Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:20

Prisca, daarom is het ook niet zo zwart-wit. Voor de eigenaar gaan de kosten ook gewoon door inderdaad. Maar er blijft wel een verschil tussen betalen voor je eigen paard dat kreupel is, of het eigendom van een ander.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:24

Ik heb een heeeele lieve bijrijdster die, terwijl mijn paard al een jaar geblesseerd is nog steeds 5x in de week komt wandelen. Daarnaast levert ze ook een bijdrage in de kosten.
Ik weet dat ik me in mn handjes mag knijpen met zo'n fantastische bijrijdster en vind het ook zeker niet vanzelfsprekend.
Maar ik ben er natuurlijk wel erg blij mee :-) !

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:24

zou me als eigenaar schamen om dan nog geld te moeten vragen. En geloof me; zelfs toen ik (toen nog) als bijrijder met een zware hernia zat, kwam ik meerdere keren per week om paard te verzorgen en betaalde terwijl het me meer pijn deed om te komen dan dat ik er zelf plezier van had. Maar nu ik zelf een paard heb zou het niet in me opkomen om geld te vragen als iemand er niet op kan rijden; het is mijn paard, mijn vernatwoordelijkheid dat de stal betaald wordt, niet die van de bijrijder; zou het wel fijn vinden als de verzorging mee gedaan zou blijven worden, maar dat doet de TS dus ook. daar spreekt liefde uit, niet uit het geld....

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:25

@ Prisca:

Ik wil best een kreupel paard blijven verzorgen, geen probleem. Alleen zou ik daar niet voor betalen.
Dat heeft imo niks met liefde voor het paard te maken. Ik vind m'n verzorgpaard helemaal geweldig, ondanks dat ik niks hoef te betalen..

UrbanL

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:32

Gelukkig hebben ik dan altijd bijrijdster gehad die het niet zagen in de vorm van betalen voor rijden maar meebetalen aan stalling en verzorging.

Denk toch dat vele een betaalden bijrijder hebben ivm de toch hoge kosten van stalling.

Hoe zien jullie het dan als de bijrijdster is uitgeschakeld door bv gekneusde enkel of wat gebroken. Stoppen jullie dan ook met betalen omdat jullie niet kunnen rijden?.
Zou dan ook zo moeten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:34

Bienotje schreef:
Prisca, daarom is het ook niet zo zwart-wit. Voor de eigenaar gaan de kosten ook gewoon door inderdaad. Maar er blijft wel een verschil tussen betalen voor je eigen paard dat kreupel is, of het eigendom van een ander.

Je betaald niet voor het kreupel zijn?. Je betaald voor een stalling en de faciliteiten er omheen heb het nooit gezien als betalen voor "het paard" maar altijd 'verzorgen van die dag/moment je eigen paard" ik verwacht ook dat je er op die manier mee omgaat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:36

Mijn bijrijdster betaald mij niet :n, maar als ze wel zou betalen dan hoefde ze volgens mij nooit te betalen :P. Met dit weer kunnen we nauwelijks rijden, dus zou ze niet hoeven betalen, hetzelfde idd met als ze wat zou hebben, pony kreupel, pony ziek.

Maar Prisca, hoe vind jij het dan als mensen een bijrijdster vragen voor de verzorging (dus niet rijden!) en dan geld ervoor vragen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:37

@Prisca
Ik weet nog wel een paardje die niet gereden kan worden.
Mag wel geborsteld worden en de stal moet dagelijks worden gemest.
Hoeveel zou je daarvoor kunnen vragen?

Nexus

Om dit soort discussies te vermijden zou ik daarom een bijrijder nooit op deze manier laten betalen...
Ik zou dan zeggen dat de bijrijder bijvoorbeeld 1x per week lest bij mijn instructie op eigen kosten. Komt zowel de bijrijder als het paard ten goede!
Paard of bijrijder kreupel dan heeft de bijrijder dus ook geen kosten.

Als ik de stalling van mijn paard zonder bijrijder niet zou kunnen betalen, dan zou ik geen paard kopen...
Laatst bijgewerkt door Nexus op 11-01-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

ik denk dat het ook aan de persoon ligt
ik heb geweldige bijrijdsters gehad voor mijn appaloosa merrie
deze merrie heeft veel pijntjes gehad en de bijrijdsters bleven komen en stonden erop dat ze door betaalden, ze maakte het gewoon iedere maand over ;)
zij zei dat wanneer het haar paard was ze ook alle kosten had gehad en ze beschouwden haar als eigen
ik heb ook gezegd toen ze niet meer kon rijden vanwege de zware dracht dat de bijdrage pas weer zou komen als ze weer gereden kon worden,maar daar wilden ze niks over horen

en ik heb 2 bijrijdsters gehad die zo dachten, hun hadden echte liefde voor het dier en rijden kwam op de 2 de plaats.
ze kwamen nog vaker poetsen en wandelen :D echt super meiden.

maar ik kan best begrijpen dat je niet wil betalen als er niet gereden kan worden.

ik heb voor mijn nieuwe paard geen bijrijdsters meer genomen en gelukkig maar ,want hij heeft bijna de hele zomer op de wei gestaan en zijn we aan het zoeken geweest wat hij nou heeft.
en ook nu met dit weer staat hij al weken in de paddock, ik heb al zo`n 5 weken niet gereden met hem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:39

Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.

Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Nou dat lijkt me een zeer overhaaste en vooral onterechte conclusie. Een bijrijder betaalt weliswaar voor het feit dat je een paard ter beschikking stelt maar jij hebt dat paard voor jezelf aangeschaft en niet om de bijrijder een plezier te doen. Als eigenaar profiteer je van het feit dat je paard gereden wordt, en in jouw geval zelfs een deel van de verzorging overgenomen wordt. Dienstverlening aan beide zijden dus en dat heeft in de verste verte niets met 'dierenliefde' te maken. Het lijkt mij dat een eigenaar die, ondanks dat het paard niet ter beschikking is, centen wil hebben, gewoon profiteren wil van dat extra inkomen. Het lijkt me dat ook jij niet bij de bakker binnenloopt, drie euro's voor een broodje op de toonbank legt en vervolgens zonder brood de winkel verlaat.

En wat je laatste vraag betreft: vanzelfsprekend ben je als eigenaar verantwoordelijk en betaal je stalling door. Wil je dat niet dan stuur je het beest naar de slager. }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:42

Er is in mijn ogen een verschil tussen leasen en huren, en betaald bijrijden.

Ik heb de ervaring dat, als je op een manege een paard least en deze kreupel wordt, de manegeeigenaar een ander paard ter beschikking stelt om te rijden zodat je niet voor het onderhoudt van een paard op moet draaien waar je verder toch geen plezier van hebt.

Ben je bijrijder van een paard, dan is het een kwestie van afspraken maken. In dit geval is de blessure van het paard ontstaan bij de eigenaar, en heb jij er geen schuld aan. Maar stel nu dat het omgekeerd het geval was? Het paard krijgt - door jouw schuld of buiten jouw schuld om - een blessure, vind jij het dan eerlijk om je handen er vanaf te trekken en de eigenaar er financieel en qua tijd alleen voor te laten staan?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:43

Brainless schreef:
@Prisca
Ik weet nog wel een paardje die niet gereden kan worden.
Mag wel geborsteld worden en de stal moet dagelijks worden gemest.
Hoeveel zou je daarvoor kunnen vragen?

Gewoon het volledige stalgeld, iemand mag toch elke dag komen.. Dat is hier in de buurt ook normaal als je wel rijdt, en of iemand dan nou wel mag rijden of niet, dat maakt geen verschil :D

Ben benieuwd of je veel reacties krijgt :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:44

zap schreef:
Tja, Prisca, het is allemaal heel leuk als je mooie, goede (wellicht dure) spullen hebt en een prachtige binnenbak....maar daar heb je maar bar weinig aan als je dat allemaal niet kan gebruiken :)

Als hier iemand een andvertentie neerzet voor een verzogster (dus alleen verzorgen en niet rijden) en die zou geld vragen, dan zou dat ook raar zijn ofniet? En niemand zal je dan vinden :P

Kijk, als het paard een weekje kreupel is okee, maar als er sprake is van maanden dan moet je als eigenaar maar blij zijn dat je een verzorgster hebt die voor je paard blijft zorgen :j.

En die stalling, tja, dat is imo de verantwoordelijkheid voor de eigenaar en niet voor de bijrijdster. Waarom betaald een bijrijdster meestal? Niet om het poetsen/mesten/losgooien, maar juist om het rijden :)

Dit is ook mijn standpunt. Ik heb vroeger een bijrijdster gehad voor mijn pony. De pony is gelukkig nooit kreupel geweest, maar als hij kreupel geworden was en ze had daardoor niet kunnen rijden had ik haar voor die tijd echt niet laten betalen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:47

Ik vind het nogal een verschil of een bijrijder bent of dat je voor een paard zorgt. Kan begrijpen dat mocht er nou iets gebeuren en een paard wordt kreupel dat je dan door blijft betalen. mits dit natuurlijk binnen een korte tijd weer beter wordt. Voor een bijrijder vind ik het sneu als je voor niks betaald. Zou ik niet doen. Als verzorgster oid die gewoon stalling betaald en dan van alles met je paard doet denk ik dan maakt het niet uit of je door laat betalen of misschien nog wel voor minder geld

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:48

Onder welke voorwaarden ben je het paard gaan rijden TS? Zoals Cassidy aan geeft is er een verschil in leasen, huren of betaald bijrijden?

Een paard voor een ander verzorgen hoeft niet direct te betekenen dat je alleen maar de lusten neemt en niet de lasten, maar dat is hoe ik er zelf tegen aan kijk. Een tijd niet kunnen rijden is vervelend, maar het risico van een dier verzorgen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:49

Ik ben het eens met Cassidy:

Zelf lease ik een manegepaard drie dagen in de week, exclusief 1 x les.
Daar betaal ik maandelijks geld voor (bijdrage in de kosten van het paard).
In ons eigen contract staat dat als-ie langer dan 5 dagen ziek/kreupel is, de bijdrage niet meer hoeft te worden betaald.

Nu is die van mij 4 weken kreupel, en het zal zeker nog 2 weken duren.
De manege-eigenaar heeft me 1 van haar eigen paarden aangeboden om te rijden en daar ben ik graag op ingegaan!!!
En natuurlijk wandel ik de nodig rondjes met m'n eigen kreupele verzorgpaard. Dit hoeft niet volgens contract, maar ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch.
Het is immers wel je eigen paardje! Nou ja... het lijkt erop :D
Maar goed; ik betaal dus gewoon maandelijks de factuur omdat me een alternatief is aangeboden.

Dit lijkt me lastiger als bijrijder. En kort door de bocht vind ik het niet terecht als je het gehele bedrag moet blijven betalen.
Lastig ook dat er geen afspraken zijn, misschien is gewoon bespreekbaar maken een optie?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:50

Ik vind dat op het moment dat je betaalt, je betaalt voor het rijden. Voor de verzorging zou ik nooit iemand laten betalen; ik zou alleen maar blij zijn als iemand me daarmee zou willen helpen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:50

Wat is het verschil tussen betaald bijrijden en huren/leasen dan? Behalve dat mensen het anders noemen zodat ze er nog meer geld voor denken te kunnen vragen..
Imo allemaal hetzelfde, je betaalt om te rijden, niet om te poetsen. Ken weinig mensen die zeg 100 euro pm zouden betalen om 2x per week een paard te mogen poetsen, terwijl er zat mensen zijn die dat betalen om te mogen rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:57

Bij leasen wordt je ingeval van kreupelheden een alternatief aangeboden.
Bij huren, huur je het paard, maar wordt er in geval van blessure geen alternatief aangeboden.

En in geval van betaald bijrijden is het een kwestie van afspraken maken. Maar ik zou het niet leuk vinden als eigenaar als iemand anders alleen de lusten, en niet de lasten voor rekening neemt. En de argumentatie dat je laat betalen voor het rijden klopt in mijn ogen ook niet. Van verzorgen kun je veel leren, en van grondwerk ook. En als ik laat bijrijden en degene mag die dagen met mijn paard doen wat hij wil, dan verwacht ik meer betrokkenheid bij het paard, en niet de instelling dat hij de handen er vanaf trekt omdat "hij stuk is".

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:04

Cassidy schreef:
Bij huren, huur je het paard, maar wordt er in geval van blessure geen alternatief aangeboden.

En in geval van betaald bijrijden is het een kwestie van afspraken maken. Maar ik zou het niet leuk vinden als eigenaar als iemand anders alleen de lusten, en niet de lasten voor rekening neemt. En de argumentatie dat je laat betalen voor het rijden klopt in mijn ogen ook niet. Van verzorgen kun je veel leren, en van grondwerk ook. En als ik laat bijrijden en degene mag die dagen met mijn paard doen wat hij wil, dan verwacht ik meer betrokkenheid bij het paard, en niet de instelling dat hij de handen er vanaf trekt omdat "hij stuk is".

Ben ik zeker met je eens

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:05

Cassidy schreef:

je gaat er hierbij vanuit dat de bijrijder dan meteen helemaal neits meer doet en een ander paard zoekt volgens mij.
iig in mijn geval, ik heb eigenlijk alle zorgen voor het paard voor een half jaar op me genomen. Merrie verzorgt, veulen opgevoed... Dagelijks mee bezig geweest etc, eigenaresse heeft minder hoeven doen dan normaal. Dat is toch niet je handen er vanaf trekken?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:07

Wat is je handen er vanaf trekken? Ik zou een paard best willen blijven verzorgen, en bij een kortere periode ook best door blijven betalen, maar bij een langere periode niet.

Stel dat paard een peesblessure krijgt en half jaar of een jaar niet meer bereden zou kunnen worden, dan zou ik daar niet voor betalen. Dat zijn ook meer de periodes waar ik aan denk ipv een paar weken niet kunnen rijden door de sneeuw.

Maar goed, is natuurlijk allemaal persoonlijk en situatie gebonden :) .

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:15

Maar vaak wordt de vergoeding wel gebasseerd op 't rijden, 't wordt toch immers niet voor niks betaald bijrijden genoemd..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:16

Ik zou hoe dan ook niet willen betalen voor een bijrijdpaard, het is immers wederzijdse dienstverlening. Maar dat terzijde.
Als je echt alleen betaalt om bij te rijden, dan lijkt het mij logisch dat je niet betaalt als je niet kunt rijden.