terug keuren trailer in laadvermogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:55

Daantje1981 schreef:
indien
de caravan of aanhangwagen meer
weegt dan 750kg én de combinatie van
de auto mét caravan of aanhangwagen
meer weegt dan 3500kg en minder dan
4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig.

Ben ik nu gek of verandert er gewoon niks ????

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:04

ja je hebt nu een cursus nodig voor alles boven de 750kg totaal gewicht, zo begrijp ik het

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:08

supersambo schreef:
Die 750 kg slaat neem ik aan op eigen gewicht + maximaal laadvermogen ? Dat zou betekenen dat je voor elke trailer straks een E-rijbewijs nodig bent. Als het slaat op het ledig gewicht van de trailer dan verandert er vrij weinig en kunnen de mensen die nu met een B-rijbewijs met trailer rijden dat blijven doen.

Het gaat ALTIJD over het maximaal toegestane gewicht (TMM; Toegestane Maximum Massa).
Het betekend inderdaad dat je straks voor je trailer ALTIJD een E-rijbewijs nodig hebt, of op z'n minst die aanvullende cursus voor de rekenaars die van gefrut in de marges houden. Aangezien de examens er nog nooit simpeler op zijn geworden, zou ik het risico niet nemen en zorgen dat je voor die tijd je E-rijbewijs binnen hebt! Nu is het allemaal nog te doen.

Silly1972

Re: terug keuren trailer in laadvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:14

Zelfs al zou dat niet zo zijn, ik wil weten wat de regels zijn, hoe ik moet rijden, en in alle situaties de baas blijven doordat ik weet waar ik mee bezig ben. Dus heb hem gehaald en zo moeilijk is het niet, de berekeningen zijn bijna nog lastiger dan het gewoon in een dagje te halen haha

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:19

Ja helaas groeit er geen geldboompje in mijn tuin. En ik heb wel andere bestemmingen voor dat geld (zoals bv een trailer)
En dat ik met die trailer volgend winter die 2 km naar de club kan rijden dat geloof ik wel.

Maar als de regels in principe RUIMER worden (zie mijn andere topic). Dan gaan die prijzen van het E-rijbewijs ook niet omhoog. En kan ik net zo goed eerst een jaartje zo rijden en als ik het dan nog ooit in mijn hoofd haal om met een dikke Ifor of Brendrup te gaan rijden kan ik dan ook nog mijn rijbewijs halen.

Ik heb nu 2 lessen gehad. Ik denk dat ik er nog 2 doe. Voor een stukje snelweg e.d. Principe achteruit en bochtje snap ik al wel.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:27

ik weet niet hoe jullie die nieuwe regelgeving lezen maar er veranderd niets, behalve het feit dat je straks met meer gewicht mag rijden dan nu het geval is (3500kg)
boven de 3500 kg moet je een cursus volgen en boven de 4250 pas een e - rijbewijs

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:35

Daantje1981 schreef:
Nog een stukje gevonden:

Het Europees Rijbewijs komt aangebold
Na drie jaar onderhandelen met de Raad
van Ministers is de weg vrijgemaakt voor
de invoering van een éénvormig model
van Europees rijbewijs. Ten laatste eind
2012 moeten de lidstaten de nieuwe
regels toepassen bij het uitreiken van
nieuwe rijbewijzen

Voor caravans en aanhangwagens volstaat
in principe het gewone rijbewijs
(rijbewijs B). Maar de bestuurder met
rijbewijs B moet wel een korte cursus
volgen of extra rijexamen afleggen indien
de caravan of aanhangwagen meer
weegt dan 750kg
én de combinatie van
de auto mét caravan of aanhangwagen
meer weegt dan 3500kg en minder dan
4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig.

Ik denk dat jij dan eerst beter moet lezen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:37

Dana01 schreef:
ik weet niet hoe jullie die nieuwe regelgeving lezen maar er veranderd niets, behalve het feit dat je straks met meer gewicht mag rijden dan nu het geval is (3500kg)
boven de 3500 kg moet je een cursus volgen en boven de 4250 pas een e - rijbewijs

En jij denkt dat die cursus simpel wordt? Daar zou ik niet al te veel vertrouwen in hebben.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:38

zeker niet :n er staat EN het totaal gewicht boven de 3500
dus niet of.

ik zeg nergens dat die cursus simpel is, maar er veranderd niets aan de huidige regelgeving, pas boven de 3500 kg moet je die cursus doen

Citaat:
Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012
Volgens de nieuwe regels, die in 2012 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

1.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
2.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming ten opzichte van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Hoe die eisen er uit gaan zien is nog niet bekend

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:45

Dat bedoel ik dus. Dat stukje komt van postbus 51.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:48

er veranderd dus voor de huidige regels niets :n alleen als je zwaarder wilt rijden