slager verkoopt paard door.. mag dit????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

Re: slager verkoopt paard door.. mag dit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:31

ik zal het morgen eens vragen aan de oude eigenaar, mischien weet hij er meer van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:36

Jeetje wat rot voor jou en de vorige eigenaar! Die eigenaar zal vast heel boos zijn geweest en begrijpelijk. Was de slager op de hoogte van haar tumor? want anders kun je daar toch ook beroep op doen, hij heeft dan informatie achtergehouden en/of gelogen!

veerlee65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:42

ik houd het even bij, ik dacht trouwens dat je een slager een paard niet door mag verkopen en nu zie ik hier dat dat wel kan? iemand uitleg? idd je paardje is echt een leuk dier! :D

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:49

oh nee dat vind ik eigenlijk niet kunnen !!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:52

Heel raar verhaal, maar fijn dat ze bij jou terecht is gekomen. :)
Het is alleen niet te hopen dat paarden met grotere problemen door worden verkocht (al zijn er genoeg verhalen bekend dat dit dus ook gebeurd...)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 11:59

de oude eigenaar had heel netjes in het entingsboekje geschreven dat ze medicijnen had gehad en dus niet voor het vlees zeg maar weg mocht.

ik gok dat de slager echt fout is maargoed dat moet nog uitwijzen.

imke zag er toendertijd natuurlijk wel gezond uit en aan de buitekant zag je geen gebreken.
dus makkelijk weer te verkopen zo'n paard.

ik ben ondanks deze ellende wel gelukkig met haar maar het is natuurlijk wel een zorgenkindje maar wegdoen dat kan ik ook echt niet meer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:01

Caira schreef:
Een verzekering mag het paard WEL verkopen.

wat krom is dat eigenlijk..

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:04

Gulpje schreef:
Caira schreef:
Een verzekering mag het paard WEL verkopen.

wat krom is dat eigenlijk..

Vind ik ook heel krom :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:30

linsim26 schreef:
de oude eigenaar had heel netjes in het entingsboekje geschreven dat ze medicijnen had gehad en dus niet voor het vlees zeg maar weg mocht.

Dan lijkt het erop dat het paard verkocht is aan een handelaar die ook slager bleek te zijn.

Zie trouwens niet in waarom een slager een paard niet zou mogen doorverkopen... Als ik een paard koop mag ik het ook doorverkopen, waarom zou een slager dat niet mogen?

En wat moet een slager met een paard waarvan het vlees niet geschikt is voor menselijke consumptie?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:37

een vriendin van mij heeft ook ooit een paard bij de slager vandaan gehaald, hij heeft wel een enorme door gezakte rug en is waarschijnlijk een draver die ook echt gelopen heeft. hij is echt super braaf en loopt gewoon in de manege lessen mee. behalve zijn rug heeft hij ook geen gebreken. ik zelf ben blij als je een paard toch een goed huis kan geven, hopelijk mag imke blijven

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:21

Alane schreef:
linsim26 schreef:

Dan lijkt het erop dat het paard verkocht is aan een handelaar die ook slager bleek te zijn.

Zie trouwens niet in waarom een slager een paard niet zou mogen doorverkopen... Als ik een paard koop mag ik het ook doorverkopen, waarom zou een slager dat niet mogen?

En wat moet een slager met een paard waarvan het vlees niet geschikt is voor menselijke consumptie?

Er zijn verzekeringen die een contract hebben met een slager, zodat ze zeker zijn dat afgekeurde paarden van cliënten daadwerkelijk geslacht worden. In dat geval mag je als slager dus geen paard door verkopen ivm contractbreuk.

@RagdollCat: Paarden die afgekeurd zijn voor de sport mogen niet doorverkocht worden als de eigenaar ze "terug koopt" van de verzekering. Momenteel doorloop ik zelf weer zo'n procedure met een van onze paarden en ik moet eerst een contract ondertekenen (oa geen verkoop, geen wedstrijden) voordat het schadebedrag uitgekeerd wordt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:25

Tja, daarom is het advies ook er zelf bij te blijven als je paard geschoten wordt. Helaas is dat tegenwoordig de enige manier om zeker te weten dat het paard ook écht dood is....

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:37

Liezel1 schreef:
Tja, daarom is het advies ook er zelf bij te blijven als je paard geschoten wordt. Helaas is dat tegenwoordig de enige manier om zeker te weten dat het paard ook écht dood is....

Doen ze tegenwoordig niet meer een been opsturen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het punt niet zo snap: ten eerste: als je zeker wilt weten dat je paard dood is, dan moet je haar inderdaad zelf wegbrengen en wachten tot het gebeurd is. Ten tweede: als je een paard van de slager koopt, kan je verwachten dat het dier niet voor de flauwekul is weggebracht, zeker als het om een paard gaat met papieren. Dan kan je dus ook verwcahten dat je er kosten aan gata maken, mocht het om een herstelbaar iets gaan.
Een slager zal een zichtbaar lijdend paard niet verkopen en het afmaken, maar een pard dat, zoals vaak gebeurd, nog een poosje bij hem op stal staat voordat het geschoten gaat worden , en verder geen pijn oid heeft zal hij inderdaad best eens kunnen verkopen. Er zijn heel veel merries met tumoren op de eierstokken en zolang er niet gescand wordt voor de fok, zal je daar niet gauw achterkomen, tenzij het een tumor is die pijn gaat veroorzaken of gedraaide eileiders..op zich niet iets waarvan ik vind dat zon dier geslacht dient te worden, maar goed, das mijn mening...

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:42

succes ermee hoop dat alles goed komt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:52

Kan je niet helpen met advies ! Maar denk dat je op de goede weg bent .
Succes met Imke , Ze mag blij zijn dat ze bij jou terechtgekomen is en niet in het door handel cirquit .

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:58

vanitymay schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het punt niet zo snap: ten eerste: als je zeker wilt weten dat je paard dood is, dan moet je haar inderdaad zelf wegbrengen en wachten tot het gebeurd is. Ten tweede: als je een paard van de slager koopt, kan je verwachten dat het dier niet voor de flauwekul is weggebracht, zeker als het om een paard gaat met papieren. Dan kan je dus ook verwcahten dat je er kosten aan gata maken, mocht het om een herstelbaar iets gaan.
Een slager zal een zichtbaar lijdend paard niet verkopen en het afmaken, maar een pard dat, zoals vaak gebeurd, nog een poosje bij hem op stal staat voordat het geschoten gaat worden , en verder geen pijn oid heeft zal hij inderdaad best eens kunnen verkopen. Er zijn heel veel merries met tumoren op de eierstokken en zolang er niet gescand wordt voor de fok, zal je daar niet gauw achterkomen, tenzij het een tumor is die pijn gaat veroorzaken of gedraaide eileiders..op zich niet iets waarvan ik vind dat zon dier geslacht dient te worden, maar goed, das mijn mening...

Het paard is weggegaan voor dood, zoals je een auto wegbrengt naar de sloop.
Als de sloper besluit de auto weer op de weg te brengen en te verkopen als veilig is dat onder zijn verantwoordelijkheid.
Dus, is de slager aansprakelijk?
Of, als de verzekering het paard ontvangt en doorverkoopt, is door deze het gebrek waarop ie is afgekeurd bijgeschreven?
Zo niet is volgens mij de verzekering in gebreken gebleven.
Wederom, als je een auto te koop aanbiedt met een gebrek waarvan je weet, moet dat gebrek vermeld.
Het paard was zoiezo niet voor consumptie, dit was wel in het paspoort vastgelegd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:09

Eigenlijk snap ik in eerste instantie al niet waarom dit paard naar de slager moest als het er 2 jaar na dato nog fris en fruitig bijstaat en blijkbaar nu wel gereden kan worden.

Meid laat het verleden rusten en kijk naar de toekomst..

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:14

het was 2 jaar geleden puur een verzekeringskwestie want imke was voor daar alleen fokmerrie.

ik weet dat ik het misschien moet laten rusten maargoed ik zie wel hoe het verder gaat.
woensdag komt er iemand kijken dus we zien het wel.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:16

vanitymay schreef:

ik heb mijn paard niet van de slager gekomt hoor..
gewoon bij een redelijk bekende handelstal waarvan ik de naam niet zal noemen,

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:25

Ziolette schreef:
Er zijn verzekeringen die een contract hebben met een slager, zodat ze zeker zijn dat afgekeurde paarden van cliënten daadwerkelijk geslacht worden. In dat geval mag je als slager dus geen paard door verkopen ivm contractbreuk.

Dan heb je het dus over een afspraak tussen slager en verzekering...
wettelijk gezien is het dus geen belemmering dat een slager een paard doorverkoopt, indien het geen contract heeft.
Maar blijft de vraag: waarom een paard verkopen aan de slager, of dat nu de verzekering is of particulier/handelaar, als het dier niet geschikt is voor menselijke consumptie?

en een paard dat door de verzekering overgenomen wordt omdat het voor de fok ongeschikt is, hoeft voor de sport/recreatie niet ongeschikt te zijn.

Het handigste zou zijn dat transponders ook beschreven kunnen worden, en dat daarop vastgelegd kan worden oa het medische dossier... dan is het simpel je eigen DA de transponder laten uitlezen en voila... kom je niet voor verassingen te staan.
Uieraard hou je natuurlijk de slechten, maar die zullen dan zo'n paard niet verzekerd hebben/verkopen aan de verzekering, en geen medische gegevens op de transponder laten bijschrijven, zoals bijv dat het paard een tumor heeft, wat later aangevuld zou kunnen worden dat de tumor verwijderd is en dat het paard niet meer geschikt is voor de fokkerij...
Denk dat dat een hoop leed voorkomen kan....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:38

Zo, hier zal je als eigenaar van de merrie goed zuur van zijn gok ik zo.. Ook als oud eigenaar zou ik er echt heel naar van zijn!

Ik vraag me af in hoeverre de aansprakelijkheid naar de slager terugvoert, je hebt het dier immers niet bij de slager vandaan, maar bij de handelaar. In zoverre is de handelaar volgens mij dus degene waarmee je het verborgen gebrek zou moeten bespreken..

Of ben ik nou van het padje af? ;)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:08

jij bedoelt dus de handelaar waar ik haar gekocht heb.. tsja ik denk dat hij bij alle tijden zal zeggen dat hij niets van die tumor afwist en dat ik haar mag komen ruilen voor een ander paard.

hij heeft ook gelogen over van wie het paard was dus waarom zou ik die nog geloven...
en ik wil mijn paard niet kwijt.
ik wil alleen dat 1 van de partijen mij tegemoet komt want nu ben ik de gedupeerde, nog erger mn paard.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:29

over de staart, een staart kan in 2 jaar tijd flink groeien hoor :) Als het onderaan de staartwortel is afgeknipt kan het in een jaar tijd best tot aan de hakken groeien :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:38

jeetje wat een verhaal! wil het even blijven volgen wat de oude eiganaar er van zegt