Beschadigd zadel. Wie is verantwoordelijk? (verzekering)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:34

:j

Bellona_K

Re: Beschadigd zadel. Wie is verantwoordelijk? (verzekering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:50

Ben vanmiddag naar stal geweest, en wat blijkt nou..

Stalgenootje en stalverhuurder vinden dat ik de schuldige ben 'omdat ik die kat heb opgesloten', en dat ik het maar met de verzekering moet oplossen. Weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden; mijn paard staat er perfect maar er is een grens in hoeverre je iemand (ik in dit geval) kan beschuldigen etc.

Ik denk erover om het mijn verzekering voor te leggen, die nee zullen zeggen, hun (stalgenootje en stalverhuurder) het schriftelijke antwoord door te sturen en het ze zelf dan maar laten uitzoeken.

Vind het jammer dat het nu zo moet gaan :(

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:53

Gewoon aan je verzekeraar doorgeven dat ze je dit voor de voeten werpen, maar dat jij je van geen kwaad bewust bent. Je krijgt dan vanzelf een afwijzing op de mat, die je hen kan laten zien ;) .

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:58

Maar wat heb jij vandaag zelf geantwoord aan de stalverhuurder toen dat werd gezegd? Heb je gezegd dat het onmogelijk is om te weten hoe de kras is ontstaan (kat, stalgenootje, jij of lesklanten)? En dat mocht het de kat zijn het de verantwoording is van de stalverhuurder als eigenaar van de kat?
Wat heeft hij/zij daarop gezegd?

Verder zou ik ook nog even de afspraken met je stalgenootje (en evt stalverhuurder) nalopen over die kast (zoals eerder geopperd: gaan jullie er een slot op doen, sluiten jullie de kast ieder onbewaakt moment af, etc?). Dan heb je grotere kans dat je er nog fijn kunt staan en dat er minder kans is op herhaling.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 00:25

Muizenissen schreef:
Maar wat heb jij vandaag zelf geantwoord aan de stalverhuurder toen dat werd gezegd? Heb je gezegd dat het onmogelijk is om te weten hoe de kras is ontstaan (kat, stalgenootje, jij of lesklanten)? En dat mocht het de kat zijn het de verantwoording is van de stalverhuurder als eigenaar van de kat?
Wat heeft hij/zij daarop gezegd?

Ik heb gezegd dat ik denk dat nog altijd de eigenaar van een dier verantwoordelijk is voor wat het dier doet. Maar zowel staleigenaar als stalgenootje waren er echt van overtuigd dat het van mijn verzekering moet komen, en vinden dat het mijn schuld is dat er nu een kras op dat zadel zit, omdat 'ik die kat heb opgesloten'

Citaat:
Verder zou ik ook nog even de afspraken met je stalgenootje (en evt stalverhuurder) nalopen over die kast (zoals eerder geopperd: gaan jullie er een slot op doen, sluiten jullie de kast ieder onbewaakt moment af, etc?). Dan heb je grotere kans dat je er nog fijn kunt staan en dat er minder kans is op herhaling.

Het is een kast met 2 deuren erin. In iedere deur zit een slot waar een aparte sleutel op past. De kast is van binnen wel open, er zit geen tussenschot in. Dat was ook de reden dat de kat er in is geklommen terwijl zij (stalgenootje) er niet was, want het deurtje aan mijn kant stond open. Als we er niet zijn zitten beide deurtjes op slot, de sleutels liggen wel op een plekje verstopt in het stalgebouw.

Persoonlijk vind ik - en dit heb ik niet gezegd, wil niet iemand tegen me in het harnas jagen en de volgende opmerking zou verkeerd aan kunnen komen in deze situatie ;) - dat als je er echt zeker van wilt zijn dat er niks met je spullen kunnen gebeuren, je ze maar zelf achter slot en grendel moet leggen waar niemand bij kan. Ik heb zelf bijv. een splinternieuwe KN Allegro gekocht een paar maanden terug, met een nieuw kieffer hoofdstel, echt no way dat ik die daar laat liggen! Ik heb daar echt superlang voor moeten sparen, en ik weet dat 1. In principe iedereen die daar een beetje bekend is in die kast kan komen, 2. Er veel ongedierte rondloopt (muizen, ratten) wat spullen kan beschadigen, en 3. Het is een gedeelde kast. Iemand kan altijd wat per ongeluk op je zadel laten vallen bijv. Er ligt bij mijn in mijn kastgedeelte niks wat echt van waarde is, behalve misschien een paar goede dekens en een mooie zweep (hoewel een zweep ook niet echt duur is ;))

Voor in de toekomst vind ik bovenstaande alinea wel een redelijk goede oplossing. Of een tussenschot in de kast, zodat het echt 2 aparte kasten zijn. Maar voor mij hoeft dit niet, aangezien ik voor mijn dure spullen dus al mijn oplossing heb.

Ik ga deze zadel-kwestie wel voorleggen aan mijn verzekering, stalbaas en stalgenoot krijgen schriftelijke kopie'en hiervan en van de uitslag. Verder blijft het eventjes afwachten hoe het zal verlopen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:23

Zoals al meerdere keren gezegd is denk ik dat het hier vrij moeilijk is om een schuldige aan te wijzen. Ik zou doen wat LDRD zegt. :j

En ik vind inderdaad dat het je eigen verantwoordelijkheid is om je spullen in een openbare kast te leggen. Wel wil ik de tip geven om voortaan de deur van de kast dicht te laten. Het is sowieso sneu om zo'n kat een nacht op te sluiten, maar het is vragen om dieren (en dus beschadigingen misschien) in je kast.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:37

LDRD schreef:
Gewoon aan je verzekeraar doorgeven dat ze je dit voor de voeten werpen, maar dat jij je van geen kwaad bewust bent. Je krijgt dan vanzelf een afwijzing op de mat, die je hen kan laten zien ;) .

maar dan nog, ik schat zo in dat ze toch een vergoeding wil hebben van TS, het is tenslotte al een 'uitgemaakte zaak' ;) dat zij die kat heeft opgesloten.... en of de verzekering nou betaald of niet het is háár schuld.

Lastige situatie voor TS, ze wil daar graag nog blijven staan, krijgt niks vergoed van de verzekering maar ga dat maar eens uitleggen aan een staleigenaar en een stalgenootje die vinden dat zij schuld heeft. Ik zou me daar ook niet prettig bij voelen.
Misschien dat je kunt vragen wat zij dan zelf voor schadebedrag in gedachten heeft (die waardevermindering als ze dr zadel zou verkopen) en dat zelf aan haar vergoeden om van het gezanik af te zijn en daar nog fijn te kunnen blijven staan.

Heb je zelf de kras gezien en is het een flinke of valt het mee?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:41

das nooit verstandig Cis, mensen n*ien je waar je bij staan. Zo heb ik het ooit van de andere kant meegemaakt, door schuld van een ander had ik ruim 500 euro schade én een kapot zadel en beschadigd paard, maar mooi dat zij haar verzekering niet aan wilde spreken.

Gewoon aan de verzekering overlaten, lukt het dan is het prima, anders pech.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:47

wat is nooit verstandig?
het vragen wat ze zelf aan schade bedenken? als het nou maar 20,- is (oud zadel en zoveelste eigenaar) dan zou ik de lieve vrede daar echt niet van af laten hangen....
Laatst bijgewerkt door cissy op 26-01-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:48

Ja maar dan is volgende week wel weer iets anders stuk hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:51

zou kunnen, maar misschien is dan ook wel de kous af. ik zou het ze in ieder geval duidelijk maken en een schot tussen de kast maken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:56

Sorry hoor, maar het is een openbare kast. Dan ga jij toch niet voor de schade opdraaien. Zij kiest ervoor om haar zadel daarin te hangen. Daarnaast is het de kast van de staleigenaar en de kat van de staleigenaar. Zij kunnen niet bewijzen dat het jouw schuld is.
Zelf had ze het ook kunnen voorkomen door een fatsoenlijke zadelhoes om dat ding te knopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:58

denk dat de lieve vrede al kapot is. Achter ts rug werd gewoon besloten dat zij schuldig is en zij haar verzekering moet aanspreken. Dingen van elkaar lenen of helpen gaat dan moeilijk worden in de toekomst want je moet bang zijn dat je ergens op aangesproken wordt. Ik zou het inderdaad de verzekering voor leggen en met stalgenoot bespreken wat ze nu eigenlijk hier mee wil bereiken.?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:04

dat zou ik idd ook doen. Maar ik zou de verzekering wel even vertellen dat de spullen gewoon in een openbare kast lagen en dat het dus door iedereen kon zijn gedaan. Want waarop baseren zij dat jij die kat zou hebben opgesloten?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:51

Ik zou gewoon aankaarten dat het een openbare kast is, en dan ze zelf verantwoordelijk is van haar spullen. Als ze iets kan bewijzen, dan kun je het overleggen met je verzekering. Maar misschien heeft ze die kras wel zelf veroorzaakt? En probeert ze het nu bij jou te verhalen. Ik denk dat er toch geen vrede meer gaat komen, dus ik zou even een goed gesprek aangaan met die stalgenoot. En niet bij je verzekering gaan claimen, omdat je probeert vrienden te blijven met haar...

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:47

Heeft iemand gezien dat het zadel onbeschadigd was om het moment dat stalgenootje op vakantie ging, iemand kan wel van alles gaan roepen als het uitkomt.
Ik zou niet te gauw gaan zeggen dat je de schuld op je neemt, dat ze maar bij haar eigen verzekering gaat informeren wat te doen.
Zij heeft schade en geeft iemand in het wilde weg de schuld, omdat het HAAR goed uitkomt dan kan toch niet.