Gevraagd om bekappen, paard is beslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:51

ik zou 'm er ook gewoon onderuit laten halen en alleen dat betalen wat je voor bekappen zou moeten betalen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:51

Was je er zelf niet bij, toen de smid kwam?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:02

Only_Hellen schreef:
Was je er zelf niet bij, toen de smid kwam?

Nee, ze staat ruim 50km verderop en de smid komt langs als 'ie in de buurt is. Heb 'm al jaren, dus durf dat wel aan :)

Ik ga idd even bellen, maar vond het fijn even te weten wat jullie in zo'n situatie normaal vinden :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:03

ik ben er ook al jaren niet meer bij, omdat hij op tijden kom dat ik niet kan
hij pakt hem altijd zelf en zet hem weer terug.

als je hem al lang hebt komen jullie er vast wel uit :D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:15

Hoeveel tijd heeft er tussen het beslaan en de rekening gezeten? De ijzers zitten er nog steeds onder en je hebt niet gevraagd of hij ze eronder uit wilt halen.. Dus waarom zou hij het niet in rekening brengen..?
Zou, óf vragen of hij de ijzers eronder uithaalt en dan alleen bekappen betalen(maar dat zou ik niet meer doen als de ijzers er inmiddels al een week of langer onderzitten)
Óf gewoon denken: volgende keer beter, kan me voorstellen dat het automatisme was en geen opzet als hij altijd op ijzers heeft gestaan..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:37

Gitta1977 schreef:
De ijzers zitten er toch nog onder? Waarom zou je ze dan niet hoeven betalen? Mooi laten zitten en de volgende keer beter. Zo'n ramp is het toch ook weer niet...

Omdat ze specifiek heeft gevraagd om niet te beslaan??
Als je verder tevreden bent over de smid kun je nog voorstellen om het verschil tussen bekappen en beslaan te delen, maar verder dan dat zou ik zeker niet gaan. Als hij er op staat dat je het volle bedrag betaalt, dan zou hij bij mij direct mogen terugkomen en de ijzers komen verwijderen en dat is dan ook meteen de laatste keer dat hij bij mijn paard zou komen. Dit was zijn fout en niet die van @batje, dus daar mag hij de kosten voor dragen.

Dennis

Re: Gevraagd om bekappen, paard is beslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:53

Het rekenen vind ik zeker niet netjes, het is de fout van de smid. Hier zou ik wel over bellen. Je hebt gevraagt bekappen, dus imo moet je daar ook voor betalen. Dat jij het geen drama vind dat hij weer nieuwe schoenen heeft is alleen mazzel voor de smid dat hij niet direct terug hoeft te komen (en dus extra werk er aan heeft).

Dat hij al op ijzers stond en dat het wat dat betreft geen dramatisch probleem is (maar dat het nu enkel niet meer nodig is) maakt verder niet uit. De keus is dan aan jou om de smid terug te laten komen om ze er af te halen, of ze wel gewoon te laten zitten tot de volgende bekap beurd.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:00

Dit is gewoon een miscommunicatie. Als je hem al lang hebt kan je er denk ik wel gewoon uitkomen! ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:05

Suzan; waar zie jij een miscommunicatie? Er is geen miscommunicatie geweest, de smid heeft een fout gemaakt ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:05

Mwah, ik zal ze eronder laten zitten en dan de volgende keer bloodvoets. Dan zit er wellicht een korting in, of gewoon gratis.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:11

Dennis begrijpt het idd, terug laten komen was helemaal vervelend geweest, hij moet er een flink eind voor rijden en het is toch weer extra werk. Paard was kreupel en stond op het land, dus ik had ze er echt liever af, maar nog een keer er op was geen drama. Ik heb dus wel meteen gebeld, maar niet gevraagd ze er af te halen omdat het voor hem extra werk zou zijn en voor mij niet direct noodzakelijk.
Maar goed, het is niet zo'n groot drama, ik was gewoon benieuwd wat andere bokkers in deze situatie zouden doen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:14

Caira schreef:
Hij zou 10 min. hebben om alles weer eronder weg te slopen anders zou hij een heel groot probleem hebben. Maar ik heb Ciska (Dennis) als hoefsmid en die zou dat nooit doen.

Verschil is dat die van jou standaard blootvoets staan en die van TS niet.
Enige manier om te voorkomen is zorgen dat je zelf aanwezig bent, maar ik snap goed dat dat niet voor iedereen mogelijk is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:22

Ik zou denk ik voorstellen om de volgende keer (als ze eraf gaan) niets te hoeven betalen voor het bekappen. Zo makkelijk is het volgens mij niet om de ijzers er meteen weer af te halen. Meestal worden de hoeven iets korter bekapt als er ijzers onder gaan dan dat ze blootsvoets gaan lopen. Een goede relatie met mijn hoefsmid zou ik er zeker niet voor op het spel zetten. Een goede smid vind je niet een twee drie opnieuw. Maar ik weet zeker dat áls je een goede relatie hebt met je smid dit ook te bespreken is (misschien doet hij zelf de rekeningen niet en is deze er zo doorgeglipt).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:31

Daar moeten jullie toch samen uit kunnen komen?
Een misverstand..... kan gebeuren.
Hij geeft toe dat het zijn fout is maar dan was het ook wel netjes geweest dat hij de rekening had aangepast en dus niet de volle mep had berekend maar evt (in overleg) de helft.
De ijzers zitten er nu eenmaal onder en er onderweg halen is ook zowat.
Wellicht kun je de volgende keer het bekappen gratis laten doen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:36

Daarom zorgen wij ervoor dat er altijd iemand bij is. De fjordjes zijn de hoefsmid zijn braafste klantjes en hij zou het makkelijk alleen kunnen, maar we vinden het risico te groot.
Bel hem even op en vraag wat de bedoeling is. Tip voor volgende keer, leg een enveloppje met bekapgeld neer bij de pension houder of op een afgesproken plaats onder een steen ofzo. Dan vergist hij zich ook niet meer :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:41

kan gebeuren, vooral als hij gewend is om ze eronder te slaan bij jouw paard
ik zou hem even bellen en vragen wat jullie met de rekening gaan doen, je hebt immers gevraagd om te bekappen
als hij terug had moeten komen om ze erronderuit te halen, was hij weer tijd ( en dus geld) kwijt gweest
kan me niet voorstellen dat hij er nu moeilijk om gaat doen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:45

Ik vind Netje haar voorstel wel een goede :j

En ach, iedereen kan zich wel eens vergissen. Als je deze smid al lang hebt dan komt er echt wel een oplossing uit de bus die iedereen tevreden stelt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:23

Daarom ben ik er zelf ook altijd bij, en heb ik met de anderen van stal goed doorgesproken wat hun met hun paard willen.

Het voorstel van Netje vind ik een hele goede.
Nu de rekening betalen maar bv straks als ze er onderweg moeten niets betalen voor alleen het bekappen.

Of vragen of jullie beiden 50/50 betalen.

Hem iig even bellen om te vragen hoe JULLIE die op kunnen lossen.
Het is zijn fout en daarom hoef je niet gewoon maar te betalen vind ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:16

batje schreef:
Wat zouden jullie doen als je de smid vraagt de ijzers er af te halen en te bekappen, maar hij (per ongeluk) nieuwe ijzers er onder zet?
Is het dan redelijk te betalen voor het beslaan, er zitten tenslotte ijzers onder, of betaal je alleen waar je om gevraagd hebt?

Dit kan mij niet gebeuren, als de smid kom ben ik er altijd bij.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:09

Ik ben eigenlijk wel even benieuwd hoe de TS het uiteindelijk heeft kunnen regelen met de smid. Ik ben er zelf altijd wel bij met bekappen, maar als je zelf gebeld hebt om de fout aan te geven en hij wist dat ze niet weer op ijzers gezet hoefde te worden...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:32

ik zou gewoon overleggen hoe jullie dit gaan oplossen. dat je bv deze keer gewoon betaald en dat ie hem volgende keer blootvoets laat en dan alleen bekappen en dattie dat dan voor niks doet.

bij mijn smit zou het niet gebeuren, dit omdat ie altijd opschrijft wat er met welk paard meot gebeuren en dit dus ook nauwkeurig nakijkt voor ie gaat beginnen en ik ben er zelf altijd bij dus als ie er dan toch nog ijzers onder zou zetten is het mijn eigen stomme schuld :P

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:29

Ik was inderdaad van plan om te overleggen, daarom was ik ook benieuwd wat jullie zouden doen..

Het is inmiddels opgelost, ik betaal nu het beslaan en straks de eerste bekapbeurt niet, helemaal super dus! :)

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:39

nou dat hebben jullie samen netjes kunnen oplossen
ik ben er ook nooit bij waneer de hoefsmidt komt hoor
is een kwestie van vertrouwen en mocht er iets fout gaan komen we er wel uit

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:08

Fijn dat het netjes is opgelost en dat jullie beiden tevreden zijn :j

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:49

Goed opgelost dus ;)