Mag ik met mijn auto een paardentrailer trekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:36

Dit is het juiste citaat van de RDW dus nooit een paardentrailer mogen trekken klopt niet, het mag mits de massa van je auto niet lager is dan de massa van de trailer en het totaal gewicht van massa,s niet meer is dan 3500 kg.

Massa is gewicht voertuig + toegestaan laadvermogen, dus al staat er een shet in toch geldt de massa van de trailer, bij een 1.5 is dat geloof ik 1500 dus als je een auto van 1600 kg hebt mag je een 1.5 paards trailer trekken met deze auto.

Citaat:
Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

•de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
•de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn
.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:45

Urielle schreef:
sflj schreef:
Op het plaatje naast de trekhaak staat de maximum kogeldruk van deze

Ligt er ook aan of de trekhaak achteraf geplaatst is.
Dat was bij mijn vorige auto het geval, auto werd nl. geleverd zonder trekhaak, en het plaatje gaf aan wat de trekhaak mocht hebben maar dat stond los van wat de auto mocht hebben. Best verraderlijk want de auto mocht minder hebben dan de trekhaak zelf!

Kleine correctie, kogeldruk is iets heel anders dan het gewicht van de aanhanger.

Kogeldruk mag meestal maar rond de 50 kg zijn, zie onderstaande link waarbij in het voorbeeld de aanhanger/caravan 1000 kg weegt en de kogeldruk 35 kg is.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php

HendrikusM

Re: Mag ik met mijn auto een paardentrailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:48

Overigens is het vaker zo dat het plaatje van de trekhaak een ander toegestaan te trekken gewicht aangeeft dan dat de auto mag trekken.

Het toegestaan gewicht voor een aanhanger staat op je kentekenbewijs, dat gewicht is het enige wat telt mits je trekhaak daar ook minimaal op berekend is, niet onbelangrijk dus wat er op staat maar niet maatgevend voor wat je auto mag trekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:52

HendrikusM schreef:
Kogeldruk mag meestal maar rond de 50 kg zijn, zie onderstaande link waarbij in het voorbeeld de aanhanger/caravan 1000 kg weegt en de kogeldruk 35 kg is.

Als de kogeldruk meestal maar rond de 50 mag zijn, zijn er niet veel auto's die een paardentrailer mogen hebben. ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:57

ohhh wat doen jullie allemaal moeilijk zeg!!!! (niet banketstaaf bedoelt)
Als de auto leeg 1400kg weegt en ook 1400kg mag trekken (zie kenteken auto) en de trailer met inhoud (zie kenteken trailer) niet zwaarder is dan die 1400 kg dan mag ze hem trekken zonder E
Het ligt dus in dit gaval vooral aan wat de trailer incl. laadvermogen weegt. Vaak moet ie teruggekeurt zijn om onder de 1400kg te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:59

sflj schreef:
HendrikusM schreef:

Als de kogeldruk meestal maar rond de 50 mag zijn, zijn er niet veel auto's die een paardentrailer mogen hebben. ;)

Nou, toch klopt dat wel ongeveer. De dikke middenklassers die 75kg redden, worden al wat lastiger te vinden, zeker als je topsegment motorern erin wil. De 250kg zoals van de Range Rover is enkel voorbehouden aan de echte zware jongens, die ook hetzelfde "probleem" hebben als de Range.......

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:08

hou er ook rekening mee, dat mits je binnen alle toegestane waardes blijft,
dat je motor er waarschijnlijk ook niet zo goed tegen kan.
Ik heb een 1,5 paards trailer met een max massa van 1300, die had ik voorheen achter een klein busje,nissan vanette van 1400 ledig gewicht hangen,en dat ging eigenlijk maar net.
Ik heb voor de veiligheid een zwaardere bus gekocht, nu kan ik max 2000 kg trekken. En dat rijdt toch prettiger moet ik je zeggen.
Ook met remmen en heuvel op merk je dat het makkelijker gaat.
Neem dat ook even mee in je beslissing

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:59

Uiteraard heeft je motorvermogen ook heel te maken met het gemak waarmee hij de trailer kan voortrekken, vooral heuvel op ofwel brug op kan die dan flink terug vallen.

Een suzuki vitara mag meer trekken dan de auto zelf weegt (niet met alleen B) maar of het zo veilig is betwijfel ik te zeerst.

Maar dat staat los van wat mag met B.

Mijn mening is gewoon een E rijbewijs halen, een zwaardere auto met flinke spierballen bijvoorbeeld 135 pk dan rij je veilig en ben je altijd verzekerd als er iets gebeurd en zit je nooit te emmeren met gewichten.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:01

CinTwiZo schreef:
ohhh wat doen jullie allemaal moeilijk zeg!!!! (niet banketstaaf bedoelt)
Als de auto leeg 1400kg weegt en ook 1400kg mag trekken (zie kenteken auto) en de trailer met inhoud (zie kenteken trailer) niet zwaarder is dan die 1400 kg dan mag ze hem trekken zonder E
Het ligt dus in dit gaval vooral aan wat de trailer incl. laadvermogen weegt. Vaak moet ie teruggekeurt zijn om onder de 1400kg te komen.

deels waar maar als je trailer dan 800 kg weegt moet je weer rekening houden met het gewicht van het paard, wat de meesten totaal niet kunnen inschatten.

Ga gewoon voor veiligheid en rij nooit met een te lichte wagen met te weinig pk.s daar krijg je spijt van als je paard, auto en trailer en misschien jijzelf op een hoop liggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:35

realmagic schreef:
hou er ook rekening mee, dat mits je binnen alle toegestane waardes blijft,
dat je motor er waarschijnlijk ook niet zo goed tegen kan.
Ik heb een 1,5 paards trailer met een max massa van 1300, die had ik voorheen achter een klein busje,nissan vanette van 1400 ledig gewicht hangen,en dat ging eigenlijk maar net.
Ik heb voor de veiligheid een zwaardere bus gekocht, nu kan ik max 2000 kg trekken. En dat rijdt toch prettiger moet ik je zeggen.
Ook met remmen en heuvel op merk je dat het makkelijker gaat.
Neem dat ook even mee in je beslissing

Die Nissan Vannette was ook een K**bak. Ik heb er een flinke poos in rondgereden, dat herrieding haalde met pijn en moeite 120km/h, zolang je de airco uit liet staan!!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:40