Mag een pony zonder schuilstal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:11

Wij hebben zelfs een schuilstal voor 2 shetjes enne raad es??

Ze staan er niet eens in :') ze staan liever in de buitenlucht, ik geef ze er wel altijd eten maar ze zijn er snel weer uit.

Deaglán

Re: Mag een pony zonder schuilstal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:16

In Nederland is het niet verplicht (in sommige gemeentes zelfs verboden) om een schuilstal op de wei te hebben. Wel is het zo dat ze bezig zijn (of is het ondertussen al verplicht) om het hebben van gezelschap verplicht te stellen, een paard is immers een kudde dier.
Mijn pony's gebruikten hun schuilstal overigens alleen als het echt heet was, om te schuilen voor de zon

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:42

In België is het verplicht.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:25

Flaver schreef:
In België is het verplicht.

Ik weet het, zouden ze in nederland wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:21

Ik vind van niet, ze moeten een mogelijkheid hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:09

Fiokir schreef:
bij mij in de buurt staat en super leuk shetland pony
hij staat daar echt dag en nacht en zonder schuilstalletje
en al meer dan een jaar?

is het in nederland niet zo dat je persee een schuilstal moet hebben.?
als ze het hele jaar buiten staan want dit vind ik echt erg >;)
ook met deze vries kou en dikke pakken sneeuw en ijzel
staat meneertje

Nee in nederland is dit nog steeds niet verplicht, je bent alleen verplicht om je paard te voorzien van water en voedsel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:17

Er sprak iemand over een wet waarbij het wel verplicht is in Limburg? En daardoor ook de mogelijkheid er is voor een schuilstal?

Ben eigenlijk wel benieuwd daar naar.

Ik woon in Overijssel. Bij ons is er niets verplicht.
Zelf heb ik er 3 staan die 24/7 buiten staan. Wel een schuilstal maar die gebruiken ze alleen als ze er gevoerd worden.
Zomers heb ik de stal dicht en kunnen ze uit de zon komen onder een aantal bomen.

Zoals hierboven staat ben je niets verplicht behalve eten en water.

Vind gezelschap een minstens zo belangrijk punt als schuilmogelijkheid. Van mij mogen ze beide verplichten maar dan ook de wet zo maken dat je wel de mogelijkheid hebt om een stal te bouwen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:38

Loes'sCorner schreef:
@iedereen die zegt dat het niet mag:

De wet is veranderd, in het buitengebied is het nu al verplicht om dieren een schuilplaats te geven.
En ze willen het gaan verplichten voor de maanden dec.jan. en februari.
Hier bij ons in Limnurg in ieder geval.
Binnen de bebouwde kom controleren ze niet maar wel in het buitengebied.
Schuilmogelijkheid kan een hok zijn maar ook een goede beschutte plek bij bomen ;)

Nu mogen er in het buitengebied schuilhokken worden geplaatst!

Dat neemt niet weg dat ik vind dat bepaalde rassen goed zonder kunnen, shetlanders, ijslanders en andere koudbloeden kunnen er goed tegen en het hoeft echt niet zielig te zijn.Die van mij staat snacht's onder een afdak, maar de ijslanders van de stal zelf staan gewoon in de wei bij een aantal bomen en geen probleem hoor, ze willen niet eens naar het afdak.

Wel vind ik het sneu dat het diertje alleen staat, samen kunnen paarden ook warmte van elkaar kriijgen.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind een droge plek om te staan en te liggen heel belangrijk!

En idd dat ze er tegen kunnen, tuurlijk dat zeker, maar ik kan je vertellen dat mijn 2 shetten en mijn fjord deze winter niet uit hun buitenbox komen..ze staan dan in de ingang met hun hoofden naar buiten..

Terwijl ze gewoon naar binnen en buiten komen (profiel).

Ze komen buiten om te spelen, en dan weer met zijn drieen naar binnen..

Zelf ben ik van mening dat ze even hun hoeven en benen moeten kunnen laten drogen en droog kunnen liggen en hun hooi droog kunnen eten.

Ik zie de hertjes van de buurman ook alleen maar op de plaatsen liggen waar de buurman dikke laag stro op de grond gegooit heeft...(wat mij niet ideaal lijkt omdat dat nat wordt)..

Ik vind dat je ze de keuze moet bieden, wat ze daarmee doen, datis een tweede..

Als dat zo is dat het bij jullie verplicht is, hoop ik dat dat in derest van het land ook snel gaat veranderen.
Vind dat een hele goede zaak!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:04

Aangezien de vraag hier is of het verplicht is of niet, dus regelgeving/wet verplaats ik dit topic naar het juiste forum.

VSW-->TAO