Paard schieten, maar niet voor consumptie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:27

josie schreef:
Paard laten schieten is 1, maar hij moet daarna ook nog verbloeden zoals men dat noemt.

Dat is alleen als het dier wél voor comsumptie bedoeld is.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:28

Dierenartsenpraktijk West-Betuwe heeft die mogelijkheid ook.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:30

Zammie schreef:
StableEnable schreef:
Ja hoor dat kan. er zijn ook dierenartsen die aan huis schieten. Ik kan me je overwegin ook helemaal voorstellen. Inslapen gaat lang niet altijd goed.

Schieten gaat ook weleens mis.

Ja, dat klopt. Het heeft uiteindelijk vooral te maken met het vertrouwen dat je hebt in je dierenarts.
Ik moet ook zeggen dat inslapen heel goed gaat op De Lingehoeve. Daar werken ze met een soort schot waar het paard tegenaan staat en als hij onder narcose gaat laten ze het schot heel langzaam opzij gaan en zakken de paarden heel rustig door de benen. Daar ga ik met een gerust hart heen voor inslapen als het paard nog vervoerd kan worden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:31

Nee dat moet, anders is hij/zij niet dood (kan als kasplantje verder leven)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:34

josie schreef:
Nee dat moet, anders is hij/zij niet dood (kan als kasplantje verder leven)

Asjeblieft, zit niet zulke onzin hier te plaatsen. Vind dit echt te zot voor woorden. Als je iets niet weet, dan moet je je erover stilhouden.

Paard is DOOD als het geschoten is.

liedje89

Re: Paard schieten, maar niet voor consumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:40

volgens mij is paad igg altijd hersendood als hij geschoten word. Misschien dat hij dan nog door zou kunnen adem of zijn hart nog even doorslaat maar dan voelt ie echt niks meer hoor. Mischien wel vervelend om aan te zien. Bij inslapen hoor je nog wel eens dat ze heel erg gaan vechten. Dat lijkt me voor het paard veel erger.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:40

Er zijn 2 soorten schietmaskers, bij de ene is het dier niet dood (pen), bij de andere wel (kogel).

Citaat: Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog, dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...." (bron: wanderes)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:48

josie schreef:
Er zijn 2 soorten schietmaskers, bij de ene is het dier niet dood (pen), bij de andere wel (kogel).

Citaat: Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog, dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...." (bron: wanderes)

Voor zover ik weet gebeurt dat enkel bij varkens. Iig niet bij paarden, die worden met kogel geschoten.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:49

Varkens worden niet geschoten, die krijgen een stoomstoot.
Paarden worden met beide manieren geschoten.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:57

Zammie schreef:
Tammie schreef:
In Hardenberg is een DA praktijk die mag schieten. Ik heb hier een keer navraag naar gedaan. Je weet namelijk maar nooit voor wat voor keuze je komt te staan. Ik vind het wel prettig de keuze te hebben tussen slacht, schieten en inslapen. Wat er eventueel gaat gebeuren zien we dan wel weer.

Welke DA? Zou dat erg graag willen weten.

Deze: http://www.dierenartsenpraktijkhardenbe ... ex-nl.html

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:00

Varkens kan je niet schieten, hun schedel loopt te schuin en hun hersenen zijn moeilijk te raken. Ze krijgen een elektrische schok tegen de achterkant van het hoofd of worden bedwelmd met CO2 gas.
Een koe word meestal met de pin geschoten en een schaap ook dacht ik. Klopt inderdaad dat het hart nog door klopt maar het deel van de hersenen waar het bewustzijn ligt is wel direct vernitigd dus dan is hij wel hersendood.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:07

josie schreef:

Wat een flauwekul, bah...
heb je weleens zo'n pen gezien? Die is een paar cm dik (veel groter dan een kogel) en zal enorm veel schade veroorzaken; gegarandeerd dodelijk.
Je ziet wel nog wat spiertrillingen maar dat zijn reflexen, die worden helemaal niet door de hersenen geregeld. Vergelijk eens een kip die onthoofd is, die loopt ook nog een stukje door. Wil je daarmee zeggen dat een onthoofde kip ook niet meteen dood is? Ik durf niet zeker te zeggen dat het hart onmiddellijk stopt maar na een paar slagen is dat echt wel voorbij hoor!

En natuurlijk kan je een dood dier laten verbloeden. Maar ze hangen het niet voor niets op! Het bloed stroomt er door de zwaartekracht uit. Zou het hart dan nog geklopt hebben, dan zou het er pulserend uitkomen. En dat gebeurt niet. Zelf gezien.

Ik weet waar ik het over heb. Ik heb mijn eigen paard in het slachthuis laten schieten (en dat gebeurt met pen) en zelf vastgehouden. Ik hoop het nooit meer mee te maken maar wanneer ik weer voor die keuze kom te staan en mijn paard kan zonder pijn vervoerd worden, zal ik het weer zo doen.

Als een paard dat tegen zijn levenseinde aanzit, ergens geen belang bij heeft, is het bij een baas die zich laat leiden door valse sentimenten en gruwelverhalen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 26-11-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:24

Ik denk dat het opzich wel klopt hoor. Want het deel wat ervoor zorgt dat je hart klopt en je adem haalt zit eigenlijk in je hersenstam dus een beetje een uiterst hoekje. bovendien kan een hart ook zonder aansturing van de hersenen redelijk lang blijven slaan. Ik denk inderdaad wel dat de schade aan de hersen wel zo traumatisch is dat hij na enkele minuten wel de geest geeft maar met een pin is het dier niet direct dood alleen hersendood.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:56

liedje89 schreef:
Ik denk dat het opzich wel klopt hoor. Want het deel wat ervoor zorgt dat je hart klopt en je adem haalt zit eigenlijk in je hersenstam dus een beetje een uiterst hoekje. bovendien kan een hart ook zonder aansturing van de hersenen redelijk lang blijven slaan. Ik denk inderdaad wel dat de schade aan de hersen wel zo traumatisch is dat hij na enkele minuten wel de geest geeft maar met een pin is het dier niet direct dood alleen hersendood.

In dat geval zou een paard dus eigenlijk in een soort coma zijn en doorademen. Ik kan je verzekeren dat mijn paard niet meer ademde.
Daarmee durf ik ook te concluderen dat zij echt dood was. Als je wegens het nog aanwezig zijn van spiertrillingen gedurende enkele seconden nog het onderscheid wilt maken tussen hersendood en biologisch dood, dan mag je dat van mij. Maar wat mij betreft is hersendood echt dood en is een paard dat dusdanig is geschoten, echt (hersen-)dood en niet comateus.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:24

Het verbloeden wordt gedaan zodat het dier snel van hersendood naar dood gaat.
Bij schieten zonder consumptie wordt er vaak alsnog gestoken zodat het paard leegbloedt, al hangt dat weer samen met allerlei wetten en regeltjes, zo mag het paard met verbloeden, maar moet het bloed opgevangen worden en bladiebla....
De keuze voor wel verbloedne bij alleen schieten, wordt gemaakt omdat wanneer een paard niet verbloed, het kan zijn dat het hart nog hooguit een minuut of 3 doorklopt. Voor de eigenaar geen fijn gezicht en er zijn slagers die zeker willen zijn van niet alleen hersendood maar ook echt dood.
Wanneer er na het schieten gestoken wordt is het paard met een seconde of 20 echt dood...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:28

beantsje schreef:
liedje89 schreef:

In dat geval zou een paard dus eigenlijk in een soort coma zijn en doorademen. Ik kan je verzekeren dat mijn paard niet meer ademde.
Daarmee durf ik ook te concluderen dat zij echt dood was. Als je wegens het nog aanwezig zijn van spiertrillingen gedurende enkele seconden nog het onderscheid wilt maken tussen hersendood en biologisch dood, dan mag je dat van mij. Maar wat mij betreft is hersendood echt dood en is een paard dat dusdanig is geschoten, echt (hersen-)dood en niet comateus.

Het kan echt enkele minuten zijn. Maar alleen maar fijn natuurlijk als het in veel gevallen wel direct is. Stuiptrekkingen vind ik ook geen tekenen van leven. Maar het hart kan echt heel lang doorkloppen zonder de hersenen. Als je gaat beademen al helemaal.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:32

Bij schieten, MOET het paard zijn bloed eruit. omdat het hart niet meteen stopt met kloppen,en dus het lichaam in leven zou houden.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:33

ja hoor kan.
als mij paard iets breekt zou ik dat wel doen denk ik.
het dier is dan nog gezond eigenlijk en zal dus ook niet snel willen toegeven aan de narcose.
maar die meningen zijn verschild per persoon.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:34

Over stuiptrekkingen.
O.a. ik ben bij de excursie nijkerk geweest. Ruim een half uur nadat het paard geslacht was. en dus al in delen ophing.
Trokken de spieren nog. (stuiptrekkingen.)

Wat blijkt nou, de spieren pompen het laatste zuurstof naar buiten, waardoor het vlees dus nog "beweegt" al is het maar miniscuul.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:35

Snackie schreef:
Bij schieten, MOET het paard zijn bloed eruit. omdat het hart niet meteen stopt met kloppen,en dus het lichaam in leven zou houden.

ik weet niet hoe je hier op komt maar dat is niet waar hoor.
als ze hem tussen de ogen of op het hart schieten (hart doen ze nooit)
is het meteen afgelopen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:37

Dit is wel waar. ik ben bij de excursie geweest, en de slager zelf vertelde dit.
Ze schieten alleen tussen de ogen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:41

Volgens mij is hetmogelijk dat het hart blijft kloppen maar dat is niet in alle gevallen zo. Ieder paardenhoofd is anders dus het kan wel dat ze in een keer weg zijn maar het kan ook niet zo zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:45

Moet je je voorstellen, een persoon word neergeschoten, met een kogel door het hoofd. die gene valt uit reactie van de hersenen meteen dood neer.
Het signaal van de hersenen naar het hart is trager, omdat deze stuk zijn.
Dus het hart klopt nog eventjes. dat kan 10 seconden zijn,maar ook nog een minuut.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:45

Wat een gespeculeer allemaal.
Ik zou altijd nog eens een paardenslager opbellen om te vragen van hoe of wat.
Wat ik altijd heb begrepen is dat met schieten de paarden hersendood zijn.
En iets wat hersendood is maakt toch niets meer mee.

Heb laatst wel wat op internet gezocht, en daar kwam wel aan de orde dat schieten op eigen land niet mocht i.v.m. het bloed enz.

Mijn merrie moest laatst verdoofd, en kan je verzekeren, zelfs daar wil ze nog wel doorheen breken.
Inslapen lijkt me dus echt geen optie, tenzij ze geestelijk ook wil.
Maar ik kan dat niet bepalen voor haar, alleen zijzelf.
Ik moet beslissen wat voor haar het beste is, en dat is in 1x meteen weg van de wereld.
Of haar hart of wat ook, daarna nog klopt, dat is dan maar zo.

*Stiekem hoop ik dat ze zelf zal inslapen, maar ja dat gebeurd maar zelden*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:47

ophalen door Rendac kost haast niets ! Was 3,50 voor Evienne ( het te vroeg geboren veulen van mijn merrie ) Veulen was 1 mnd te vroeg ...
Wilde alleen absoluut niet zien hoe de kraan haar pakte en in de bak legde ...

Zou mijn paard ook laten schieten als het zover was , tenzij ze de reis niet aankan , en die kans is groot als het haar tijd is ..!!
Maar als het haar tijd is zal euthaniseren dmv spuitje ook geen probelemen opleveren ...
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 26-11-09 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt