Jaarling vervoeren van ruim 3 uur lang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:00

zo zo zo zeg, paardje moeten laten inslapen door een ongeval tijdens vervoer??

Dat is toch je ergste nachtmerrie zeg!

Gelukkig, is de jaarling waar ik over spreek wel gewend om op de trailer vast te staan, heeft vaker met moeders meegereisd naar wedstrijden.

Erg spijtig om te moeten lezen dat het zo desastreus is afgelopen met jouw paardje. Op zulke ongevallen kun je nog weinig meer zeggen dat alleen dat je niemand noch geen enkel paard dit toewenst.

Sjolvir

Re: Jaarling vervoeren van ruim 3 uur lang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:02

Dat is wel heel sneu, dat je paardje zo aan zijn einde moet komen met transport.....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:21

Hoi,

ik heb mijn Fries vorig jaar uit Friesland naar Eindhoven gebracht (3 uur). Destijds 6 maanden oud en nog niet veel gewend.

De toenmalige eigenaar heeft haar op de trailer gezet (zij was toen nog de enige bekende) en eenmaal in de trailer los gemaakt. Madame draaide meteen om en wilde prompt over de achterstang heen springen :D .... Snel alles dicht gemaakt en rijden.

We konden vlot doorrijden tot we op 20 km vanaf stal in een flinke file kwamen en het meisje wat begon te sputteren. Gelukkig is alles goed gegaan en stond ze keurig met haar hoofdje naar voren toen we bij stal aankwamen _/-\o_ .

Ik ben voorzichtig voor de trailer ingeklommen, aangeklikt, klep naar beneden en met wat hulp zijn we er netjes achterwaarts vanaf gelopen. Dit onder het mom; ze kan het maar vast op de juiste manier leren.....

Dus als ze nog niet echt gewend is aan vast staan zou ik zeggen los zetten in de trailer.
Alles waar ze zich aan kan bezeren uit de trailer halen (borststang/hooinet)
Rustig rijden!!
Evt camera ophangen in de trailer (babyfoon met beeld)

Veel succes en plezier met je jonge paard!! :wave:

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:22

betreffende jaarling had wel los met moeders mee gereisd, en is ook per trailer naar de opfok vervoerd, en met een groep los in een vrachtwagen naar de zomerweide, dus het vervoeren op zich was hem niet onbekend. tja je denkt het beste te doen voor je beestje door een professionele vervoerder in te schakelen, achteraf gezien denk je 'had ik maar..', maarja, ook wanneer je het anders had gedaan natuurlijk geen garantie dat het dan wel goed was gegaan.. het is gewoon ontzettend sneu geweest.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:25

Er zijn al vele adviezen / tips hierboven gegeven..

Ik zou voor de zekerheid wel sedalin of iets rustgevends/kalmerends meenemen voor het geval dat..
Stel dat het onderweg niet blijkt te gaan, dat je dan in ieder geval nog wat kan geven..

Ik heb ooit is een paardje met een vriendin opgehaald,
eerste stuk ging goed maar opeens raakte paardje ook beetje lichtelijk in paniek,
we hadden toen spijt dat we niks hadden meegenomen om alsnog wat te geven!

Let er wel op dat ze niet bij alle kalmeringsmiddelen / rustgevende middelen mogen eten, dus daar moet je wel even goed naar kijken..

Succes ermee! :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:28

een paard is veel rustiger als je gewoon rijdt.
paard moet onder het rijden evenwicht zien te houden .. ik zou dus in 1 keer doorijden .. en alleen stoppen voor eventueel tanken .. zorg voor genoeg hooi/kuil voor afleiding :)

Succes er mee .. enne wel wat foto`s plaatsen he :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:31

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:32

leuke foto :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:33

verdorie zeg dat doe je snel, sluit net me venster van bokt.nl na het plaatsen van de link heb 'k alweer mail.

hahahahaha.

Hij is dus goedgekeurd!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:38

jep zeker :D

mijn vriend heeft ook net een fries x kwpn gekocht, lijkt er wel een beetje op :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:49

goh, dat is dan toevallig. Wel leuk, ik hoop dat ie jouw vriend bevalt.

Ook jaarling? Of al een wat oudere of juist wat jongere?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:26

Il0na schreef:
Er zijn al vele adviezen / tips hierboven gegeven..

Ik zou voor de zekerheid wel sedalin of iets rustgevends/kalmerends meenemen voor het geval dat..
Stel dat het onderweg niet blijkt te gaan, dat je dan in ieder geval nog wat kan geven..

Ik heb ooit is een paardje met een vriendin opgehaald,
eerste stuk ging goed maar opeens raakte paardje ook beetje lichtelijk in paniek,
we hadden toen spijt dat we niks hadden meegenomen om alsnog wat te geven!

Let er wel op dat ze niet bij alle kalmeringsmiddelen / rustgevende middelen mogen eten, dus daar moet je wel even goed naar kijken..

Succes ermee! :)

en hou er rekening mee dat als ze al in de stress zijn, de sedalin/tranquigel een stuk minder goed werkt dan wanneer je het geeft als ze rustig zijn. volgens de DA kon ik mijn jaarling een halve spuit (5 streepjes) geven.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:28

sjattukuh25 schreef:
goh, dat is dan toevallig. Wel leuk, ik hoop dat ie jouw vriend bevalt.

Ook jaarling? Of al een wat oudere of juist wat jongere?

daniro is 9 maanden :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:36

De meeste trailers hebben een voorstang die je van buitenaf naar beneden kunt laten klappen als je paard eroverheen gesprongen is, daarvoor moet je alleen wel een dikke schroevendraaier of stok meenemen die door dat oog aan de buitenkant kan.
Neem ook een mes mee waar je eventueel een halstertouw mee kan doorsnijden.

Ik heb nl wel wat vervelende ervaringen meegemaakt met het reizen met jonge dieren

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 08:57

Hey Diega,

Van dat mes had ik idd wel al ergens gelezen. Gelukkig gaan we met de werkbus van m'n vriend op en die heeft zoveel gereedschap achterin liggen dat we ons in nood zeker kunnen behelpen.

Binky,

Leuke naam voor het paardje van je vriend. Waar ik zelf ontzettend nieuwsgierig naar ben is het karakter van een kruising fries x kwpn. Gezien de vader van het paardje dat we donderdag gaan halen zou het enerzijds pitig moeten zijn, anderzijds zou het de gangen van de vader mee hebben gekregen en cool in het hoofd. Nou ja, we zullen het moeten afwachten. Ik ben mede omdat hij nog zo jong is nog niet weze kijken, zag er behalve dat ik weet hoe hij eruit ziet en niets mankeert het nut er niet van in om even 3,5 uur te reizen voor een half uur daar te zijn. Veel mensen zeggen, kom maar kijken of de klik er is. De eerste klik lijkt in mijn ogen gebaseerd op uiterlijk, qua verbondenheid zal de tijd het moeten leren, en zul je elkaar eerst moeten leren kennen, Immers, ben je nog van zo'n grote invloed op een jaarling dat het karakter nog gevormd dient te worden voor de rest van z'n leven. Vandaar dat wij donderdag voor het eerst gaan. Heb wel laatst recente gevraagd zodat ik in ieder geval zeker ben dat ik geen paars paardje koop.

Enne Diega, als je ook vervelende ervaringen hebt meegemaakt mag je dat gerust vertellen, hoeft echt niet zo klein beschreven te worden. Schrik er niet van, het is alleen zo spijtig en onvoorspelbaar dat als je wel iets gebeurt tijdens het vervoer dat je dan toch vaak machteloos staat, en eer dat je het geconstateerd hebt is het al gebeurd, wat dan ook.

Vandaar dat ik het fijn vind om te weten hoe te handelen voor het verloop van een goede reis, en hoe te handelen als er zich iets voordoet. Voor de rest is het echt een kwestie van ervaren, kun je technisch gezien wel alles op orde hebben maar als het paardje onverwachts anders reageerd dan je had verwacht kun je weinig doen dan proberen op dat moment in te grijpen. Een paard in de stress is ook voor ons op bepaalde momenten onhandelbaar, moeten we daarom bij voorbaat al iets verdovends geven?? Enerzijds wel, je hebt zelf een geruster gevoel en het paardje zal weinig uithalen, anderzijds weet je als je iets verdovends geeft dat het paardje gaat wankelen wat ook tijdens de reis niet goed te doen is. Nou ja, dan kun je nog zeggen ik laat hem los staan, dan hangt ie zich niet op, maar wie zegt mij niet dat het paardje niet voldoende verdoofd is en gaat vervolgens "Stoned" toch proberen fratsen uit te halen?? Vergeet niet nu staat ie los omdat ie verdoofd is en zichzelf kan verwonden door verlies van evenwicht en hangt anders aan het touw.

Je merkt gewoon aan iedereen z'n verhalen dat als je links op gaat het nooit 100% veilig te stellen is en ga je rechts op het ook niet 100% veilig te stellen is. Hoe we het dus draaien wenden of keren, moet je handelen naar moment hoe paardje de trailer opgaat. Gaat hij rustig de trailer op heb je grotere kans dat hij rustig blijft staan, bemerk je al stress dan moet je keus maken verdoven of laten gaan.

er zijn genoeg mensen die naar eer en geweten gehandeld hebben en toch is het helaas mis gegaan op welke manier dan ook. Ik probeerde ook van zoveel mogelijk op de hoogte te zijn door dit topic te starten, echter bemerk ik dat je eigenlijk weinig controle zult hebben en dat je de reis over je heen moeten laat gaan.

Het enige dat echt 100% in de hand te houden is, is het weer. In die zin dat je de afspraak kunt verplaatsen als het weer tegenzit, De rest moet je naar eer en geweten doen. En dan nog is niets zeker.

Ik probeer nuchter te zijn, en ga het gewoon ervaren, echter zal ik waarschijnlijk 3,5 uur alleen maar denken gaat het goed?

Maar ach, wellicht als ie toch rustig staat dat ik vanzelf tevreden ben en er ook vertrouwen in heb.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:58

- Mocht je toch nog het meeste inzitten over het weer dan kun je eventueel ook nog een professionele vervoerder inschakelen.
- Verder is het geen optie om het dier helemaal te betalen zodat je iig zekerheid hebt, en ook 100% overkomt bij de verkoper?
- Het halster vind ik persoonlijk dat de verkoper die er bij hoort te leveren. Iig een goede waarmee het dier thuis kan komen, en dan hoeft het geen supermooi halster te zijn.
- Het hooinet maak ik zelf altijd vast aan de spijlen van het raampje. 1kant met het touw wat aan het net zelf zit, en 1 kant met een strotouwtje. zo kan het net niet heen en weer bungelen.

- Verder heb ik altijd standaard een felsje neurotranq in de auto liggen (zelfde als sedalin, maar dan injectievloeistof).
Mocht dit nodig zijn, dan is het beter in rust toestand dit toe te dienen, dan als het dier al gestresst is, want dan heb je veeeel meer nodig.

- Vergeet ook vooral geen mes mee te nemen en een extra touw. (longeerlijn kan ook wel eens handig zijn, je weer maar nooit).

Mijn jaarlingen gaan nu zo'n 4x per jaar op de trailer en leren het dus al aardig.
Direct bij moeders weg en op de trailer gezet.
Het touw om de stang geslagen zodat hij er niet overheen kon springen.
Mijn stangen zijn verstelbaar zodat ook de jaarling pony's/ veulens veilig vervoerd kunnen worden.
Vastgemaakt, zeiltje dicht.
En rijden maar!

Paar week geleden heb ik ze meegenomen naar stal om ze te laten enten. (ze staan bij mij thuis).
De VA had echter vertraging en uiteindelijk hebben ze zo'n 3 uur totaal op de trailer gestaan.
Ze waren dan wel met z'n 2-en maar ze hebben zich voorbeeldig gedragen.

Heel veel succes!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:08

handig hier, al die tips!
Wij gaan zaterdag ons veulen van 6 maanden wegbrengen, dit is ook 2 / 2,5 uur rijden. Hij heeft al eens eerder op de trailer gestaan maar niet echt zo'n grote afstand.
Maar het is een echte koudbloed dus niet snel onder de indruk dus ik denk dat hij zich wel netjes zal gedragen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:45

hoe is het gegaan ts? :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:10

Hey Jade,

Al met al is mijn vriend woensdagavond al opgegaan naar Friesland, heeft daar overnacht en is gisteren met het veulen terug gekomen, helaas kon ik niet meegaan omdat ik geen oppas kon vinden voor mijn eigen beestenboel hier.

Gisteren aangekomen was ie helemaal bezweet en stond te trillen op zijn benen. Zoals mijn vriend vertelde heeft hij zich 4 uur lang geamuseerd met het hooinet dat stevig vast gemaakt was. Liep braaf de trailer weer af en hebben hem op stal gezet. Lekker wat gegeten en naar een half uur duwde hij me al de stal uit zo van: Wij gaan lekker buiten spelen. Vanmiddag nog even een kijkje nemen hoe het met hem gaat.

Maar zoals blijkt is de reis prima verlopen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:13

fijn :j
veel plezier met je nieuwe poekie :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:16

dat zal zeker wel lukken, Tnx

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:47

Gewoon... Paard erin en rijden!
En weer stoppen als je er bent. Ook niet onderweg kijken enzo.

Mijn veulen kwam op vier maanden jonge leeftijd uit Belgie. Was vier uur nog wat.
Ging super!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

Gelukkig ging het goed.
En heb je je jaarling nu thuis staan.

Heb afgelopen week een achteruitrijdcamera gekocht.
Deze wil ik in de trailer monteren om het krengetje van me in de gaten te kunnen houden.
Ben wel eens benieuwd wat ze zoal uitspookt. :Y)

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:43

Sharani schreef:
Mijn nieuwe paardje is 3 weken geleden gebracht en moest daarvoor 25 uur op transport. Hij was dan wel wat ouder (3) maar nog niets gewend. De reis was heel goed gegaan, en hij zal nu wel aan reizen gewend zijn.
Een reisje van 3 uur is voor ons ook heel normaal voor een show of een clinic en dat doen we ook met de jonge paardjes. Gewoon zoveel mogelijk doorrijden, dat is voor het paard het beste.

Dat is lang, ik wist niet dat dat kon, wel goed om te weten dan ;) !
Over het topic: ik zou je jaarling zeker aan 2 kanten vastmaken, ik heb spijtig genoeg erg nare verhalen gehoord van mensen die hun paard maar aan één kant hadden vastgemaakt...

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 09:15

Hallo,

Paardje is donderdagmiddag al gearriveerd. Hij was overigens aan een touw vastgemaakt, maar dat touw was om de stang heen gedraaid zodat hij niet al teveel ruimte had. Aangezien ik er niet bij was heb ik de vorige eigenaresse haar gang laten gaan. Immers, ben ik er achter gekomen dat je niet over alles de controle kan hebben. Dat bleek wel weer.

Hij staat gelukkig op stal, is nog erg nerveus en vandaag willen we hem even los gooien in de binnenbak, heb het idee dat ie uit een ploft van energie.