1,5 paards trailer en 2 pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

double

Re: 1,5 paards trailer en 2 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:27

Waarom is een tussenschot niet belangrijk?

Mijn paard stond in een 2-paardstrailer met tussenschot.. Is gevallen, door het schot heen geslagen, achterstevoren komen te liggen.. Kun je nagaan als daar een paard naast stond.. ;)
Zo'n tussenschot zit er in een 2-paardstrailer ook niet voor niets..

Is een 1½ paards trailer trouwens niet bedoeld voor vervoer van merrie met veulen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:36

Wij vervoerden onze D- en Apony altijd samen in een 1,5 paards trailer. Nooit problemen gehad. Maar dat een ritje van een kwartiertje naar de club en we zetten ze wel goed vast voorin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:59

double schreef:

Mijn paard stond in een 2-paardstrailer met tussenschot.. Is gevallen, door het schot heen geslagen, achterstevoren komen te liggen.. Kun je nagaan als daar een paard naast stond.. ;)

Is een 1½ paards trailer trouwens niet bedoeld voor vervoer van merrie met veulen?

Vervoerde dieren moeten voldoende steun hebben, dat zeggen de regels (EG 2/2005) Waar die steun vandaan komt, wordt niet omschreven, dus als die steun van een ander paard komt, is het ook goed.

In de oude regelgeving was een schot alleen verplicht indien (een van) de paarden voorzien waren van hoefbeslag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:28

double schreef:

moest je paard in een 2-paards staan zonder schot, zou die misschien zonder problemen rechtgeraakt zijn?
(pas op, is geen aanval ofzo hoor, gewoon een hersenspinseltje ;) )

staat 1 paard in een tweepaardstrailer zonder tussenschot comfortabel?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:40

Duhelo, wel een beetje ongepast imo, aangezien je geen idee hebt van de situatie en wat deze heeft aangericht.. maar goed.. Dit was zonder tussenschot ook gebeurd..
Daarbij is mij altijd geleerd dat 1 paard in een 2-paardstrailer zonder schot makkelijker om kan draaien..

Mijn opmerking ging over het feit dát er een tussenschot in een 2-paardstrailer zit, naar mijn idee om bij het vervoer van 2 paarden, de paarden gescheiden te houden. Maar zoals 'ikke' hierboven zegt kan het ook met een andere reden zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:48

double schreef:
Duhelo, wel een beetje ongepast imo, aangezien je geen idee hebt van de situatie en wat deze heeft aangericht.. maar goed.. Dit was zonder tussenschot ook gebeurd..
Daarbij is mij altijd geleerd dat 1 paard in een 2-paardstrailer zonder schot makkelijker om kan draaien..

Mijn opmerking ging over het feit dát er een tussenschot in een 2-paardstrailer zit, naar mijn idee om bij het vervoer van 2 paarden, de paarden gescheiden te houden. Maar zoals 'ikke' hierboven zegt kan het ook met een andere reden zijn.

moest je effe goed gelezen hebben zou je gezien hebben dat er een ? achterstond, met andere woorden: ik stelde een vraag, in de zin van: zou het paard gemakkelijker recht geraakt zijn (en dus zonder problemen/verwondingen, etc) zonder tussenschot, of zou het hetzelfde gebleven zijn?
en je vraagt waarom een tussenschot niet belangrijk is? en nu geef je aan dat het enkel om de paarden te scheiden is?

mijn tweede zinnetje over het comfortabel staan was trouwens een vraag in het algemeen.
staat een paard comfortabeler mét of zonder tussenschot?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:55

Denk dat je niet goed leest.

Mijn vraag was naar aanleiding van de opmerking van Anne_GTI, zij gaf aan dat een tussenschot niet belangrijk was.

Mijn mening is dat IK een tussenschot wél belangrijk vind bij het vervoer van TWEE paarden..

Het gaat hier toch niet over mijn situatie met 1 paard in een 2-paardstrailer? Ik geef dit alleen aan, als waarschuwing!

Overigens heb ik nog niet eens de hele situatie weergegeven. En ik geef alleen aan dat dit niet voorkomen had kunnen worden, en dat het paard ook niet makkelijker recht had gekomen. Ze lag namelijk achterstevoren en op haar rug. In een 2-paards had de situatie alleen maar gevaarlijker geworden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

double schreef:
Denk dat je niet goed leest.

Mijn vraag was naar aanleiding van de opmerking van Anne_GTI, zij gaf aan dat een tussenschot niet belangrijk was.

Mijn mening is dat IK een tussenschot wél belangrijk vind bij het vervoer van TWEE paarden..
DAT had ik verkeerd begrepen, sorry

Het gaat hier toch niet over mijn situatie met 1 paard in een 2-paardstrailer? Ik geef dit alleen aan, als waarschuwing!

Overigens heb ik nog niet eens de hele situatie weergegeven. En ik geef alleen aan dat dit niet voorkomen had kunnen worden, en dat het paard ook niet makkelijker recht had gekomen. Ze lag namelijk achterstevoren en op haar rug. In een 2-paards had de situatie alleen maar gevaarlijker geworden.
Uit andermans belevenissen kun je enkel maar bijleren. ik vroeg het alleen maar ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:21

Duhelo schreef:
<knip>
staat 1 paard in een tweepaardstrailer zonder tussenschot comfortabel?

Dat hangt 100% van de chauffeur af. Ik heb het weleens gedaan en dat paard had er niks van, maar dat paard zat ook nergens mee. Die heb ik ook weleens achterstevoren op de trailer gehad; was ook geen probleem. We namen vaak niet eens de moeite om 'm vast te zetten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:35

Duhelo, geeft niks.. gewoon miscommunicatie..

Overigens kun je het schot in een 2-paards ook schuin plaatsen.. Dan heeft het paard achter meer ruimte om zichzelf in evenwicht te houden..

Verschilt ook per paard, mijn paard staat in onze 2-paards rustiger dan de 1,5-paards die we hiervoor hadden (die we juist weer hadden aangeschaft na het ongeluk van de merrie in de 2-paards :+ )