Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:22

Ja alles op papier zetten. Dat kan altijd alleen maar van pas komen.

Volgens mij is het zelfs zo wanneer de merrie uitbreekt en gedekt wordt is het nog steeds de verantwoording van de eigenaar van de hengst. Ik heb zoiets een keer zien gebeuren maar ik kan me niet precies meer herinneren hoe het nu afliep..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:25

KiWiKo schreef:
nee ikdoemaarwat....... maar wel dat je alles wat je bespreekt, verstuurd moet bewaren, je kan het maar nodig hebben :)

alles is mondeling besproken dus er staa niks op papier :n

Edit: overigens kom ik al 12 jaar op de stal en is de verstandshouding met de pensioneigenaar zeer goed

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:34

Interesante discussie zou dit kunnen opleveren.

Lees dit eerst maar eens: Amanda @ [TAO] FAQ TAO

De aansprakelijkheid is het grootste probleem niet. Maar wel de vraag of er sprake is van schade :j .
Daar zijn zowel argumenten voor als tegen voor. Pasklaar antwoord is eigenlijk niet echt mogelijk, totdat een rechter zich eens zou buigen over een soortgelijke discussie en dan nog...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:42

Rebeccatjuh schreef:
Interessante vraag ...
Stel: Hengstige merrie breekt uit en staat te pissen voor een hengst, hengst springt vervolgens over staldeur/afrastering weide. Hengst dekt vervolgens merrie.
Wie is er dan aansprakelijk?

Lijkt mij dat in zo'n geval de eigenaar van de merrie verantwoordelijk is voor het uitbreken van de merrie en de eigenaar van de hengst voor de het uitbreken van de hengst. De dekking die daarop volgt lijkt mij gedeelde verantwoordelijkheid. Immers als de hengst er niet was geweest was de merrie waarschijnlijk niet uitgebroken, maar als de merrie niet was uitgebroken was de hengst waarschijnlijk ook netjes in zijn weitje blijven staan en had er dus geen dekking plaatsgevonden.

Axel_Valerie

Re: Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:17

Nee er staat niet dat de merrie uitbreekt door de hengst dat is jouw aanname.. Als de hengst er dus niet geweest was was er na de uitbraak niks aan de hand... Ik bedoel maar; het is een lastige kwestie.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:18

Jammer dat ik mijn wetboeken in de uitleen heb aan iemand die een her moest doen anders had ik het even uitgepluist..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:07

TS: heb je al met de eigenaar van de hengst gesproken? en zoja wat is er uit gekomen?

ik heb het hier op stal ook nog eens extra besproken met de staleigenaar
hij vind dat als de hengst uitbreekt ik verantwoordelijk ben
maar als er een merrie bij hem inspringt(paddock of derg) dan is de eigenaar van de merrie verantwoordelijk.

aangezien hijzelf ook 5 merrie's heeft van zichzelf ben ik op zich redelijk happy met zijn antwoord :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:28

ongelovelijk !!!!!

hier word ik dus niet goed van
iemand komt met een vraag over een paard met ballen en gelijk word er geschreeuwd CARTEREREN !!!!
mag verdorie die eigenaar dat even lekker zelf weten!
het gaat niemand een hol aan waarom wel of waarom niet een paard geruind word of niet
de paarden zijn niet het probleem maar de mensen er om heen
zo nu dat even kwijt te zijn

op de vraag van de ts
eigenaar is altijd verandwoordelijk voor zijn of haar dier
maar mocht het zijn dat de hengst uitbreekt en jou merrie dekt is dat een ongewenste dekking (het heeft nog een benaming maar daar kan ik niet op komen)
volgens het wed boek mag de eigenaar van de hengst het veulen claimen tenzij de merrie eigenaar daar voor betaald of er andere afspraken gemaakt worden (zo ja zet deze op papier)

verder mocht de hengst uitbreken is de stal eigenaar hiervoor verandwoordelijk gezien die geen degelijk hekwerk heeft en hier dus in gebreke word gesteld

verder maak er niet zo'n opgeblazen gebeuren van
als het dier gewoon netjes opgevoed is zal er niets aan de hand zijn zal er ook niet 123 wat gebeuren
bespreek het even met de stal eigenaar en de hengst eigenaar gezamelijk, bespreek dan even de handigheidjes
met bv buiten zetten merrie's eerst dan de hengst en terug eerst de hengst dan de merrie's, zorg voor degelijk hekwerk met voldoende prik overal (dat is aan de stal eigenaar) etc etc
eingelijk niet veel meer dan dat normaal is bij paarden
maar wees gewoon schappelijk met elkaar bij ons staan zowizo 3 hengsten permanent en ook wij hebben hier geen problemen mee
zelfs niet in het hoog seizoen wanneer er allemaal nieuwe paarden en vakantie gasten komen (de meeste hebben niet eens door dat er 3 hengsten staan)

hoe meer iedereen er een drama van maakt des te erger maak je het voor jezelf

en om even duidelijk te maken dat ook hengsten gewoon paarden zijn

tijdens een demonstratie 2 meter verder stonden 2 hengstige merrie's waar we net tussen weg kwamen
je ziet de kudde koeien op de achtergrond
en er stond een grote groep publiek om heen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZCVMHKI.jpg

ook hier de bonte is een merrie

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHXQZQRM.jpg

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:36

rommulus schreef:
maar mocht het zijn dat de hengst uitbreekt en jou merrie dekt is dat een ongewenste dekking (het heeft nog een benaming maar daar kan ik niet op komen)
volgens het wed boek mag de eigenaar van de hengst het veulen claimen tenzij de merrie eigenaar daar voor betaald of er andere afspraken gemaakt worden (zo ja zet deze op papier)

ik ben het grotendeels met je eens hoor, mensen begin in mijn ogen ook teveel te schreeuwen zodra ze het woordje hengst horen
mijn kerel is weliswaar pas 18 maanden, eerst benaderen ze hem gewoon als elk normaal "veulen" (agossie enz) totdat ze horen dat hij nog een hengst is en al dekken wil en dan trekken diezelfde mamma's hun kinderen weg met de mededeling uit zijn buurt te blijven want hij is gevaarlijk :?

maar wat betreft je gequote stukje
jij zegt dat de hengsteneigenaar het veulen mag claimen
maar dat ben ik niet met je eens :n

als ik in dit geval merrie-eigenaar had geweest dan had ik het weg willen laten spuiten, en niet 11 maanden opgezadeld zitten met het probleem van een ander
dan valt er dus niks te claimen :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:48

rommulus schreef:
ongelovelijk !!!!!

iemand komt met een vraag over een paard met ballen en gelijk word er geschreeuwd CARTEREREN !!!!
het gaat niemand een hol aan waarom wel of waarom niet een paard geruind word of niet

De hengsteneigenaar heeft voor die stal gekozen, heeft gekozen om zijn hengst tussen merries neer te zetten (snap niet zo goed waarom de staleigenaar daarmee akkoord is gegaan)
En ja hengsten zijn ook paarden, maar ook kuddedieren... en het is toch wel erg sneu voor de hengst dat hij alleen binnen staat als de rest buitenloopt en andersom...
En ja dan kan castreren een oplossing zijn, niet dé oplossing.

rommulus schreef:
op de vraag van de ts
eigenaar is altijd verandwoordelijk voor zijn of haar dier

En betaalt dan de hengstenhouder ook de extra kosten?
paspoort, DA, extra stalgeld, voer etc???
Zou lekker worden.. ik heb een jonge hengst staan, de buren hebben een super mooie merrie met een zeer goed papier... ik laat mijn hangst ontsnappen en als dan de merrie drachtig blijkt te zijn mag ik dat veulen claimen???

rommulus schreef:
verder mocht de hengst uitbreken is de stal eigenaar hiervoor verandwoordelijk gezien die geen degelijk hekwerk heeft en hier dus in gebreke word gesteld

wat is de definitie van een degelijk hekwerk/afrastering?

Ik vind het hetgeen wat LDRD schreef belangrijker om over na te denken...

Is er dan wel schade?
en zo ja welke schade, er even vanuit gaande dat de merrie alleen maar drachtig is geworden en geen? (verwondingen door de ontmoeting opgelopen even buiten beschouwing gelaten, dat kan immers altijd gebeuren ook bij merrie onderling, en dat dat dan keurig opgelost wordt)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:55

Alane schreef:
rommulus schreef:
ongelovelijk !!!!!

De hengsteneigenaar heeft voor die stal gekozen, heeft gekozen om zijn hengst tussen merries neer te zetten (snap niet zo goed waarom de staleigenaar daarmee akkoord is gegaan)
En ja hengsten zijn ook paarden, maar ook kuddedieren... en het is toch wel erg sneu voor de hengst dat hij alleen binnen staat als de rest buitenloopt en andersom...
En ja dan kan castreren een oplossing zijn, niet dé oplossing.

maar een hengst moet ook ergens staan, en er zijn al weinig stallen die akkoord gaan met hengsten, dus je bent allang blij als een stal wel akkoord gaat
er bestaan volgens mij maar heel weinig stallen met alleen maar hengsten en ruinen en dus geen merrie's

beetje vreemde redenatie om te zeggen/denken dat hengsten maar nergens mogen en dat staleigenaren niet te snappen zijn als ze ermee akkoord gaan

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:12

er zijn hier wel vaker topic's over geweest oa ook met de hengst king arthur
die was ook uit gebroken ook een ongewilde dekking en ook zij zaten in conclaaf omdat de hengsten eigenaar het veulen kon claimen
(ze zijn er uiteindelijk wel gewoon uit gekomen)
het is wettelijk bepaald

hoe het met verdere kosten zit weet ik niet exact (dacht dat die ook op de merrie houder vallen maar dat kan ik gruwelijk mis hebben gezien het me logicher lijkt dat het op de hengsten houder zou vallen)

ik als merrie houder had het ook weg laten spuiten als ik er totaal niet op zat te wachten en het een combi van niks is

waarom is dit opgesteld ??
om te voorkomen dat mensen zomaar met hengsten gaan dekken en dan zeggen ja jou hengst is los gebroken!!! (en ondertussen een gratis veulen op strijken)

alane wat is jou probleem met hengsten ??
ook die dieren hebben een plekje nodig en nog maals castereren of niet dat is aan de eigenaar om dat te beslissen en niet aan een buitenstaander
jij wil niet weten hoe vaak ik verdorie mijn paard moet verdedigen omdat er zoveel zeggen laat hem ruinen dan kan ie bij andere paardjes in de weide lopen
dat is toch verdorie toch ook mijn beslissing !!! (het zou van de zotte zijn dat iedereen maar zou mogen beslissen over andermans beesten)

en met een delijk hekwerk is ook ergens vast gesteld
voor zover ik weet mag het geen scherpe delen bevatten en moet het goed functioneel zijn
(hieronder zie ik dus goed draad of lind met voldoende stroom en bij voorkeur 2 draden op een goedde hoogte, en bij een hengst kun je evt het dbovenste draadje wat hoger hangen tussen boeg en schoft hoogte)

verder over het schade gebeuren dit risico loop je ook als je paarden in een kudde hebt lopen bv 2 ruintjes die met elkaar aan het spelen zijn en 1 glijd weg en breekt een been ik noem maar wat
ook dan heb je schade en wat doe je dan ????

ga je dan ook naar de eigenaar van de andere ruin en zeggen dat die verandwoordelijk is voor jou schade ??

mischien is het dan slim om te zeggen ik sluit mijn paard op in een gouden kooitje waar ie nooit meer uit mag komen wand stel je voor er gebeurd wat

nee kijk verder dan het woordje "hengst" en ga dan pas nadenken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:25

ik ga wel met de TS mee, 2 jaar geleden kwam er een veulentje op mijn deel van de wei staan. Gecastreerd hengstje zei de weide-eigenaar. Een jaar later vond ik dat dat ventje toch verdacht veel ballen aan zijn lijf had :D Ik had het al 4x gevraagd aan de eigenaar en zij zei 'hij is echt gecastreerd hoor!'. Nog een half jaar later bleek hij toch écht niet gecastreerd te zijn en is hij verhuisd naar het andere deel van het land, omdat hij steeds door de draad (mét stroom) ging om bij de merries te zijn.

Het leukste van dit verhaal is: ik heb ooit een haflinger hengstenveulen moeten weigeren (wou hem echt kopen) omdat de eigenaar GEEN hengsten op de wei wilde, al waren ze pasgeboren. Helaas van mij wilden ze hem nergens anders ook, dus koop afgeblazen.

De hengst staat op de wei naast de buitenbak (de enige bak die beschikbaar is) en toen ik 2 weken geleden mijn 3 merries op de piste zette om ze even de randjes ervan te laten grazen resulteerde dat in: 5 draden gebroken omdat hij er dwars door liep, een uur achter hem gezeten om hem te vangen, en een stuk van de piste stuk omdat hij erover hing en zo een plank ervan gesleurd heeft.

Voor hetzelfde geld springt hij op mijn oudste merrie en zakt ze door haar achterbenen (haar zwakke punt) en krijgt ze iets heel ernstigs. Ver gezocht, maar een optie!

Vorige zondag had ze training met haar hengst (grondwerk) en kom ik 's middags aan, zijn de haken van de piste door, hengst wéér uitgebroken, terwijl 'zijn mens' aan de andere kan van het halstertouw hing.

Het is een braaf paard, maar het is niet raar dat merrie-eigenaars zich zorgen maken over zulke gevallen! Ik had bij haar ook gepolst of ze hem niet wou castreren, maar dat wil ze niet.

Perfect haar keuze, kan ik niets aan doen, maar ik vind het absoluut niet handig. Ik kan niet in de piste met mijn paarden bezig zijn zonder dat ze nerveus zijn door een hengst die continu in het zicht staat te dralen om toch maar in contact te komen met die merrie.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat die hengst zijn manieren houdt, de eigenaresse doet echt enorm haar best om hem manieren bij te brengen, maar de ene hengst is de andere ook weer niet.

@rommulus: jij hebt een hengst zeker :+ Elke hengsteneigenaar die ik ken snapt mijn probleem niet, elke merrie-eigenaar wel ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:29

oh ik snap jou probleem prima

maar jou probleem is niet dat paard maar de eigenaresse

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:34

rommulus schreef:

ik heb het dus ook bij de hand gehad, shetlanderhengstje van iemand die het oh zo leuk vond een hengstje.
Beest kwam gewoon door 3 sloten heen op zoek naar mijn hengstige merrie, heeft haar ook gedekt, godzijdank niet drachtig maar wel diverse vee arts onderzoeken en opvoelacties gehad, zelfs kreupel geweest van dat geneuzel, maar mooi dat de eigenaresse van die oh zo leuke hengst niet thuis gaf! Hengstje kwam op een gegeven moment zelfs vanuit de andere kant van het dorp naar mijn wei gerend toen ze eindelijk zo slim waren om hem weg te halen.

Wat nou als mijn merrie na een paar maanden wel drachtig bleek te zijn en ik de nodige dierenartskosten had moeten maken om het veulen geboren te laten worden en de opvoeding van dat misbaksel? De hengsteneigenaar kan dan wel dat veulen claimen maar wie betaald dan alle kosten die ik heb moeten maken om dat gedrocht op de wereld te zetten??? Wat nou als mijn merrie van binnen onherstelbaar beschadigd zou zijn geweest of als ze de dood zou vinden bij de bevalling, wie draait er dan op voor de kosten? Echt niet dat ik ga betalen voor een dekking van een shet zonder papieren!

Zodra ik wist dat mijn merrie door die shet gedekt werd heb ik haar uit die wei gehaald en ergens anders neergezet, ik heb helemaal geen zin in die ongein.
Half bokt heeft toendertijd smakelijk gelachen om mijn verhaal en er waren al aanbiedingen om het eventuele veulen te kopen en er waren al volop namen verzonnen maar ik ben zoooooo blij dat het allemaal goed is afgelopen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:31

net zoals ik in mijn voorgaande post's al heb aan gegeven ja dat kan ze

en nee ik weet niet wie exact verandwoordelijk is voor die kosten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:06

chipieke schreef:
@rommulus: jij hebt een hengst zeker :+ Elke hengsteneigenaar die ik ken snapt mijn probleem niet, elke merrie-eigenaar wel ;)

en als merrie-eigenaar snap jij het probleem denk ik niet van de vooroordelen die je krijgt als je een hengst hebt
de scheve blikken en de niet gastvrije benadering

de meeste merrie- eigenaren trippen dan ook al op voorhand zonder dat ze de hengst uberhaupt kennen
ken je de hengst dan mag je blaten

overigens een gecastreerd hengstje is toch nog altijd een ruin :?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:19

ikdoemaarwat volgens mij ook :?

vraag me alleen af waarom de ts niet meer reageerd ???

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:25

CM_ schreef:
Volgensmij ook idd...

Waarom word het dier niet gecastreerd.
Klinkt namelijk niet als een ideale situatie zo..

Het is de schuld van moedernatuur.
Zo hoord het nou eenmaal tja en waarom gaan de merrie's niet onder het mes? De mensen die een merrie hebben zijn bang dat er wat gebeurd maar een merrie kan net zo erg zijn geen van bijde schuld en dat geld ook voor eigenaren. Als er kosten zijn zijn die voor bijde eigenaren.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:39

rommulus schreef:
vraag me alleen af waarom de ts niet meer reageerd ???

Omdat de TS het druk had :)

Overigens blaas ik volgens mij niets op. Ik vraag gewoon wat mijn rechten zijn, in het geval dat. Waar heb jij het idee dat ik iets opblaas? 't hengstje is echt een prachtig beestje, en ik zou het absoluut zonde van het dier vinden als hij gecastreerd zou worden (het is een ggk hengst, heb ik begrepen). Ik ben alleen iemand die alle mogelijkheden van te voren probeert te regelen/voorkomen, vandaar dat ik uit probeer te zoeken hoe en wat áls er iets gebeurd, ik ken het karakter van het diertje verder helemaal niet, heb hem alleen nog maar gezien.

Verder heb ik het nummer van de eigenaresse van de hengst gekregen, dus die bel ik binnenkort wel even om alles kort te sluiten. Navragen wat zij ervan denkt, in welke wei hij komt te staan ed.

@Rommulus: Dat de hengsteneigenaar het veulentje op kan eisen heb ik geloof ik wel eens eerder gehoord, heb je daar ook een bron oid van? (het wetboek zegt mij nietzoveel)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:06

:D kan gebeuren

ik citeer

djoni schreef:
Ik denk dat ik eerst maar eens met de eigenaresse van die hengst ga praten, bij haar ga neerleggen dat ik het niet echt eens ben met een hengst op deze stal, en wat voor voorzorgsmaatregelen ze in gedachten had :)

dit vind ik een nogal opgeblazen reactie
in het begin kom je idd vragend over maar uit deze reactie krijg ik het idee dat jij wil dat de eigenaar met hengst verdwijnd van de stalling waar jij staat met jou paard
ook vind ik het overdreven dat je vantevoren wil uitzoekken van het hoe en wat voor er wat gebeurd (al kan ik het me wel voorstellen gezien alle ramp verhalen die overal wel de ronde gaan over hoe gevaarlijk/riskant hengsten wel niet zijn en dan ook de reacties van de mensen hier op bokt word het er niet beter van)

en verder om heel eerlijk te zijn is het niet jou zaak om dit soort dingen te gaan overleggen met de hengst eigenaar
jij kan jou zorgen uitten naar de stalhouder (ster) en het is op die zijn/haar plaats om de kans dat het verkeerd gaat tot het minimum te beperken en gewoon goedde voorzorg's maatregelen te nemen
maar dit geld voor alle paarden niet alleen voor hengsten

verder weet ik ook niet exact waar dit soort dingen in het wetboek zouden kunnen staan (kom je idd niet veel verder mee sorry daar voor)
maar ik zou in deze dagen het wel voor je kunnen uitzoekken in de hoop dat er iets online staat (al heb ik het eerst druk met werk en mijn eigen balle man ;)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:25

Goed, dat kwam misschien een beetje verkeerd over. Ik hoef de hengst echt niet weg, ik wil gewoon duidelijk stellen dat ik niet weet hoe slim het is een hengst daar neer te zetten, gezien de merries hier al enkele keren zijn uitgebroken. En tsja, ik vind het niet overdreven om dat vantevoren uit te zoeken, je weet nooit wat er gaat gebeuren, en heb het dan liever al geregeld ipv dan nog allemaal geharrewar te krijgen over wiens schuld het is, wat er nu moet gebeuren, wie moet betalen ed.

Met de stalhoudster heb ik al gepraat, zij had er verder nog niet echt over nagedacht, en wilde dat ik het met de eigenaresse zelf ging bespreken. Overigens is het nu winter, dus het is nu niet echt een "probleem" (al zal het hopelijk nooit een probleem worden), maar ik wil gewoon een paar goede afspraken hebben. Het gaat namelijk wel eens vaker wat slordig daar, dus better safe than sorry.

Maargoed, eerst maar eens wat afspraken/voorzorgsmaatregelen, daar zullen we al een heel eind in het voorkomen mee komen, wsl.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:26

de staleigenaar heeft er niet over nagedacht maar neemt dan wel een ggk hengst op het terrein
dat is idd slordig!

overigens ook slordig dat er al meerdere paarden uitgebroken zijn....dat zou bij een goede stalling niet moeten kunnen :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:04

Eigelijk vind ik dat de stalhouderster verantwoordelijk is in zekere zin. Zij heeft de hengst aangenomen. En ik vind dat eigelijk zij de gene moet zijn die met de eigenaar van de hengst gaat praten. Ze had er van te voren waarschijnlijk meer over moeten nadenken dat is nu dan wel te laat maar dan is zij eigelijk degene die het nu moet "rechtzetten" en afspraken maken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:05

Helemaal met je eens, Monica. Als stalhouder ben je verantwoordelijk voor het welzijn van alle paarden die bij je staan en dat zeg ik als stalhouder. Zij had daarover na moeten denken voordat ze eraan begon. Door de bank genomen neem je met een hengst op een stal waar ook merrie's staan meer risico. Zo simpel is dat. Een hengst op een gemengde stal wil prima, maar daar moeten de stallen, paddocks en weideafrastering wel op berekend zijn. Als dat niet het geval is, moet je er niet aan beginnen.

Enne, een merrie steriliseren is nogal een ingreep. Als je dat roept, weet je werkelijk niet waarover je het hebt. Je kunt het geenszins vergelijken met een hond of kat.