Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Rebeccatjuh schreef:Interessante vraag ...
Stel: Hengstige merrie breekt uit en staat te pissen voor een hengst, hengst springt vervolgens over staldeur/afrastering weide. Hengst dekt vervolgens merrie.
Wie is er dan aansprakelijk?
rommulus schreef:maar mocht het zijn dat de hengst uitbreekt en jou merrie dekt is dat een ongewenste dekking (het heeft nog een benaming maar daar kan ik niet op komen)
volgens het wed boek mag de eigenaar van de hengst het veulen claimen tenzij de merrie eigenaar daar voor betaald of er andere afspraken gemaakt worden (zo ja zet deze op papier)

rommulus schreef:ongelovelijk !!!!!
hier word ik dus niet goed van
iemand komt met een vraag over een paard met ballen en gelijk word er geschreeuwd CARTEREREN !!!!
mag verdorie die eigenaar dat even lekker zelf weten!
het gaat niemand een hol aan waarom wel of waarom niet een paard geruind word of niet
de paarden zijn niet het probleem maar de mensen er om heen
zo nu dat even kwijt te zijn
rommulus schreef:op de vraag van de ts
eigenaar is altijd verandwoordelijk voor zijn of haar dier
maar mocht het zijn dat de hengst uitbreekt en jou merrie dekt is dat een ongewenste dekking (het heeft nog een benaming maar daar kan ik niet op komen)
volgens het wed boek mag de eigenaar van de hengst het veulen claimen tenzij de merrie eigenaar daar voor betaald of er andere afspraken gemaakt worden (zo ja zet deze op papier)
rommulus schreef:verder mocht de hengst uitbreken is de stal eigenaar hiervoor verandwoordelijk gezien die geen degelijk hekwerk heeft en hier dus in gebreke word gesteld
Alane schreef:rommulus schreef:ongelovelijk !!!!!
hier word ik dus niet goed van
iemand komt met een vraag over een paard met ballen en gelijk word er geschreeuwd CARTEREREN !!!!
mag verdorie die eigenaar dat even lekker zelf weten!
het gaat niemand een hol aan waarom wel of waarom niet een paard geruind word of niet
de paarden zijn niet het probleem maar de mensen er om heen
zo nu dat even kwijt te zijn
De hengsteneigenaar heeft voor die stal gekozen, heeft gekozen om zijn hengst tussen merries neer te zetten (snap niet zo goed waarom de staleigenaar daarmee akkoord is gegaan)
En ja hengsten zijn ook paarden, maar ook kuddedieren... en het is toch wel erg sneu voor de hengst dat hij alleen binnen staat als de rest buitenloopt en andersom...
En ja dan kan castreren een oplossing zijn, niet dé oplossing.
Ik had het al 4x gevraagd aan de eigenaar en zij zei 'hij is echt gecastreerd hoor!'. Nog een half jaar later bleek hij toch écht niet gecastreerd te zijn en is hij verhuisd naar het andere deel van het land, omdat hij steeds door de draad (mét stroom) ging om bij de merries te zijn.
Elke hengsteneigenaar die ik ken snapt mijn probleem niet, elke merrie-eigenaar wel
rommulus schreef:maar mocht het zijn dat de hengst uitbreekt en jou merrie dekt is dat een ongewenste dekking (het heeft nog een benaming maar daar kan ik niet op komen)
chipieke schreef:@rommulus: jij hebt een hengst zekerElke hengsteneigenaar die ik ken snapt mijn probleem niet, elke merrie-eigenaar wel

CM_ schreef:Volgensmij ook idd...
Waarom word het dier niet gecastreerd.
Klinkt namelijk niet als een ideale situatie zo..
rommulus schreef:vraag me alleen af waarom de ts niet meer reageerd ???
kan gebeuren djoni schreef:Ik denk dat ik eerst maar eens met de eigenaresse van die hengst ga praten, bij haar ga neerleggen dat ik het niet echt eens ben met een hengst op deze stal, en wat voor voorzorgsmaatregelen ze in gedachten had