(ik vind het niet erg, heb net weer een nieuwe auto gekocht voor mijn trailer om met B te kunnen blijven rijden :D )

Jij koopt ten minste een fatsoenlijke auto om de trailer mee te kunnen trekken.
Maar hoeveel mensen hebben er wel niet een super lichte auto voor staan?

Urielle

Re: Verplicht E-rijbewijs in 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:59

Ik ken er *gelukkig!* niet zoveel. Heb een keer een golfje gezien met een tweepaards trailer :? maar ik moet zeggen dat die enorm opviel.
Wel vraag ik me soms af of echt AL die mensen met die 4x4's op het terrein hun E-rijbewijs ook hebben?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:44

Urielle schreef:
Omdat Europa niet alleen over Nederland en Belgie gaat. :P Ik kan me zomaar voorstellen dat je in andere Europese landen nog veel minder beperkingen hebt met het rijden met een aanhanger?

Heb je wel eens gezien hoe hard je in andere landen met een aanhanger mag!! echt...... 110/120 is geen uitzondering.... dát zie ik in NL nog niet gebeuren, zouden ze wel moeten doen als ze alle regels gelijk willen gaan trekken. (maar of het veilig is met je paard.... ;( )
http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0- ... anger.html

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:42

Speedster schreef:
Als ik het goed begrijp vervalt dus de beperking met betrekking tot het ledig gewicht van het trekkende voertuig? Dus mag je met een auto van 1200 kg een trailer trekken met een MTM van 1300 kg?

nee want de trailer is zwaarder dan de auto, en dat mag nooit met alleen b

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:44

De trailer is dan toch niet zwaarder? Die weegt (ik noem wat) 700 kilo.
En dat is nu net haar vraag. Nu mag dat niet als de MTM 1300 is met B rijbewijs. Mag dat dadelijk wel. :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:46

ik kom nergens tegen dat je het tmm niet meer hoeft te rekenen?
volgens mij blijft dat gewoon gelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:58

Urielle schreef:
Ik ken er *gelukkig!* niet zoveel. Heb een keer een golfje gezien met een tweepaards trailer :? maar ik moet zeggen dat die enorm opviel.
Wel vraag ik me soms af of echt AL die mensen met die 4x4's op het terrein hun E-rijbewijs ook hebben?

hier de ene helft wel de andere helft niet...
manlief heeft alleen B, maar die rijdt amper met de combi.... en ik heb vrachtwagen icm E/chauffeursdiploma...
leukis dat manlief beter met auto aanhanger achteruit rijdt dan ik _O- maar dat hij het niet mag, en ikke wel :+ :')

en mag manlief nog steeds niet rijden met onze combi... omdat bij B het papieren gewicht telt en niet wat het daadwerkelijk weegt...
ik de nieuwe regels nog stommer vindt....
ik me alleen kan voorstellen dat iemand met een grote/zware auto meer schae kan bouwen dan iemand in een smart...
maar dan zou je eigenlijk voor een vw golf ook een apart rijbewijs moeten hebben omdat de gemiddelde golfcoureur te hard rijdt en er verhoudingsgewijs meer ongelukken gebeuren waarbij een golf betrokken is (aldus de verzekeringsmeneer ter plekke, toen ik vroeg waarom mijn tuf duurder in de verzekering is dan het koekblik van manlief... en het antword was dat bij een ongeluk mijn auto waarschijnlijk meer schade zou veroorzaken dat het koekblik van manlief, en dat die auto's relatief weinig betrokken zijn bij ongevallen...)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:03

Dana01 schreef:
Speedster schreef:
Als ik het goed begrijp vervalt dus de beperking met betrekking tot het ledig gewicht van het trekkende voertuig? Dus mag je met een auto van 1200 kg een trailer trekken met een MTM van 1300 kg?

nee want de trailer is zwaarder dan de auto, en dat mag nooit met alleen b

het is en blijft het papaieren gewicht,dus wat de aanhanger + lading in totaal mag wegen... totaal toegestane gewicht van de aanhanger... in dit geval dus 1300 kg.

echter zie ik dat niet terug in de nieuwe regels zoals die staan op pb 52, daar is dat gedeelte geheel vervallen.... terwijl in het genoemde voorbeeld nu nog E nodig is.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:43

Alane schreef:
echter zie ik dat niet terug in de nieuwe regels zoals die staan op pb 52, daar is dat gedeelte geheel vervallen.... terwijl in het genoemde voorbeeld nu nog E nodig is.

Dat bedoel ik. Dat stuk staat er bij de nieuwe regels niet meer bij.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:15

Maar dan geldt nog altijd het maximale gewicht wat de auto mag trekken. Bijv. Onze auto weegt 1485 kg. In het oude systeem mag ik niet mer trekken dan dit. Maar de auto mag 1600 kg trekken. Dus met nieuwe regels wordt het 1600 kg. In de praktijk gaat het niet zo werkelijk veel uitmaken denk ik. Welke auto's hebben nu een laag ledig gewicht en een hoog trekgewicht ? Behalve dan dat mensen niet meer masaal hun aanhangers laten terug keuren.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:17

Mijn Citroen C4 weegt 1150kg en mag 1561 kg trekken. Lijkt me niet verstandig, maar dan toch...

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:25

Das inderdaad een groot verschil. Je zou dus straks met een 1,5 paards met een MTM van 1300 kg mogen rijden zonder E.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:23

Is iemand er al achter hoe het straks zit met die regel: alle aanhangers met eigen kenteken moet rijbewijs E hebben? Er wordt nl al tijden geroepen dat dat er aan zat te komen maar als ik die nieuwe regels lees zie ik dat niet terug...
Het enige is dat er een soort rijproef moet worden afgenomen hij aanhangers boven 750 kg maar dat is geen E. Ik snap er nu werkelijk niks meer van.... (vergeef me ik ben blond...)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 17:18

Nee die proef geldt alleen voor combinaties boven de 3500 kg en onder de 4250 kg.

Dat verhaal over aanhangers met eigen kenteken kan ik nergens terug vinden.