Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 10:43

Dees schreef:
Het is vrij gemakkelijk om te testen:
Leg er voor de aankoop een zadel op en begin te singelen.
Is het betreffende paard een zure, zul je het ook dan al in de ogen kunnen zien.
Een paard wat zich goedmoedig laat zadelen, zal zich waarschijnlijk ook laten rijden.

Er is niets op tegen om een drachtige merrie even onder het zadel te laten stappen. Een paard wat daarbij al volledig uit zijn panty gaat, wil je immers liever laten staan.

Als ik de verkoper zou zijn, was proeftijd overigens uitgesloten. Je kwam maar bij mij thuis om te 'proeven', maar de merrie verliet mijn erf niet zonder volledige en definitieve betaling.

Oke, maar ze is nu niet meer drachtig.
Hij wou zelf ook graag een proeftijd om te kijken of het wel klikte en de merrie een goed tehuis krijgt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:46

Neem iemand mee die kennis van zaken heeft.
Spreek af dat je het paard eerst een tijdje komt rijden.
In sommige gevallen zijn paarden bij aanvang heel braaf, maar eenmaal op conditie kunnen het enorme draken zijn.

Mijn intuitie zegt : niet doen.
Je hebt zelf nog niet zoveel ervaring , en het kan zo ontzettend tegenvallen.

Oke de merrie zal niet duur zijn, maar ik zou liever wat meer uitgeven aan een paard dat bewezen braaf is, zeker als het om een eerste paard gaat!!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:00

CM_ schreef:
In sommige gevallen zijn paarden bij aanvang heel braaf, maar eenmaal op conditie kunnen het enorme draken zijn.

Oke de merrie zal niet duur zijn, maar ik zou liever wat meer uitgeven aan een paard dat bewezen braaf is, zeker als het om een eerste paard gaat!!

We nemen ook zeker iemand mee met veel ervaring. Daar hield ik al rekening mee vandaar wil ik ook een wat langere proeftijd zodat ik kan kijken of ze zich ook gedraagt als ze op conditie is. [Die eigenaar had ook geen problemen met lange proeftijd]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:02

CM_ schreef:

DAT is wat echt belangrijk is!!
Of dit paard daar wel of niet aan kan voldoen is moeilijk te beoordelen (heb je foto's?) maar neem vooral de tijd om het uit te proberen. Wanneer de verkoper ECHT waarde hecht aan een goede plek, dan zal hij ermee instemmen.
Het paard wat ik nu heb, heeft hier een maand op proef gestaan. Dat gaf me de ruimte om enkele zaken te onderzoeken en te kijken of ze echt zo braaf was als iedereen zei.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:10

Ik heb ook ooit eens zo een paard gekocht.
Had 3 maanden op het land gestaan (niet te vergelijken met 2 jaar stilstaan, maar toch) en toen hij voor de verkoop even werd gereden was hij echt super braaf. Ik ging erop nadat hij weer een week onder het zadel was en hij was poeslief echt helemaal blij.
Ik heb hem toen gekocht. Hij was wel wat mager en zat onder de haren (zijn wintervacht). Na een week of 6 meer voer, meer conditie werd deze lieverd een enorme draak. bokken, steigeren noem maar op.
volgens de oude eigenaren was hij thuis heel braaf maar later hoorde ik wel dat ze hem daarom hebben verkocht. Ze durfde er niks meer mee.
Gelukkig heb ik wel iemand in de arm genomen die me heeft geholpen. het is wel goed gekomen hoor maar heb een tijd niet op mijn paard durven rijden.
Ik heb zelf, achteraf praten is altijd makkelijk, echt spijt dat ik hem toen niet vaker heb gereden en niet op proef heb genomen.
gelukkig is het bij mij wel goed gekomen, in samenwerking met een goede instructrise.
Zoals de meesten al adviseren, neem haar voor langere tijd op de proef. Bouw conditie op en kijk hoe ze zich dan gedraagd.
Succes!

Kelly0708

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:18

mijn paard staat ook al 2 jaar stil.puur omdat ik geen tijd heb om te rijden.
ben er na 1,5 jaar nog eens op gestapt,en geen enkel probleem.
dus ik ben van mening dat het geen probleem hoeft te zijn!ik zet er zelfs kinderen op na 2 jaar stil te hebben gestaan!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:22

ikke schreef:
CM_ schreef:

DAT is wat echt belangrijk is!!
Of dit paard daar wel of niet aan kan voldoen is moeilijk te beoordelen (heb je foto's?) maar neem vooral de tijd om het uit te proberen. Wanneer de verkoper ECHT waarde hecht aan een goede plek, dan zal hij ermee instemmen.
Het paard wat ik nu heb, heeft hier een maand op proef gestaan. Dat gaf me de ruimte om enkele zaken te onderzoeken en te kijken of ze echt zo braaf was als iedereen zei.

De verkoper hecht er waarde aan hij heeft toegestemd met langere proefperiode [Moet ik alleen nog goed op papier zetten]. Ja ik heb foto´s zal ze zo even posten [Ik heb daar ook nog foto´s gezien van toen ze nog werd bereden. Zat een kind op van 10 ofzo zonder zadel]

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:27

vind ik moeilijk hoor, heb zat merrie's gezien die een veulen kregen die in het begin super braaf waren maar zodra je wat vroeg aan ze echt onhandelbaar werden.
ik had het niet gedaan, er zijn nog zat leuke andere paarden te koop, ik koop dan liever een onbeleerde..

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:31

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:34

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:35

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:36

Ik zou ook als een blok voor haar vallen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:40

Ik heb ook een paard gekocht wat al meer dan een jaar stil stond. Ik heb er wel op gestaan dat er 1x iemand voor zou rijden. Dat is gebeurd. Paard was erg groen, maar erg braaf.
Daarna nog een paar keer zelf gereden en laten keuren en gekocht.
Dit paard stond al die tijd stil omdat de eigenaresse ging scheiden en paard erg gevoelig is voor de stemming van de ruiter. Kortom ze durfde er niet meer op.

Het was een beetje ee gok, maar alles wat de vorige eigenaresse vertelde bleek achteraf te kloppen. Ook over stemming van de ruiter etc.. Ik heb een superbraaf paard, verkeersmak voor groot verkeer etc., maar als ik twijfel loopt ze nergens langs.

Misschien kun je het paard daar laten staan en eerst een maand rijden?
DAt je in die tijd de stallingskosten overneemt maar dat je geen definitieve koop sluit?
Als ze er al zo lang niets mee doen is er wellicht ook geen haast bij de verkoop??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:42

gamorca schreef:

ZO!! Ik heb helaas geen plek, anders stapte ik NU in de auto, dan viste je achter het net!!

Maar pas op!!! Dit is een PAARD. Wat heb jij te melden aan dit paard? Hoeveel bagage breng je mee om dit paard te gaan overtuigen dat JIJ de moeite waard bent? Als dit paard op JOU valt, dan gaat ze ervoor, maar als ze je niet ziet zitten dan vergeet het maar, tenzij je ECHT iets te melden hebt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-12-09 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:42

2 jaar geleden heb ik ook een paard gekocht wat 4 jaar stil heeft gestaan, eerst begin je gewoon rustig met longeren eerst zonder zadel en daarna met zadel en dan gewoon rustig wat gaan hangen en dan kan iemand hem vasthouden en kan je erop gaan zitten.
Ik weet niet hoe oud het paard is maar die van mij heeft nergens iets om gegeven omdat ze het vaak gewoon nog weten.
Voor vragen mag je me altijd PB en

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:44

raket schreef:
Ik heb ook een paard gekocht wat al meer dan een jaar stil stond. Ik heb er wel op gestaan dat er 1x iemand voor zou rijden. Dat is gebeurd. Paard was erg groen, maar erg braaf.
Daarna nog een paar keer zelf gereden en laten keuren en gekocht.
Dit paard stond al die tijd stil omdat de eigenaresse ging scheiden en paard erg gevoelig is voor de stemming van de ruiter. Kortom ze durfde er niet meer op.

Het was een beetje ee gok, maar alles wat de vorige eigenaresse vertelde bleek achteraf te kloppen. Ook over stemming van de ruiter etc.. Ik heb een superbraaf paard, verkeersmak voor groot verkeer etc., maar als ik twijfel loopt ze nergens langs.

Misschien kun je het paard daar laten staan en eerst een maand rijden?
DAt je in die tijd de stallingskosten overneemt maar dat je geen definitieve koop sluit?
Als ze er al zo lang niets mee doen is er wellicht ook geen haast bij de verkoop??

Dat ben ik al van plan. Eigenaar vond dit ook geen probleem [Alleen dan komt ze bij ons te staan omdat ik niet elke dag 3 kwartier daarheen kan rijden aangezien ik geen rijbewijs heb xD]

liiisette

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:46

Wij hebben een paar jaar geleden ook onze haflinger gekocht die 2 jaar niet gereden was. Bij de koop hebben we eerst iemand meegenomen die beter kon rijden dan mij (ik was toen nog een beginner & mijn vader ook) die heeft erop gezeten en dat leek goed. Toen heeft ze eerst 3 maanden op een manege gestaan waarbij zij er het meest opreed en hem doorpakte enz. en nu is het een geweldig diertje!! Het was echt geluk hebben.

Dus ja ik denk dat je zelf moet kijken hoe goed je rijdt en of het verstandig is.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:47

ikke schreef:
gamorca schreef:

ZO!! Ik heb helaas geen plek, anders stapte ik NU in de auto, dan viste je achter het net!!

Maar pas op!!! Dit is een PAARD. Wat heb jij te melden aan dit paard? Hoeveel bagage breng je mee om dit paard te gaan overtuigen dat JIJ de moeite waard bent? Als dit paard op JOUW valt, dan gaat ze ervoor, maar als ze je niet ziet zitten dan vergeet het maar, tenzij je ECHT iets te melden hebt.

Dat had niet gekunt aangezien ze haar voor me vasthouden xD
Laatst bijgewerkt door gamorca op 27-12-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:48

2 jaar stilstaan hoeft op zich geen problemen te geven. Als je maar heel rustig begint.

Het gaat om de basis die ze heeft gehad, de voeding (die in dit geval goed zal zijn), het menselijk en het sociale contact.

Is ze vertrouwd met mensen, laat ze alles toe dan zal het waarschijnlijk redelijk verlopen. Zit het daar ook mis... dan heb je niets om op terug te vallen. Spreek een langere periode af om daar te rijden. Kom op onverwachte tijden en doe wat je normaal ook zou doen. Bovendien neem iemand mee die je kan helpen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:50

Een erg mooie merrie om te zien.
Maar ikzou idd als je in de mogelijkheid bent, een weekje met haar gaan werken, opzadelen, longeren, bijzetten en aan het einde van de week rijden.
Zo kun je precies zien of hij qua karakter jou aanspreekt!

Als je de merrie koopt, heel veel succes, zal alleen maar mooier worden met bespiering!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:52

Ik ben het met meerdere reacties eens.
Wees voorzichtig je hoort vaker dat een paard wat mankeert en als fokmerrie wordt gebruikt, daarna met bepaalde excusses wordt door verkocht.
Wat is de reden dat de eigenaar het niet heeft door gepakt? of waarom ze niemand anders in die periode dat zij niet kon door laten rijden?
Aan gezien het voor jou een eerste keer is dat je een paard koopt raad ik je aan om iemand mee te nemen die veel verstand heeft van paarden, en een DA die de eigenaar niet kent voor de keuringen is soms ook verstandig.

Veel succes er mee.

greengables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:55

allereerst: super leuk dat je een paard mag kopen. Gefeliciteerd!
Maar denk even heel goed na voordat je dit paard koopt. Er is namelijk nog een reden te bedenken waarom dit paard twee jaar niets heeft gedaan: omdat hij een blessure had!

Laat hem dus heel goed keuren en bespreek dit verhaal met de arts. Stel ook een koopcontractje op waarin je duidelijk aangeeft dat je dit paard koopt om dagelijks te rijden en eventueel deel te nemen aan wedstrijden.
En let op: oude blessures zijn niet altijd terug te zien op foto's, dus mocht het paard na aankoop (weer) kreupel worden, dan is het moeilijk aan te tonen dat je bedonderd bent.
Laat je alsjeblieft adviseren door een deskundige bij deze aankoop.
succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:57

gamorca schreef:
ikke schreef:

Maar pas op!!! Dit is een PAARD. Wat heb jij te melden aan dit paard? Hoeveel bagage breng je mee om dit paard te gaan overtuigen dat JIJ de moeite waard bent? Als dit paard op JOUW valt, dan gaat ze ervoor, maar als ze je niet ziet zitten dan vergeet het maar, tenzij je ECHT iets te melden hebt.

Dat had niet gekunt aangezien ze het voor me vasthouden xD

Om ermee te verongelukken? }:) }:)

Maar zonder gekheid, ik ben er vrij zeker van dat dit een goed paard is, maar alleen onder de juiste ruiter; ze heeft haar op de tanden!
En ja, ik heb iets soortgelijks op stal staan. Het is een wereldbok, haar gewicht in goud waard maar alleen omdat ZIJ haar hoofd in mijn binnenzak stopte en daar niet meer uitkwam. Wanneer er iemand mee gaat rijden die ze niet ziet zitten, dan geef ik geen enkele garantie meer!
Ik heb dit ook zien gebeuren bij een paard van een vriendin. De halve wereld vondt dat dier levensgevaarlijk. Er komt een "absolute beginner" voor dat dier, dat paard zag dat mens zitten, kroop in haar binnenzak en is er nooit meer uitgekomen! ALLES mag ze ermee doen, hoe fout ze het ook doet, dat paard accepteerd ALLES!!! Levensgevaarlijk, jaja, voor degenen die het dier niet snappen........

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:12

ikke schreef:
Om ermee te verongelukken? }:) }:)

Maar zonder gekheid, ik ben er vrij zeker van dat dit een goed paard is, maar alleen onder de juiste ruiter; ze heeft haar op de tanden!
En ja, ik heb iets soortgelijks op stal staan. Het is een wereldbok, haar gewicht in goud waard maar alleen omdat ZIJ haar hoofd in mijn binnenzak stopte en daar niet meer uitkwam. Wanneer er iemand mee gaat rijden die ze niet ziet zitten, dan geef ik geen enkele garantie meer!
Ik heb dit ook zien gebeuren bij een paard van een vriendin. De halve wereld vondt dat dier levensgevaarlijk. Er komt een "absolute beginner" voor dat dier, dat paard zag dat mens zitten, kroop in haar binnenzak en is er nooit meer uitgekomen! ALLES mag ze ermee doen, hoe fout ze het ook doet, dat paard accepteerd ALLES!!! Levensgevaarlijk, jaja, voor degenen die het dier niet snappen........

Nou hopen dan dat ze me ziet zitten _/-\o_

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:14

greengables schreef:
allereerst: super leuk dat je een paard mag kopen. Gefeliciteerd!
Maar denk even heel goed na voordat je dit paard koopt. Er is namelijk nog een reden te bedenken waarom dit paard twee jaar niets heeft gedaan: omdat hij een blessure had!

Laat hem dus heel goed keuren en bespreek dit verhaal met de arts. Stel ook een koopcontractje op waarin je duidelijk aangeeft dat je dit paard koopt om dagelijks te rijden en eventueel deel te nemen aan wedstrijden.
En let op: oude blessures zijn niet altijd terug te zien op foto's, dus mocht het paard na aankoop (weer) kreupel worden, dan is het moeilijk aan te tonen dat je bedonderd bent.
Laat je alsjeblieft adviseren door een deskundige bij deze aankoop.
succes!

Ga ik zeker doen!