Welk paard in theorie het meest waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:37

Ok, bedankt, zo kan ik er beter inkomen :j

Dat je in de weide kan zien wat het dier in huis heeft kan ik me voorstellen :j Maar dan moet je natuurlijk wel zelf het talent en de kunde hebben het er allemaal uit te rijden ;) En natuurlijk moet het paard onder het zadel het karakter hebben om mee te werken, en ik weet niet of je dat zo makkelijk kan inschatten als het dier nog niet onder het zadel is .. Je hebt natuurlijk wel een idee van het karakter, maar alles kan zo makkelijk veranderen en is zo makkelijk beïnvloedbaar..
En misschien ben ik mis, maar als je in mijn profiel kijkt zie je zo'n 12-jarige vrij bewegen .. natuurlijk zeggen foto's niet alles en het zijn ook maar een paar momenten, maar ik persoonlijk (en nog mensen IRL) vinden dat er best wel wat inzit .. Alleen is het er nooit uitgereden (naar wedstrijden toe) omdat daar de interesse van de ruiter niet lag .. Maar het zit er dus wel in, dus kan er volgens mij toch nog wel (voor een stuk) uitkomen met de juiste ruiter en begeleiding? Ookal is hij "al" 12 (eigenlijk 13 maar dat zal niet veel verschil maken)..?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:45

Sabine V je vroeg naar de theoretische vraag prijs, in theorie zijn alle paarden en pony's niet meer waard dan de kilo prijs levend gewicht. Klink erg kru ben ik mee eens, maar dat is wel de werkelijke waarde.

In de praktijk is de prijs zo hoog als men er voor durft te vragen (en men durft soms giga bedragen te vragen voor een afdankertje), ongeacht leeftijd, wel beleert of niet en niveau.
Vooral wat de gek er voor over heeft is in veel gevallen van belang.

Ik zelf koop geen pony's/paarden die € 200,- of meer dan de slacht prijs waard zijn. Ongeacht geslacht, leeftijd en wat ze kunnen. (Als ik al een verkoop is de prijs net zo) In 2008 heb ik een D pony hengst van 4 jaar gekocht voor € 500,- zonder stamboek. Hij had een blauwe maandag voor de kar gelopen (2 jaar daar voor) en verder alleen gedekt. Redelijk onhandelbaar, maar een mooie uitdaging. Ik heb er nu een pracht beest aan. Hij is nu op genomen bij het EASP stamboek. Was het niks geworden dan had ik er niet veel op verloren.

Er zijn de afgelopen jaren giga prijzen betaald voor paarden in welke sport dan ook, die helaas niet lang bij de nieuwe eigenaren hebben geleeft, weg kapitaal.

Dus het ligt er erg aan wat jij als koper voor waarde hecht aan een paard. En ja, Ik weet dat veel mensen kijken naar afstammeling, leeftijd en prestatie. En daar basseren ze dan een prijs op.

Een beginner die een relatief jonge Z dressuur pony koop om recreatief mee te rijden, betaalt veel te veel.