Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:47

Ja, maar ik zie minstens zo veel topics voorbij komen van mensen die hun paard minder belangrijk vinden dan hun eigen comfort. De kantine en binnenbak zijn dan veel belangrijker dan weidegang en voldoende ruwvoer voor het paard

jesito

Re: Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:50

En dat moest dus niet mogen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:51

nee he gaaaaan we weer :D :D

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:52

Wij hebben pensioneigenaren die zeer weinig weten van paarden, wij draaien de boel voornamelijk zelf. Ze weten wel wanneer er een veearts gebeld moet worden (wanneer er een paard niet wil eten, koliek heeft etc.) maar ze hebben totaal geen verstand van bijv. rantsoen. We zetten als klanten het voer zelf klaar en zijn dus geheel vrij in wat onze paarden krijgen. Ideaal vind ik zelf, aangezien ik er zeer goed over na denk wat ik mijn paard per dag wil geven en invloed daarop heel belangrijk vind. Nu zijn er ook mede klanten waarvan de paarden serieus overgewicht hebben en nu het winter is en ze stil staan (ivm bevroren bak, wel weidegang) toch nog een kilo biks per dag krijgen. Dan mis ik de verstandige pensioneigenaar wel hoor!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:53

Ilse, Een aantal mensen bij ons op stal hebben dit ook. Die zetten 's avonds een rubberen emmer met hierin geweekt hooi voor de volgende dag klaar met een natte handdoek erboven op. Is dit misschien een idee?

Ik schrik ook soms van de hoeveelheid topics over stalling. Veelal hebben mensen het zelf zo ver laten komen of hebben zich niet voldoende laten inlichten van te voren. Wat Kiwiko ook al zegt, sommigen denken het wel te weten, maar weten van de hoed noch de rand. In deze beschermt juist de pensionstalling het paard tegen de onkunde van de eigenaar. Ik vind dat een goede pensionstalling tot op bepaalde hoogte ook een opvoedkundige functie heeft. Niet alleen van eigenaar paard - pensionstalling, maar ook paardeneigenaren onderling.

Bij ons op stal gaat alles in overleg qua krachtvoer / hooi / kuil. Uitmesten doe ik zelf. Als ik wil dat mijn paard voller staat, kan ik balen bijkopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 22:54

Hoezo :D Ik vind dat eerst naar het belang van het paard gekeken moet worden en tuurlijk mag er dan ook een mooie kantine voor de eigenaar zijn :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:55

ik vind dat deels :D :D maargoed volgens mij hebben wij daar al genoeg discussies over gehad :D

Gaan we niet nog eens dunnetjes overdoen hoop ik :D

kantine intresseert me overigens geen reet :) binnenbak wel :) (kantines drijven alleen mijn maandelijkse kosten enorm op :D :D )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:56

Tja, zolang het gros van de paardeneigenaren voor hun eigen gemak gaat, zal er weinig veranderen. Vraag en aanbod... simpele conclusie

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:56

Je staat zeker vol pension?

Ga eens half pension staan. Dan bepaal je alles lekker zelf.
Daarnaast zal er waarschijnlijk een betere sfeer zijn want iedereen is van het type:
Ja ik kom elke dag ook om uit te mesten.. (en de stalhouder is waarschijnlijk meteen minder moeilijk op
een minder chique stal)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:57

Ik heb niet eens stallen om uit te mesten, whahaha

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:00

Niks mis mee hoor kiwiko als jij voor je training een binnenbak nodig hebt wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag.
Maar daardoor mag nooit het welzijn van het dier uit het oog worden verloren.
Om even een voorbeeld te geven:
Een stal heeft een mooie binnenbak en maar 1x per dag hooi, ik als eigenaar wil minimaal tweex per dag.
Dan moet dit gewoon kunnen, dan heb jij je binnenbak en het paard twee keer hooi.
Als de pensioneignaar nee zegt, vind ik dit niet correct of er moet een heel goed argument zijn.
Punt blijft wel dat voor iemand naar een stal gaat de dingen goed besproken moeten worden van te voren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:01

Sidera schreef:
Je staat zeker vol pension?

Ga eens half pension staan. Dan bepaal je alles lekker zelf.
Daarnaast zal er waarschijnlijk een betere sfeer zijn want iedereen is van het type:
Ja ik kom elke dag ook om uit te mesten.. (en de stalhouder is waarschijnlijk meteen minder moeilijk op
een minder chique stal)

Dit gaat niet (alleen) over mij, maar het valt wel op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:02

zowizo ben ik ernstig eigenwijs :D en als ik zeg 2 x of 3 keer of onbeperkt............ dan gaat dat echt zo gebeuren :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:02

KiWiKo schreef:
zowizo ben ik ernstig eigenwijs :D en als ik zeg 2 x of 3 keer of onbeperkt............ dan gaat dat echt zo gebeuren :D

Daarom sta jij ook niet bij mij 8-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:03

KiWiKo schreef:

Zijn we het toch eens met mekaar eens :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:06

Als ik al die verhalen hoor ben ik nog blijer met mijn pensionstal. ze voeren wat ik wil dat ze voeren, staat op een royale laag stro. Tijdje geleden ging het niet goed met mijn paard en de groep met wie hij buiten staat, nou ze hebben flink gepuzzelt maar hij staat nu met andere paarden met wie hij het prima kan vinden.

Prima als de staleigenaar de beslissingen maakt, maar dan mag hij ook de stalhuur zelf gaan betalen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:07

Ja dies lekker, die kun je ook omdraaien:

Prima als de paardeneigenaar die beslissingen maakt, maar dan mag hij ook zelf gaan voeren ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:07

dat is heel vervelend!
bij ons is het niet zo, als je vraagt of je paard meer voer mag of musley of iets anders er bij mag mag dat, soms als het speciaal voer ik moet je het zelf kopen maar als het gewoon bix of van dat graan achtige is kan je paard zo wat meer krijgen, als je andere dingen vraagt kan het vaak ook!!
btw ik rijd op manege spaarnwouden :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:09

Caira schreef:
Ja dies lekker, die kun je ook omdraaien:

Prima als de paardeneigenaar die beslissingen maakt, maar dan mag hij ook zelf gaan voeren ;)

Volgens mij betaal ik genoeg centjes om dat voor mij te laten doen :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:10

jesito schreef:
Niks mis mee hoor kiwiko als jij voor je training een binnenbak nodig hebt wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag.
Maar daardoor mag nooit het welzijn van het dier uit het oog worden verloren.
Om even een voorbeeld te geven:
Een stal heeft een mooie binnenbak en maar 1x per dag hooi, ik als eigenaar wil minimaal tweex per dag.
Dan moet dit gewoon kunnen, dan heb jij je binnenbak en het paard twee keer hooi.
Als de pensioneignaar nee zegt, vind ik dit niet correct of er moet een heel goed argument zijn.
Punt blijft wel dat voor iemand naar een stal gaat de dingen goed besproken moeten worden van te voren.

het probleem wat ik vaker heb ervaren is dat de pensioneigenaar ja zegt en vervolgens nee doet, want ja, ervaringsdeskundigen en zo'n eigenaar weet er toch niet genoeg vanaf. in een hoop gevallen waarschijnlijk waar, maar het heeft mij aardig wat problemen opgeleverd met een paard wat koliek kreeg van droogkuil. werkelijk elke stal waar ik heb gestaan heeft het gepresteerd om het toch maar uit te proberen, want zij voerden Echte droogkuil, bedoeld voor paarden, van prachtige kwaliteit. tja en ik me maar afvragen waarom hij toch elke keer zo opzwol en olie en zemelen en lijnmeel erin gieten, want er was afgesproken dat er geen kuil gevoerd zou worden..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:13

Caira schreef:
Maar er zijn genoeg eigenaren die niet de ervaring hebben om een goed voedingspatroon voor hun paarden te maken.

Yep :j. Hier ook een (en daar bedoel ik inderdaad mezelf mee!). Ik heb altijd op stallen gelopen waar paarden gevoerd werden (dan praat ik over verzorgpaarden) en waar op een briefje stond wat elk paard kreeg. Toen ik mijn pony kocht, bleef ze gewoon op het voer staan waar ze op stond en werd in de gaten gehouden door pensionhouder (was tegelijkertijd mijn instrcutrice) of ze meer of minder moest. Ik had er geen kaas van gegeten :n en het ging eigenlijk altijd gewoon goed.

Toen ging ik mijn pony verhuizen en werd de vraag gesteld wat mijn pony moest eten. Tja, daar sta je dan als het eigenlijk altijd gewoon automatisch is doorgegaan en er automatisch op gelet werd. Ik heb ook aangegeven dat ik er eigenlijk gewoon (te) weinig verstand van heb en toen hebben we samen overlegd wat mijn pony ging krijgen. Mocht ik verandering merken in mijn pony dan moest ik dat aangeven en gingen we weer verder kijken van hoe of wat en ook van mijn instructrice krijg ik hulp (gelukkig :) ).

Ondertussen ben ik zover (jeej :P) dat ik wel weet wat mijn pony wel/niet moet hebben en hoeveel, maar als je daar nooit over nagedacht heb dan is het alleen maar fijn als je een (goede!!) staleigenaar hebt getroffen :).

Ik heb alleen maar goede ervaringen, ik geef aan wat ik wil en daar wordt over meegedacht en gekeken naar de beste oplossingen :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:16

tjha.. ik moet zeggen het komt me allemaal wel bekend voor.. veel stallen zijn inderdaat zo... ik heb ook erges gestaan waar hun dus niet wilde dat mijn paard bij andere paarden op de wei kwam en hun toen maar zorgde dat hun paarden overdags hele dag buite stonde zodat die van mij of 's nachts naar buite kon of gewoon niet.. najha het was zomer dus ze ging 's nachts naar buite.. maar dan werd ze hoorde ik achteraf 9 van de 10 keer 's ochtens niet gevoerd.. en ze hebbe 1 keer geflikt mij te bellen om 6 uur 's ochtens want ik moest het paard van de wei kome halen want hun wilde hun eige paarden op de wei hebben.. en ze hadden het daar een paar keer geflikt der 's avonds nadat ik weg was der weer binne te halen en der dan de nacht op beton late staan.. het was een hele mooie locatie maar ik ben heel snel weg gegaan helemaal nadat ik maandags kwam en der uit de stal haalde en een iets snellere beweging maakte en ze helemaal door draaide.. en wat bleek.. ze hadden met een zweep de stal in gegaan en der helemaal af geslagen.. echt waar ik was zoo kwaad.. diezelfde dag is ze weer terug gegaan naar der oude plaatsje..
op een andere stal was dus ook het bekende ik vind dat die niet zoveel eten nodig heeft dus krijgt die het ook niet.. ( waar ook werd gezegd dat ze het wel zou krijgen.. maar dus niet kreeg.. ) en daar vonden ze dus ook dat ze niet bij andere paarden op de wei kon.. ook paar keer drama's gehad.. en toen weer terug gegaan naar me oude stal.. waar ik nu dus van heb besloten ik daar voor altijd blijf staan.. het is er niet netjes. de stallen zijn niet super.. de rijbak ik slecht.. maar het enigste wat hun met je paard doen is het 's ochtens voeren ( als je het voor de stal klaar zet) en ze op de wei zetten.. ( daar staat ze trouwens wel het halve jaar in een groep van 8 paarden.. dus beetje onzin dat ze niet bij andere kant.. ) en verder meot je alles zelf doen.. zelf stal doen. zelf voeren zelf binne zetten en alles.. en dat bevalt me wel heel goed eigelijk.. :P dus ik haal haar er niet meer weg tenzij ik der thuis neer kan zetten.. :P

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:16

Wow, als ik de verhalen hier lees.. ik heb twee geweldige staleigenaren..

Ik sta gestald op een manege, en echt waar, ik heb nog nooit een manege gezien waar ze zo om hun paarden geven, ze doen er werkelijk alles voor..
Ook voor de pensionpaarden word er echt heel goed gezorgd, alles is bespreekbaar.. En we komen overal wel uit.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:23

Jeetje zeg als ik het zo hier hoor, mag ik totaal niet klagen :) Ik heb echt een prima pensionstal. En de eigenaar is super. Als er wat aan de hand is staat hij gelijk voor je klaar. Ook met voeren. Nooit problemen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:24

Het lijkt mij, dat de pensionhouder deels kan beslissen wat je paard krijgt. Ben je het daar als eigenaar niet mee eens, of zie je dat hij te dik wordt oid, dat je dan kan gaan overleggen. Maar een goede pensioneigenaar weet wat een paard doet (qua werk) en wat de eigenaar zelf bijvoerd en waneer een paard te dik wordt. Je kan haast geen vaste hoeveelheden aanhouden. Je moet kijken naar wat het paard doet. Bijvoorbeeld door de sneeuw konden we een tijd niet rijden, onze paarden moesten dus op stal blijven, en werden gelijk terug gezet op minder voer, en meer hooi. Ze doen niets, behalve zichzelf warm houden.
Om op dat moment meer te gaan voeren dan dat nodig is omdat de eigenaar dat wil lijkt me erg onpractisch, de pensioneigenaar zit dan met een paard dat boven zijn box uitspringt.