Maand berekening, correct?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:24

Ik ben ook niet rijk en niet verwend, nooit geweest ook.
Ik werk ook keihard (parttime nog wel) om mijn eigen huis, drie kinderen enzovoorts te kunnen onderhouden!
En toch kan ik een eigen paard betalen!
Maar heel veel op bokt (en ik zeg heel bewust niet iedereen op bokt) heeft een eigen paard....
Hebben jullie allemaal van die topsalarissen dan? Wij niet in elk geval, verre van!

Maar als je rondkijkt en je verdiept dan kan je ook low budget een paard houden.
En ik vind het gewoon gel*l om te zeggen weet je wel of je het over 10 jaar nog wel kan betalen, mens je weet niet eens of je over 10 jaar nog wel leeft!
Klinkt misschien heel erg cru, het zij zo dan....Maar ik heb genoeg meegemaakt om het zo te zeggen....
Niet iedereen staat op een stalling a 350 euro per maand en niet iedereen moet perse het nieuwste van het nieuwste op paardengebied hebben.
TS maakt een heel redelijke berekening en als haar ouders achter haar staan voor als er eens calamiteiten zijn dan is dat toch prima!

en oja, @Ikke ik ben 37 dus ook geen penny meer!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:41

Als je 37 bent, weet je ook dat juist die periode tussen 15 en 25 hele grote veranderingen in je leven bevatten, die vaak niet goed te overzien zijn. Juist dan is het goed om verder na te denken dan die paar jaar dat je nog thuis woont en alvast rekening te houden met op jezelf gaan wonen en alles wat daarbij hoort.
Natuurlijk staan er zat mensen op een stalling die minder kost dan 350 euro per maand, voor dat geld kan ik er hier bijna 2 stallen. Maar je bent er niet met die stallingskosten. Daarbij moet je heel zeker weten dat je elke maand wel je stallingskosten kunt betalen, terwijl je op je 16e vaak geen vaste baan hebt en grote kans loopt dat ze je er uit knikkeren als je 18 wordt. En dan? Dan heb je geen geld voor die stalling van zeg 150 euro, laat staan dat je geld hebt voor het eigen risico bij ziektekosten (verzekeringen keren meestal niet het volledige bedrag uit) en over nieuwe kleding en uitgaan zullen we het maar helemaal niet meer hebben. En dan komt er hier op Bokt weer een advertentie "te koop wegens financiele problemen". Dat is niet fijn voor TS en ook niet fijn voor het paard.

Anoniem

Re: Zal dit gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:22

Ik heb vanaf mijn 14de eigen paarden gehad.
In een weilandje waar ik 300 euro per jaar voor betaalde.
Verder wel alles zelf aanschaffen, maar ik was nooit meer dan 200 euro per maand kwijt. :n
Dus dat je geen pony kan houden op je 15de is onzin.
Natuurlijk verander je nog heel veel in je puberjaren, maar dat hoeft toch niet ten koste te gaan van je paard?
Van mijn allereerste eigen pony heb ik tot mijn 18de mogen genieten, net als van mijn tweede paard.
En ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Het heeft mijn leven verrijkt en ik heb dingen geleerd, het heeft mijn karakter gevormd.
Ik betaal 143 euro per maand all in.. een natuurlijk ook vaak wel geld kwijt aan kleinigheden.
Maar als ik 500 euro per maand aan de kant zou leggen voor de stalling, was ik nou rijk geweest!
Ik vind dat zo bevooroordelend; en over nieuwe kleding en uitgaan zullen we het maar helemaal niet meer hebben.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:31

TS Misschien kan er voor de 20 euro voer wel iets af, en misschien voor het geld voor vlas in de zomer wel iets?
En over een verzekering zijn meningen ook altijd verdeeld, dat moet een ieder ook voor zichzelf uitmaken.
Sommige bedragen zijn basis, en met andere dingen kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Ik heb echt geen 500 euro over per maand voor mijn paard en spaargeld, en mijn paardje komt niks tekort.
En waar een wil is is een weg, erg fijn als je ouders kunnen bijspringen/lenen wanneer het nodig mocht zijn.
En werk is al gauw te vinden hoor als je maar wilt, en als jij er goed over nadenkt, en de wil heb om bij te verdienen als het nodig is gaat het zeker lukken, desnoods een lesje minder, geen leren rijlaarzen, of tig dekjes en halsters.
Ik heb 1 hoofdstel en 1 zadel, mijn paardje heeft daar nog nooit haar beklag over gedaan :D
Een paard aanschaffen is een heel groot iets, maar als alles goed overdacht is, kan je alleen maar spijt krijgen dat je het nooit gedaan hebt later, en zo te zien ben je serieus genoeg aan het rekenen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:27

Heel erg bedankt voor alle reacties! De meingen zijn blijkbaar erg verdeeld, maar kan me er zeker in vinden. :)

Ik ben trouwens niet zó'n type voor uitgaan. Ja het kan natuurlijk altijd veranderen, maar mijn ouders betalen dat soort dingen vaak voor mij. Autorijlessen krijg ik kado, als ik niet ga roken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:28

KoudbloedKim schreef:
Ik heb vanaf mijn 14de eigen paarden gehad.
In een weilandje waar ik 300 euro per jaar voor betaalde.
Verder wel alles zelf aanschaffen, maar ik was nooit meer dan 200 euro per maand kwijt. :n
Dus dat je geen pony kan houden op je 15de is onzin.
Natuurlijk verander je nog heel veel in je puberjaren, maar dat hoeft toch niet ten koste te gaan van je paard?
Van mijn allereerste eigen pony heb ik tot mijn 18de mogen genieten, net als van mijn tweede paard.
En ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Het heeft mijn leven verrijkt en ik heb dingen geleerd, het heeft mijn karakter gevormd.
Ik betaal 143 euro per maand all in.. een natuurlijk ook vaak wel geld kwijt aan kleinigheden.
Maar als ik 500 euro per maand aan de kant zou leggen voor de stalling, was ik nou rijk geweest!
Ik vind dat zo bevooroordelend; en over nieuwe kleding en uitgaan zullen we het maar helemaal niet meer hebben.

Beste Kim, lees even goed wat ik schrijf en betrek niet alles direct op jezelf. Ik zeg nergens dat het niet kan, alleen dat je heel goed na moet denken over de consequenties, juist in deze leeftijdscategorie. Daarnaast is het in de ene regio allemaal wat gemakkelijker te realiseren dan in de andere.
Ik ben blij voor jou dat het bij jou goed is uitgepakt, maar het kan ook heel lelijk misgaan. En ja, dan is "nieuwe kleding en uitgaan" ook niet meer aan de orde.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:31

Waratje schreef:
Jij wil verongelukken zeker? Als je voor 20 euro krachtvoer per maand koopt (1,5 tot 2 zakken) en dat opvoert aan een Welsh Cob dan garandeer ik je nu al dat er heel snel heel vervelende dingen gaan gebeuren.
Heb je ervaring met Welsh Cobs (trouwens vaak meer dan een C-pony) of Fell ponies? Of heb je alleen maar de rasbeschrijving gelezen en gedacht dat het aantrekkelijk klinkt? Ga eerst eens live kennismaken met een aantal verschillende paarden van die beide rassen voordat je er eentje aanschaft. Welsh Cobs zijn echt niet voor beginners (1e eigen paard betekent in principe dat je een beginner bent), zorg dat je heel goed weet waar je aan begint voordat je er daar eentje van koopt.
Verder zou ik lessen zeker wel in je lijstje opnemen, minimaal om de week les is echt het geld volledig waard, zeker bij een eerste eigen paard. En dan graag les van iemand die ook wat te melden heeft en niet een grietje van de manege dat wel leuk rijdt en een tientje per uur vraagt. Zet er maar gewoon een euro of 50 per maand voor weg in je eerste jaar.

priscilla is zeker geen beginner hoor! ze kan heel goed rijden, en ik ga gelijk met haar een eigen pony kopen, en ik ben ook zeker geen beginner, ik zeg dit niet omdat ik eigendunkerig ben, maar ik rij al 5 jaar op die pony die ik ga kopen nog steeds een beginner zeg je? en Priscilla rijdt zelfs langer als mij op veel meer verschillende pony's.

ik ben het met justdiesel eens.
Laatst bijgewerkt door Carlijnx op 07-02-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:35

boytju2 schreef:
priscilla is zeker geen beginner hoor! ze kan heel goed rijden,

Een eigen paard hebben is meer dan alleen rijden. Als ik het heb over 'beginner' dan heb ik het niet over het rijden, maar vooral over de rest. Daarbij is goed rijden op een manegepaard heel wat anders dan rijden op een eigen paard, inclusief de verantwoordelijkheid voor correct tuig en correcte training. Je wil namelijk ook je paard heel houden, zodat je lang die leuke buitenritten kunt maken.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:38

Waratje schreef:
boytju2 schreef:
priscilla is zeker geen beginner hoor! ze kan heel goed rijden,

Een eigen paard hebben is meer dan alleen rijden. Als ik het heb over 'beginner' dan heb ik het niet over het rijden, maar vooral over de rest. Daarbij is goed rijden op een manegepaard heel wat anders dan rijden op een eigen paard, inclusief de verantwoordelijkheid voor correct tuig en correcte training. Je wil namelijk ook je paard heel houden, zodat je lang die leuke buitenritten kunt maken.

ze heeft maar ff op manege paarden gereden en op die pony waar ze reed rende de hele bak door, en nu rijdt ze op een pony die ontzettend druk is, en ze kan hem gewoon goed en netjes laten lopen.

maargoed, je hebt wel een beetje gelijk dat beginner niet alleen over rijden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:56

Waratje: Ik geef alleen een voorbeeld om mijn mening te onderbouwen. :)
Ben het met je eens dat het in de ene regio duurder is dan de andere (verschil Zuiden/Noorden), maar het is niet onwerkelijk.
Als je alles op papier zet, zoals TS, en dat 100 keer nakijkt of het ook echt klopt, er vanuit gaat dat er elke maand iets mis kan gaan en dan nog zeker weet dat je het red, ben je in mijn ogen geschikt als paardeneigenaar. :)
En tja, het kán misgaan, maar dat kan met zoveel dingen!
Soms moet je gewoon even hard onderuit gaan, om het daarna anders te doen... daar leer je van.

Een eigen pony houdt zeker niet alleen rijden in.
Aan rijden moet je pas denken als je alle andere verantwoordelijkheden hebt gedaan, eerder niet. :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:37

Ik zou de meiden die een jaar of 16 zijn niet de kost willen geven die toch een eigen paard hebben!
En ik vind het onzin om te melden dat je dan je baan wel eens kwijt zou kunnen raken, tjeetje mens leef je onder een grote kei ofzo?
Tegenwoordig ben je bij geen enkele leeftijd 100% je baan zeker!
En mijn mening is: beter spijt krijgen van de dingen die je wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt!
De TS komt niet over als een of ander dom wicht die als penny zijnde een paard wil, ze denkt er eerst serieus over na. Prima toch!
We zijn allemaal ooit ergens begonnen en door schade en schande word men wijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:39

justdiesel schreef:
De TS komt niet over als een of ander dom wicht die als penny zijnde een paard wil, ze denkt er eerst serieus over na. Prima toch!
Ben ik het helemaal mee eens. :j
Ze komt alles behalve penny over.. anders had ik waarschijnlijk ook niet gereageerd. :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:41

32 Vlas
15 Hooi
20 Voer
20 Hoefsmid (1x in de 2 maanden, ong)
33 Paardenverzekering
5 Wormenkuren
1,7 Inentingen
8,33 Tandarts
100 Stalling
------------------- +
226,7

als ik reken voor 1 pony

40 vlas
24 hooi
40 voer
25 hoefsmid
derest durf ik niet te zeggen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:49

Ik kom met het totaal bedrag dat jij aangeeft wel uit, alleen de verdeling is anders. Ik ben naast de stalling (100 kale huur) per maand het meest kwijt aan hooi. Krachtvoer kost me een zak per maand, max een 10-tje. Dan nog de bodembedekking, denk zo'n 5 a 6 pakken vlas per maand. En de hoefsmid, 35 per keer, komt 1x in de 8 weken. Wat betreft de 'standaard'kosten kom ik met jouw totaal bedrag wel uit. Alleen nou heb ik de laatste tijd toevallig veel da kosten gehad, die komen er dus bovenop.
Succes en veel plezier met je pony straks!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:34

Wat een leuke reacties zitten ertussen! :)

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:44

Goed dat je er op deze manier over nadenkt!
Als je ouders je altijd bij kunnen springen, en je kunt hiernaast nog een potje opbouwen zou ik zeggen, waarom niet?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:07

Ik denk toch dat ik er voor ga. Nu bezig met een spaarpot opbouwen. Ik heb nog meer dan genoeg tijd om alles uit te doktoren. Dus komt goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:11

Ik heb 2 paarden voor amper 65 E per maand (zonder extra DA natuurlijk).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:20

Dat is weinig? Staan ze aan huis?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:21

Klopt (na ja, ze staan bij mijn schoonouders hahaha) en ik betaal geen stalgeld :o

Ik ga ook wel op zoek naar "koopjes" hoor!
Kon nu 100 balen stro krijgen voor 1,75 per baal, ook voor hooi betaalde ik nu weinig.
Met die balen stro doe ik heel lang, want ze staan alleen met vorst 's nachts op stal.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:41

Oja! Daar moeten wij het ook van hebben. Hoe haal jij het hooi dan op? Of laat je het brengen?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:50

Juangi schreef:
Hooi kopen we samen in, ga bij een vriendin en haar paard staan. Kosten worden dan gedeeld. .

Maar dan neem ik aan dat jij dus de helft betaald, dat is die 15, en je vriendin de andere 15.

dan heb je voor 30 hooi, maar er moeten 2 paarden van eten, dus het blijft dan maar 1,5 plak hooi per paard per dag... :)*

Ik zeg altijd maar zo als je echt alle hoekjes en gaatjes goed wil hebben zou ik uitgaan dat je toch wel €400,- per maand moet kunnen missen. En misschien heb je wel járen dat je het red met €300... maar als je het dan een keer moeilijk krijgt (zadel wat kapot gaat, of ander tuig wat vervangen moet worden, een operatie die de verzekering niet geheel betaald e.d.) dan heb je altijd nog wat achter de hand :)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:36

Opzich klopt het lijstje wel aardig. Maar zou uitgaan van 300 euro p/m in jouw geval. Dit ivm met extra onkosten, voer dat duurder wordt, tuig dat stuk gaat, toch dat ene dekje dat je als extra erbij wilt hebben omdat hij zoveel zweet enz. Je na een tijdje misschien toch wilt gaan lessen omdat het zo goed gaat, misschien toch wel af en toe wedstrijdje wilt gaan rijden. Af en toe een trailer wilt huren omdat je met een meeting mee wilt of op vakantie wilt met je paard.
Zo zijn er altijd wel dingen die er extra bij komen, soms 2 mnd niets en dan ineens komt alles achter elkaar. Heb je net toch dat ouwe halster eens vervangen omdat je wat over gehouden hebt, wordt ie kreupel en heb je ineens een rekening van 1800 euro(zoiets is mij overkomen). Dat soort grapjes moet je toch kunnen ondervangen grotendeels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:11

Stro en hooi haal ik op er gaan 20 balen in mijn trailer :D .
Mijn schoonvader is boer geweest en die wist nog wel wat boeren in de buurt die wat hadden liggen en het niet meer gebruikte.

Je kunt ook kijken of je het samen met een stalhouder/manege oid kan kopen.
Die kopen het in grote hoeveelheden (is goedkoper) en willen vaak wel wat balen extra bestellen voor je.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:25

Ik vind het knap dat Juangi al op deze leeftijd een pony kan kopen. Ikzelf, heb een tijd gedacht dat ik als ik 16 jaar oud was, een pony zou kopen in mijn pensionstal (voor ong 250/maand all in *voer, hooi, water, stal,... er is ook beschikking tot 2 binnepistes, 2 buitenpistes, verschillende paddocs, weidegang, klein bosje en groot bos,... gratis te betreden.*) daarbij komen ook nog is de DA, hoefsmid, tandarts,... kosten. En wat als m'n pony dan ernstig ziek wordt? Nee :n OP mijn 16 jarige leeftijd kan ik me dat niet veroorloven! MINSTENS op 18 jarige leeftijd... MAAR Juangi heeft wel hulp van haar ouders! (Ik misschien wel van m'n vader maar ik wacht er nog mee! :P)