paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:13

Iphi schreef:
Een klinische keuring is een momentopname. Het kan best zijn dat hij zoals je zegt slechte hoeven heeft, of hij kan zich misstapt hebben, wat dan ook.
Het is goed mogelijk dat hij over een maand weer perfect loopt.

Anderzijds, als hij wel iets mankeert is elk bedrag dat je ervoor geeft hoger dan de slachtprijs teveel betaald

Dit gaf de keurende dierenarts ook aan, nu loopt hij niet goed genoeg om goed te keuren maar vanwege de manier van bekappen en beslaan kan het maar zo zijn dat als dat veranderd dat hij daarna wel goed loopt.

Het was wel opmerkelijk dat hij op het harde alleen maar rommelde in de passen, tijdens het longeren in de binnenbak bij de dierenarts (en tijdens het proefrijden en thuis met rijden in de binnenbak) is dus niets te zien of te merken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:18

Simmie schreef:
meggiemeg schreef:
We hebben bewust voor een wat langere periode gekozen omdat je toch wat aan de stand van de hoef moet gaan veranderen, dit kost gewoon meer tijd. Dat heb je met 2 weken gewoon niet gezien. Paard heeft daar gewoon wat tijd voor nodig.

Maar met 2 maanden krijg je dat ook niet voorelkaar! Je smid kan niet in 1 beurt de stand van de hoeven corrigeren. Dat gaat met ieniemienie beetjes per keer.
En daar zit ook een euvel, wat als het corrigeren verkeerd gaat? Dat is dan jouw verantwoordelijkheid.

Klopt wat je zegt, de smid heeft m gezien en die gaf aan dat het best wat tijd nodig zal hebben, hij staat nu enorm plat en zal toch naar een rechtere voetas moeten gaan. Dit kan niet ineens maar je merkt al snel genoeg of het zal aanslaan of niet. Het paard zal al een aantal weken nodig hebben om te wennen aan een andere voetstand en daarna of beter gaan lopen of niet.

Ik heb het aan hun ook al aangegeven dat ik niet met zekerheid kan zeggen of dat het is.
Zij hebben totaal geen kaas gegeten als het op dit aan komt, ze hebben altijd het beste met het paard voor gehad, hij kreeg alle entingen op tijd, elk jaar de tandarts, netjes elke 8 weken de smid enzovoorts maar op dit soort gebied zijn het niet echte kenners. Heb het idee dat je ze veel wijs kunt maken zeg maar als je maar overtuigend genoeg bent.

PBA_

Re: paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:47

hij heeft dus een gebroken voetas. de kans is dan rieel dat hij ook al kogel artrose heeft door de slijtage. heb het vaker gezien namelijk. ik zou toch voor je begint de rontgen willen zien want misschien is er meer aan de hand en is je risico te groot. of misschien valt het rontgen wel zo mee dat je hem gewoon kan nemen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:52

Ik zou ook zeker eerst foto's laten maken. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en zit je niet een paar maanden te klooien, terwijl er misschien heel wat anders aan de hand is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:56

Ik zou gelijk foto's laten maken. Nu zou je twee maanden geld erin steken (hoefsmid, stalling) en heb je ook geen garantie. Als je nu een foto maakt en hij heeft duidelijk iets dan sta je ook iets sterker.

Verder lijkt het me ook wel belangrijk waar je hem voor wilt gebruiken. Recreatief of sport. Wat als de dierenarts zegt hij is niet helemaal goed maar wel goed voor recreatie wat zijn daar de afspraken over?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:01

Ik zou gaan voor foto's.
Bij een gebroken hoefas kan er in een gek geval ook een -lichte- kanteling van het hoefbeen oid aan de hand zijn.

Als de foto's goed zijn en de eigenaar gaat akkoord met een langere proefperiode, dan zou ik in de periode heel goed contact houden met de verkoper.
Het blijft tot jij hem koopt het paard van de verkoper.

Je kan er ook voor kiezen om hem niet te kopen (omdat je je nu aan het dier gaat hechten en de kans er is dat hij toch weer retour gaat).
Er zijn genoeg leuke paarden te koop, zeker nu met de crisis.

Of de verkoper moet fors met de prijs onderuit.

Maar ik zou zowieso de foto's afwachten.

Succes! :)

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:12

hallo

ik heb zelf ook een kleinschalige handelstal en wat wij doen de paarden laten keuren dooreigen veearts als de klant het nieuwe paard wil keuren kan dat op kosten van de koper mocht hij als nog afgekeurd wordn delen we de kosten.

over de keuring zelf.

het is dat een dierenarts mij zelf vertelde dat als je te hard aan het been trekt dat je dan ook zo kreupel kan trekken en het kan uiteraard ook zo zijn dat het niet goed loopt omdat hij last heeft van de scheef stand ik zou er toch nog heel goed over na denken er kunnen spieren en pezen over belast zijn enz.. dus het vraagt idd wel om verder onderzoek.

ook is het zo dat je bij particulier of stal een maand de tijd hebt bij verborgen gebreken zoals weven en luchtzuigen etc.. daarom verkoop ik mijn paard op contract om gezeur achteraf te voorkomen nou ben ik niet moeilijk en mag je bij mij ook altijd een ander passend paard uitzoeken zoals het hoort het is immer een dier en geenkast die je bij het grofvuil zet het moet klikken dat is heel belangrijk en ook dat zieje helaas maar al te vaak dat dat niet het geval is.

een hele verhaal maar ik hoop dat je der iest aan hebt gr sharon sdstables.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:29

op zich denk ik dat de oude eigenaren niet veel keus hebben om je die 2 mnd proef te geven, ze willen van het paard af omdat ze met de sport stoppen. Uiteraard lopen ze wel risico in die 2 mnd maar paard is toch verzekerd? Feit dat jij het wilt proberen geeft ook aan dat je het beste met het paard voor hebt, misschien willen ze daarom wel meewerken.
Leg wel alles goed vast zodat je zelf ingedekt bent en niet aan het paard vastzit als ze toch niet goed blijkt te zijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:41

Veel hangt af van de vraagprijs van het paard. Zoals hierboven al gezegd is zijn dierenartsen soms iets te fanatiek met de buigproef waardoor een paard inderdaad kreupel wordt. Zelf heb ik vorig jaar een oudere pony gekocht met een duidelijk positieve buigproef. Mijn DA gaf toen zelf al aan dat als het paard zo oud (16 jr) geworden was zonder noemenswaardige problemen die buigproef niet echt wat hoefde te betekenen. Beestje is de afgelopen anderhalf jaar ondanks veel rijden niet een dag kreupel geweest. Heeft verder zeer goede en droge benen.
Ook belangrijk is hoe zwaar het werk is dat je met het paard wil gaan doen. Wil je naar de Z2 of rijd je vooral recreatief?

Mijn andere paard liet "iets" zien aan een achterbeen op de volte op het harde. Twee jaar later krijgt ze voor een peesblessure. Maar nooit iets achter gehad. Dat paard was 12 toen ik haar kocht. Beide paarden kocht ik toch omdat ik ging voor het fenomenale karakter. En dat is ook moeilijk genoeg te vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:02

Een goed karakter speelt zeker mee.
Ik wil graag weer een paard waar ik zeker wat mee kan doen.
Wedstrijden hoeven voor mij niet maar ik rij toch zeker wel aardig fanatiek.
Dressuurmatig wordt er thuis wel gereden, heb dan ook privéles eens in de zoveel weken. Ook mag ik graag soms een sprongetje maken en rij graag buiten in het bos.
Enjoy the Ride lijkt me dan ook erg leuk om te gaan doen.
De prijs van het paard is niet laag maar ook zeker niet aan de te hoge kant.
De andere kant is wel dat als het paard niet goed blijkt te zijn dat elke prijs te hoog is.
De dierenarts wilde het paard zeker nog een kans geven en is dus niet afgehaakt na de 1ste keer buigproeven. We zijn naar binnen gegaan om het paard los te kunnen gaan werken en warm te draaien. Op de zachte ondergrond laat hij dus totaal niets zien. Het is puur op het harde dat hij wat rommelt in het rechter voorbeen.
Ik heb net in december mijn paard in moeten laten slapen, dit is enorm snel gegaan en wil nu dus wel graag een paard waar ik lekker mee uit de voeten kan. Ik weet dat nu keuren geen garanties geeft maar de dingen uitlsuiten die uit te sluiten zijn wil ik zeer zeker wel!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:11

Ik zou het paard een week stil zetten, daarna een week weer rijden en daarna opnieuw een keuring. Is het dan nog niet goed dan zou ik het paard niet kopen.
Ik heb zelf ook zoiets gehad, pony bleek bij de keuring toch een longprobleempje te hebben. Na 3 weken was het er nog, dus pony niet gekocht. Je moet ergens een grens trekken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:19

imaudy schreef:
Ik zou het paard een week stil zetten, daarna een week weer rijden en daarna opnieuw een keuring. Is het dan nog niet goed dan zou ik het paard niet kopen.
Ik heb zelf ook zoiets gehad, pony bleek bij de keuring toch een longprobleempje te hebben. Na 3 weken was het er nog, dus pony niet gekocht. Je moet ergens een grens trekken.

dat is nu totaal niet ter vergelijken. geen appels met peren vergelijken hoor.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:29

splash1999 schreef:
imaudy schreef:

dat is nu totaal niet ter vergelijken. geen appels met peren vergelijken hoor.

Waarom is het niet te vergelijken?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:36

Vanavond komen de eigenaars praten dus we zien wel wat zij willen en wat voor aanbod ze hebben.
Ik weet voor mezelf wat ik wel en niet wil. (en wat we wel en niet kunnen financieel gezien)
Ik zou het ontzettend jammer vinden als het paard weer terug gaat (dan brengen we m morgen weer zelf weg) maar ik ga niet ergens aan beginnen waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik wil het paard graag een kans geven maar dan moet het wel ergens op gebaseerd zijn.
Ik zal zo de dierenarts nog eens bellen om te horen hoe ze er daar over denken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:58

meggiemeg schreef:
Op de zachte ondergrond laat hij dus totaal niets zien. Het is puur op het harde dat hij wat rommelt in het rechter voorbeen.

Toch mee oppassen, er zijn meer paarden die op 'zachte' ondergrond niets laten zien, maar zodra ze het harde opgaan, is het ineens mis. Dit is gewoon niet goed. Een paard hoort ook op harde ondergrond normaal te bewegen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:59

Klopt ben ik het met je eens!
Er is iets wat niet goed is, maar wat..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:15

misschien heb ik er over heen gelezenmaar tijdens het keuren was hij niet goed schreef je maar hoe zit dat ermee als je erop rijd of heb je dat nog niet gedaan?

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:29

Ik heb ook een paard gekocht waar een kleine aanmerking op was.
Hij liep links voor niet helemaal zuiver, buigproeven waren super en de rest van de keuring ook.
Mijn dierenarts heeft dan ook direct geadviseerd om foto's te maken van het linkervoorbeen.
Direct foto's laten maken en niets op te zien. Ik heb besloten om het paard te kopen, aangezien het karakter super was en het was ook een precies een paard wat ik zocht en mijn gevoel super goed was.
Ik heb hem nu ongeveer 4 maanden en hij heeft nog nooit 1 pas onregelmatig gelopen, kortom bij mij was het een juiste keuze.
Ik zou je adviseren foto's te laten nemen, en je dierenarts dan om advies vragen, uiteraard kan je dan ook nog je gevoel laten mee spelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:47

Ik heb destijds bewust een paard met gebrek gekocht. Ik weet welke dingen er mis zijn, de prijs was ernaar en ik wil haar een kans geven. Hoe het verder loopt maakt mij niets uit.

Jij geeft zelf echter al aan dat je toch graag iets wil doen met het dier. In jouw geval zou ik foto's maken, van beide voorbenen want als de een anders wordt belast, kans is vrij groot dat de ander dan ook anders belast wordt. Op die foto's kan je direct zien of er botafwijkingen (artrose) zijn of dat er een vergrote kans is op die afwijkingen. Hoe oud is het paard trouwens?
Echter, pin je niet vast op die foto's. Hij kan puntgaaf zijn op de foto, maar uiteindelijk toch stokkreupel lopen. Als je de vrijheid hebt om te kijken naar wat het zou kunnen zijn, dan zou ik eerst dus foto's laten maken (reken ong 200-300 euro? Afhankelijk van de hoeveelheid foto's natuurlijk). Mocht je daar botwoekeringen of erge artrose op zien, dan is het natuurlijk einde verhaal en zal die alleen maar slechter gaan lopen. Mocht het zo zijn dat er niet ernstigs aan de hand is, dan kan je gaan kijken of er misschien een blokkade is die het loopje veroorzaakt. Denk aan onderzoek van fysio of osteopaat.
Daarna zou ik pas met mijn hoefsmid bezig gaan aan het veranderen van de hoef. Let er wel op dat het paard al een aantal jaren gewend is aan die hoefstand en dus ook zijn gewrichten daarop ingespeeld hebben. Mocht je de hoef (na een jaar?) weer redelijk normaal krijgen, kan het zijn dat er alsnog artrose op gaat treden omdat de stand toch negatief beinvloed is (geweest).

Prijzen en afspraken zul je naar eigen inzicht moeten maken. Het is gebruikelijk dat bij goedkeuring de koper betaald, maar dit is natuurlijk niet een gebruikelijk geval.

Succes!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:59

Iphi schreef:
Een klinische keuring is een momentopname. Het kan best zijn dat hij zoals je zegt slechte hoeven heeft, of hij kan zich misstapt hebben, wat dan ook.
Het is goed mogelijk dat hij over een maand weer perfect loopt.

Anderzijds, als hij wel iets mankeert is elk bedrag dat je ervoor geeft hoger dan de slachtprijs teveel betaald

Geheel mee eens.
Over 2 weken gewoon nog een keer keuren.
Je kunt wel foto's gaan maken,maar het zal niet de eerste keer zijn dat de foto's perfect zijn en de buigproef alsnog slecht.
Eerst klinisch herkeuren over 2 weken en als dat goed is pas foto's gaan maken.
Veel mensen vergeten klinisch belangrijker is dan foto's
Laatst bijgewerkt door maverick op 08-01-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:19

Hoe oud is dit paard? Wat heeft de verkopende partij ermee gedaan? Hoe rijdt het paard? Tuig is leuk, maar past het tuig ook daadwerkelijk (je wil niet weten wat voor rotooi er ooit verkocht wordt als "passend")? Uit welk deel van het land komt het paard? Doe eens foto's van dat voorbeen. Hoe ervaren is je dierenarts in het keuren met paarden en hoe is jouw verhouding tot die dierenarts?

Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe mensen een oordeel kunnen hebben over een paard waarvan de elementaire gegevens niet eens bekend zijn!

Bedenk eens het volgende: Wat is ECHT belangrijk voor je? MOET dit paard nog 20 jaar mee of kun je er ook mee leven als ie nog maar 10 jaar te gaan heeft? Ik lees tussen de regels door dat het dier een wereldkarakter heeft. Lijkt me niet geheel onbelangrijk..............

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:32

Ikke: het paard wordt in maart 9 jaar.
Het paard rijdt verder goed, met het rijden op de zachte bodem (en ook het longeren) zie je dus helemaal niets. (dit was ook zo bij de dierenarts).
Voor zover ik kan beoordelen ligt het zadel goed (ook zo beoordeelt door de dierenarts) Het zadel moet wel even na gekeken worden om de vulling weer glad te maken maar verder is de pasvorm goed.
Paard komt uit de regio Utrecht.
De kliniek waar ik kom staat bekend om het vrij strenge keuren. Ik heb in dezelfde kliniek mijn paard in december afgelopen jaar in moeten laten slapen. Zij houden wel rekening tijdens het keuren in wat je met het paard wilt gaan doen. Bij een recreatief paard keuren ze zeg maar milder dan bij een paard waar je toch wat van gaat verlangen dan is de keuring weer anders.
Wat ik heel belangrijk vind van een keurende arts is dat ze eerlijk zijn en niet rekening houden met mijn emotionele gevoelens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:36

De eigenaren zijn net geweest.
We zijn tot de volgende conclusie gekomen.
We nemen het paard over voor de slachtprijs.
De verzekering wordt ook over genomen, mocht het paard niet goed komen kan ik daar altijd verder mee kijken.
We geven hem de kans en ik hoop dat we daar goed aan doen.
Maandag komt onze eigen smid en zien we verder, na overleg met de dierenarts vanmiddag gaan we over enkele weken overnieuw keuren als het paard al een paar weken op nieuwe ijzers en een licht gecorrigeerde stand staat.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:45

In principe een mooie deal. Zeker als je bedenkt dat de slachtwaarde van een paard tegenwoordig bijna niks meer is.Voor mijn 14 jarige engels volbloed kreeg ik namelijk niks.

Ben benieuwd wat er over paar week uit komt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:12

gefeliciteerd met hem dan. fijn dat jullie er op deze manier uitgekomen zijn.