Hengst? Ruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:26

bnalover schreef:
cocochanel schreef:
idd even voelen tussen zijn benen of hij nog ballen heeft hangen,
als hij nog 2 ballen heeft is hij nog hengst en heeft hij niks meer dan is hij een ruin ;)
Sinds zijn geboorte kan hij geen ruin zijn,is hij altijd van dezelfde eigenaar geweest ?

Wij hebben hem gewoon gekocht als ruin.
Maar nu vandaag zagen we dat papier en er stond op ; Hengst.
Ja dat weet ik ook wel dat hij sinds zijn geboorte geen ruin kan zijn.
Maar ik bedoelde gewoon dat hij na een maand of 2-3 gecastreerd werd...[/quote]

Oei dat is wel heel vroeg hoor. Meeste laten de beessies toch iets langer hengst vanwege de uitgroei van het lichaam.
De mijne is iets van 2 jaar hengst geweest en dat zie je nog wel aan zijn nek (sommigen denken dat ie pas met 6 geruind is :D )

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:26

Ibbel schreef:
Al mijn ruinen hebben altijd hengst op hun papier gehad. Ik had geen zin kosten te maken dat te laten veranderen.
Ieder paard wordt nu eenmaal als hengst of merrie geboren en dus als zodanig geregistreerd, als ze tenminste als veulen worden geschetst en ingeschreven. Castreren gebeurt altijd pas met een maand of 9, dus dan is het papier meestal al afgegeven. Je bent niet verplicht castratie door te geven aan het stamboek, en ik vermoed dat de vorige eigenaar die kosten niet heeft willen maken en moeite niet heeft willen doen.

Eindelijk, ik heb het antwoord O:)
Maar hoe komt het dan, dat hij bij de merrie's liep te lopen?!
We dachten eerst dat hij gewoon heel stapel stond.
Maar nu we dit papier zagen...

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:27

Wij hebben hem gewoon gekocht als ruin.
Maar nu vandaag zagen we dat papier en er stond op ; Hengst.
Ja dat weet ik ook wel dat hij sinds zijn geboorte geen ruin kan zijn.
Maar ik bedoelde gewoon dat hij na een maand of 2-3 gecastreerd werd...[/quote]

Oei dat is wel heel vroeg hoor. Meeste laten de beessies toch iets langer hengst vanwege de uitgroei van het lichaam.
De mijne is iets van 2 jaar hengst geweest en dat zie je nog wel aan zijn nek (sommigen denken dat ie pas met 6 geruind is :D )[/quote]

Maar ik weet niets écht heel zeker.
Ik ken zijn 'vroegere' niet écht...

Splash_

Re: Hengst? Ruin? graag vlug antwoord :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:29

Een ruin kan tussen de merries hoor? Mijn paard staat ook als hengst op papier, geloof me... die ballen zijn er echt af :)

kehdra

Re: Hengst? Ruin? graag vlug antwoord :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:32

Het kan wel dat hij tussen de merries liep te lopen ;)
Als het een ruin is, is het vrij logisch dat er niks gebeurd.
Is het een hengst, kan het ook nog zo zijn dat hij door de merrie's is afgeslagen.

bnalover, het is het makkelijkst als je er even onder kijkt, dan weet je het zeker.
Achter de koker even voelen of je ballen voelt zitten..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:33

bnalover schreef:
Ibbel schreef:
Al mijn ruinen hebben altijd hengst op hun papier gehad. Ik had geen zin kosten te maken dat te laten veranderen.
Ieder paard wordt nu eenmaal als hengst of merrie geboren en dus als zodanig geregistreerd, als ze tenminste als veulen worden geschetst en ingeschreven. Castreren gebeurt altijd pas met een maand of 9, dus dan is het papier meestal al afgegeven. Je bent niet verplicht castratie door te geven aan het stamboek, en ik vermoed dat de vorige eigenaar die kosten niet heeft willen maken en moeite niet heeft willen doen.

Eindelijk, ik heb het antwoord O:)
Maar nu we dit papier zagen...

Mijn volledige ruin is toen hij net bij mij op stal was echt hoteldebotel geworden van een hengstige merrie die buiten op mijn hoefsmit stond te wachten (de 2 weken ervoor had ie bij slechts 4 schapen gestaan dus ja....). Laatste hoef hebben we moeten doen met de praam om zijn lip. Liep enkele dagen daarna door de draden heen (Andere hengstige merrie stond voor zijn neus te plassen 8)7 die zag hem wel zitten) en heb dubbele bloedproef laten doen. Zo ruin als maar zijn kan!!! Ook ruinen kunnen merries heeeeeel gezellig vinden. Zo is mijn Grote zwarte Friese Heng.... euh Ruin dan ook errug blij met zijn nieuwe buurvrouw :D Staan vaak lekker te neuzen door de boxtralies heen. :+:

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:34

Is het een klophengst ? Dat de sinasappeltjes er nog niet uitgekomen zijn ?
Daarom 'geboren' ruin ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:34

Als je die van mij tussen de merries zet ga je ook twijfelen... dan loopt hij vaak op 5 benen. :')
Maar gewoon even eronder kijken/voelen dan heb je antwoord.

Dat had ik waarschijnlijk voor de aankoop al gedaan ;)
En laten keuren natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:35

bnalover schreef:

Er zijn zat ruinen die dekken. Daarom willen een hoop merrie-eigenaren ook geen ruinen tussen de merries.
Enne, stapel staan? Is dat Vlaams? :+

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 21:46

Ibbel schreef:
bnalover schreef:

Er zijn zat ruinen die dekken. Daarom willen een hoop merrie-eigenaren ook geen ruinen tussen de merries.
Enne, stapel staan? Is dat Vlaams? :+

Jaah :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:50

Is het nog zijn veulenpapier? Welk stamboek is het? Dan staat er hengst op en zal hij later gecastreerd zijn. Dat papier wordt dan niet aan gepast.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-03-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.