Paspoort? alsjeblieft help me!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:23

mijn ongechipte pony is gewoon opgehaald door de rendac hoor := Die gaan echt niet eerst checken of er een chip in zit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:30

xMarloes schreef:
We hebben het hier wel over een pasha van 30 jaar!
Die misschien nog maar een halfjaar tot weet ik veel 2jaar leeft? ( sorry ff grofgezegt maar het is wel zo )
Dat weet je niet, ze kan zo wat krijgen,
Dus dan moet je zoo een chip in der zette?

Ik vindt het eigenlijk ook grote geldklopperij!

En als die Pasha van 30 jaar het leven laat nu of later, dan zal hetgeen wat achterblijft toch afgevoerd moeten worden. in 9 v/d 10 gevallen is dat door de Rendac.... tsja dan heb je dus een probleem...
Want: zonder chip mogen paarden niet over de weg vervoerd worden; dus 'kan' de Rendac ze niet meenemen. Hoe en of de Rendac deze regels na leeft is mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb inderdaad meer gevallen gehoord waar er wel moeilijk over werd gedaan.

Wordt peerd niet opgehaald door Rendac, is er vaak maar weinig mogelijkheid om karkas op 't erf te laten blijven in de trant van begraven o.i.d. (wat vaak niet eens mag).

En wordt peerd onverwachts toch ziek, tsja bij zo'n oudje betekent dat vaak wel de dood, maargoed je weet het niet, mag je er ook de weg niet mee over, zou je het toch naar de DA willen brengen ivm. kliniek etc.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:56

JoyCiej007 schreef:
xMarloes schreef:
We hebben het hier wel over een pasha van 30 jaar!
Die misschien nog maar een halfjaar tot weet ik veel 2jaar leeft? ( sorry ff grofgezegt maar het is wel zo )
Dat weet je niet, ze kan zo wat krijgen,
Dus dan moet je zoo een chip in der zette?

Ik vindt het eigenlijk ook grote geldklopperij!

En als die Pasha van 30 jaar het leven laat nu of later, dan zal hetgeen wat achterblijft toch afgevoerd moeten worden. in 9 v/d 10 gevallen is dat door de Rendac.... tsja dan heb je dus een probleem...
Want: zonder chip mogen paarden niet over de weg vervoerd worden; dus 'kan' de Rendac ze niet meenemen. Hoe en of de Rendac deze regels na leeft is mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb inderdaad meer gevallen gehoord waar er wel moeilijk over werd gedaan.

Wordt peerd niet opgehaald door Rendac, is er vaak maar weinig mogelijkheid om karkas op 't erf te laten blijven in de trant van begraven o.i.d. (wat vaak niet eens mag).

En wordt peerd onverwachts toch ziek, tsja bij zo'n oudje betekent dat vaak wel de dood, maargoed je weet het niet, mag je er ook de weg niet mee over, zou je het toch naar de DA willen brengen ivm. kliniek etc.

Nou je hoeft ook niet zo uit te vallen..
Ik zeg alleen wat ik er van vindt.
Ik snap niet wat ze moeilijk doen, over een oud dier van 30jaar, die overleidt, ze zouden het toch echt afmoeten voeren of iets!
En het is uiteindelijk alleen maar geldklopperij!
Dus je zou haar misschien als ze nog 2maanden leeft ( ik zeg mar wat hoor :o ) een chip moeten geven? sorry maar dat vindt ik echt onzin..................

JoyCiej007

Re: Paspoort? alsjeblieft help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:59

ik val helemaal niet uit.... snap niet waar je dat vandaan haalt?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:01

JoyCiej007 schreef:
ik val helemaal niet uit.... snap niet waar je dat vandaan haalt?

oké, maar zo ving ik het wel op :o

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:12

ikke schreef:
Je gaat dat arme dier toch nog een chip in z'n ouwe lijf rammen? Arm beest.
Allemaal leuk lief en aardig, die paspoort flauwekul, maar ik zou me er niet zo druk om maken. Dergelijke pony's gaan niet meer naar de slacht en de Rendac neemt alles mee wat wordt aangemeld, dus ook daar geen reden voor een paspoort. Vervoer per trailer zal ook niet aan de orde zijn en voor buiten wandelen hoef je geen paspoort bij je te hebben.
Inderdaad, voor mijn pony toen 23 jaar heb ik destijds ontheffing aangevraagd bij de PVV en gekregen. Pony kwam niet van het erf en wilde haar die stress echt niet aandoen op d'r oude dag.
Op 25 jarige leeftijd van de een op de andere dag niet fit naar de dierenkliniek ermee en einde oefening.
Niemand die naar een chip of paspoort heeft gevraagd.
@JoyCiej007: Een chip zetten doet totaal geen pijn en heeft voor de pony eigenlijk nagenoeg geen ongemakken???? Spreek je uit ervaring, heb je ook een chip in je hals geramd gekregen :=
http://www.invisio.nl/antichip/fotos.htm

JoyCiej007

Re: Paspoort? alsjeblieft help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:15

bovenstaande site is compleet anti-chip, zo zijn er wel meerdere site's. Wie zegt dat die informatie klopt en de site betrouwbaar is? Nog steeds is de kans dat een chip schade veroorzaakt erg klein, ik kan ook heel makkelijk zo'n site in elkaar draaien met gruwelijke foto's en mensen dan oproepen om vooral geen chips te laten zetten. Wij chippen onze pony's al járen en raar he, nooit problemen mee gehad.... zo zijn er vélen die al hun paarden gechipt hebben, maar nooit problemen hebben meegemaakt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:22

JoyCiej007 schreef:
bovenstaande site is compleet anti-chip, zo zijn er wel meerdere site's. Wie zegt dat die informatie klopt en de site betrouwbaar is? Nog steeds is de kans dat een chip schade veroorzaakt erg klein, ik kan ook heel makkelijk zo'n site in elkaar draaien met gruwelijke foto's en mensen dan oproepen om vooral geen chips te laten zetten. Wij chippen onze pony's al járen en raar he, nooit problemen mee gehad.... zo zijn er vélen die al hun paarden gechipt hebben, maar nooit problemen hebben meegemaakt.
En ik heb er hier een staan met chip helaas die linksom niet meer wil buigen en een gezwel op de hals heeft gekregen wat door de dierenarts verwijderd is.
Lang leve de chip :n

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:47

bonte_bente schreef:
ik heb het bij onze oude opvang merrie ook laten doen maar alleen met het oog op het FEIT dat de rendac(dodendieren transport verwerking) haar niet meeneemt mocht ze overlijden.
vorige winter een niet gechipte shet van ons overleden.
bekeuring en hoop gedonder gehad bij de rendac!!

Dat wilde ik inderdaad dus ook zeggen; óok (en juist) bij de Rendac is chip verplicht dacht ik, maar ik was er niet 100% zeker van.
Het sterke vermoeden had ik wel, en dat is ook logisch.....[/quote]

Toen wij vorig jaar op een stalling stonden zeiden ze dat het geen enkelprobleem zou zijn als ze geen chip of paspoort had met vervoer en alles als ze zou overleiden! Dat zei de dierenarts zelfs! Want dat hadden we toen gevraagt,

Nu staan we op een stal waar het dus verplicht is ( paspoort ) omdat het een bedrijf is wat kim al schreef!

Maar dat snap ik dan even niet, hoe je dan een bekeuring kan krijgen!?[/quote]

punt 1- het is wettelijk verplicht je paard/pony/ezel te chippen!!!
punt 2- weet niet hoe het daar aan die kant van het land zit maar wij hebben wel eens controle van AID gehad(misschien ook omdat we jonkies in land hebben lopen?!?!)

die bekeuring kregen we omdat de andere levende schet ook niet gechipped was. 1200 euries. :(
maar goed als ik jouw was zou ik even rond bellen misschien maken ze een uitzondering( denk t niet)
en anders lekker doen wat jou t beste lijkt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:56

het hangt er ook vanaf waar je je paspoort aanvraagt, nou weet ik dat het bij de NRPS het paspoort alleen al 150 euro kost, en het chippen van je paard komt toch al snel op zon 60 euro... dus pure complete onzin was wat ik zei dus niet.. ik heb gezocht op de site van het KNHS maar kan geen prijzen vinden van een paspoort maar ik ga er toch niet van uit dat dat gratis gebeurd..

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:02

ik heb onlangs een merrie van 23 gechipped bij nrps.
kosten chippen door da was 27 euro
rekening binnen gekregen van nrps kosten paspoort 25 50
dus 52, 50
de shets waren maarliefts 5 euro goedkoper

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:20

Kabouterdans schreef:
JoyCiej007 schreef:
En ik heb er hier een staan met chip helaas die linksom niet meer wil buigen en een gezwel op de hals heeft gekregen wat door de dierenarts verwijderd is.
Lang leve de chip :n

ja gek he, dat ding hoort ook niet in zn lijf. En iets wat er niet hoort verbindweefseld, en wordt zo ingekapseld. Dit kan idd zodanig de klauwen uitlopen dat je paard er hinder van ondervindt. Je zal lang niet de eerste wezen bij wie dit zo gebeurd is :\

Iew... ik vind chips echt walgelijke dingen. Vind het van de zotte dat dat verplicht is :S

En wat als mensen nou ook gechipt moeten worden, zouden jullie daar ook zo makkelijk in mee gaan??