bulck schreef:Tja vind dit wel een hele vreemd en veralgemenend topic. Belgie is idd meer een paardenland gericht op de springsport, of allessinds dat is het imago dat het heeft gezien bwp en zangersheide zowat de visitekaartjes zijn. Doch vergeet je wel dat we ook in ander takken meetellen, buiten de dressuur dan. Maar denk aan de westernsport, de eventing, en drafsport.
Heb zelf enkele keer langere periodes in Nl doorgebracht, en op zich kom je daar dezelde fouten tegen als hier. Gebrek aan deugdelijke basisvorming en dat dan evolueert naar mensen die op die manier ook aan eigen paarden beginnen. Wel is nl commercieler ingesteld (denk ik bvb aan bvb nu die sites waar je weer online lessen kan volgen, maar evengoed anders waar je andere zaken toegelicht krijgt) ook het sponsoren kom je daar in de basisport ook meer tegen (ook vaak show, maar toch het wordt al snel gedaan)
Wat dressuur betreft telt Belgie idd weinig kwaliteit aan lesgevers, of allessinds dat je verder denkt en verdiept in deze materie. Er zijn er wel, maar dat is dus wel zoeken. Maar ook ik ben daarvoor toch meer in Nl gaan zoeken.
Maar fysio en osteo heb ik eerder al toegelicht. Als ondersteuning vind ik dat super, maar no way dat ik ze zomaar aan men paarden laat prutsen. Ik moet eerst de oorzaak weten en dan kunnen ze dus ondersteunend adh van een correcte diagnose goed werk verrichten. En ik denk dat wij Belgen daar nuchterder in zijn dan bvb Nederlanders, die zich snel in een rage laten meeslepen. Ik stond op een stal en plots had elk paard het in de rug, dan op een andere hadden ze weer allen last van hun maag of lever. Ja sorry, maar op zo'n molen krijgen ze me niet mee.
Ik kan me als belg volledig vinden in het bovenstaande!
En ik heb nog ergens iets gelezen over belgische hoefsmeden die slechter zijn dan de nederlandse...Hoe komt het dan dat de belgische smeden overal ter wereld zo populair zijn?En hoeveel belgische smeden gaan er niet in Nederland paaren beslagen?Andersom ken ik er niet zoveel 
België heeft super hoefsmeden en veeartsen die in binnen EN buitenland zeer geliefd en gevraagd zijn...
En dan die uitleg dat je hier op wedstrijd uitgemergelde paarden tegenkomt,zware bitten,...man man man,wat een zever!!
Er zit overal nog kaf tussen het koren hoor!Zowel in België als in Nederland als ergens anders...