Pony gebeten door andermans paard: WA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:46

Mijn pony heeft ook een diepe wond opgelopen door het toedoen van iemand anders die er géén toestemming voor had.
Dierenarts kosten liepen op tot zo'n 1250,-
De persoon in kwestie heeft wél zelf toegegeven dat het haar schuld was en hebben hun verzekering ingelicht.
De verzekering is bij mij langs geweest,heeft het paardje bekeken en stelde allerlei vragen.Een pony is voor hun een DING net zoals een auto zeiden ze.Maar er is schade aan mijn "ding" dus ze zijn ermee bezig.Ik hoop snel antwoord te krijgen of het vergoed gaat worden.Tenslotte zei de dierenarts dat je als eigenaar altijd verantwoordelijk bent voor de D.A. kosten.M.a.w. als de verzekering of de schuldige niet betaald,jij zelf voor de kosten opdraait.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:19

De eigenaar van het andere paard heb ik niet meer gezien...
Gelukkig heb ik wel zijn telefoon nummer.

Maar er is nogal een verhaal vooraf gegaan zeg maar.
Een vrouw en een man hadden hier een Welsh pony met hengstenveulen, die twee hebben hooi e.d. op mijn ouders kosten meegegeten, meerdere maanden. Hij heeft nooit wat betaald. Die vent is met de noorderzon vertrokken met z'n pony's en heeft blijkbaar zijn vrouw ook bedonderd (+meerdere schulden) en die vrouw en haar broer hebben nu dus die ruin gekocht en bij Bonita in de stal gezet. Kan dat? Ja... onze, zoals jullie het leuk noemen 'pensionhouder' is een oude boer van over de 70 die dement begint te worden. Erg gemakkelijk om daar misbruik van te maken.... Of nouja, hij gaf zijn graatmagere ook nog eens drachtige merrie alleen maar brood van de bakker... Ja zowel de boer en ik gaven dat dier gewoon hooi. Het veulen stond in de kudde en at mee.

Nu ken ik ze dus al als 'wanbetaler' en/of 'profiteur'.
Mijn paard en pony's staan er ook 'gratis' maar wij kopen wel hooi, stro & voederbieten voor zowel ons als voor zijn paar koetjes en schapen. Bonita is officieel van hem, maar haar paspoort staat op mijn naam en ik betaal ook wormenkuren en af en toe hoefsmid voor haar ipv stallingsgeld. Wij zorgen voor hem als hij ziek is (zo'n type boer gaat niet naar een dokter) en ik sta om 6 uur 's morgens zijn koetje te melken met de hand als hij in het ziekenhuis ligt en de rest te verzorgen. Vandaar dat in mijn profiel staat dat de pony 'half' van mij is. Hij wil gewoon financieel blijven meebetalen aan haar, maar ze is mijn verantwoording en ik beslis alles over haar. (Chronisch hoefbevangen dus elke 6 weken hoefsmid & dierenarts)

Nu heb ik een aardig gesprek gehad met die broer van die vrouw dus en aangegeven dat ze op zich geen stallingsgeld hoeven te betalen, maar wel moeten meebetalen aan bemesting van het weiland, gif voor het onkruid, hooi & stro en dergelijke maar dan verslapte zijn aandacht ook direct. Mijn ouders hebben het totaal gehad en mijn moeder wil bellen.

Maar ik vraag me af.... stel dat hij niet mee wil werken..?
Hebben we dan uberhaupt een poot om op te staan. Natuurlijk kunnen we het wel betalen, want de boer wil het betalen, maar mijn ouders vinden dat het gewoon niet aan ons is... en daar hebben ze natuurlijk gelijk in. Puur vanwege het stommiteit, want een ongeluk kan iedereen overkomen en dat is niet erg, maar twee vreemden bij elkaar op stal zetten... dat VERZIN je toch niet?!

@Gohya; Wat is er bij jou gebeurd? De dierenarts wordt betaald, dat sowieso. En als er iets per ongeluk is gegaan of een deken gesloopt of een verkeerde trap in de wei, dan hoor je mij niet, echt niet. Maar dit... nee...

Anoniem

Re: Pony gebeten door andermans paard: WA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:23

Als hij niet mee wil betalen vind ik het heel simpel, dan zoekt hij maar een ander plekje voor zijn ruin...heb geen zin in nog meer gedonder. Vanvond je mama maar eens laten bellen ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:08

Iemand zou mijn pony voeren,de pony is nog vrij groen en de persoon [ik noem haar maar M] wist dit.Daarom mocht ze de pony ook NIET vast zetten.Dit deed ze dus wel,de pony schrok ergens van en rukte een ijzeren hek van de grond.Ze liep met het hek achter zich aan dwars door de omheining heen en de vastzet balk.De balk is 8cm dik maar die ging dwars door de midden en de scherpe punten van het afgebroken hout spiesde zich in het achterbeen van de pony.Iets verderop kon A de pony in bedwang houden,ze zat ook nog vast in het hek met haar achterbeen.God zij dank bleef de pony rustig en kon A het been uit het hek halen.Was de pony niet rustig gebleven had ze der been wel kunnen breken.
Omdat ze dus géén toestemming had van mij om de pony VAST te zetten kan ik haar aansprakelijk stellen.
Dit was trouwens de 2de keer dat een groene pony het hek mee nam,ook omdat A de pony vast zette aan hetzelfde hek.
In ieder geval belde ze me in paniek op en vertelde het verhaal.Ik dacht dat het wel mee zou vallen,maar niet dus.
A heeft wél alles eerlijk verteld en ook gezegd dat de veearts kosten voor haar waren.Haar moeder is toen met de verzekering gaan praten omdat ze W.A. verzekerd zijn.Ze had schade veroorzaakt aan een iets,een dier dus.
De verzekering taxeert de pony wel erg laag,n.l. 600,- terwijl ze echt wel meer waard is.Oke de pony is nog niet bereden en geen wedstrijden,maar dat zegt niet zo heel veel.Ze is in ieder geval een goede fokmerrie.
Maar zoals ik al zei kan TS de eigenaar van de ruin zeer zeker aansprakelijk stellen.Alle schade die ze heeft geleden kan ze verhalen op die eigenaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:24

Sorry Indra, maar je bent me even kwijt in je verhaal. Ik kan je niet volgen :n

De pony is in principe niet van jou, maar van de boer als ik het goed begrijp? Jij verzorgt het paardje en betaald verder nog wat spullen?
Diegene van wie de pony is die Bonita heeft toegetakeld is van een 'wanbetaler' die ook nog eens een zijn drachtige merrie geen fatsoenlijk eten geeft?
De broer van de vrouw (ex(?)vrouw van diegene van wie de drachtige merrie waren en waar de andere pony van was?) heeft nu de pony gekocht en in de stal bij Bonita gezet. Hiervoor is toestemming gevraagd aan de 'pensionhouder'..... heeft de pensionhouder toestemming gegeven hiervoor?

Waarom praten/beslissen jullie over wat de andere (in dit geval dus diegene die 'de pony bezitten die bonita heeft gebeten') moeten betalen. Is dit niet aan de pensionhouder/boer.

Kortom, ik vind het een beetje ingewikkeld worden :j.

Wat is trouwens de relatie tussen ts en Indra? Is me ook een beetje ontgaan geloof ik :P

Maar als er ongevraagd de paarden bij elkaar is gezet dan kan de boer gewoon de eigenaar van de pony aansprakelijk stellen lijkt mij. Maar dan moet dat wel gedaan worden en de verschillende feiten moeten los van elkaar gezien worden denk ik. Er is een meningsverschil over de kosten van de stalling en er is nu een geschil over de dierenartskosten (om het maar een naampje te geven). Deze dingen moet je imo gewoon even als aparte dingen zien (als je ooit geld wilt zien). Dus eigenaar aansprakelijk stellen (als de 'pensionhouder' geen toestemming heeft gegeven!) en daarnaast, als ander geschil, stallingskosten berekenen (dat had überhaupt natuurlijk van tevoren gewoon vast moeten staan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:24

wij wonen samen, en hebben samen onze paarden bij de boer staan waar Bonita officieel van is. Maar aangezien de boer (door jullie genoemd pensionhouder) al in de 70 is en flink dement aan het raken is, heeft Indra gedeeld eigenaarschap over de pony. zogezegd.

Er stonden hier toen een merrie met veulen die waren van een man en een vrouw, die man is er met de noorderzon vandoorgegaan. De vrouw en haar broer hadden tijdens de laatste 3 dagen dat die 2 pony's daar stonden een paard gekocht. Deze hadden ze bij Bonita op stal gezet. nu blijkt die man van die vrouw alleen een vriend te zijn. Dus die is uit beeld. Alleen hadden we zoiets van: ja maar die vrouw heeft altijd gezien en geweten dat er nooit betaald werd voor die pony's. en nu zetten ze er ook nog eens een ruin bij.

Gisteren is het geescaleerd. De broer van die vrouw had de ruin in de stal van Bonita gezet (zonder bonita erbij dit keer). er zijn nooit afspraken gemaakt (we hebben maar 2 grote stallen). Dus gister rond de tafel gaan zitten met die broer. Nu lijkt alles geregeld. het was gewoon heel verwarrend allemaal want de boer had gezegd: jahoor kannog wel een paard bij. maarja, je kunt niet zomaar je nieuwe paard in de kudde gooien en weggaan zonder te kijken en af te wachten wat er gebeurt. Dus die ruin had de omheinig een deel afgebroken, toen hebben ze hem bij Bonita op stal gezet, de boer zag dat dat niet goed ging en dat de ruin bonita had toegetakeld en heeft ze uit elkaar gehaald. vervolgens zet die vrouw (ook eigenaar van die ruin) de ruin in de achterste stal. Hij staat alleen, is hi niet gewend, dus breekt de stal af. Hebben ze Mieppie in de voorste stal gezet, wat helemaal geen binnenpaard is. Met gevolg dat die helemaal de pan uit flipte toen wij op stal kwamen. ze had geen hooi en water gekregen.

Maargoed, indra zorgt dus vooral voor Bonita, dierenarts, hoefsmid e.d. omdat de boer dit allemaal niet meer zo goed snapt.

ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:27

Ja het is me duidelijker geworden :P.

Maar de boer heeft dus toestemming gegeven begrijp ik. Dat hij dement is en misschien de situatie niet goed in kan schatten....tja....dan had de boer geen beslissing moeten maken en het eerst aan jullie moeten overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:26

Ja maarja het is een goedzak ;) die wil iedereen helpen. dus als je vraagt: mag me paard hier staan dan zegt hij: jahoor doe maar. Maarja was inderdaad fijn geweest als we het wisten van tevoren ;)

De boer heeft alleen toestemming gegeven dat het paard bij ons mocht komen "wonen" zegmaar, niet dat hij bij bonita op stal mocht ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:32

Je moet nooit zomaar een vreemd paard in een box zetten waar al een ander in staat, dat is vragen om problemen, ik zou er woest om worden, dat is vragen om gewonden.

Een paard dat gewend is om met 2 te staan? dat is jouw zorg niet maar dat van de eigenaar, dan koopt ie maar een pony erbij of zet hem in een heel stevige box zodat ie leert alleen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:00

precies, wij zijn ook boos, gisteren hebben we nogmaals gevraagd aan hem waarom hij dit gedaan heeft. Zegt hij: Hij heeft nooit bij Bonita op stal gestaan. De boer heeft het zien gebeuren, dat weet hij nog wel ;) De man van de ruin kan alleen niet geloven dat zijn paard zoiets doet (A). Toen we over de WA begonnen zei hij: ik weet niet eens op ik die heb, haha laat me niet lachen. Ieder mens heeft een verzekering. Anders is het strafbaar. Dus wij vragen of hij het via zijn verzekering wil laten oplossen. Zegt hij: "Nou MOCHT hij gebeten hebben, wat ik overgens niet denk, maargoed dat weten we niet, dan zal ik het wel eens gaan vragen zij mijn verzekering".
Heel slim is hij niet...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:15

sonador21 schreef:
Ieder mens heeft een verzekering. Anders is het strafbaar.

:n

Is geen verplichte verzekering.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:29

Helaas is een wa verzekering alleen verplicht voor een auto.
Als ik zo lees denk ik eerlijk gezegd dat de eigenaren van de
ruin niet het type mensen zijn dat een wa verzekering hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:07

Jeetje wat een domme man zeg, het is toch duidelijk dat dat paard jouw paard heeft gebeten.

Lekker ontkennen en eronderuit komen, mooi dat hij ervoor moet dokken hoor.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:24

Tegenwoordig heet het echter anders, nu heet het AVP, wat staat voor Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren.
Je kunt hem doorgaans afsluiten voor alleenstaande en als gezin.
Deze verzekering is niet wettelijk verplicht, maar eigenlijk kun je niet zonder.
Deze verzekering dekt de schade die u als particulier aan iemand anders kunt toebrengen of waarvoor u volgens de wet aansprakelijk bent, tenzij het is uitgesloten volgens de polisvoorwaarden.
Het kan dus gaan om schade die u persoonlijk aan iemand hebt toegebracht, maar ook om schade die door uw kinderen en of huisdieren is veroorzaakt.
Bekende uitsluitingen van schade zijn, (tenzij anders is aangegeven):
*schade die verband houdt met motorvoertuigen
*schade voor zaken die u gehuurd of geleend heeft
*schade die opzettelijk door u is toegebracht

Dus nu maar hopen dat hij wel is verzekerd en dat de verzekering ook iets wil doen in deze.
Anders zal hij er zelf voor moeten opdraaien.
En dan kan het wel eens een rechtzaak worden, omdat hij kennlijk ontkend en jij steld dat het wel zo is.
In Nederland is het zo, dat als je steld, jij het ook moet bewijzen.
Daarvoor zul je dan een verklaring op papier voor nodig hebben van je pensionbaas (zo noem ik hem maar even), b.v. dat hij gezien heeft dat hij het paard er bij in zette, dat hij zag dat het bewuste paard jou pony beet, met als gevolg die wond, dat ze samen in 1 stal stonden, dat hij (pensionbaas) daarvoor geen toestemming had gegeven, nog dat die toestemming gevraagd was door eigenaar bewuste paard, dus alles wat je pensionbaas gezien en gehoord heeft.............
Ik hoop voor je dat het niet zo ver zal komen.
Succes en sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 02:09

Ragdollcat schreef:
Jeetje wat een domme man zeg, het is toch duidelijk dat dat paard jouw paard heeft gebeten.

Lekker ontkennen en eronderuit komen, mooi dat hij ervoor moet dokken hoor.

Haha, ja banketstaaf als bruggeman kan hij hoor, hij weet zich overal uit te redden.
Wordt dus zelf gaan betalen ja.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:14

ik vind het zo zielig voor waarom vragen ze niet vriendelijk aan de baas van dat paard als ze niet een andere plek willen zoeken wat zo kan het dan toch niet verder

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:17

Als ik er achter zou komen dat iemand mijn paard zonder mijn toestemming uit zijn box zou halen heeft diegene een heel groot probleem!! Met of zonder verwonding!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:25

Tja.... de eigenaar van het paard (in dit geval de boer) heeft dus weldegelijk toestemming gegeven.

Dat niet is slim is dat snapt iedereen wel. Maar het is gebeurt mét toestemming van de eigenaar van het paard.

Tja, ga dan maar eisen hoor..succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:21

wat ik begrijp is er alleen maar toestemming gegeven dat het paard daar in de stalling kon komen te staan en is er geen directe toestemming gegeven om het paard bij een ander paard in de stal te gooien.
In dat geval staat TS een stuk sterker..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:52

Ik begrijp juist uit het verhaal dat de boer toestemming heeft gegeven het paard wél bij bonita in stal te zetten.