Zou jij je paard op proef mee geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:01

Lynn_Nikita schreef:
wat mij opvalt
bijna iedereen wil wel een paard op proef als diegene een nieuw paard koopt
niemand die een paard te koop heeft staan wil een paard op proef meegeven........

Verschil vind ik dan zitten in het feit of je een paard bij een particulier of een handelaar koopt.
Reden: particulier heeft een emotionele band met een paard en een handelaar doorgaans niet.

Ik als particulier zou mn paard niet meegeven op proef. Als ze willen, mogen ze wel een maand komen proefrijden etc. Vind de risico's te groot om hem zomaar mee te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:01

superwoman schreef:
Anoniem schreef:
Idd maar een paard kan op dat moment wel verdoof ofzo worden en lijkt het paard heel leuk daar maar thuis aangekomen blijk hij totaal niet te zijn wie je dat dat het paard was..

Zeker dat eerste moet je toch kunnen zien?
Dat 2e vind ik vreemd, dan had je beter onderzoek moeten doen en een kenner mee moeten nemen.

Tsja dat zou je zeggen he.. Toch ken ik mensen die het is gebeurt. En ze hadden een zeer ervaren persoon mee. Dusja het is wel moeilijk.
Zoiezo zijn er heel veel manieren om een paard rustiger te krijgen.. Zonder dat je dit direct kunt zien

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:02

bij ons gaan de paarden niet op proef weg.
in het verleden hebben we dat wel eens gedaan,met gevolg,dat een fijn springpaard terug kwam en niet meer over een kruisje heen wou!ook paarden in de staak terug gekregen,en zelfs een paard wat onder de schrammen terug kwam nadat hij in elkaar was geslagen door het nieuwe weidemaatje,waarop wij hem terug moesten nemen omdat hij niet met het weidemaatje kon...
ook hebben wij gehad dat een paardterug kwam met best erge mok,dan kan natuurlijk gebeuren,maar ze hadden er niks aan gedaan...
dus hier gaan ze niet op proef weg!
als ze het paard graag willen hebben dan komen ze bij mij thuis maar een paar keer vaker rijden,soms willen de koper het paard proberen in een vremmde omgeving,dan preek ik gewoon ergens af en kom ik met het paard heen,scheeld een hoop gezeur en ben je er altijd bij als er wat gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:04

Bij een aankoopkeuring hoort ook bloedonderzoek, en daar komen verdovende middelen wel aan het licht. Bovendien, een echt lastig paard zal niet ineens kipmak worden van verdoven, als je ze zover platspuit dan is dat voor een leek nog te zien.
Bovendien, als zulke dingen aan de orde zijn dan ben je al niet echt meer bij een betrouwbaar adres een paard aan het kopen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:05

Anoniem schreef:
Tsja dat zou je zeggen he.. Toch ken ik mensen die het is gebeurt. En ze hadden een zeer ervaren persoon mee. Dusja het is wel moeilijk.
Zoiezo zijn er heel veel manieren om een paard rustiger te krijgen.. Zonder dat je dit direct kunt zien

Verdooft om hem pijnvrij te maken of verdooft om hem rustig te maken?
Dat laatste had ik het over namelijk :o
En is dat in het bloed gevonden, want veel verhalen doen de ronde terwijl imo er veel niet bewezen zijn en de kopers erg onervaren waren.

Een paard wat echt druk en gestrest is zou ik niet rustig krijgen zonder dat iemand dat niet zou kunnen zien :=

Dat eerste is idd in veel gevallen niet te zien en daar doe je een keuring voor met bloedtest.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 18-02-10 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:05

Ik geef mijn paarden altijd mee op proef, ik wil serieus genomen worden als verkopende partij en eerlijk overkomen. Ik heb niks te verbergen. Wel wil ik het geld in mijn bezit hebben, maar dan met contract dat als ze na 3 weken niet tevreden zijn ze het geld terug krijgen, mits het paard eerlijk behandeld is (dus niet iedere dag een ZZ parcoursspringen 2 maal daags. Ik laat mijn paarden dan ook altijd keuren en controleren bij de dierenarts.
Ik heb nog nooit een paard terug gehad moet ik zeggen. Wel eens terug gekocht, dat ze het toch niet helemaal eens werden met het dier en hem de handel in wilden doen, dan koop ik ze meestal terug. Ik zit in de handel, weliswaar op een laag pitje maar er komt wel het een en ander binnen en gaat er weer uit. Als ik paarden mee geef waar mensen na 2 weken niet tevreden over zijn, gaat mijn goede naam naar de kleuten.
Overigens kan een proeftijd 2 kanten op werken he, heb ook el eens in een contract op laten nemen dat als IK na 2 eken niet content was met zijn nieuwe huis dat ik hem terug kon nemen....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:06

[***] schreef:
Ik zou het niet doen en wel om de doodsimpele reden dat als er wat gebeurd je als verkoper met een probleem zit. Stel dat het door een ander paard in elkaar getrapt wordt omdat ze het direkt in de koppel gooien, of dat ze een jong paard te hard aanpakken en dan kan jij als verkoper weer opnieuw zadelmak maken. Of bedenk maar 100 scenarios, wel of niet door de schuld van de potientele koper, je bent als verkoper altijd de klos.

Ze komen het paard maar uitproberen en beslissen op basis van die info maar of het paard ze past of niet. Als een paard gezond en braaf bij mij van het erf afgaat dan zijn de risico's en verantwoordelijkheden van het paarden houden daarna voor de nieuwe eigenaar.

dit vind ik ook!
ze mogen zo vaak kijken als ze willen, maar op proef hebben wij nog nooit gedaan.
als ze het niet vertrouwen kunnen ze het paard keuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:08

[***] schreef:
Bij een aankoopkeuring hoort ook bloedonderzoek, en daar komen verdovende middelen wel aan het licht. Bovendien, een echt lastig paard zal niet ineens kipmak worden van verdoven, als je ze zover platspuit dan is dat voor een leek nog te zien.
Bovendien, als zulke dingen aan de orde zijn dan ben je al niet echt meer bij een betrouwbaar adres een paard aan het kopen..

Dat is zeker zo, Maar als ik mijn paard sochtends 3 uur rijd en de kopers komen smiddags dan is mijn paard toch echt een stuk rustiger, En is er niets aan het paard te zien. Ook in een bloedonderzoek zal je dan niets vinden lijkt mij?(en de veel mensen doen geen bloed onderzoek bij paarden in lagere/gemiddelde prijsklasse)

En idd een lastig paard zal niet ineens mak worden nee, Maargoed een druk/rennerig paard kan wel een stuk rustiger zijn

Tierania_

Re: Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:10

Ik zou mijn pony niet meegeven. Maar ze mogen wel een week lang elke dag komen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:14

Zoefff schreef:
Daarbij, een paard in 1 maand verpesten... als je een band met je paard hebt geloof ik niet dat als hij bij jou terug komt hij alles is vergeten en verpest is.

Dat zou je denken ja :+
Heb het 1 keer gedaan, een gezond paard wat Z-klaar was meegegeven op proef. Hij ging naar een kennis, in goed vertrouwen. Twee weken later kwam hij terug met een kapotte rug (zenuwbeschadiging) en de kopers hoefden hem natuurlijk niet meer. Ik stond daar met een paard waar ik niks meer mee kon en die ik ook niet meer kon verkopen zo. Hoe ze een paard in twee weken zo ongelofelijk naar de rasmodee gereden hebben vraag je je af!
Uiteindelijk was het paard pas na 9 maanden, met tweewekelijkse behandeling van de veearts, weer in orde, en kon toen pas weer opgebouwd gaan worden. Het paard is uiteindelijk voor een habbekrats naar een recreatieruiter gegaan, want hij kostte per maand inmiddels ook zoveel aan pensiongeld, ik haalde er nooit meer een normale verkoopsprijs uit en had dan maar liever dat hij naar een fijn huis ging.

Ik doe het dus nooit maar dan ook nooit meer.
Thuis rijden mag wel, wil hem ook op de trailer zetten om eens te kijken op een andere locatie.
Maar is er iemand eerder die komt proefrijden en gelijk koopt, dan gaat hij mee. Ik reserveer niks.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:23

Anoniem schreef:
Dat is zeker zo, Maar als ik mijn paard sochtends 3 uur rijd en de kopers komen smiddags dan is mijn paard toch echt een stuk rustiger, En is er niets aan het paard te zien. Ook in een bloedonderzoek zal je dan niets vinden lijkt mij?(en de veel mensen doen geen bloed onderzoek bij paarden in lagere/gemiddelde prijsklasse)

En idd een lastig paard zal niet ineens mak worden nee, Maargoed een druk/rennerig paard kan wel een stuk rustiger zijn

Tja, maar die problemen zijn ook rijtechnisch op te lossen,als dat zo'n groot verschil maakt, dus eigelijk zijn zulke problemen niet zo groot.Paard zal dan eerder sloom overkomen ipv "rustig" Dat is iig mijn ervaring :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:25

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Tja, maar die problemen zijn ook rijtechnisch op te lossen,als dat zo'n groot verschil maakt, dus eigelijk zijn zulke problemen niet zo groot.Paard zal dan eerder sloom overkomen ipv "rustig" Dat is iig mijn ervaring :o

Daar heb je ook een punt. Maargoed voor iemand die een paard voor de receatie zoekt en bij wijze van net van een manege af komt. Zal dit niet herkennen denk ik

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:29

Anoniem schreef:
[***] schreef:

Je kunt een paard eerst moerijden of longeren voordat de kopers komen, maar wat schiet je er mee op?
Ik wil dat mijn paard en zijn nieuwe ruiter een klik krijgen en bij elkaar passen. Als de koper bijvoorbeeld niet om kan gaan met een druk paard, dan verkoop ik hem liever niet aan hun. Dus dan snijdt je jezelf in de vingers lijkt mij.

Maar tja niet alle verkopers willen een paard in goed vertrouwen verkopen natuurlijk...helaas. :(

Ik geef ook geen paard mee op proef, omdat mij de risico's te groot zijn en ik geen toezicht meer heb over mijn paard. Zelf hoef ik overigens ook geen paard op proef. Je hoort daarover tegen woordig ook de gekste verhalen...dat verkoper het paard niet meer terug wil nemen of aankoopbedrag niet volledig terug wil geven.

UrbanL

Re: Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:30

Op proef mag maar dan wel bij mij op stal en onder mijn toezicht. Puur om een risico te voorkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:42

Anoniem schreef:
Daar heb je ook een punt. Maargoed voor iemand die een paard voor de receatie zoekt en bij wijze van net van een manege af komt. Zal dit niet herkennen denk ik

Maar die herkennen zoveel niet
en moeten daaarom ook niet zonder goede hulp een paard kopen.
Veel mensen willen niet te veel uitgeven bij het kopen van een eerste paard én daar ligt denk ik het grootste probleem.Ook als je hier kijkt op bokt, worden de leskosten niet als onderhoudskosten meegerekend, terwijl dit zeker in het begin meestal broodnodig is :o

Moet ook zeggen dat ik meer had verwacht van een D.A bij keuring..
Die beoordeeld alleen op gezondheid, maar verteld maar nihil over een andere beenstand etc etc wat wel meer risico's geeft in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:47

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Maar die herkennen zoveel niet
en moeten daaarom ook niet zonder goede hulp een paard kopen.
Veel mensen willen niet te veel uitgeven bij het kopen van een eerste paard én daar ligt denk ik het grootste probleem.Ook als je hier kijkt op bokt, worden de leskosten niet als onderhoudskosten meegerekend, terwijl dit zeker in het begin meestal broodnodig is :o

Moet ook zeggen dat ik meer had verwacht van een D.A bij keuring..
Die beoordeeld alleen op gezondheid, maar verteld maar nihil over een andere beenstand etc etc wat wel meer risico's geeft in de toekomst.

Idd die her kennen niet veel, Maar handelaren of mensen die zo vlug mogelijk van hun paard af moeten weten dit ook. En ze hoeven maar 1 koper te vinden..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:50

Niks op proef mee :n
Mensen kunnen hele gekke dingen doen in een paar weken tijd.
Ik had een super brave merrie en ze liep M 2 met winstpunten.
Ze werd gekocht voor een dochter van 14 jaar, flinke meid(boven de 1.70) maar natuurlijk nog wel kind
vader vond het paard te braaf dus stopte er gauw 14 kilo krachtvoer in 8)7
Gevolg was dat het paard al 2 x was omgestijgerd met meisje, opgesloten werd in een donkere stal omdat ze bang waren dat ze over de onderdeur heen zou springen en de wei niet meer in mocht.
Ik ben zelf gaan kijken omdat ik niet kon geloven dat zo'n braaf meewerkend paard, zo kon veranderen, maar toen ik daar met eigen ogen zag hoe het er aan toe ging verbaasde me het me niet.
Die mensen hadden al jaren paarden en ze kwamen normaal over, toch ging er gelijk zoveel fout.

Bij het laatste paard wat ik verkocht is het ook verkeerd gegaan.
Nog een jong paard maar al redelijk ingeleerd, ook mee op wedstrijd geweest enzo.
In mijn ogen een leuke man voor mijn paard die met begeleiding hem verder zou rijden.
Alleen bleek deze man eerst geen tijd te hebben dus paard stond een paar weken helemaal alleen, toen kreeg hij het halster niet om(hier liep hij er gewoon in) en uiteindelijk heeft hij hem weggebracht waar ze hem wel even klein zouden krijgen |(
Dat schijnt niet echt gelukt te zijn, paard schijnt ook achterover gevallen te zijn.
Hoe sneu ik het ook voor het paard vond, ik hoefde hem niet terug, joost mag weten wat hij inmiddels mankeerde.

Ze mogen hier zovaak het paard komen uitproberen als ze willen, maar als ze hem meenemen is hij verkocht.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:51

Lynn_Nikita schreef:
wat mij opvalt
bijna iedereen wil wel een paard op proef als diegene een nieuw paard koopt
niemand die een paard te koop heeft staan wil een paard op proef meegeven........

Ben ik het ook niet mee eens. Ik hoef een paard ook niet op proef te hebben, ik wil hem wel een paar keer uitproberen en zien. Eigenlijk om dezelfde reden dat ik geen paard mee geef op proef, je weet nooit wat er gebeurt en imo kan er alleen maar gedonder van komen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:51

Nee, nooit.
Bij mij thuis mag men komen rijden zo vaak als iemand wil, maar ik geef geen paard mee. :n

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:53

Ik zou die van mij sowieso nooit verkopen :o

Maar ik zou hem nooit op proef meegeven.. Voor hetzelfde geld krijg je wel een "verpest" paard terug, of een paard die een ongeluk heeft gehad, en waar je vervolgens niks meer mee kunt..
Wel zou ik ze een proeftijd gunnen bij mij op stal en eventueel met pony in de trailer naar andere locaties, zodat ze hem dan ook zo mee kunnen maken :)

Tevens heb ik mijn pony ook zonder proeftijd gekocht en na hem alleen maar zien in de trailer was ik al verkocht := Heb hem 's avonds gepoetst, gelongeerd en een rondje gereden.. Volgende dag gekocht :) Maar de klik was er gewoon.. En reed toen al een poosje bij die handelaar :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:56

Nee ik werkte namelijk vroeger op een fokkerij/handelstal.
hele slechte ervaringen met de paarden die terug kwamen, durfde niet meer op de trailer, werden koschuw, manen geknipt e.d.

Ik zou persoonlijk dus nooit een van mijn paarden op proef geven, men mag onverwachts komen rijden oid maar niet mee op proef. Wel bij een goeie vriendin of goede kennis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:07

Anoniem schreef:
Idd die her kennen niet veel, Maar handelaren of mensen die zo vlug mogelijk van hun paard af moeten weten dit ook. En ze hoeven maar 1 koper te vinden..

Klopt en dan is het enkel de schuld van de verkoper ;)
Als je veelal ziet wat die paarden kosten bij dat soort handelaren, moet er toch ook al een lampje gaan branden? Die handelaar maakt er ook winst op dus waarom zijn ze zo goedkoop ingekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:08

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Klopt en dan is het enkel de schuld van de verkoper ;)
Als je veelal ziet wat die paarden kosten bij dat soort handelaren, moet er toch ook al een lampje gaan branden? Die handelaar maakt er ook winst op dus waarom zijn ze zo goedkoop ingekocht?

Idd, bij mij gaat er dan ook een lampje branden hoor. Maar bij veel mensen die net aan een eigen paard beginnen niet hoor..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:00

Urielle schreef:
Zoefff schreef:
Daarbij, een paard in 1 maand verpesten... als je een band met je paard hebt geloof ik niet dat als hij bij jou terug komt hij alles is vergeten en verpest is.

Dat zou je denken ja :+
Heb het 1 keer gedaan, een gezond paard wat Z-klaar was meegegeven op proef. Hij ging naar een kennis, in goed vertrouwen. Twee weken later kwam hij terug met een kapotte rug (zenuwbeschadiging) en de kopers hoefden hem natuurlijk niet meer. Ik stond daar met een paard waar ik niks meer mee kon en die ik ook niet meer kon verkopen zo. Hoe ze een paard in twee weken zo ongelofelijk naar de rasmodee gereden hebben vraag je je af!
Uiteindelijk was het paard pas na 9 maanden, met tweewekelijkse behandeling van de veearts, weer in orde, en kon toen pas weer opgebouwd gaan worden. Het paard is uiteindelijk voor een habbekrats naar een recreatieruiter gegaan, want hij kostte per maand inmiddels ook zoveel aan pensiongeld, ik haalde er nooit meer een normale verkoopsprijs uit en had dan maar liever dat hij naar een fijn huis ging.

Ik doe het dus nooit maar dan ook nooit meer.
Thuis rijden mag wel, wil hem ook op de trailer zetten om eens te kijken op een andere locatie.
Maar is er iemand eerder die komt proefrijden en gelijk koopt, dan gaat hij mee. Ik reserveer niks.

Oke, dat bedoelde ik ook niet. INderdaad medisch kunnen ze een hoop verkloten maar reageerde meer op de teksten van schuw, onrijdbaar.

maar goed het is inderdaad een risico en ik dnek dat het ook per koper en paard verschilt. In mijn geval waren de kopers 2 moeders en hun dochters waarvan de dochters wegens een vorig paard erg bang waren geworden. Dat paard was verkocht als ingereden en bleek net onder het zadel te zijn waardoor de dochters er veel afgevallen waren etc. Dat wilde ze niet nogmaals. Vandaar de op proef. Het was dus ook alleen proef als ze niet beviel omdat ze er van door ging etc.
Als ik zelf de mogelijkheden had van een goede bak etc dan had ik denk ik ook hetzelfde gedaan als hier veel wordt gezegd, kom maar bij mij proefrijden en een band opbouwen en neem haar dan onvoorwaardelijk mee.

Maar nogmaals het ging mij om het adres en wilde haar liever zelf terug dan dat ze de handel in ging, volgens mij kon ik haar na die maanden ook terug nemen als ik hun niet goed voor haar vond.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:06

Ik koop en verkoop mijn paarden altijd met een proeftijd van 2 weken.

We maken dan inderdaad goede afspraken hierover, ik verkoop ook niet zomaar een paard aan de eerste de beste of als ik er geen goed gevoel bij heb.

Mijn laatst gekochte pony heeft hier ook op proef gestaan voor 2 weken, gekocht van een stal die goed bekend staat, een goede naam heeft en dichtbij is.

Ik denk dat het afhangt van heel veel verschillende dingen, maar een maand op proef zou ik niet doen dat is mij te lang. In twee weken kun je naar mijn mening prima beoordelen of je het juiste paard gekocht hebt of niet.