Pensionklant laat paarden barsten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:37

Rhodos schreef:
Kan je eigenlijk wel iets anders met de situatie omdat jij geen beslissingsbevoegdheid hebt?

Dat vraag ik me dus ook af.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:41

Dus als ik het goed begrijp staan die paarden gewoon een week in de str@nt tot zij weer eens komt kijken?Onbegrijpelijk...Je kunt natuurlijk de dierenbescherming bellen maar of die er wat aan doen...Probeer je vader om te praten en haar er uit te zetten dan heb je vast die stallen zo weer vol met fijne diervriendelijke mensen.
Dat zo iemand nog kan slapen s'nachts!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:43

Als dat zo is kan heel bokt wel adviezen geven maar helpt het maar weinig.

Er zijn 3 mogelijkheden
Je vader veranderd de regels en zorgt dat de paarden meer buiten komen.
De pensionklant verplichten dagelijks te komen om het paard buiten te zetten, zo niet dan consequenties eraan hangen.
De pensionklant eruit zetten.

Volgens mij ben jij nooit aansprakelijk voor het paard, is dat ten alle tijden de eigenaar maar dat weet ik niet zeker.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:45

Nou, echt in de stront staan ze niet hoor. Ondanks dat mijn vader niks met paarden heeft en er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt blijft zorgt hij er wel voor dat ze elke dag opgestrooid worden en voer krijgen (is eigenlijk ook niet bij de stalhuur inbegrepen).

Pfff, m'n vader ompraten..Ik doe mn best echt waar, maar dat heeft er op dit moment alleen nog maar toe geleid dat zodra ik pa... gezegd heb, hij heel boos gaat kijken :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:47

De enige manier om de paarden vaker buiten te krijgen ligt bij haar en het stalmanagement,je vader dus.
het is jammer dat er dus nog steeds stallen zijn waar mensen dus maar wat aan kunnen klooien zonder dat zij daar op aangesproken worden, zolang de stal netjes betaald wordt kraait er geen haan naar het welzijn.en het is lu...ig voor jou dat je vader het zo ziet.
Als nu eens elke stalhouder een eisenpakket op zou stellen in hoeverre eigenaren voor hun dier dienen te zorgen? dan had je dit probleem niet ,haalbaar? :n :n
even @ rodos, als jij zonder toestemming van eigenar op eigen houtje paarden gaat verplaatsen en er gebeurd iets ben je wel degelijk aansprakelijk,of je moet hiervoor een papieren overeenkomst met eigenaar hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:47

Voor haar tien anderen! Ze betaald haar stalgeld dus niet vanzelf?

Je vader moet er steeds achter aan bellen?

Niet meer doen, als ze na 2 weken nog niet heeft betaald, brief sturen met het verzoek tot onmiddelijke betaling.
Met vermelding dat in de toekomst het stalgeld altijd voor bepaalde datum binnen is, zo niet, kunnen wij met opzegtermijn van 1 maand de huur eenzijdig opzeggen.

Idee?

(ps het is dus een zelfdoe stal, sta ook op zo'n stal, en dat betekent dat de pensionklanten zelf roosters maken voor binnen/buiten zetten, voer klaar zetten, mesten, en voeren.
Hoe kan zij ooit hieraan mee doen? Ze heeft wel 2 paarden staan maar doet vervolgens helemaal niets?? Bij ons was ze allang weggestuurd. Als je bij ons wilt staan dan dien je mee te helpen met het buiten en binnen zetten, voeren, vegen etc.).

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:48

In principe ben je dus verplicht om dagelijks te komen, in de winter helemaal. Mijn vader voert bijvoorbeeld wel, maar oorspronkelijk was het de bedoeling dat klanten hun voer voor 's ochtends klaarzetten en dat er 's avonds zelf gevoerd wordt. Dát is dus voor haar al niet meer het geval.

Dierenbescherming bellen, tja. Ik geloof niet dat dat nut heeft als het op mijn eigen terrein gebeurt.

opisop_shop

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:51

DB wil je niet op je eigen dak sturen lijkt me inderdaad!
Tja, je zult er eerst met je vader uit moeten komen.

Toch vraag ik me af welke mogelijkheden ze zou hebben tot losgooien, als ze er wel dagelijks zou zijn aangezien er maar 1 paddock is?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:51

Afijn, er is dus geen oplossing!

Alles wat we aandragen is namelijk niet mogelijk...

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:53

M'n vader is een goeie vent, alleen een ontzettende stugge boer, en nogal star in zijn opvattingen. Hij ziet er gewoon echt geen kwaad in om paarden een week lang binnen te laten staan en ik krijg hem daar met de beste wil van de wereld niet vanaf. Koeien staan ook een hele winter binnen, dus dat kan bij paarden ook best.

En daarnaast vindt hij, geld is geld, en zolang er nog betaald wordt (ook al is dit na 3x bellen)kan ze blijven.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:53

Zeggen tegen je vader dat er misschien een wet komt, die zegt dat paarden naar buiten moeten? Ik weet niet of je vader tv kijkt of kranten leest?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:54

ik zou met vader gaan overleggen. Zeggen dat het hem misschien niets doet, maar jou heel veel.
Overleg met hem om regels te stellen. De stalling is gebaseerd op zelfverzorging. Dus moet de eigenaar dagelijks komen om de paarden te verzorgen of dat door iemand anders te laten doen. Kan ook door jullie, maar dan is de pensionprijs hoger.
Als hij geen zin heeft in discussie met de klant, maar wel achter je voorstel staat, kun jij het woord voeren.
Maak je vader volkomen duidelijk dat jij de situatie voor deze paarden onaanvaardbaar vind en onwaardig voor jullie stal.
Dat het nu dus vooral om jouw gemoedsrust gaat.
En hoe is de vraag naar stalling in jullie omgeving? Als het je vader in eerste plaats om het geld gaat, kun je er vanuit gaan dat als hij haar wegstuurt er zo nieuwe (betere) klanten zijn?
heel veel sterkte en succes!!

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:54

laetitia schreef:
Afijn, er is dus geen oplossing!

Alles wat we aandragen is namelijk niet mogelijk...

Klopt. Aan de ene kant gelukkig, want heb mezelf ook al hoofdbrekens bezorgd met hierover nadenken en kwam er echt niet uit hoe ik dit kon oplossen.

Aan de andere kant zwaar vervelend.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:55

ik zou de dierenbescherming bellen en de zaak uitleggen

StableEnable

En waarom heeft dit mens in hemelsnaam paarden????

Ojajoh

je vader internet laten lezen en met name de veranderingen op de welzijnswet

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:56

Ik weet niet hoe het bij jullie eruit ziet, maar valt er niet een uitloop te creeeren aan haar stallen vast?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:57

franka75 schreef:
ik zou de dierenbescherming bellen en de zaak uitleggen

Je haalt me de woorden uit de mond.. de dierenbescherming maakt hier toch reclame voor ..
bellen !

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:58

StableEnable schreef:
ik zou met vader gaan overleggen. Zeggen dat het hem misschien niets doet, maar jou heel veel.
Overleg met hem om regels te stellen. De stalling is gebaseerd op zelfverzorging. Dus moet de eigenaar dagelijks komen om de paarden te verzorgen of dat door iemand anders te laten doen. Kan ook door jullie, maar dan is de pensionprijs hoger.
Als hij geen zin heeft in discussie met de klant, maar wel achter je voorstel staat, kun jij het woord voeren.
Maak je vader volkomen duidelijk dat jij de situatie voor deze paarden onaanvaardbaar vind en onwaardig voor jullie stal.
Dat het nu dus vooral om jouw gemoedsrust gaat.
En hoe is de vraag naar stalling in jullie omgeving? Als het je vader in eerste plaats om het geld gaat, kun je er vanuit gaan dat als hij haar wegstuurt er zo nieuwe (betere) klanten zijn?
heel veel sterkte en succes!!

Als de gemoederen wat bedaard zijn (lees; als mijn vader niet meer begint te steigeren bij het woordje paard alleen al) ga ik dit zeker nog eens proberen. Geloof me, ik heb het al een aantal maal op een soortgelijke manier geprobeert....Misschien dringt het ooit nog eens door.

In ieder geval, iedereen heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:58

En dan staat jouw adres geregistreerd alszijnde dat er iets aan de hand is geweest, nee daar zit je op te wachten!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:59

Ja dat is ook wel weer zo :\

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:02

@StableEnable: Tot twee jaar terug kwam ze dagelijks, retefanatiek, helemaal super. Tot ze 16 werd en een vriendje kreeg..

@opisop: uitloop zou ik zelf ook heel graag willen, maar is bij ons helaas niet te realiseren.

@Franka en Nona: ik wacht de DB nog even af. Ze staan nu nog niet op stal en misschien kom ik nog tot een oplossing. Ik sta natuurlijk niet te springen om de DB bij mezelf thuis en ik gok dat ik ook op zoek kan gaan naar andere woonruimte als mn vader hoort dat ik de DB hiervoor heb gebeld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:03

Spicenut schreef:
Klopt. Aan de ene kant gelukkig, want heb mezelf ook al hoofdbrekens bezorgd met hierover nadenken en kwam er echt niet uit hoe ik dit kon oplossen.

Aan de andere kant zwaar vervelend.

Vind het wel heel vervelend voor je...het is toch je geweten en je gevoel...

Maar je kan misschien je vader vertellen dat het absoluut geen goede reclame is voor zijn bedrijf dat er anno 2009 nog pensionstallen zijn waar paarden in de winter niet naar buiten komen.
Dat er de laatste jaren heel veel aandacht is geweest in de politiek en in de samenleving voor dierenwelzijn.
En dat pensionstallen waar paarden niet naar buiten komen (weet een buitenstaander veel dat het door de eigenaresse komt en niet door je pa) slecht beoordeeld worden.

Misschien een idee?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:06

Het lijkt mij dat als de paarden nu 24\7 op het land staan dat er toch wel een stukje op te offeren is als 2e paddock?
schiet me net te binnen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:06

DB kan aan deze situatie niets doen. Zij kunnen alleen eigenaresse vragen of ze paard meer naar buiten wilt doen.

DB kan alleen iets doen als er duidelijk en zichtbaar (mét bewijs) sprake is van ernstige verwaarlozing of mishandeling.
Dan gaat zo'n melding door naar de LID.

Daarbuiten is het alleen advies geven en vriendelijk vragen.
Je schiet er in dit geval niets mee op ben ik bang...