Wie is verantwoordelijk voor deze rekening? Dierenarts!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Wie is verantwoordelijk voor deze rekening? Dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:31

PP -> TAO

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:37

volgens mij de opdrachtgever. Mijn d.a zou die iig aansprakelijk stellen.
tenzij er andere afspraken zijn gemaakt-nu dus niet

Als zij kan bewijzen dat het dier die hulp nodig had ivm een noodsituatie, zou ze dit doormiddel van een rechtzaak misschien (!) kunnen terugvorderen...

Bedenk wel dat als je deze rekening niet betaald misschien ook andere mensen je paard niet snel meer zullen helpen (dmv een d.a) wanneer dat wel noodzakelijk is.

Ik heb ook eeens een paard geholpen bij ons op stal. Was bang dat hij door de natte modder ziek zou worden, mede omdat hij ouder was én naast de deur stond. Eigenaar was boos geworden dat wij hem hadden afgespoeld én een deken hadden opgelegd 8)7 Alsof ik niks anders te doen had ipv haar paard verzorgen. tel.nr was niet binnen handbereik.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:28

Ik heb vorig jaar een brief gekregen dat ze mij met rust zouden laten en geen rechtsmaatregelen tegen mij zouden treffen maar de desbetreffende "vriendin" aansprakelijk zouden stellen. Dit is ook gebeurd echter zij heeft de rekening niet voldaan (ongetwijfeld zal er vervolgens een verhaalsonderzoek hebben plaatsgevonden en zijn ze er achter gekomen dat ze mogen aansluiten bij een lange rij schuldeisers)

Al die tijd heb ik niets meer vernomen tot gisteren .................. de kosten zijn voorrijkosten, consult en een of ander vitaminemiddel. Dit middel is geen geneesmiddel, dit kan ook gewoon in de ruitersportzaak worden gehaald! De nota was dus niet schrikbarend hoog maar nu dus wel!

Er wordt een vergelijking gemaakt met een pizza voor iemand anders betellen en daar komt het nog het meeste op neer. Het verhaal is echter nog ingewikkelder en wil dit best per PB uitleggen aan iemand die kennis heeft van dergelijke zaken. Niet vervelend bedoelt maar dit is en blijft een openbaar forum!

Mijn angst dat de dierenarts straks niet meer voor mijn paard is inderdaad groot!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:31

heeft jouw paard het betreffende middel wel gehad of heeft ze dit voor haar eigen paard gebruikt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:32

je kunt de dierenarts toch niet de dupe laten worden van jullie 'ruzie'?
Gewoon die rekening betalen en afspreken met de desbetreffende dierenarts dat voortaan alleen op jouw verzoek hij een visite mag afleggen en anders niet...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:34

als zij niet gaat betalen en ze komen nu uiteindelijk toch op jou verhalen en de rekening was in eerste instantie niet hoog,zou ik de dierenarts opbellen,die zoals ik lees op de hoogte is van de situatie,en vragen of je niet de originele rekening mag voldoen...

aanmaningskosten en evt deurwaarderskosten zou ik niet btealen,maar een lage veearts nota,zou ik 100x liever betalen als het risico dat een veearts niet meer voor mijn paard wil komen,of dat bij naam alle alarmbellen afgaan als je zelf zou bellen :)

even met de dierenarts zelf bellen en kijken of je iets kan regelen...

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:35

Ik reageer als ik tijd heb later nog eens, maar ik wil je vast wijzen op 'zaakwaarneming', geregeld in het BW. Een ander mag voor jou de dierenarts inschakelen en jij moet dan de rekening betalen áls het inschakelen van de dierenarts noodzakelijk was.
Google maar eens.

6:200 BW 'de belanghebbende is, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, gehouden de zaakwaarnemer de schade te vergoeden, die deze als gevolg van de waarneming heeft geleden'

(zie 6:198 en volgende Burgerlijk Wetboek ;) )
Laatst bijgewerkt door Elise88 op 04-12-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:35

geerke schreef:
je kunt de dierenarts toch niet de dupe laten worden van jullie 'ruzie'?
Gewoon die rekening betalen en afspreken met de desbetreffende dierenarts dat voortaan alleen op jouw verzoek hij een visite mag afleggen en anders niet...

Vind ik ook. Zoek het samen uit maar betaal die dierenarts.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:38

vervelend verhaal zeg :(
Waarom was de rekening eerst niet hoog en nu wel? ivm administratiekosten enzo?

Als jij eerst met je dierenarts hebt afgesproken dat zij zou betalen en je nu pas weer iets hoort zou ik je dierenarts voorstellen om de kosten van de oorspronkelijke factuur te betalen.
Dan ben je van het gedoe af en is de dierenarts betaald. De kosten die bovenop de rekening zijn gekomen omdat zij niet betaald heeft zou niet jou probleem moeten zijn! (Mischien proberen wat de wetswinkel of rechtsbijstand hier van zegt?)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:38

Tja.. ik zou naar de dierenarts toe gaan. Dus even bellen voor een afspraak en dan natuurlijk de brief meenemen. De kosten zijn opgelopen omdat iemand anders niet kon/wou betalen? Misschien dat je dan kan regelen dat je de originele nota betaalt maar niet die extra kosten? Dan heb je het iig met de dierenarts geregeld.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:40

Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn DA tussen 2 partijen in komt te staan en daardoor zijn geld niet krijgt. Dat (vind ik) is niet netjes. En ik zou eerlijk gezegd het met je DA eens zijn als hij niet meer zou komen.
Maak afspraken met hem over wie hem mag bellen indien er iets met je paard is en ik denk dat het een lange kwestie gaat (is) worden. Kijk of je dat nog wel wilt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:40

De eigenaar van het paard is ten alle tijde verantwoordelijk voor de rekening.Toevallig heeft een veearts mij dat pas nog uitgelegd.Een andere veearts die ik eerst had wilde mij wijs maken dat degene die belt de rekening moet betalen.Heb het opgezocht maar het is dus niet waar.Helaas moet de eigenaar altijd de rekening betalen.Maar ik snap niet dat ze zomaar een paard behandelen wat niet van degene is die belt en erbij staat?Zo kan iedereen wel een duur " grapje" uithalen bij iemand die ze niet mogen.
Vind dat ze dat ook wel mogen veranderen,mits het een spoed geval is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:42

Tikara schreef:
Mijn angst dat de dierenarts straks niet meer voor mijn paard is inderdaad groot!

Als ik je da was liet ik je zeker stikken de volgende keer, hij heeft hier verder niets mee te maken, jij laat hem je 'vriendin' aansprakelijk stellen,
schaam je diep, die man heeft wel wat anders te doen, waar praat je hier over 40 -50 euro ? Het is maar goed dat de kosten oplopen voor je, want ik vind dit idioot, je kan je ruzie niet over zijn rug uitvechten, hij komt op verzoek met de beste bedoeningen en dan zit hij in een ruzie of toestand.

Je hebt het met haar uit te zoeken, want straks belt ze da nummer 2 en dan begint het weer, ik denk ook dat ze zich kostelijk vermaakt met jouw reactie hierop, die haalt straks weer wat anders aan de hand..

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:51

Hoe komt iemand er bij om zulke streken te bedenken en vervolgens nog uit te halen ook -:(-

Op basis van je nieuwe info zou ik er voor kiezen om rechtsbijstand te bellen voor advies.

Heb je geen rechtsbijstand dan zou ik langs de betreffende dierenarts rijden om te zien of je er met hem uit kan komen.
Een persoonlijk gesprek doet vaak wonderen :(:)

Omdat je aangeeft graag nog met de desbetreffende dierenarts door 1 deur te kunnen en het er niet op lijkt dat de dierenarts de rekening wil laten vervallen zou ik voorstellen de rekening zonder de verhaalskosten alsnog te betalen.

Jij kon immers niet voorzien dat zij extra kosten moesten maken ,en dat is ook niet in overleg met jou gebeurd. Verwijs naar de afspraak die ze met je gemaakt hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:54

Tikara schreef:
Ik heb vorig jaar een brief gekregen dat ze mij met rust zouden laten en geen rechtsmaatregelen tegen mij zouden treffen maar de desbetreffende "vriendin" aansprakelijk zouden stellen. Dit is ook gebeurd echter zij heeft de rekening niet voldaan (ongetwijfeld zal er vervolgens een verhaalsonderzoek hebben plaatsgevonden en zijn ze er achter gekomen dat ze mogen aansluiten bij een lange rij schuldeisers)
Hiermee sta jij sterk tegenover je DA. Jammer voor hem.
De rekening zonder bijkomende verhaalkosten betalen is een optie om op goede voet verder te kunnen, maar eea zou ik pas doen na een goed gesprek en duidelijke afspraken op papier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:05

Dus het is al een jaar verder? Fijn voor die dierenarts.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:10

Maar als zij met de dierenarts afgesproken heeft dat hij het bij haar vriendin wil verhalen. Dan kun je TS toch niet aanspakelijk stellen voor dat het nu een jaar later is? Als de dierenarts toendertijd had gezegt nee daar begin ik niet aan zoek het zelf met haar uit. Had TS misschien ook wel netjes betaald. De DA ging er zelf in mee.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:11

De reden waarom ik nooit post is omdat er altijd nogal wat reacties met een vooroordeel uitrollen. Zoals ik al eerder heb aangegeven ligt het verhaal ingewikkelder. Ik kan niet het risico nemen om alle details uit de doeken te doen. Globaal: Paard was van "vriendin" daar zij in grote problemen zat heb ik haar financieel geholpen om ervoor te zorgen dat ze haar paard kon houden. Ik betaalde stalling en verzekering voor dit paard (toen nog twee inkomens)

Ze heeft voor dit paard dierenarts laten komen en de rekening op mijn naam laten zetten. Er zijn dus nu een aantal zaken die ik moet uitzoeken:
a. ik kan aantonen dat het niet mijn paard was.
b. als (omdat ik de kosten betaalde) het wel als mijn paard wordt gezien of ik voor de kosten moet opdraaien terwijl ik er niets mee te maken heb.

Er valt niets meer te regelen minnelijk (buitengerechtelijk) Meer details kan ik niet geven. Als iemand echt meer weet van dergelijke zaken dan wil ik de zaak best verder uitleggen. Uiteraard wil ik niet dat de dierenarts hier slachtoffer van wordt maar ik wil ook geen slachtoffer worden! De nota is niet meer maar een paar tientjes! Ik sta er nu ook financieel alleen voor!

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:15

kohtje schreef:

Ik weet dat ik niet alle details kan vertellen maar deze reactie is wel erg kort door de bocht. Als iemand met een pizza bij jou voor de deur staat die jij niet hebt besteld zeg je toch ook niet ik betaal wel anders is zo vervelend voor de pizzakoerier?

Ik moet mijn zaak zo goed mogelijk regelen en stel een vraag hoe het zit met de aansprakelijkheid. Ja het is vervelend voor de dierenarts maar als ik geen paal en perk stel wordt de situatie voor mij ook steeds vervelender! Dit is niet de eerste en zal (als ik niets onderneem) ook niet de laatste keer zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:15

Hoelang draag jij al de financieele verantwoordelijkheid voor dit paard? Betaal jij echt alles?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:20

mo_van_dijk schreef:
Hoelang draag jij al de financieele verantwoordelijkheid voor dit paard? Betaal jij echt alles?

Dat is een goede, want als dat zo is kan de rechter je als 'eigenaar' zien en dus verplichten je te betalen.

MamboBeach

Als het een treitergeintje is en jouw DA heeft jou een brief gestuurd dat jij die factuur niet hoeft te betalen zou ik hem never nooit betalen, geen 1 euro. Sluit maar achteraan in de rij bij de rest van de schuldeisers...
Ik begrijp dat je het vervelend vindt en bang bent dat de DA niet meer komt maar ik zou hem al niet meer hoeven. Eerst beloven en dan dit doen. :n
Ik zou wel aangifte doen bij de politie!
Er wordt gezegd dat je je DA hier niet de dupe van kan laten worden maar jij dan wel?! Nee hoor, laat je niet kisten! Recht is recht!!!

Evelijn

Tja... als de zaak werkelijk zo gecompliceerd is en je niet meer met een persoonlijk gesprek met je dierenarts eruit komt. Dan is juridische hulp vragen de enige optie.... en daar is Bokt dan juist weer niet de plek voor.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:22

kohtje schreef:

Het is voor beide partijen heel vervelend, niet alleen voor de dierenarts.

De dierenarts is zelf akkoord gegaan of heeft aangeboden de rekening te versturen naar de opdrachtgever.

Daarmee leek het probleem opgelost, alleen betaalde de opdrachtgever niet.

Als dierenarts had ik dan eerst contact opgenomen met de TS voor overleg.
Bijv. TS verzoeken alsnog het bedrag te voldoen, ieder de helft, de rekening te laten vervallen of op de kosten van TS proberen alsnog het geld te verhalen op opdrachtgever.

In plaats daarvan heeft de dierenarts op eigen gelegenheid veel geld uitgegeven aan een verhaalsonderzoek, waarna bleek dat opdrachtgever niet in staat is te betalen.
Dit is niet in overleg met TS gebeurd, dus ik vind niet dat de dierenarts TS kan dwingen deze kosten op zich te nemen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:23

Dus het paard is niet van jou maar van haar, hoewel jij er wel alles voor betaalt?
Als jij langer dan 6 maanden alles betaald ben je toch eigenaar?