josie schreef:Paard laten schieten is 1, maar hij moet daarna ook nog verbloeden zoals men dat noemt.
Dat is alleen als het dier wél voor comsumptie bedoeld is.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zammie schreef:StableEnable schreef:Ja hoor dat kan. er zijn ook dierenartsen die aan huis schieten. Ik kan me je overwegin ook helemaal voorstellen. Inslapen gaat lang niet altijd goed.
Schieten gaat ook weleens mis.
josie schreef:Er zijn 2 soorten schietmaskers, bij de ene is het dier niet dood (pen), bij de andere wel (kogel).
Citaat: Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog, dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...." (bron: wanderes)
Zammie schreef:Tammie schreef:In Hardenberg is een DA praktijk die mag schieten. Ik heb hier een keer navraag naar gedaan. Je weet namelijk maar nooit voor wat voor keuze je komt te staan. Ik vind het wel prettig de keuze te hebben tussen slacht, schieten en inslapen. Wat er eventueel gaat gebeuren zien we dan wel weer.
Welke DA? Zou dat erg graag willen weten.
josie schreef:Er zijn 2 soorten schietmaskers, bij de ene is het dier niet dood (pen), bij de andere wel (kogel).
Citaat: Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog, dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...." (bron: wanderes)
liedje89 schreef:Ik denk dat het opzich wel klopt hoor. Want het deel wat ervoor zorgt dat je hart klopt en je adem haalt zit eigenlijk in je hersenstam dus een beetje een uiterst hoekje. bovendien kan een hart ook zonder aansturing van de hersenen redelijk lang blijven slaan. Ik denk inderdaad wel dat de schade aan de hersen wel zo traumatisch is dat hij na enkele minuten wel de geest geeft maar met een pin is het dier niet direct dood alleen hersendood.
beantsje schreef:liedje89 schreef:Ik denk dat het opzich wel klopt hoor. Want het deel wat ervoor zorgt dat je hart klopt en je adem haalt zit eigenlijk in je hersenstam dus een beetje een uiterst hoekje. bovendien kan een hart ook zonder aansturing van de hersenen redelijk lang blijven slaan. Ik denk inderdaad wel dat de schade aan de hersen wel zo traumatisch is dat hij na enkele minuten wel de geest geeft maar met een pin is het dier niet direct dood alleen hersendood.
In dat geval zou een paard dus eigenlijk in een soort coma zijn en doorademen. Ik kan je verzekeren dat mijn paard niet meer ademde.
Daarmee durf ik ook te concluderen dat zij echt dood was. Als je wegens het nog aanwezig zijn van spiertrillingen gedurende enkele seconden nog het onderscheid wilt maken tussen hersendood en biologisch dood, dan mag je dat van mij. Maar wat mij betreft is hersendood echt dood en is een paard dat dusdanig is geschoten, echt (hersen-)dood en niet comateus.
Snackie schreef:Bij schieten, MOET het paard zijn bloed eruit. omdat het hart niet meteen stopt met kloppen,en dus het lichaam in leven zou houden.