paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:36

Paspoort is geen eigendomsdocument dus ik zie het probleem niet zo?
Toen mijn veulen naar de opfok ging is het paspoort gewoon mee gegaan, wel zo handig..

annastasia

Re: paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:58

nee, maar het paspoort is wel nodig als een paard verhandeld wordt.
Het hoeft niet eens de pensionhouder te wezen die het paard verkoopt.

Zeker als je een pensionstal hebt met 350 paarden heb je een hele hoop papieren.
Inbrekers gaan hier graag heen om eerst de papieren te jatten en vervolgens wellicht enkele paarden meenemen.

Helaas hier nog gebeurd.
Tijdens de zuidlaardermarkt was de handelaar niet thuis.
Is er ingebroken, en zijn alle papieren en paspoorten meegnomen.
Gelukkig de paarden laten staan.
Maar mochten ze dat in de kop hebben dan hadden ze een dag later 1 of 2 paarden mee kunnen nemen, en zo kunnen verkopen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:03

Neonlight schreef:
Paspoort hoort nog altijd bij het paard en niet bij de eigenaar. Mijn paarden worden dus vergezeld met de paspoorten. Heb mijn paarden op 2 adressen staan, en heb hier geen enkel paspoort in huis liggen, enkel de kopieën van de paspoorten heb ik zelf in huis. Op het moment dat er met spoed iets moet gebeuren en ik er op wat voor een reden ook niet bij kan zijn, kan er ook altijd gehandeld worden.

Als het echt spoed is, ga ik toch wel rijden (naar de kliniek) met het paard, paspoort of niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:12

PattyOosten schreef:
Neonlight schreef:
Paspoort hoort nog altijd bij het paard en niet bij de eigenaar. Mijn paarden worden dus vergezeld met de paspoorten. Heb mijn paarden op 2 adressen staan, en heb hier geen enkel paspoort in huis liggen, enkel de kopieën van de paspoorten heb ik zelf in huis. Op het moment dat er met spoed iets moet gebeuren en ik er op wat voor een reden ook niet bij kan zijn, kan er ook altijd gehandeld worden.

Als het echt spoed is, ga ik toch wel rijden (naar de kliniek) met het paard, paspoort of niet.

Als het echt spoed is hoop ik toch dat diegenen waar mijn paarden staan al actie ondernemen en niet wachten tot ik er ben, gezien de afstanden kan dit 1 uur tot zelfs 2 uur duren. Maar het gaat ook om medicatie, mocht er iets met 1 van mijn paarden zijn en de DA is gebeld, en er moeten medicijnen toegediend worden waarvoor een aantekening moet komen in het paspoort. Ik kan echt niet van een DA verlangen dat die al die tijd om mij staat te wachten. Bovendien, stel dat ik van mijn werk af moet komen, zou ik eerst ook nog naar huis moeten om het paspoort op te halen, nog meer tijd in een stressvolle situatie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:35

Neonlight schreef:
Maar het gaat ook om medicatie, mocht er iets met 1 van mijn paarden zijn en de DA is gebeld, en er moeten medicijnen toegediend worden waarvoor een aantekening moet komen in het paspoort. Ik kan echt niet van een DA verlangen dat die al die tijd om mij staat te wachten. Bovendien, stel dat ik van mijn werk af moet komen, zou ik eerst ook nog naar huis moeten om het paspoort op te halen, nog meer tijd in een stressvolle situatie.

Wij hebben een dierenarts op stal, dus mocht het nodig zijn, komt die aantekening later wel. En ook als ik met spoed naar bv Van Unen zou gaan, ik zou geen kostbare tijd willen verspillen met het halen van een paspoort. En nogmaals, met die 350 paarden bij ons, zou het vast lang duren voordat ze jou paspoort eruit gevist hebben :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:40

Met spoed dan komt die aantekening later wel. Toestemmening van de eigenaar is dan het belangrijkste waar de DA op let hoor. Desnoods kom je een dag later met dat paspoort om het af te tekenen. Spoed is spoed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:42

PattyOosten schreef:
Wij hebben een dierenarts op stal, dus mocht het nodig zijn, komt die aantekening later wel. En ook als ik met spoed naar bv Van Unen zou gaan, ik zou geen kostbare tijd willen verspillen met het halen van een paspoort. En nogmaals, met die 350 paarden bij ons, zou het vast lang duren voordat ze jou paspoort eruit gevist hebben :D

Dat ligt eraan... Als ze ze netjes op alfabetische volgorde hebben liggen natuurlijk niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:41

Ineke2 schreef:
PattyOosten schreef:

Dat ligt eraan... Als ze ze netjes op alfabetische volgorde hebben liggen natuurlijk niet.

En doe je dat dan op alfabetische volgorde van stamboeknaam, roepnaam van het paard of achternaam van de eigenaar?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:42

Heb mijn paard al eens met spoed op de kliniek gehad en ook wel eens met minder spoed bij enkele andere klinieken, maar behalve de standaard entingen heeft nog geen arts me paspoort willen hebben om andere aantekeningen erin te zetten. Het nut van paspoort is in mijn ogen dan ook niets meer of minder dan een entingenboekje, want een eigendomspapier is het ook niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:53

Citaat:

Citaat:
En doe je dat dan op alfabetische volgorde van stamboeknaam, roepnaam van het paard of achternaam van de eigenaar?

Maakt toch niet uit, als de staleigenaar zelf maar gewoon een goede administratieve volgorde heeft kun je het zo terugvinden binnen een minuut.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:58

inderdaad, als die volgorde dan ook maar goed aangehouden wordt.
Niet iedereen weet bv het stamboeknaam van zijn/haar paard

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:15

Bovendien geldt het niet alleen voor vervoer per trailer maar ook voor iedere buitenrit die je maakt...

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:39

Wat maakt het uit als je staleigenaar het paspoort heeft. Je eigendomsbewijs mag je wel zelf houden(bij de eigenaar) en anders heb je wel de koopovereenkomst. Het paspoort hoort nu eenmaal bij het paard.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:41

maar jij zal raar staan kijken als blijkt dat je paard ineens weg is!
Omdat paard en paspoort bij elkaar lagen. 1+1 = 2, en dan is de verkoop zo rond.

Bovendien is het paspoort geen eigendomsbewijs (ook al staat die op je naam) en heeft 3/4 van de eigenaren geen koopovereenkomst.
Ja, van wie is het paard dan??
|Zeker als diegene ook nog eens ''zwart'' het stalgeld betaald.

Zie ook het verhaal van Sonjim, haar/zijn paard heeft te koop gestaan (te koop gezet door de eigenaar), lekker l*llig als je dan toevallig een week op vakantie bent, terugkomt en je paard blijkt dan weg te zijn.

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:53

ik zou hem dus echt niet afgeven.
is mijn eigendom.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:09

Ik kwam erachter voordat hij verkocht werd gelukkig, vond het wel vreemd dat de pensioneigenaar vroeg voor het papier van mijn paard, voor het geval dat mensen interesse zouden hebben, dan konden ze zien wie de vader was en zo. Dat wekte mijn argwaan. Paarden zijn de dag dat ik van de advertentie hoorde weggegaan, na een voor de pensionhouder onbekende stal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:53

wessjuhh schreef:
Die van mij ligt gewoon bij de eigenaar van de pensionstalling.
Wat ik ergens wel grappig vind om te lezen is dat veel mensen de pensioneigenaren niet vertrouwen met een hoopje papier, maar wel met de dagelijkse verzorging en het welzijn van je paard. Ergens vind ik dat erg krom.

dagelijkse verzorging ligt ook in mijn handen , dus niks vreemds aan ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:37

Mijn paspoort ligt gewoon thuis. Ik zou de pensionhouder zeker wel vertrouwen met mijn paspoort.
Was zelfs het paspoort van mijn paardje vergeten toen we haar gingen verhuizen 2 weken terug :o

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:41

Ik vertrouw er best op dat mijn stalhouder mijn peerd niet wil verkopen, maar ik vertrouw er niet zo op, dat hij me mijn paspoort kan geven als ik dat wil hebben.

Overigens, neemt er iemand het paspoort mee op een buitenrit? Ikke niet hoor, alleen als ik op transport ben. Dat paspoort is te groot voor in mijn zakken, en soms ga ik ook zonder voorbedachte rade naar het bos :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:49

Paspoort hoeft niet mee op buitenrit. Je moet alleen zelf een ID mee hebben.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:51

Ja, dat moet altijd, maar dat doe ik ook niet op buitenrit eerlijk gezegd, en ook niet als ik uitga, of naar de supermarkt ofzo. Alleen in de auto en als ik naar mijn werk ga eigenlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:15

Als je uitgaat heb je geen ID mee? Apart... zeker in Amsterdam... maar oke

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:18

Ineke2 schreef:
Als je uitgaat heb je geen ID mee? Apart... zeker in Amsterdam... maar oke

Ik ben 39, dus helaas wordt er niet meer aan getwijfeld of ik wel alcohol mag drinken :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:24

Ineke2 schreef:

Toch wel...lees het volgende, afkomstig van de website van PVE maar; een buitenrit staat niet bij de uitzonderingen.
Citaat:
Bij verplaatsing of vervoer
Degene die het paard verplaatst of vervoert, zorgt ervoor dat het paspoort met het paard
meegaat, behalve:
• Als een paard in de wei of op stal staat en de houder het paspoort op verzoek metee
kan laten zien.
• Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlakbij het bedrijf, waarbij
het paspoort binnen 3 uur getoond kan worden.
• Bij het verweiden van het paard waarbij het paspoort op bedrijf van vertrek getoond
kan worden.
• Als het gaat om een veulen dat nog niet gespeend is en vergezeld gaat van de moeder
of de zoogmerrie.
• Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en
waardoor zij het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten.
• Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf
waar het gehouden wordt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:30

beantsje schreef:
Ineke2 schreef:

Toch wel...lees het volgende, afkomstig van de website van PVE maar; een buitenrit staat niet bij de uitzonderingen.
Citaat:
Bij verplaatsing of vervoer
Degene die het paard verplaatst of vervoert, zorgt ervoor dat het paspoort met het paard
meegaat, behalve:
• Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlakbij het bedrijf, waarbij
het paspoort binnen 3 uur getoond kan worden.
Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en
waardoor zij het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten.
• Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf
waar het gehouden wordt.

Kijk, buitenrijden is voor mij ook trainen :D En binnen drie uur kan ik dat paspoort wel laten zien. En in een noodsituatie, tsjaa, dan zullen ze wel niet al te flauw zijn. Of wel, pech dan.