Paard kopen ouders niet mee akkoord, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:52

In eerste instantie zou ik zeggen dat je het zelf uitmaakt omdat je meerderjarig bent. maar van 150 euro kan je echt geen paard onderhouden en al helemaal niet als er een dierenarts bij moet komen. :n mijn paard heeft bijv. 2 weken op de kliniek gestaan en dit alleen al kostte 2400 euro. en daarnaast nog alle extra kosten. nee, dat ga je niet redden. en misschien dat je ouders dit ook zo zien en het daarom niet willen. vraag eens waarom ze het niet willen. ik zou wachten tot je je studie af hebt en een vaste baan hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:06

Als je nu 150 euro per maand te besteden hebt, wat als je ineens je eigen boontjes moet doppen en je zelf op moet draaien voor je leven? Je bent maar zo 600 euro per maand kwijt aan vaste lasten, verzekeringen, gas water electriciteit, huur (en dat is nog weinig). Daar zie ik al een gat van 450 euro zitten. Denk je niet dat je ouders gelijk hierin hebben en je eerst maar eens aan je eigen toekomst moet werken? Ik neem aan dat je ook een keer op eigen benen wil komen te staan?

lonnie

Re: Paard kopen ouders niet mee akkoord, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:09

mijn ouders waren ook neit blij toen ik op mijn 21e mijn eerste 'grote'paard kocht, ik had al een shet. Maar verbieden kunnen ze je het niet.

Wel zou ik eens goed nadenken of het in jouw situatie reel is om een paard te kopen. Ik had namelijk heel wat meer te besteden in de maand dan 150 euro. Financieel ben ik dus niet afhankelijk van mijn ouders en inmiddels ben ik bijna 25 en heb 4 paarden. ook dat lukt allemaal.
ik woon nu thuis, maar zelf s als ik binnekort uit huis ga, kan ik nog steeds al mn paarden houden én de huur betalen.
Ik zou het een paard niet aan willen doen om het te kopen, en vervolgens bv moeten verkopen/ in moeten laten slapen als je geen geld hebt voor de dierenarts

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:14

voor 150 euro kun je meestal wel een paard leasen op een manege, je kunt altijd vragen of je het paard na je leaseperiode kan overnemen.
Zo heb je ook een paard, en niet alle verantwoording.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:37

Als je ouders er niet achter staan dan zou het wel eens heel goed mogelijk zijn dat ze jou, als financieel meerderjarige, huur in rekening gaan brengen voor het wonen in hun huis (dat is hun goed recht). Heb je daar rekening mee gehouden in je berekening? Als dat namelijk ook nog van die 150 euro af moet.....
Als je al huur en je eigen eten betaalt dan ben je alweer een stuk zelfstandiger. Mochten ze je dan het huis uit zetten (wederom hun goed recht) dan zul je wel vervangende woonruimte moeten vinden voor datzelfde bedrag.

Hoe heb je het geregeld als er in 1 keer een groot bedrag op tafel gelegd moet worden in een noodgeval? Heb je een grote spaarpot of kun je op iemand terugvallen?

Ik zou toch nog eens een heeeeeel goed gesprek aangaan met je ouders en alles duidelijk naar elkaar uitspreken. Zolang je niet compleet (financieel) onafhankelijk bent van je ouders is het zeer onverstandig om tegen hun wil in een paard aan te schaffen.

Hopelijk komen jij en je ouders er met elkaar uit!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:55

Zoals ik al eerder vertelde: Met €150,- ga je het echt niet redden.
Heb je al een stalletje gevonden?
Waar je voor dat bedrag kan staan?
Wat je per maand kwijt bent aan voer, stro en hooi?
Extra kosten zoals de hoefsmid en entingen?
Zadel, hoofdstel, deken, shabrakken, halster, poetsspullen ed?

Dan heb ik het nog niet eens over de DA kosten als die moet komen.

Ik bedoel...er staan zoveel topics over: Wat kost het om een paard te onderhouden...
Kijk daar eens en bedenk je dan of het haalbaar is.

Je woont noig thuis, maar ik neeem aan dat je ooit wel op je zelf wilt gaan wonen.
Dan heb je je gas, water, licht, inboedelverz, misschien een autoverz, benzine in dat geval. En ik neem aan dat je zelf nog wilt eten. Misschien rook je. Kortom je bent een godsvermogen kwijt aan al die dingen bij elkaar. Ik hoop dat je je dat goed beseft en ws willlen je ouders je hiervoor behouden, omdat dioe miss al inzien dat je het niet gaat redden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:05

Wacht gewoon geduldig tot je er echt aan toe bent.
Mijn eerste paardje kwam pas toen ik 27 was. Huisje, boompje was geregeld. Werk en hubbie ook dus werd het tijd om eens actie te gaan ondernemen op het beesje gebied.
Ik heb tijdens mijn studie altijd veel gewerkt en had altijd redelijk wat te besteden (meer dan die 150 euro die jij hebt), maar genoeg om een paardje volledig te onderhouden zat er toen nog niet in.
Nu ik fulltime werk en een goed betaalde baan heb is dat geen enkel probleem meer.

Heb gewoon geduld, jouw tijd komt nog wel.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:10

Dit was mijn paardje vorige week [MD] Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Twee dagen dierenarts, ruim €300,00 lichter...............houdt er rekening mee in je berekeningen dat ook zoiets jou kan overkomen en je dan toch met jou budget moet terugvallen op je ouders. :o En dan is dit nog nog maar iets vrij simpels, maar het had ook een hele andere kant kunnen opgaan.

Ook ik denk dat je van €150,00 geen paard kunt onderhouden zonder dat je ouders er achter staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:14

linda_arnold schreef:
Dit was mijn paardje vorige week [MD] Droge mok + antibioticazalf + verband = Kreupel

Twee dagen dierenarts, ruim €300,00 lichter...............houdt er rekening mee in je berekeningen dat ook zoiets jou kan overkomen en je dan toch met jou budget moet terugvallen op je ouders. :o En dan is dit nog nog maar iets vrij simpels, maar het had ook een hele andere kant kunnen opgaan.

Ook ik denk dat je van €150,00 geen paard kunt onderhouden zonder dat je ouders er achter staan.

Ik win!
[MD] United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie
In totaal €9700,30
Gelukkig erruhg goed verzekerd... en Utrecht heeft een deel niet in rekening gebracht omdat mijn wonderpaard een 'project' werd :')

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:17

c_alsemgeest schreef:
linda_arnold schreef:

Ik win!
[MD] United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie
In totaal €9700,30
Gelukkig erruhg goed verzekerd... en Utrecht heeft een deel niet in rekening gebracht omdat mijn wonderpaard een 'project' werd :')

Je-zus..................ik dacht geef een voorbeeldje :+ ! Maargoed ontopic :D ......vermoed dat de TS verzekering net bij de €150 in zit?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:21

ja maar het zijn wel dingen waar je over na moet denken... een paard in een 'lage' prijsklasse kan je weer niet zo hoog verzekeren etc.
Daarbij was Uni op de foto perfect, enkel 1tjes :+
Met zulke behandelingen (al was uni's situatie erg extreem) loopt het geld echt heel snel op.
Dat moet je incalculeren... dat ga je niet redden van 150 pm... niet eens van 400 pm als je het aan mij vraagt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:21

Als de verzekerig al nij de 150 pm zit, wil ik graag weten waar ze haar paard neerzet... Ik red het echt niet voor 150 pm. Scheelt ook natuurlijk welk deel van nederland je woont.
Maar toch blijft 150 erg weinig.

Mijn paard heeft een oud litteken wat open gegaan is onder haar kogel en daar ben ik nu ook al ruim 2 maanden mee bezig met DA kosten. Kom bij lange na niet inh de buurt van de €9700 euro, maar als nog erg hoog.
Als ik maar 150 pm te besteden had, had ik dit niet gered.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:27

waarom willen je ouders het niet..?? Denk dat ze wel goede redenen hebben, of niet dan? Je zorgt nog nieteens voor jezelf, en dan al een paard kopen.. Je wilt toch ook een keer de deur uit? koop dan maar ff een paard.. als je het dan nog kan betalen..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:38

pinuts schreef:
Je wilt toch ook een keer de deur uit? koop dan maar ff een paard.. als je het dan nog kan betalen..

Ook nog zoiets. Het komt wel vaker voor dat mensen een paard kopen wanneer ze fulltime gaan werken en nog thuis woonden. Afgezien van een eventuele geringe bijdrage in het huishouden heb je dan geld genoeg over om een paard te bekostigen. Maar hoeveel van hun hebben dat paard weer kunnen verkopen op het moment dat ze uit huis gingen omdat ze het niet meer konden bekostigen?
Denk daar ook maar eens over na voordat je over een paar jaar je geliefde paardje weer moet laten gaan.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:41

Ik denk dat het niet verstandig is om nu een paard te kopen.
Zeker niet nu je nog thuis bij je ouders woont.
Hoe wil je dat doen als je het huis uit gaat? Ik neem aan dat je niet tot je 50ste bij je ouders thuis wilt wonen? (en je ouders willen dat waarschijnlijk ook niet)
Dan zou je dus je paardje weer moeten verkopen...
En inderdaad, met 150 euro in de maand red je het echt niet.
Denk op dit moment even met je hoofd en niet met je hart. Oftewel, ben verstandig!
Ik wilde op die leeftijd ook wel mijn eigen paard, maar ik heb gewacht tot ik helemaal zelfstandig was, lees: eigen huis, goede baan, én nog ruimte om te kunnen blijven sparen. Ook niet echt onbelangrijk lijkt me.
Ik wens je veel wijsheid toe!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:49

Is het niet mogelijk om ergens een paard te leasen?
Dan heb je over het algemeen geen extra kosten behalve de lease en de spullen die je zelf aan wilt schaffen voor het lease paard.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:02

Natuurlijk hebben je ouders wettelijk gezien niets in te brengen. Maar waarom zeggen ze dit? Tja die van mij durfde zelfs op mijn 31e nog commentaar te hebben, maar ach, na een harde lachbui, heb ik wel geprobeerd hun zorgen weg te nemen. Want daar gaat het tenslotte om. Kun jij voor jezelf ook al die zorgen wegnemen? Want het gaat je natuurlijk wel beperken in tijd en geld. Ga voor jezelf eerst na of jejezelf niet rijker rekent dan dat je denkt. Kijk als jij voor niets je paard weg kan zetten en je houdt 150 pm over voor je paardje, is het goed te doen. Moet je daar ook nog stallbg voor betalen, dan wordt het erg krap. Nou heb ik bv geluk dat ik bijna geen overige kosten maak op hoefsmid en ziektekosten, maar dan nog ben ik zo 200 euro kwijt voor vanalles. Ik ben eerst gaan leasen; 4 keer per week om te kijken of ik paard met gezin kon combineren. Dat leek te gaan en heb toen paard gekocht.was supertrots dat na al die jaren wensen er nu ook 1ntje echt van mij is, dus snap je wel. Wees realistisch en eerlijk en als jij achter je keuze staat(welke dat dan ook is) kun je je ouders ook misschien meer enthousiast maken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:57

TS reageer hier even op AUB ben even benieuwd hoe je er nu tegen over staat

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:36

poepiej schreef:
Oke ik ben er eindelijk uit wat het nu "totaal".
Ik ben aan het rekenen gegaan en kom nu op een jaartotaal uit van 2400 uit in een jaar.
Ook heb ik stalling gevonden van 140 euro in de maand incl. stalstrooisel en brok/hooi.
Dus dan komt voor mezelf de hoefsmid, da, wormspuiten/entingen evt. andere (DA)kosten, extra voer enz. er dan nog bij.
140 x 12 = 1680 euro aan vaste stallingskosten.
En mijn ouders kunnen het voorschieten, mocht mijn paard echt ernstig ziek worden waardoor ik het eventueel niet meer kan veroorloven.
Ik twijfel nog wel, maar ik moet ook nog stage lopen waar ik ook betaald voor krijgen krijg.
Groetjes Michelle

Zo ongeveer denk ik :+ !

Vind je reacties nogal tegenstrijdig.
- Je ouders zijn er op tegen maar gaan wel voorschieten?

Qua leeftijdsfase zit jij denk net als menig ander ook in een fase dat je een keer het huis uit wilt? Hou hier ook rekening mee bij je berekeningen :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:37

Eigenwijs is ook wijs :+

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:20

Falona schreef:
Eigenwijs is ook wijs :+

Haha dat zeg ik ook altijd :D
Maar vaak komt 't er dan wel op neer.. dat ik eigenlijk geen gelijk heb :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:35

Hoi,

je bent inderdaad 23 jaar en volwassen. Alleen je studeert nog en hebt 'maar' een part-time baan. Daarnaast woon je nog thuis en heb je nog weinig vaste lasten. Ik zou eens serieus met je ouders rond de tafel gaan zitten en goed luisteren naar hun argumenten. Ik denk dat je ouders gewoon willen dat je pas een paard koopt als je een stabiel inkomen hebt. Nu kun je wel uitrekenen wat je kunt besteden, maar wat als je binnen een paar jaar op jezelf gaat of samen gaat wonen. Misschien heb je dan een autootje nodig (als je die nog niet hebt) voor je werk enz.

Ik denk dat je de jaren dat je nu nog thuis woont goed moet gebruiken en te sparen. Als je dat op jezelf woont of samen woont dan weet je na een tijdje ook wat je per maand nog te besteden hebt. En je hebt dan nog het spaarpotje, als dat niet is opgegaan aan tafels, stoelen, bank, lampen, bed enz. ;)

Denk er nog eens heel goed over na. Want als je nu een paard koopt heb je dan nog wel een bedrag dat je per maand kan sparen (onverwachtse DA kosten, uitzet, meubelen, kleding enz.) Het zou erg sneu zijn dat je na een tijdje wegens geldgebrek je paardje moet verkopen of dat je hierdoor wel in de schulden (lening) raakt.