Trailerladen alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Trailerladen alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:41

Mijn fjorden hebben de neiging om net een stapje weer terug te zetten na het inladen om vervolgens zo te blijven staan. Op het moment dat je druk geeft om een stap naar voren te doen, gaan ze doodleuk tegen je aanhangen. Zo schiet het dus niet op. Iemand goede tips?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:47

Rijden jullie dan ook allemaal alleen met de trailer? En als er dan wat gebeurd?

Ik ga er vanuit dat ik mijn paard ook wel in mijn up kan laden, ze staat goed aan de hulpen en is totaaal niet bang. Nooit gedaan tough.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:58

Ik ga zelfs wel eens in m'n eentje met twee paarden op stap :D

Als er wat gebeurt: 112 bellen (of in het geval van een lekke band of zo: de wegenwacht). Of je nu alleen of met z'n tweeën bent, paard uitladen doe je niet bij een verkeersongeluk of langs een (drukke) weg, en ligt de hele handel op z'n kant bereik je met z'n tweeën óók niet veel en is het toch ook wachten op de politie en/of brandweer. Dus tja...

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:19

Ik ga bijna wekelijks naar les en dan doe ik het inladen/uitladen zelf en rij ik in mijn eentje heen en terug.
Ik loop met de pony de trailer op, zet hem vast (met paniekhaken!), loop naar achter, doe de stang erachter en de klep dicht. Bij het uitladen weer eerst klep en stang en dan pas de pony los. Dit kan natuurlijk niet met een paard dat snel gaat hangen, omdat hij er weer uit wil!!
Mijn pony is echter zo klein, dat hij onder de stang doorkan. Als ik hem eerst los maak en dan pas de stang, wil hij er alvast af en drukt zichzelf onder de stang door. Zolang hij nog vast staat blijft hij rustig.
Binnenkort gaat de trailer weer eens naar de APK en dan komt er waarschijnlijk meteen een 2e ophanging voor de stang. (lager en meer naar voren)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:23

ga regelmatig alleen weg. heb 2 paards trailer schot beetje opzei paard klep op laten lopen touwtje over zn nek paard gaat op zn plek staan ik kan rustig schot opzei zetten en stang erachter en dan naar voren om hem vast te maken.
uitladen: paard losmaken touw over zn nek stang losmaken schot opzei en als ik zeg kom maar loopt hij netjes voorzichtig de klep af en kan ik zo het touw pakken. kwestie van goed aanleren mijne weet dat hij niet achteruit mag zonder dat ik het zeg

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:04

Ik wil niet continu van andere afhankelijk zijn en gelukkig kan ik nu m'n paard ook alleen laden.

Ik had een 1 3/4 trailer.
Pony liep er zo in en bleef staan.
Stang erachter en klep dicht.
Dan vooraan pony vastmaken.

Paard ging lastiger,
Daar moest je perse met z'n 2-en zijn.
Als ik de stang erachter deed, dan draaide ze zich met een noodgang om (niet bevordelijk voor de trailer)
en als ik haar voor vastmaakte dan ging ze hangen.

doordat ik niet afhankelijk wilde zijn heb ik m'n trailer ingeruild voor een 2-paards.
Nu loop ik voor haar aan de trailer in, helaas loopt ze er niet uit zichzelf op.
Dan blijf ik het touw vasthouden en loop aan de andere kant van het schot naar achteren om de stang vast te maken.
Dan paard vast en klep dicht.

Voor het uitladen, klep naar beneden.
touw los en over de hals, stang los en dan loopt ze zo naar achteren.

Als ik 2 paarden mee heb dan eerst het makkelijkste paard erop, dan gaat de ander uit zichtzelf en doe ik eerst de stangen en klep, en maak daarna de touwen vast.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:07

Voor nood: Ik heb altijd een klauwbekapmes bij me om de touwen door te kunnen snijden.
Daarnaast heb ik in m'n kistje achter in de auto extra halstertouwen en een halster, en een flesje sedatiemiddel (you never know...)

Mijn trailer heb ik afgelopen jaar van extra ''haken'' voorzien zodat ik ook veilig de kleinere pony's en veulens kan vervoeren zonder dat ze onder de stang door kunnen. Ideaal!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:07

Vjestagirl schreef:
Rijden jullie dan ook allemaal alleen met de trailer? En als er dan wat gebeurd?

Ik heb m'n E nog niet zo lang, maar ik bedenk net dat ik alle keren dat ik tot nu toe zelf met trailer weg ben geweest in mijn uppie ben geweest.

Tja, als er wat gebeurt... Ik denk maar gewoon net zo praktisch als Ibbel. Ik kan tenslotte simpelweg niet altijd iemand anders meenemen.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:34

Ik doe het halstertouw om de hals, loop mee tot net in de trailer, dan loopt ze zelf door, stang erop, klep dicht, vastzetten. Eruit gaat makkelijker. Ik heb een vooruitlader. Dus klep open, touw los, stang los en rustig aan de voorkant er weer uitlopen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:37

Paard van mijn instructrice zet je voor de trailer en die loopt er zo zelf op en dan blijf je gewoon naast de klep staan, staat ie er in, doe je de stang dicht en de klep dicht en vervolgens maak je het paard vast.

Voorlopig doet de mijne dat nog niet.. Gaat vast wel komen ;) .

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:02

Karin schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik heb m'n E nog niet zo lang, maar ik bedenk net dat ik alle keren dat ik tot nu toe zelf met trailer weg ben geweest in mijn uppie ben geweest.

Tja, als er wat gebeurt... Ik denk maar gewoon net zo praktisch als Ibbel. Ik kan tenslotte simpelweg niet altijd iemand anders meenemen.

Dat bedoel ik........je hebt gewoonweg niet altijd iemand bij de hand om mee te gaan!
Ik zal er mee aan de slag, kijken of het me alleen gaat lukken.
Genoeg tips gekregen in ieder geval!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:41

Ik heb een trailer met voorlader en ik heb het gemnak dat mijn pony's zich heeeeel makkelijk laten laden. Twee pony's aan de hand (ik heb geen tussenschot) en dan lopen we zo de trailer op. Ik heb ook geen achterstang dus voor vastmaken, door de voorklep (of me tussen de pony's door naar achterwurmen en door de achterklep) naar buiten en de klep dicht.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:43

sflj schreef:
inderdaad. Of ik loop mee en zeg het paard te blijven staan, loop er achteruit, stang erop en dan voor vast zetten. Is best te doen hoor. Doe het meestal (en eigenlijk liever ;) ) alleen.

Zo doe ik het ook. Gaat echt prima!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:44

Nimmy schreef:
Caira schreef:
Jup losmaken naar achteren lopen, stang en klep weg en paard vragen terug te komen.

Zo doe ik t ook al tijden.

Jep ik ook :P