3- of 4 paards trailers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 03:10

smurffie schreef:
je heb ook BE vrachtwagens voor 3 paarden ;) dus ik zou hier ook is navraag naar doen (had iemand bij mij op stal namelijk.

Smurffie lees even heel goed wat Ikke, Cissie en Kakanox schrijven. NEE ze bestaan niet. Zo wie zo bestaat het fenomeen BE vrachtwagen al niet. Het is of een vrachtauto (wagen jullie je zin) of een BE combi. En een BE combi is dan of een auto met trailer of een kleine trekker oplegger combi. Een vrachtauto is alleen een auto (B of C laat ik dan even in het midden). Al die geweldige advertenties op oa MP waarin met dat BE vrachtwagen geval gesmeten wordt liegen dat ze barsten. Het bestaat gewoonweg niet (althans niet volgens de WVW). Tis gewoon een leuke kreet die iemand een keer verzonnen heeft om zijn/haar auto te slijten.

E staat nl voor aanhanger en heeft niets te maken met het laadvermogen of wat dan ook van het trekkende voertuig.

TS ik ga met Ikke mee. Op zich rijd dat helemaal niet verkeerd, maar zoals hij al zegt denk aan het trekkende voertuig (en de koppel van Kakanox ;) :D ) Want ja ook in mijn ogen is dat veel belangrijker dan welke PK's dan ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:06

rina @ wij hebben er toen navraag naar gedaan en daar werd toch echt gezegt dat deze wel bestaan ;)
Ik ging uit van wat mij toen vertelt is ;) kan hij me wel voorliegen, kan jij ook normaal iets zeggen ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:14

Meis lees het WVW er maar op na, een BE vrachtauto bestaat niet. WVW is overigens de wegenverkeerswet. Ik ben rijinstructeur ;)

Rijbewijs A= motor
Rijbewijs B= personenauto tot 3500 kg
Rijbewijs C= vrachtauto boven 3500 kg
Rijbewijs D= bus voor personenvervoer
Rijbewijs E= Aanhanger.

En leg mij dan maar eens uit hoe je een BE vrachauto wilt krijgen ;)
Er bestaan maar 2 soorten BE combi's, een auto met een aanhanger, en een kleine trekker met oplegger combi. Dat zijn de enigste 2 die legaal als BEcombi door het leven kunnen en mogen.

Die B autootjes die altijd op MP te vinden zijn (met een paar zeldzame uitzonderingen) hebben allemaal te weinig laadvermogen om er 2 paarden op te mogen hebben. Als voorbeeld:

Mijn vorige paardenauto was een Mercedes 508 (die je dus ook heel vaak op MP tegenkomt als zijnde een B-auto) De mijne woog van zichzelf 3550 kg (en was dus C rijbewijs ;) ). Die was dus met eigen gewicht al te zwaar om uberhaupt een B auto te zijn. Wat doen ze dan? Ze strippen alles uit en van die wagen om het eigen gewicht omlaag te krijgen. Lichtere veren eronder, et voila je hebt een auto die dan 2700 kg weegt. DAN zou hij idd B rijbewijs zijn. Maar hoeveel laadvermogen heb je dan nog over????? Te weinig dus ;) (3500 kg wat een B auto max mag wegen - 2700 kg wat hij als eigen gewicht heeft = 800 kg laadvermogen.)
Daar mag je dus van z'n lang zal ze leven nooit niet 2 of 3 paarden/ponys op vervoeren.

Goed das dan dus B rijbewijs. E komt pas in het spel als er een aanhanger achter hangt (of zoals die trekker met oplegger combi). Een paardenauto, zon ding op B rijbewijs, dus waar geen aanhanger achter zit, of welke geen oplegger is, kan nooit maar dan ook nooit een BE combi zijn. Snap je?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:29

Ik heb wel eens van die opleggers gezien voor een BE trekker die ingericht was voor paardenvervoer.
Dan kan het natuurlijk wel.

Op de meeste BE combi's kun je zo'n 7,5 ton laden.
Ik rijd zelf wel eens met een BE combi waar 9 ton op mag.
Laadvermogen genoeg dus.
Enige waar op gelet moet worden is dat de schoteldruk op de trekker niet te groot mag worden. Anders ga je namelijk alsnog boven de 3500 kg (ledig gewicht trekker + schoteldruk) en is de combinatie eigenlijk geen BE meer, maar CE. Kwestie van goede assen- en ladingverdeling.

Ik denk dat smurffie dat bedoelde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:55

Dit bedoelt Stefanvi in ieder geval:
Afbeelding
Hier als koelwagen gebouwd, maar ik denk niet dat je veel voorstellingsvermogen nodig hebt om het als paardentrailer te zien.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:47

@Ikke thanks voor de foto :D Ik was te beroerd om er 1 op te zoeken. Maar dat is dus een BE combi.
@Stefanvi die omschrijf ik ja in mijn verhaal ;) Maar dat is dan nog steeds geen BE vrachtauto, ondanks dat het idd de maas in de wet is kwa laadvermogen ;) Het is zelfs een BE autocombi waarmee je gewoon met een BE rijbewijs mag rijden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:59

Sorry voor het late antwoord, maar ik heb helemaal niet gedacht aan het gewicht wat de auto mag trekken. Als ik zo'n trailer zou kopen, zou ik telkens de auto van mijn tante (landrover iets) moeten lenen, dus het is helemaal niet praktisch voor mij..

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:09

Mega handig die grote trailers, maarja... je moet wel nogal een flinke auto hebben wil je die mogen trekken!!
Ik weet dat Cheval Liberté ook zulke grote maakt!

cissy

Re: 3- of 4 paards trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:30

Jingles11, misschien moet je eerst het hele topic eens lezen voordat je zo'n reactie plaatst?