wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:27

Ik vind dat ze allang blij mogen zijn met iemand die zich zo inzet! Zoals paard 1, jij doet veel voor het dier, en misschien durft de eigenaresse dankzij jou later weer op hem te rijden, daar moet ze dankbaar om zijn.. Het is banketstaaf dat ze zelf een beetje met geld zit, maar dat vind ik niet jou probleem.. het is nog altijd haar paard.

Jij helpt haar met de dingen die je kunt, en vind dat al behoorlijk veel!

Paard 2 zou ik al helemaal niet voor betalen, aangezien het ook maar voor 1 keer in de week is, en zij jou zelf hebben gevraagd..

Eventueel zou je af en toe een keer wat voor het paard kunnen kopen (paard 1), zoals idd een zak worstels, een keer een nieuw halster :)

ilse86

Re: wel of niet betalen voor een verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:31

Dat doe ik idd ook. Af en toe wat halen. Maar t blijven wel mijn eigendommen. Heb dekens voor haar, hoofdstel, zadel, dekjes, bandages. De hele rambam.
Heb wel een keer een behandeling voor haar betaald. Paard liep niet goed en was wat lusteloos. Eigenaren vonden het rijtechnisch van aard, terwijl het volgens mij meer te maken had met welbevinden van het paard. Zij wilden geen behandeling betalen, dus heb ik t betaald. Zij hebben uiteindelijk de medicatie betaald.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:31

Ik vind het ook wel een moeilijke questie hoor, aan de ene kant:
Paardrijden is je hobby, het is voor jou ontspanning lekker te gaan rijden met een paard, en de kleine klusjes die daar omheen staan. Zoals iedereen weet kost een paard houden heel veel geld, dus een kleine bijdrage in de kosten? jij 'gebruikt' het paard immers.

Andere kant: je doet de eigenaar een groot plezier om het paard te rijden, zij heeft immers op dat moment geen tijd en anders staat het paard binnen. Je doet de eigenaresse dus een groot plezier met het rijden, dus je bewijst haar een 'dienst'.

Mm, best lastig toch.. Ik heb trouwens altijd een bijdrage geleverd aan mijn verzorgpaarden, maar in de zomer mocht ik voor dat zelfde bedrag veel vaker rijden en ik heb ongelofelijk veel plezier er in gehad.
Ik heb ook veel paarden gereden als de eigenaar niet kon, af en toe dus en daar heb ik nooit voor betaald.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:32

ilse86 schreef:
Dat doe ik idd ook. Af en toe wat halen. Maar t blijven wel mijn eigendommen. Heb dekens voor haar, hoofdstel, zadel, dekjes, bandages. De hele rambam.
Heb wel een keer een behandeling voor haar betaald. Paard liep niet goed en was wat lusteloos. Eigenaren vonden het rijtechnisch van aard, terwijl het volgens mij meer te maken had met welbevinden van het paard. Zij wilden geen behandeling betalen, dus heb ik t betaald. Zij hebben uiteindelijk de medicatie betaald.

spullen voor verzorgpaarden blijven ook altijd van mij hoor, van zadels tot borstels. Maar, het gaat hier dus om kleine spulletjes die de ts had liggen..

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:36

Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon een keer een zak voer of iets dergelijks meenemen. Of je moet meer tijd enzo met het paardje kunnen besteden. Ik heb een verzorgfries waar ik 50 euro in de maand voor betaal, maar daar staat tegenover dat ik werkelijk alles met haar mag doen. En eigenlijk ook bijna iedere dag. Dus dat vind ik wel reeel. Ik koop zelf wel alle spulletjes voor haar, want dat doen zij zelf niet. Maar ja, voor mijn idee is het ook zo ongeveer mijn eigen paard dus vind ik dat helemaal niet erg.

Je helpt verder ook hartstikke goed mee, dus neem je hen ook werk uit handen. Dus ik vind dat je al een heel fijne verzorgster bent voor die mensen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:37

Ja, dat kan wel. Ik neem ook wel eens een emmertje snoep mee voor de paardjes. Ik koop ook altijd glansmiddel wat zij dan ook mag gebruiken. Verder haal ik meestal wasmiddel voor de dekens. Ik ben ook degene die de meeste wasjes draait daar, dus dat vind ik dan ook normaal.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:41

babydolll schreef:
Ik vind het ook wel een moeilijke questie hoor, aan de ene kant:
Paardrijden is je hobby, het is voor jou ontspanning lekker te gaan rijden met een paard, en de kleine klusjes die daar omheen staan. Zoals iedereen weet kost een paard houden heel veel geld, dus een kleine bijdrage in de kosten? jij 'gebruikt' het paard immers.

Andere kant: je doet de eigenaar een groot plezier om het paard te rijden, zij heeft immers op dat moment geen tijd en anders staat het paard binnen. Je doet de eigenaresse dus een groot plezier met het rijden, dus je bewijst haar een 'dienst'.

Mm, best lastig toch.. Ik heb trouwens altijd een bijdrage geleverd aan mijn verzorgpaarden, maar in de zomer mocht ik voor dat zelfde bedrag veel vaker rijden en ik heb ongelofelijk veel plezier er in gehad.
Ik heb ook veel paarden gereden als de eigenaar niet kon, af en toe dus en daar heb ik nooit voor betaald.

Is ook best moeilijk hoor.
maar aan de ene kant help je mekaar.
en ach als jij de luxe voor een eigen paard hebt maar ook wel eens geen tijd hebt en je word geholpen door een ander die het met
volle overgave doet.
wat is dan geld als je paard op een goede maniet aan z,n/haar trekken komt.
Misschien ben ik wel te makkelijk aangelegd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:42

Ik zou me echt bezwaard voelen als ik iemand zou laten betalen omdat ik niet meer garant kan staan voor de verzorging van mijn paard.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:44

Ik vind het ergens wel een goede instelling hoor sierlijk, sommige mensen willen echt overal geld voor. Maar wat nu als je je paard goed kan betalen, maar er dingen voor moet laten? een kleine bijdrage is voor veel mensen, als je 2/3 dagen per week vast een paard mag rijden is 50 euro niet zo veel, toch?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:50

Ligt een beetje aan de reden. Als jij gevraagd bent als bijrijder, vind ik niet dat je hoeft te betalen. Als jij gewoon voor je eigen spullen zorgt en goed bent voor het paard, vind ik niet dat je wat hoeft te betalen. Ook geen 50 euro. Het is niet veel, maar als je er ook mee naar de les gaat, tikt het lekker aan hoor!

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:53

babydolll schreef:
Ik vind het ergens wel een goede instelling hoor sierlijk, sommige mensen willen echt overal geld voor. Maar wat nu als je je paard goed kan betalen, maar er dingen voor moet laten? een kleine bijdrage is voor veel mensen, als je 2/3 dagen per week vast een paard mag rijden is 50 euro niet zo veel, toch?

absoluut niet veel.
En kijk ik moet ook dingen laten want een paard is onderhouden is ook prijzig.

maar weet je ik bekijk het zo...

Ga je naar een manege is dat jou keus een sport die je uit kiest en voor het leren betaal je.

maar een bijrijdster is de keuze van jezelf en het is een teken dat jij op dat moment
de verzorging/rijden niet kan waarmaken dus ben jij op dat moment op zoek naar hulp.
En dan vind ik het niet reel om er dan ook nog geld van te maken.
Want hij/zij helpt jou toch uit de brand.

maar nogmaals 50 euro is absoluut niet veel

En ik moet er ook nog bij zeggen dat ik het ontzettend heb getroffen hoor met mijn bijrijdster.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

ilse86 schreef:
Ligt een beetje aan de reden. Als jij gevraagd bent als bijrijder, vind ik niet dat je hoeft te betalen. Als jij gewoon voor je eigen spullen zorgt en goed bent voor het paard, vind ik niet dat je wat hoeft te betalen. Ook geen 50 euro. Het is niet veel, maar als je er ook mee naar de les gaat, tikt het lekker aan hoor!

Maar voor veel is de les niet verplicht toch? als je een prive les neemt steek je daar zelf ook veel van op. Ik gebruikte ook mijn eigen spullen trouwens bij andere paarden, mits het goed past. Denk daar dan aan dekjes, bescherming, hoofdstel en zadel(laatste nadat het goed gecontroleerd lag en goed op het paard lag, niet knelde of te breed was ect.)
Hoezo? ik vind het fijn mijn eigen spullen te gebruiken, eigen dekjes vind ik vaak mooier en ik vind mijn eigen zadel goddelijk zitten. Heeft het paard goede spullen of ook een fijn zadel dan is dat niet van toepassing.
Maar heb ook op paarden gereden met zadelmarkt zadeltjes, en vaak waren die eigenaren alleen maar blij als er een echt fijn zadel op lag ;)
Spullen had ik trouwens al hoor,allemaal van eigen paard.. Ik koop wel eens dekjes ect. erbij, maar dat is universeel gebruik.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

De bijrijdster van de pony van mijn dochter hoeft niets te betalen... de pony is in het verleden 2x Z-dressuur geweest en loopt nu M-dressuur met mijn dochter. De bijrijdster mag 1x per maand ook starten. Verder krijgt ze van mij 1x per maand een half uur prive les van een grand-prix amazone. We staan op een stal die alles heeft dat je hartje begeert. Wel wil ik van mijn bijrijdsters (ik heb zelf ook een paard) absolute inzet en een zekere mate van flexibiliteit (maar alles in overleg). Ik vind het belangrijker dat ik op mijn bijrijdsters kan bouwen en vertrouwen dan dat ik geld vraag. Liever investeer ik dan nog in lessen voor hun, dat is ook goed voor mijn paardjes ;)

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:56

ik vind zowiezo betalen voor een verzorgpaard onzin ok je het er zelf plezier van... maar de eigenaar is ook weer geholpen en is zijn paard dus ik vind betalen altijd gewoon onzin... als je een beetje ervaring hebt dan heeft de eiegnaar ook veel aan je

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:57

Embe schreef:
De bijrijdster van de pony van mijn dochter hoeft niets te betalen... de pony is in het verleden 2x Z-dressuur geweest en loopt nu M-dressuur met mijn dochter. De bijrijdster mag 1x per maand ook starten. Verder krijgt ze van mij 1x per maand een half uur prive les van een grand-prix amazone. We staan op een stal die alles heeft dat je hartje begeert. Wel wil ik van mijn bijrijdsters (ik heb zelf ook een paard) absolute inzet en een zekere mate van flexibiliteit (maar alles in overleg). Ik vind het belangrijker dat ik op mijn bijrijdsters kan bouwen en vertrouwen dan dat ik geld vraag. Liever investeer ik dan nog in lessen voor hun, dat is ook goed voor mijn paardjes ;)

helemaal mee eens dit is wat ik bedoel

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:57

sierlijk schreef:
babydolll schreef:

absoluut niet veel.
En kijk ik moet ook dingen laten want een paard is onderhouden is ook prijzig.

maar weet je ik bekijk het zo...

Ga je naar een manege is dat jou keus een sport die je uit kiest en voor het leren betaal je.

maar een bijrijdster is de keuze van jezelf en het is een teken dat jij op dat moment
de verzorging/rijden niet kan waarmaken dus ben jij op dat moment op zoek naar hulp.
En dan vind ik het niet reel om er dan ook nog geld van te maken.
Want hij/zij helpt jou toch uit de brand.

maar nogmaals 50 euro is absoluut niet veel

En ik moet er ook nog bij zeggen dat ik het ontzettend heb getroffen hoor met mijn bijrijdster.

Het is inderdaad zoeken naar een speld in de hooiberg tegenwoordig, je hoort zulke achterlijke verhalen met wat mensen met paarden doen..
Ik denk in het geval van de ts dat je zelf niet aan hoeft te bieden om te betalen, maar voor alleen rijden/ af en toe uitmesten is een bijdrage niet onreel.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:00

ja, zij gebruikt mijn dekjes ook wel hoor. En als ik haar paard rij, gebruik ik haar zadel omdat mijn eigen niet op haar paard past. Zelf heeft ze mijn rijpaard wel altijd met dat zadel gereden, maar ik vond het niet zo'n fijn zadel.
Maar vooral in haar geval vind ik niet dat ze hoeft te betalen. Al helemaal niet voor dat paard wat ze maar 1x per week rijdt. Maar verwacht de eigenaresse van het eerste paard ook echt dat ze meebetaalt dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:01

sierlijk schreef:
het is een teken dat jij op dat moment de verzorging/rijden niet kan waarmaken dus ben jij op dat moment op zoek naar hulp.

En dit is niet altijd waar!

Kan namelijk ook zijn dat je paard gewoon extra vrij krijgt.
Iemand die graag een verzorgpaard zou willen, kun je daar een plezier mee doen.
Dus dan zoek je geen hulp, maar wil je iemand helpen.
Een vergoeding vind ik dan wel op z'n plek, want voor niets gaat de zon op en er gaat ook wel eens iets stuk of moet gewoon worden vervangen.
Vind het belachelijk om te betalen voor de hobby van een ander.
Er is dán geen verplichting om te komen en om te verzorgen....je krijgt de mogelijkheid om die bepaalde dagen te rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:04

Mwah, ik denk niet dat er veel paardeneigenaren zijn die zo redeneren. Denk dat veel mensen die een bijrijder zoeken vooral redeneren vanuit eigen gemak/beperking. Als een eigenaar dan zegt een vergoeding te willen omdat ie niet wil betalen voor de hobby van een ander, moet diegene zich toch serieus afvragen op wiens naam dat paard ook alweer staat.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:06

superwoman schreef:
sierlijk schreef:
het is een teken dat jij op dat moment de verzorging/rijden niet kan waarmaken dus ben jij op dat moment op zoek naar hulp.

En dit is niet altijd waar!

Kan namelijk ook zijn dat je paard gewoon extra vrij krijgt.
Iemand die graag een verzorgpaard zou willen, kun je daar een plezier mee doen.
Dus dan zoek je geen hulp, maar wil je iemand helpen.
Een vergoeding vind ik dan wel op z'n plek, want voor niets gaat de zon op en er gaat ook wel eens iets stuk of moet gewoon worden vervangen.
Vind het belachelijk om te betalen voor de hobby van een ander.
Er is dán geen verplichting om te komen en om te verzorgen....je krijgt de mogelijkheid om die bepaalde dagen te rijden.

Zou kunnen maar ik geloof daar niet in.
Als jij de tijd hebt neem jij niet gauw een verzorgster.

alleen wegens ziekte of zwangerschap oke dan wel.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:08

Ik vind dat je voor beide niet hoeft te betalen, overigens hebben ze jou nodig. zulke meiden/vrouwen zijn er maar zelden die zoveel voor een paard doen en over hebben. dat ze weinig uren kan werken door de crissis kan jij niet helpen... tenslotte moet jij al alles met het paard doen omdat zij te bang is voor haar eigen paard. als ik uit je verhaal begrijp... is het alleen om te zeggen ik heb een paard! daar ken ik er helaas al te veel van... tweede paard ook niet.. tenslotte vraag ze jouw omdat haar eigen dochter geen tijd heeft ze weten wat ze aan je hebben! als je iemand nog niet zou kennen is dat een ander verhaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:09

ilse86 schreef:
Mwah, ik denk niet dat er veel paardeneigenaren zijn die zo redeneren. Denk dat veel mensen die een bijrijder zoeken vooral redeneren vanuit eigen gemak/beperking. Als een eigenaar dan zegt een vergoeding te willen omdat ie niet wil betalen voor de hobby van een ander, moet diegene zich toch serieus afvragen op wiens naam dat paard ook alweer staat.

Ik was er dus wel zo 1.
Daarbij heb je op genoeg stallen vol pension, dus ook daar kun je dat soort verzorgpaarden wel vinden...
Die laatste zin snap ik niet? Je laat iemand toch betalen voor het rijden en rijden is de hobby van de bijrijder! Ik ga dus niet betalen aan de hobby van die persoon - daar wil ik ook iets voor teug.
Verdienen doe je er nooit aan, dus imo blijft het een gunst.

sierlijk schreef:
Zou kunnen maar ik geloof daar niet in.
Als jij de tijd hebt neem jij niet gauw een verzorgster.

alleen wegens ziekte of zwangerschap oke dan wel.

Ik heb meerdere paarden en heb ook een periode 2 verzorgsters gehad om die reden.
Paard kon prima zonder bereden te worden hoor én omdat ze werd gereden moest ik ze af en toe corrigeren, want mijn paard "verbeteren" dat kunnen de meeste echt niet hoor ;)
De verzorging deed ik gewoon elke dag zelf.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:12

Nee, ik zou als eigenaar niet de lessen willen betalen van mijn bijrijder, tenzij je verlangt dat je bijrijder op hoog niveau rijdt en de bijrijder in jouw ogen nog niet het gewenste niveau heeft.
En met die laatste zin bedoel ik: als de eigenaar niet meer in staat is zelf te rijden, maar wel wil dat het paard onder het zadel blijft en daarom dus een bijrijder heeft, vind ik niet dat de bijrijder hoeft te betalen. De eigenaar is immers "beperkt" (ziek/zwak/misselijk/geen zin) in dit verhaal. Voor de eigenaar z'n beperking hoeft de bijrijder niet op te draaien.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:15

Nee, dat vind ik ook zeker. Het hoeft ook niet altijd in geld uitgedrukt te worden. De bijrijder doet goed haar best en kan dus lekker rijden. Daarnaast zorgt ze er (denk ik) voor dat de paarden zich beter voelen. Dat is voor de eigenaresse ook wel prettig, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:18

ilse86 schreef:
En met die laatste zin bedoel ik: als de eigenaar niet meer in staat is zelf te rijden, maar wel wil dat het paard onder het zadel blijft

Maar dat is niet wat ik bedoel... ik bedoel dus als het paard "stil" staat en niet bereden hoeft te worden...
Als iemand er graag op wil rijden mag dat, maar wel tegen betaling ;)

Nou meeste verzorgsters rijden er meer fouten in dan dat de paarden er beter van worden hoor - nee bijrijders op hoger niveau ben ik nog niet tegen gekomen...